Råd inför rådgivande

sorbifolia

Trådstartare
Min 2-åriga hingst ska visas på rådgivande bedömning i NWB i slutet på Augusti. I samband med det känner jag att det skulle vara lämpligt att fråga efter lite "tipps och tricks" ang förberedelser och själva visningen.

Det bästa vore såklart att lämna bort honom till ett proffs som kunde visa för mig, men jag känner inte till någon lämplig i närheten. Dessutom är det ju lite roligt att få göra så mycket som möjligt själv iom att det är min egen uppfödning. Tänker få med mig en medhjälpare/hästskötare som kan assistera mig, och visa honom själv. (Blir han rekommenderad vidare så kommer han nog skickas iväg till proffsryttare/visare i vinter).

Saker jag funderar över just nu är främst:
- Är det vanligt att de som tvååringar visas med eller utan skor? Evt. bara skor fram eller runt om?
- Löshoppningen, hur högt förväntas det att dom ska hoppa? På treårs/bruksprov (kåring) är det väl 1,20 de "måste" hoppa, räcker det att han hoppar kring 1 meter nu som tvååring eller borde jag träna honom på även högre hinder?
- Läggs det någon vikt vid hur hästen uppför sig, dvs. om den är väluppfostrad eller "stökig"? (Ibland så verkar det som att de som är mkt väluppfostrade brukar få kommentarer i stil med "saknar hingstkaraktär"...?)


I övrigt är jag tacksam för alla typer av råd från det avelskunniga folket på Buke! Vore även kul att höra om det finns fler som har unghingstar de tänker visa i andra förbund?
 
Jag vet ingenting om att visa i NWB men jag skulle gissa att de anvisningarna som gäller för SWB kan hjälpa: http://swb.org/wp-content/uploads/2016/11/Anvisningar-rådgivande-bedömning.pdf

- Tvååringarna hoppar max 110 men i samråd med ägarna (SWB).
- När det gäller skor finns inga regler, helt utan fungerar bra om han inte är ömfotad. Jag hade nog satt skor fram för säkerhets skull om underlaget skulle visa sig inte vara optimalt
- Det är stor skillnad på väluppfostrad och utan hingstkaraktär. Som min t ex är världens snällaste men har mycket hingstkaraktär. Man ska se att det är en hingst men inte för att den inte uppför sig. Även om bedömarna har överseende med att unga hingstar kan vara lite yviga betyder inte att de inte uppskattar de som uppför sig.

Att visa själv eller inte beror på många olika faktorer. Jag visade min själv på både rådgivande och sen bruksprov men valde ändå att lämna över visningen av min treåring. Treåringen var lite större och hade större gång än jag visste att jag skulle kunna visa upp medan L var enkel. Vad har din häst för stam? Är den dressyr eller hopp? Det finns några riktigt duktiga visare som kan visa upp din häst bra vid det specifika visningstillfället även om du tränar hemma själv. Var går rådgivande? Själva hoppningen är det bättre att någon som känner honom sköter.

Själv ska jag visa en fullblodshingst på rådgivande för SWB i höst, det ska bli kul :)
 
Jag vet ingenting om att visa i NWB men jag skulle gissa att de anvisningarna som gäller för SWB kan hjälpa: http://swb.org/wp-content/uploads/2016/11/Anvisningar-rådgivande-bedömning.pdf

- Tvååringarna hoppar max 110 men i samråd med ägarna (SWB).
- När det gäller skor finns inga regler, helt utan fungerar bra om han inte är ömfotad. Jag hade nog satt skor fram för säkerhets skull om underlaget skulle visa sig inte vara optimalt
- Det är stor skillnad på väluppfostrad och utan hingstkaraktär. Som min t ex är världens snällaste men har mycket hingstkaraktär. Man ska se att det är en hingst men inte för att den inte uppför sig. Även om bedömarna har överseende med att unga hingstar kan vara lite yviga betyder inte att de inte uppskattar de som uppför sig.

Att visa själv eller inte beror på många olika faktorer. Jag visade min själv på både rådgivande och sen bruksprov men valde ändå att lämna över visningen av min treåring. Treåringen var lite större och hade större gång än jag visste att jag skulle kunna visa upp medan L var enkel. Vad har din häst för stam? Är den dressyr eller hopp? Det finns några riktigt duktiga visare som kan visa upp din häst bra vid det specifika visningstillfället även om du tränar hemma själv. Var går rådgivande? Själva hoppningen är det bättre att någon som känner honom sköter.

Själv ska jag visa en fullblodshingst på rådgivande för SWB i höst, det ska bli kul :)

Tack så jättemycket för utförligt svar! :) Nyttigt att läsa SWBs riktlinjer, det skiljer sig säkerligen inte mycket.

NWB är ju ett pyttelitet förbund, så de kör samlade arrangement med fölvisning, unghästtester, stopremiering och rådgivande bedömningar. Jag kommer enligt planen visa i Bergen, men om han inte känns redo har vi en plan B några veckor senare. Oavsett blir det ca. 5 timmars resväg, så vi åker kvällen innan så han hinner vila lite efter resan.

Min hingst är hoppstammad, e. Crelido - Ladiesdream - Animo.

Spännande med ditt(?) fullblod, är det en som gått på galoppen? :)
 

Liknande trådar

Avel Så är vi inne i den tidpunkten på året, sökandet efter nya hingstförmågor! Lite tankar från mig och jag undrar givetvis hur ni andra...
Svar
19
· Visningar
2 242

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp