Råd till nybörjare

delejfi

Trådstartare
Hej! Jag är ny på detta forumet och även ny på allt vad gäller hästar. Började rida i augusti, 31 år gammal, och det kan vara det mest fantastiska beslut jag har tagit! Tänker på hästar mest hela tiden numera :)

Men som rubriker säger, vad har ni för råd till nybörjare?
Jag känner att jag har lite svårt att inte vara rädd, likaså svårt att rida lätt. Vart hittar jag bra "basinfo" om jag vill lära mig mest om ridsporten?
Tack på förhand :)
 
Kan rekommendera att börja med att läsa böcker om hästens beteende, finns tex en bok av Lesley Bayley som heter "vad säger hästen", underlättar väldigt när man förstår varför hästen gör på ett visst sätt :)

Från bokens beskrivning:
Varför de uppför sig som de gör; allt från bocksprång till galopp, från uppvikta läppar till huvudskakningar. Den ger också expertråd om hästhållning, ridning och träning, skolridning och landsvägsritter.
 
Utöver ovanstående mycket bra tips så gäller det att vara kring hästar så mycket som möjligt för då får man in vanan och rutinen. När det gäller ridning så är det träning som gäller. Dels måste balansen tränas upp men man också hitta takten/rytmen.

Du har ju hittat världens bästa intresse! :D
 
Åh vad kul! Välkommen till sporten och välkommen hit till Buke! :laugh:

Jag håller också med ovanstående talare, läs böcker! Det kommer att ge dig mer förståelse och kunskap om hästen. Att läsa här kan också ge mycket kunskap, så länge man är källkritisk och kan ta vissa inlägg med en nypa salt. :angel:
Utöver det; spendera tid med hästarna.
De flesta av oss här har börjat på ridskola men hängt i stallet var och varannan dag som småtjejer som ber om att få hjälpa till med minsta lilla stalljobb :D - Nu är ju det ett ganska extremt sätt att leva på i vuxen ålder men du förstår principen! Ta alla chanser du får.
Din rädsla kommer att försvinna dels med din kunskap och med din vana och mer erfarenhet.
 
Hej! Jag är ny på detta forumet och även ny på allt vad gäller hästar. Började rida i augusti, 31 år gammal, och det kan vara det mest fantastiska beslut jag har tagit! Tänker på hästar mest hela tiden numera :)

Men som rubriker säger, vad har ni för råd till nybörjare?
Jag känner att jag har lite svårt att inte vara rädd, likaså svårt att rida lätt. Vart hittar jag bra "basinfo" om jag vill lära mig mest om ridsporten?
Tack på förhand :)

Var mycket i stallet, spendera mycket tid med hästarna och titta mycket på bra ridning! Lycka till! :)
 
Hej! Jag är ny på detta forumet och även ny på allt vad gäller hästar. Började rida i augusti, 31 år gammal, och det kan vara det mest fantastiska beslut jag har tagit! Tänker på hästar mest hela tiden numera :)

Men som rubriker säger, vad har ni för råd till nybörjare?
Jag känner att jag har lite svårt att inte vara rädd, likaså svårt att rida lätt. Vart hittar jag bra "basinfo" om jag vill lära mig mest om ridsporten?
Tack på förhand :)

Välkommen till en underbar värld :love: Och välkommen till buke :)

Förutom att läsa böcker så spendera mycket tid i stallet och bland hästarna och titta gärna när andra rider lektion. Nu är det ju lite kallt men till sommaren så sätt dig gärna vid en hästhage och studera hästarna och hur de integrerar med varandra. Det lär man sig massor på! Du kommer upptäcka att de visar på ett mycket tydligt sätt med sitt kropps och ansiktsspråk vad de vill, hur de mår och en hel massa annat. Om du lär dig vad hästen menar så kommer många missförstånd att undvikas. Då slipper du att vara rädd.

Här på buke finns det massor med enormt duktiga hästmänniskor och man kan lära sig hur mycket som helst här men som med allt annat så måste man sålla och inte tro blint på att det någon skriver är rätt. Googla och fråga din instruktör och andra hästmänniskor vad de tycker och bilda dig din egen uppfattning om saker och ting.

Hästar precis som människor behöver bli respekterade för att må bra, blir de respekterade så kommer de vara mycket lättare och roligare att vara tillsammans med för de kommer respektera dig. Jag brukar säga att det du inte skulle kunna göra mot en vän, din partner eller dina barn ska du inte heller göra mot hästen. Tänker man så så inser man att den hårda hanteringen vissa sysslar med är helt fel. Du ska ha dina gränser som hästen inte ska gå över, dvs hästen respekterar dig och hästen ska få ha sina gränser, dvs du går inte över hästens gränser.

Hästar är fantastiska och det går aldrig att bli fullärd. Det finns alltid mer att lära! Det är det jag tycker är en av de bästa sakerna. Jag tröttnar annars fort om jag inte känner att jag kan utvecklas och komma vidare.

Var ödmjuk och var öppen med det du inte kan och fråga, fråga, fråga! Bättre att känna sig dum en liten stund än att förbli dum resten av livet ;)

Vad gäller lättridningen så handlar det mycket om koordination och det finns många bra sätt att öva upp sin förmåga. Att vara stark och smidig i kroppen är alltid en fördel så träna gärna annat också.
 
Ett tips emot att inte vara rädd; Det kan vara otroligt svårt, eller så går det över innan du hinner reflektera över det. Men något som underlättar är kunskap! Lär du dig hur det går till runt hästar, hur du kan undvika olika farliga situationer osv så kommer du säkert känna dig säkrare både i stallet och i sadeln. :)
 
Häng mycket i stallet, med hästarna och duktiga hästmänniskor. Svälj inte allt vad alla säger, utan var källkritiskt och vetgirig ;)
På internet kan jag rekommendera:
-Hippson tycker jag är en bra sida där mycket som skrivs är forskningsbaserat eller skrivet av människor med mycket kunskap och erfarenhet.
-HästSverige är helt forskningsbaserat och lättläst :)

Finns många bra böcker att läsa också :) Ridhandboken är basic, men kanske "tung" att läsa om man inte är väldigt intresserad ;)
Ridlära av Bo Tibblin tycker jag är bra också :)
Dressyr med Kyra.
Pether Marknes bok har jag precis börjat läsa och kan rekommendera :)
Spänst och harmoni i ryttarens sits: -om man är intresserad av just sitsen.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej Alla duktiga, kloka och snälla hästmänniskor som finns här på forumet! Nu vill jag ha råd av någon som provat bägge hacken på samma...
Svar
1
· Visningar
773
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 263
Senast: nexxa
·
Hundträning Hej alla! Det här är mitt första inlägg här och jag hoppas på att få lite tips och råd kring min tös som är sex månader, jag har läst...
2
Svar
20
· Visningar
2 969
Senast: Åsa A
·
Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 120

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp