Cissi_K

Trådstartare
Mina hästar äter rabarber blad. ... är det nån annan som upplevt detta? Har aldrig läst om att det ska vara giftigt men är det nån som vet om det kan vara skadligt för dom?
Det är halvblod som tävlas / ska tävlas.
 
När vi hyrde en gård, så växte rabarber i hagen. Tyvärr hade hästarna ätit upp det mesta innan vi upptäckte rabarberna, för annars hade vi tagit hand om dem och gjort någon smaskig paj.:d
Ingen häst verkade må dåligt av att äta rabarber. Blandad flock med islänningar, halvblod och travare.
 
Jag vet att rabarberblad innehåller oxalsyra, som sägs ska vara giftigt i stora mängder. Vi kan äta lite råa rabarber men ska helst tillaga dem för att bli av med den.

Blad ska vi inte äta har jag hört.

Spenat innehåller också oxalsyra men inte i så stora mängder.

Men för att det är giftigt för oss behöver det ju inte vara det för hästar. Fast jag skulle nog vara försiktig med dem.
 
Är ni säker på att det är rabarberblad, har ni sett rabarber? Tussilagon får efter att den blommat ut stora rabarberliknande blad, det man ofta ser i slänter, dikesrenar.
 
Jag vet att rabarberblad innehåller oxalsyra, som sägs ska vara giftigt i stora mängder. Vi kan äta lite råa rabarber men ska helst tillaga dem för att bli av med den.

Blad ska vi inte äta har jag hört.

Spenat innehåller också oxalsyra men inte i så stora mängder.

Men för att det är giftigt för oss behöver det ju inte vara det för hästar. Fast jag skulle nog vara försiktig med dem.
Det här är vad jag också hört.

Min häst har aldrig varit i närheten av rabarber så har aldrig oroat mig, men för kaniner kan rabarber vara dödligt. Mvh kaninägare som har en kanin som älskar rabarber och dess blad.
 
Ja, rabarber är giftigt pga att det innehåller oxalsyra, mest i de gröna bladen som skrivits ovan. Oxalsyra hindrar bla kalciumupptaget och kan i stora mängder orsaka tex magsår, njursvikt, njursten och kramper.
Om man översätter dödliga dosen oxalsyra för råtta till hästmängder så skulle det handla om minst nånstans kring 15-20 kg rabarber för en häst för att det ska vara dödligt, +/- beroende på oxalsyramängden i just den rabarbern och hästens storlek. Men förgiftningssymtom kan förstås komma vid betydligt mindre mängder. Förutsatt att de två djurslagen reagerar ungefär lika på oxalsyra, det kan man ju inte veta innan man provat och mig veterligen har ingen försökt ta livet av hästar med rabarber i vetenskapligt syfte.
Tyvärr är ju inte alltid djuren så smarta att de vet vad som är giftigt för dem. Är det gott så äter de. Finns väl mer än en häst som blivit förgiftad av ek och ekollon tex.
Alltså, ingen fara att äta lite rabarberkräm då och då och hästen dör inte av ett rabarberblad men jag skulle inte låta mina hästar äta rabarber regelbundet om jag kunde undvika det. Onödigt att chansa när man vet att det inte är bra för dem.
 
  • Gilla
Reactions: rtf

Liknande trådar

Hästvård Nån som vet om den sorten är giftig/farlig för häst.
Svar
0
· Visningar
384
Senast: cowgirl81
·
Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
815
Foder & Strö Nya hästen fick med sig nått tillskott för magen, men inte i originalförpackning. Nån som har nå hum om vad det kan va? Doseringen va...
Svar
11
· Visningar
1 048
Senast: AbCdE
·
Hästvård Hej! Har varit med dottern och provridit en 10-årig fd galoppör som fick en gaffelbandsskada då han var 6 år och som var klar med rehab...
Svar
6
· Visningar
1 138
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp