Pulsmätare för människa till häst

Fossing

Trådstartare
Jag har fått låna en pulsmätare som ska användas på människor. Går den att använda på häst också? Jag behöver inte rida med den på men det hade varit intressant att mäta vilopuls och återhämtningspuls. Vad tror ni? Det är en som sitter på ett band man ska ha runt bröstet. Jag tänker att om man bara trycker den mot rätt ställe på hästen borde det funka? Nån som har provat? Var sätter man den i så fall?
 
Du menar pulsbandet som är till människan? Dvs elektrod o pulssensor troligtvis. Testa :D Vet inte hur travbandet från Polar ser ut, mina ridelektroder är ju två. En lägger man under sadelgjorden vid armbågen o en typ under bombenet på sadeln. Kanske behövs två för att mäta på häst? Vet inte.
 
Jag har fått låna en pulsmätare som ska användas på människor. Går den att använda på häst också? Jag behöver inte rida med den på men det hade varit intressant att mäta vilopuls och återhämtningspuls. Vad tror ni? Det är en som sitter på ett band man ska ha runt bröstet. Jag tänker att om man bara trycker den mot rätt ställe på hästen borde det funka? Nån som har provat? Var sätter man den i så fall?
Borde fungera. När jag jobbade inom travet mätte vi strax bakom hästens armbåg, och jag har för mig att det var vanliga pulsklockor vi hade, såna för människa
 
Jag har fått låna en pulsmätare som ska användas på människor. Går den att använda på häst också? Jag behöver inte rida med den på men det hade varit intressant att mäta vilopuls och återhämtningspuls. Vad tror ni? Det är en som sitter på ett band man ska ha runt bröstet. Jag tänker att om man bara trycker den mot rätt ställe på hästen borde det funka? Nån som har provat? Var sätter man den i så fall?
 
Jag använder mitt pulsband för människa även på hästen. Spänner resårbandet över schabraket, sedan under sadelgjorden. Använder en fårskinnstunnel på gjorden så att det inte blir ngt punkttryck av elektrodern. För säkerhetsskull drar jag några varv med eltejp runt gjord och pulsbandet. Om inte hästen är klippt, blöt ner pälsen där elektroden skall sitta. Funkar hur bra som helst!
 
Jag använder mitt pulsband för människa även på hästen. Spänner resårbandet över schabraket, sedan under sadelgjorden. Använder en fårskinnstunnel på gjorden så att det inte blir ngt punkttryck av elektrodern. För säkerhetsskull drar jag några varv med eltejp runt gjord och pulsbandet. Om inte hästen är klippt, blöt ner pälsen där elektroden skall sitta. Funkar hur bra som helst!

Jag får helt enkelt prova. Har han 50 i puls efter en galopp funkar den troligtvis inte... :D Tack för tipset, men jag fattar inte riktigt hur du sätter dit det :D Förklara övertydligt så kanske jag hänger med... ;)
 
Det finns adapters som man kan använda så att det blir som en pulsmätare för hästar med. Men det kostar ju såklart lite.

TS. Ja alltså du kan köpa elektroder till häst (om du har en pulssensor som passar) o använda samma träningsdator (klockan). Tänkte inte på att skriva det :) Kostar typ 700 från Polar.
 
TS. Ja alltså du kan köpa elektroder till häst (om du har en pulssensor som passar) o använda samma träningsdator (klockan). Tänkte inte på att skriva det :) Kostar typ 700 från Polar.
Ja precis!
Det är himla smidigt faktiskt!
Jag har alltid på det när jag rider ut och man får så himla mkt information som man annars aldrig skulle vetat om. Tex så kan man rätt tidigt se på pulsen om hästen har en infektion på G, alltså innan den blir dålig så att det syns i övrigt så kan man se att pulsen inte beter sig som den brukar.

Jag upptäckte även med min häst tex att när han blir rädd för något så är det bäst att släppa tyglarna o låta honom titta. Då går aldrig pulsen över 70-80 slag/minut. Medans om jag försöker ställa bort huvudet och "jobba" honom i det läget så går pulsen upp till 160 slag/minut.

Man kan lära sig otroligt mkt om sin häst genom en pulsmätare!

Jag laddar ju upp allt i datorn med och får på så vis en väldigt exakt träningsdagbok med, helt utan effort. Tänk på att det antagligen behövs blågel under elektroderna med. Bara vatten brukar resultera i dålig kontakt vilket ofta ger upphov till "dubbelslag", och då har man ingen nytta av pulsmätaren.

Normal puls när hästen bara står bör ligga mellan 25-50, är det högre och hästen är lugn så registrerar den antagligen dubbelslag. Alla mina har legat mellan 25-35 i stallet innan ridtur.
 
Ja precis!
Det är himla smidigt faktiskt!
Jag har alltid på det när jag rider ut och man får så himla mkt information som man annars aldrig skulle vetat om. Tex så kan man rätt tidigt se på pulsen om hästen har en infektion på G, alltså innan den blir dålig så att det syns i övrigt så kan man se att pulsen inte beter sig som den brukar.

Jag upptäckte även med min häst tex att när han blir rädd för något så är det bäst att släppa tyglarna o låta honom titta. Då går aldrig pulsen över 70-80 slag/minut. Medans om jag försöker ställa bort huvudet och "jobba" honom i det läget så går pulsen upp till 160 slag/minut.

Man kan lära sig otroligt mkt om sin häst genom en pulsmätare!

Jag laddar ju upp allt i datorn med och får på så vis en väldigt exakt träningsdagbok med, helt utan effort. Tänk på att det antagligen behövs blågel under elektroderna med. Bara vatten brukar resultera i dålig kontakt vilket ofta ger upphov till "dubbelslag", och då har man ingen nytta av pulsmätaren.

Normal puls när hästen bara står bör ligga mellan 25-50, är det högre och hästen är lugn så registrerar den antagligen dubbelslag. Alla mina har legat mellan 25-35 i stallet innan ridtur.

Hälta syns också på pulsen :D Alltså utan att jag känt mer än motstånd. O det var i den vevan min häst precis börjat bli självgående så jag gissade ju att något störde honom men kunde ju lika gärna vara ett bakslag i min ridning. Vetcheck visade sen hälta.

Vad använder du för blågel eller motsvarande? Blöter du pälsen först? Jag har bara använt vatten o man ser ju den är konstigt vissa slag.
 
Hälta syns också på pulsen :D Alltså utan att jag känt mer än motstånd. O det var i den vevan min häst precis börjat bli självgående så jag gissade ju att något störde honom men kunde ju lika gärna vara ett bakslag i min ridning. Vetcheck visade sen hälta.

Vad använder du för blågel eller motsvarande? Blöter du pälsen först? Jag har bara använt vatten o man ser ju den är konstigt vissa slag.
Jag använder just nu den som finns på apoteket, den heter "blågel" helt enkelt. Jag blöter inte pälsen först utan använder ganska rikligt med blågel, då registrerar den som den ska, om man har placerat elektroderna rätt ;)

På en del hästar är det bäst på samma sida (en under sadelgjorden och en under sadeln bakom bogbladet) och på andra är det bättre på olika sidor. Man får prova sig fram. Bara vatten kan fungera på sommaren om man rider hästen svettig är min erfarenhet. På vintern behövs blågelen.

Ja smärta syns oxå på pulsen!
 
Jag får helt enkelt prova. Har han 50 i puls efter en galopp funkar den troligtvis inte... :D Tack för tipset, men jag fattar inte riktigt hur du sätter dit det :D Förklara övertydligt så kanske jag hänger med... ;)

Så här:
Först på med schabraket.
Sedan spänner jag pulsbandet runt häst och schabrak. Blöt pälsen eller använd kontaktgel under sensorn.
Sedan på med sadeln. Jag har en fårskinnstunnel på gjorden som "bäddar in" sensorn och får den att ligga stilla.
Innan jag spänner gjorden helt drar jag ett par varv m eltape rund pulsbandet och gjorden, ifall bandet går av så sitter då sensorn kvar i gjorden.
Jag använder Polar 400 med pulsband för människa. Har aldrig haft problem med överföringen till klockan.
 
Har precis beställt ridelektroder samt en pulsklocka från polar (som kommer med pulsband till människa så jag även skulle kunna använda den själv). Tack @the_connemara för guidningar instagram! ;):D
Det är helt klart fördelaktigt att köpa bitarna från olika ställen och totalt går det loss på 1850 ungefär. Pulsklocka, sensor (som även går att använda mot sin iPhone), pulsband människa samt ridelektrod. Kan knappt vänta tills det dyker upp på posten! :nailbiting::D
 

Liknande trådar

Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
1 829
Senast: villhöver
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
940
Senast: Miingla
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
858
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 606

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Födda -21
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp