Bukefalos 28 år!

Råd angående jobb - fort!

H

heylan

Var idag på en andra intervju på ett hästfoderföretag, för en tjänst som försäljare/foderrådgivare. Detta är nytt för både dem och mig, de hade alternativen att antingen "stå kvar på samma ställe" och nöja sig med sin nuvarande kundkrets (i princip, grovt beskrivet) eller att "gå vidare" och då alltså anställa en sådan som mig.

Eftersom detta är nytt och de måste tjäna på "arrangemanget", så måste ju jag tjäna in min lön plus lite till till företaget.

Mina uppgifter skulle då vara att finna och få nya kunder, erbjuda foderrådgivning och foderstatsberäkning utifrån deras sortiment. Alla nya kontakter sker alltså på mitt initiativ och det gäller då att vara påhittig och visa sig för att skapa dessa nya kontakter.

Så långt låter det ju bra, det passar min utbildning (husdjursagronom) och häst är ju det jag är intresserad av. Men, löneformen kommer att bli prestations- samt provisionsbaserad... Detta innebär att jag får en viss summa per besök (100 kr) plus milersättning (utgående från "basstationen" tror jag. Lite oklart.), 400 + 10 kr per deltagare för kvällbesök/möten, 5 % i provision på det jag säljer samt 100 kr/tim om jag sitter där och jobbar (lågt tycker jag nog).

Efter att ha varit en fattig student nu i fem år, så längtar jag efter någonting "fast", klara arbetsuppgifter samt garanterade pengar varje månad. Som det här så är det ju inte alls säkert att jag kommer upp i någon nivå alls... (ekonomiskt sett) Visst är det kul med utmaningar, men jag känner att jag skulle vilja kunna slappna av, åtminstone lite, efter alla studieår. Förstår ju samtidigt dem - om de ger mig en viss grundlön, så kan det ju i värsta fall bli en jätteförlust för dem, om "arrangemanget" inte lyckas (dvs jag kostar mer än jag smakar;) )

Känns som om jag kommer att tacka ja (ska dit i morgon igen, men har alltså jobbet om jag vill ha det), men jag är inte säker. Jobben växer ju inte på träd för min yrkesgrupp, och det känns som om att när jag äntligen har fått napp, så kan jag inte passa på den chansen.

Vad tror ni? Vilka krav kan jag ställa? Skälig betalning/lön?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Råd angående jobb - fort!

Om du inte har något annat jobb, så tycker jag absolut att du ska ta chansen! Jobb för husdjursagronomer växer inte på träd såvitt jag har förstått det, och det är säkert en bra erfarenhet att ha i bagaget. :)

Lönen kan jag inte uttala mig om, men jag tycker att den verkar vara hyfsad för en säljlön. Men jag hade gärna sett en grundlön faktiskt. Behöver inte vara så jättestor, men iaf en garanterad inkomst.

Lycka till! :banana:
 
Sv: Råd angående jobb - fort!

Eftersom också företaget är på försöksnivå med tjänsten hade jag nog godtagit deras föreslagna villkor, med option på ny lönediskussion efter provanställningens slut.

Då har du en chans att omförhandla lön när du bevisat dig lönsam för företaget, något både du och företaget bör vinna på.
 
Sv: Råd angående jobb - fort!

Klokt med omförhandling. Är så gott som säker på att jag kommer att tacka ja, jag är bara så dålig på vad jag "kan" kräva, är alldeles för snäll..:smirk:

Mailade facket som tyckte att jag kunde tacka ja, med reservation för att jag ska få hjälp att räkna på om jag kan leva på lönen, samt att jag skulle faxa avtalsförslaget till dem innan jag skrev på. De tyckte att jag inte "borde få en totallön mycket under 20 000 kr under en längre tid". Dock misstänker jag att jag inte kan räkna med den nivån... Åtminstone inte till en början.
 
Sv: Råd angående jobb - fort!

MagicMadonna skrev:
Om du inte har något annat jobb, så tycker jag absolut att du ska ta chansen! Jobb för husdjursagronomer växer inte på träd såvitt jag har förstått det, och det är säkert en bra erfarenhet att ha i bagaget. :)

Precis! Så tänker jag oxå! Det känns dock tryggt att skicka avtalsförslaget till facket innan jag skriver på, så att det blir korrekt och rättvist.
 
Sv: Råd angående jobb - fort!

heylan skrev:
Precis! Så tänker jag oxå! Det känns dock tryggt att skicka avtalsförslaget till facket innan jag skriver på, så att det blir korrekt och rättvist.

Det ska du absolut göra!
 
Sv: Råd angående jobb - fort!

Måste säga att jag tycker det verkar bedrövligt dåligt.
Om företaget vill satsa vidare måste de väl ta en rimlig del av risken.
Enormt viktigt vad som räknas som sålt av dig, säg att du säljer till en ny kund första gången o sen tas beställningen centralt!
PL
 
Sv: Råd angående jobb - fort!

Förutom peters råd om att vara uppmärksam på vad provisionen ska baseras på, så vill jag rekommendera att du ser till att milersättningen blir rimlig. Om de bara vill betala ut den skattefria delen på 18 kr/mil så kommer du att gå back på att köra egen bil, och det ska du inte gå med på.
 
Sv: Råd angående jobb - fort!

Den risk som de tar är i princip att jag skulle kunna åka på massor av besök utan att sälja ett enda kilo. Men någonstans håller jag med dig. Är så kass på sådant här. Vad kan jag "kräva"? Vad blir rimligt och rättvist för båda parter?

De kunder och de beställningar jag genererar är "mina", dvs provisionen betalas ut allteftersom leveranserna går iväg.
 
Sv: Råd angående jobb - fort!

Upplys mig gärna närmare om detta, så att jag har lite "kött på benen" när vi ska komma fram till något! Har ingen erfarenhet av det här med milersättning inom arbetet...:crazy:


Vad innebär "reseersättning över 10 mil enligt statlig norm"?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Råd angående jobb - fort!

Är de nya kunderna dina för all tid du blir kvar i företaget?
Jag är inte agronom även om jag är gift med en så jag vet inte vad en rimlig begunnelselön kan ligga på men säg 18000, det blir bra många besök i månaden.
PL
 
Sv: Råd angående jobb - fort!

Det rekommenderas en ingångslön på ca 22000, men det är inte många som får. Jag hoppas att det går att lösa på något sätt som blir bra för båda parter, agrifack skulle ju även hjälpa mig att räkna fram om det rimligtvis går att leva på lönen (med hyfsat humana arbetstider). Känner att jag behöver så mkt input och argument som möjligt, då det här är första "riktiga" anställningen (med anknytning till min utbildning, alltså inte sommarjobb, "mellanjobb" mellan gymnasie och universitet, extrajobb etc), och som jag, om allt går bra, hoppas kunna ha åtminstone ett tag.

Ja, förstod det som att de är "mina" hela tiden. Om de beställer för ett helt år tex, så får jag löpande provisionsutbetalningar allt eftersom leveranserna går iväg. Det gäller alltså att vårda kundrelationerna så att de kommer tillbaka!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Råd angående jobb - fort!

Nej jag tror inte helle att 22000 är rimligt att begära i praktiken, det var därför jag skrev 18000.
Jag ser en risk att företaget får kunderna att beställa direkt från dem.
Jag tycker att du som agronom snarare borde vara anställd som expert/foderkonsult än provisionsbaserad säljare men jag vet inte hur din arbetsmarknad ser ut idag.
PL
 
Senast ändrad:
Sv: Råd angående jobb - fort!

De hade inte ute någon tjänst, utan jag mailade helt appropå och frågade om de skulle vara intresserade av en foderrådgivare i sitt företag. De svarade då att de ville ha en person som kunde göra ett försäljningsarbete på hela deras sortiment, och att foderrådgivning och foderstatsberäkning ingick i det som en stor del.

Men är jag en försäljare..?:crazy:
 
Sv: Råd angående jobb - fort!

Den stora frågan är egentligen om företagets produkter kommer att sälja bra.
Jag vet ett foderföretag som jag gärna skulle sälja åt.
Därför att varan är lättsåld.
Men jag vet också företag som jag inte vill sälja åt.

Nu så är jag inte någon agronom, men sälja - det kan jag.
 
Sv: Råd angående jobb - fort!

Företaget är stort, hyfsat känt och har en stor omsättning. ...o förhoppningen är nu då att de ska bli ännu lite större...klarar jag det?
 
Sv: Råd angående jobb - fort!

Inte bara fråga om du klarar det. Finns det kompetens på företaget att utveckla dig? Vilka foderexperter finns anställda idag?
PL
 
Sv: Råd angående jobb - fort!

Har precis pratat med min mammas "pojkvän", som har jobbat som säljare i många år. Han ansåg att det här med betalt per besök var helt förkastligt, att det ska finnas en viss grundlön samt att provisionen ska vara högre. Han ska skriva ner sina tankar i ett mail, så att jag har det och kankse kan stå på mig om/när vi ska förhandla...
 
Sv: Råd angående jobb - fort!

Arbetsmarknaden för agronomer är ju tyvärr ganska dålig just nu. Tror att det är ganska vanligt med agronomer som just säljare. Men kanske inte med provisionsbaserad lön utan grundlön.

Heylan; tycker som flera andra här att företaget (kan du inte PM:a mig vilket det är, blev så nyfiken?) borde vara beredda att ta en lite större risk själva. Din lön borde vara en försvinnande liten del av deras omsättning (?), även om du får en hyfsad grundlön. Får du lite bättre villkor tycker jag absolut att du ska nappa. Arbetsmarknaden är som sagt inte lysande och det är alltid bra med meriter på CV:n. Är du helt färdig förresten?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har varit på intervju i fredags ang ett hästjobb... har ett ganska högt ansett jobb i dagsläget, i chefs position, på en väl ansedd...
Svar
6
· Visningar
1 140
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp