Psykolog på arbetstid

Fresubin

Trådstartare
Jag har ett litet bekymmer... jag går i terapi en gång i veckan hos psykolog en timme eller 45 min. Jag har bara jobbat deltid innan och således har jag varit där på min fritid. Nu kommer jag gå upp till heltid. Hur sjutton ska jag kunna gå till psykologen på arbetstid. Jag jobbar typiska 8-17 tid och psykologen jobbat ju detsamma? Jag har inte skrivit på något avtal än. Jag vet att vissa på min arbetsplats har flextid. Vilket skulle innebära att man kan ta en halvtimme lunch istället för 45 min och då tjäna in en kvart varje dag som jag kan använda för att gå en timme tidigare en dag och kanske hinna beroende på hur min psykolog jobbar. .
Jag hade hoppats slippa berätta att jag går hos psykolog, mest för att hon vet att jag mått dåligt tidigare och jag vill inte att hon ska tvivla på mig nu när jag fått chans till heltid.
Hur gör andra som går hos psykolog som jobbar heltid?
 
Inte hos psykolog men jag går ganska mycket hos vården.

jag får antingen ta ut tjänstledigt, en halv semesterdag eller försöka jobba in. Vi har inte flextid. Det går åt ganska mycket semester tyvärr.

jag berättar inte exakt vad jag gör i vården. Det är väl rätt oväsentligt? Jag säger bara att jag har tid i vården. Vad kan det spela för roll om det är på medicinmottagningen, röntgen eller sjukgymnasten? Eller psykolog?
 
Kan du inte ta upp det med din chef? Du behöver ju bara säga att du går i behandling regelbundet just nu och om det går att lösa med att du flexar? Du behöver inte säga vilken behandling, det är ju helt oväsentligt. Så får du se hur chefen ställer sig till det, de flesta brukar vara schyssta när det gäller sjukvård. Hellre att du är borta och jobbar igen tiden än att du blir sjukskriven liksom...
 
Kan du inte ta upp det med din chef? Du behöver ju bara säga att du går i behandling regelbundet just nu och om det går att lösa med att du flexar? Du behöver inte säga vilken behandling, det är ju helt oväsentligt. Så får du se hur chefen ställer sig till det, de flesta brukar vara schyssta när det gäller sjukvård. Hellre att du är borta och jobbar igen tiden än att du blir sjukskriven liksom...
Ja jag inser väl att jag kanske måste ta upp det.. det jag är orolig för är hur vi ens ska få detta att gå ihop. Jag kommer arbeta vad jag tror nu i en reception vissa veckor och den har ju vissa tider den är öppen och man kan inte lämna hur som helst.
 
Inte hos psykolog men jag går ganska mycket hos vården.

jag får antingen ta ut tjänstledigt, en halv semesterdag eller försöka jobba in. Vi har inte flextid. Det går åt ganska mycket semester tyvärr.

jag berättar inte exakt vad jag gör i vården. Det är väl rätt oväsentligt? Jag säger bara att jag har tid i vården. Vad kan det spela för roll om det är på medicinmottagningen, röntgen eller sjukgymnasten? Eller psykolog?
Nej jag tänker väl kanske säga att jag går i behandling.. mer än så behöver hon inte veta. Och visst kan jag ta ut semester en timme i veckan men frågan är ju om det ens går att få ihop med tiderna.
 
Jag går hos psykolog en gång i veckan och har varit helt öppen med detta gentemot min chef. Jag jobbar statligt. Jag löser det för närvarande genom att pussla med flex/jobba hemifrån förmiddag eller eftermiddag tills vi kan hitta en ny fast tid som ligger i början eller slutet av arbetsdagen. Då kommer jag att flexa. Vi får tyvärr inte gå i terapi på betald arbetstid, bara läkarbesök.

Jag började också gå i terapi när jag hade mer fritid. För mig har det känts helt nödvändigt att fortsätta när jag började jobba heltid och då har det känts enklast att vara rak med min chef - det är ju trots allt något som återkommer varje vecka. Jag har dragit detta med två olika avdelningschefer, och det var noll och inga problem någon av gångerna. Inga konstiga miner, inget ifrågasättande och absolut inga tvivel om ifall jag klarar arbetet eller inte. Att gå i terapi är VANLIGT :)
 
Nej jag tänker väl kanske säga att jag går i behandling.. mer än så behöver hon inte veta. Och visst kan jag ta ut semester en timme i veckan men frågan är ju om det ens går att få ihop med tiderna.

Semester kan man bara ta hela dagar. Eftersom det faller under ledighet är det långt ifrån självklart att det beviljas, men det har du ju redan förstått. Beroende på kollektivavtal kan det vara möjligt att kräva att få obetald ledighet, men som grund får arbetsgivaren neka ledighet om det påverkar arbetet. Vilket det i högsta grad gör i t ex en reception.

På förra jobbet (ingen som kunde täcka i receptionen av övriga anställda) fick receptionisten ta hel semesterdag, och sedan plockades det in en vikarie den aktuella dagen.
 
Jag tror det bästa är att berätta för chefen. Hon borde inte reagera negativt, du går ju i behandling för att fortsätta fungera bra och bli bättre. Det är positivt för jobbet!

Eftersom det är varje vecka tror jag verkligen att det är bättre att vara ärlig.
Försök lägga dina tider m psykologen tidigt eller sent på arbetsdagen och hoppas att chefen låter dig jobba igen tiden.
Har du och psykologen en fast dag/tid varje vecka? Det kanske kan underlätta vid schemaläggning :)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 940
Senast: Sasse
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2
Svar
30
· Visningar
1 466
Senast: Sasse
·
Övr. Barn Då var utredningen klar på sonen, och vi fick två diagnoser. Jättetråkigt såklart, men också väntat. En del av mig känner ”Jaha, nu...
Svar
15
· Visningar
2 177
Senast: Destiny_D
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 457
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Löss
  • Fjordingtråden
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp