Putsa fönster = gissel

Corax

Trådstartare
Alltså, jag blir fanimig inte klok på det här med fönsterputsning.
Jag tar tag i mina skitiga fönster kanske vart annat år och jag har idag kommit på Varför jag gör det så sällan.
Det spelar ju ingen roll om jag putsar dem för de är lika fula och jävliga efter som innan jag började. Nåja, kanske en lätt överdrift.
Nu är det så att jag är selektiv-perfektionist :angel: och när jag väl tar tag i nått så lämnar jag det i Perfekt skick. Men det GÅÅÅÅÅR inte med fönster. Jag verkar inte veta hur man gör.
Och i min enfald trodde jag att det i år skulle vara Lätt då huset fick nya fönster förra sommaren. Men Icke. Även fast solen inte skiner (mao perfekt putsa-fönster-väder)så SER jag de där jäkla ränderna och dimmorna i alla fall. Och då har jag ändå putsat armen ur led!
Det värsta nederlaget är nästan att min mamma har putsat sina fönster varje vår i hela sitt liv typ och de blir alltid perfekta... och vi gör på samma sätt (eller.. uppenbarligen inte). :crazy:
Så... nu vill jag ha alla husligas bästa fönsterputsnings-tips innan jag blir helt förtvivlad!!
 
Sv: Putsa fönster = gissel

Att man inte ska putsa i solsken har du redan konstaterat. För övrigt gäller det att ha en BRA fönsterskrapa (inte sån där plastskit :angel: ). Jag har "lånat" min på jobbet. Det är en sån med utbytbara blad. Rätt dyr, men värd det.
Sen säger ju vissa att det är diskmedel som gäller, men vi brukar köra med vilket medel som helst. Och så torkar vi med torky-papper. Blir för det mesta bra, men ibland vill det sig inte ändå. Sen blir det ju rätt lätt ränder och så, men det är bara att torka med papperet.

Lycka till!
 
Sv: Putsa fönster = gissel

Varför ska man inte putsa i solsken? Det har jag aldrig fattat.

Corax, du är duktigare än jag är! Jag har putsat fönster i vårt hus en gång på de snart tre år vi bott här! *stolt* I julas fick jag ett tokryck och tog tag i saken och lyckades putsa två köksfönster. I alla fall på insidan. (Sambon pustar fönster, så det blir gjort någon gång emellanåt)
 
Sv: Putsa fönster = gissel

Pröva att putsa med en disktrasa med fönsterputs eller en spann diskmedelsvatten. Strunta i skrapan och torka istället torrt med hopknölat tidningspapper. Voila! Perfekt resultat!
 
Sv: Putsa fönster = gissel

För att medlet torkar så att man inte kan få bort det. Rutan är för varm.
Jag brukar använda Ajax fönsterputs och en "proffsskrapa", alltså en som har utbytbara gummiblad. Mirakeltrasor eller microduk för att torka av skrapan.
Tycker det är pest att putsa fönster, särskilt när man har många rutor. Räknade efter en gång hur många rutor det var på hela huset men "glömde" det fort för annars hade jag aldrig putsat fönstrena igen!!!!
 
Sv: Putsa fönster = gissel

Jag använder Spolarvätska som jag blandar ut med vatten och torkar med tidningspapper , perfekt resultat.
 
Sv: Putsa fönster = gissel

Varför ska man inte putsa i solsken? Det har jag aldrig fattat.

Det är ju egentligen inte så konstigt. Om solen ligger på blir rutorna varma och vattnet torkar för fort på rutan. Det är vansinnigt svårt att få resultatet oflammigt i solsken.
 
Sv: Putsa fönster = gissel

Har ockå hört att det fungerar superbra med att torka av med tidningspapper - ska kolla själv nästa gång.
 
Sv: Putsa fönster = gissel

Pröva att putsa med en disktrasa med fönsterputs eller en spann diskmedelsvatten. Strunta i skrapan och torka istället torrt med hopknölat tidningspapper. Voila! Perfekt resultat!

Så brukar alltid min mor göra. Alltid perfekt glans och inga ränder.
 
Sv: Putsa fönster = gissel

Jag gör det hellst när det är mörkt så slipper jag se resultatet... :D :D :D
 
Sv: Putsa fönster = gissel

Jag använder också tidningspapper, Allehandan är perfekt för både fönster, speglar, och allt i metall som ska glänsa utan droppmärken:)
 
Sv: Putsa fönster = gissel

En hink med vatten och ganska mkt diskmedel (*nglamark är jättebra), tvättar med disktrasa, skrapar och torkar skrapan med en gammal diskhandduk, putsar bort ev. ränder med dagstidningspapper.
Inget problem...:angel:


:)
 
Sv: Putsa fönster = gissel

*kl*

Men... tidningspapper? Blir det inte svärta från trycket på fönstrerna då?

Det skulle ju vara jättebra att kunna få fönstrena fina Utan att köpa en sån dära skrapa eller "mirakeltrasa" (vad nu det är).

Jag ska prova att putsa lite i veckan så får vi se hur det går. :p
 
Sv: Putsa fönster = gissel

Diskmedel vatten o rödsprit. Spriten bra om dom e skitiga o om d e kallt ute o blir inte så vattnigt av d heller.Sen torkar runt d med pälsklädd fönstertvättare. Sen använder jag skrapa som man kan byta bladen på o torkar runt med en ren bomulls trasa. Jobbar med d så jag provar lite olika metoder men inte tidningspapper verkar väldigt knöligt o får trycksvärta på fingrarna:smirk:. Nädå skämt o sido d finns många sätt d man e van o göra brukar funka bäst . Bara man blir nöjd...:p
 
Senast ändrad:
Sv: Putsa fönster = gissel

Diskmedel vatten o rödsprit. Spriten bra om dom e skitiga o om d e kallt ute o blir inte så vattnigt av d heller.Sen torkar runt d med pälsklädd fönstertvättare. Sen använder jag skrapa som man kan byta bladen på o torkar runt med en ren bomulls trasa. Jobbar med d så jag provar lite olika metoder men inte tidningspapper verkar väldigt knöligt o får trycksvärta på fingrarna:smirk:. Nädå skämt o sido d finns många sätt d man e van o göra brukar funka bäst . Bara man blir nöjd...:p

Trycksvärtan hamnar ju på handskarna. :smirk: Rödsprit använde vi på mitt fd jobb (städ) men tycker d e onödigt om det inte är kallt. Pälsklädd fönstertvättare och utbytbara blad låter onödigt. :p Bomullstrasa e bra om den är tvättad många ggr för annars luddar det. :angel: Gamla, gamla diskhanddukar e bäst å helst ska de va av lin.:D

:)
 
Sv: Putsa fönster = gissel

Jag tvättar med spolarvätska och vatten,absolut bästa resultat får du om du blandar det ordentligt,ska inte synas att det är två olika vätskor i hinken!
Och torkar med frottehandduk!
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
23 596
Senast: alazzi
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 723
Senast: Fraegd
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
4 877
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 233
Senast: cherie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp