urkella

Trådstartare
Igår hittade min syrra ett rådjurskid i ett dike, (mamman överkörd) och tog med den hem. Vet att det inte är tillåtet att göra så men det viste inte hon då, men vad äter dom tippar på att "hon" är 4 veckor eller där runt. Har nu gett henne råmjölk utspett med vanlig mjölk, men vad äter dom annars ? Vill inte höra något om att vi gjort fel och att hon ska skjutas.
 
Sv: rådjur

Jag tycker att dni syster bör försöka hitta någon som har tillstånd att föda upp vilda djur, för man får inte hålla såna hur som helst.

Och som svar på din fråga så skulle jag misstänka att det skulle gå bra med fårmat (lammnäring och lammpellets), eftersom både får och rådjur är hjortdjur med liknande funktion.
 
Sv: rådjur

Hur vet ni att mamma rådjur var överkörd?

Och vad ska ni göra med rådjuret sedan? Vad finns för alternativ?
 
Sv: rådjur

Köp Lantmännens Grix mjölkersättning (eller ersättaren om dom bytt) för grisar och ston. Det fungerar utmärkt.

Djurparker m fl brukar ha nog med att bli av med den egna avkomman, så det kan kanske bli problem att hitta "någon godkänd" som tar hand om det.
Det finns en del att tänka på om ni ska behålla kidet för senare anpassning till vildliv. Bl a att inte snacka om det! :angel:

LIA
 
Sv: rådjur

Vi letar efter någon med tillstånd, ringde en igår men dom sa att vi skulle skjuta henne, fick tips om en annan idag, men har inte fått nr dit än (mormor ska kolla upp det.) Okey vi har får i stallet så ska testa med deras mat då. :)

ginnies: De som körde framför henne plockade upp ett dött rådjur på ett släp och körde där ifrån och den lilla låg kvar i diket.

LIA: okey, men borde inte "vanlig" råmjölk vara bättre då ?
Jo därför man frågar via internest då man inte går ut med vem man är på samma sätt. Enda vi annars har pratat med är grannen (fick råmjölken av) och våran vetrinär. Det var vetten som sa att vi skulle försöka hålla henne vid liv då hon är så pass gammal, han visste detta då han även är jägare.

----
Har nu haft henne ute lite, i kattsele och lång tunn lina. Hon var lugn, skrek en gång när hon inte fick springa till skogen. Sen tuggade hon lite gräs. Nu ligger hon och sover. Hon är heltokig i hår, ska stutta i det. Någon som vet varför djur snuttar hår ?

Bild på den söta :love:
21197327.jpg
 
Sv: rådjur

Det var ju någon tråd om viltrehablitering häromdagen, där kanske du kan få tips om vart ni ska vända er med henne.

Alternativet är att ta bort henne, även om hon är söt - för att experimentera med vilda djur bör man avstå ifrån.
 
Sv: rådjur

Naturvårdsverket: Att ta hand om vilda djur

Att ta hand om skadade vilda djur
Vad gör du när du hittar skadade däggdjur och skadade fåglar ute i naturen? Svaret beror på hur allvarlig skadan är, men också på vilken art det gäller. Om djuret inte kan rehabiliteras och släppas ut igen, så bör det avlivas.

Ett vilt djur ska inte hållas i fångenskap, oavsett om det är skadat eller inte.[/I] Det bör leva med andra djur av sin art i frihet. Ett djur som blivit vant att få mat av människor kan få svårt att klara sig på egen hand.

Det är förbjudet enligt djurskyddslagen att hålla viltfångade djur för sällskap och hobby. Enligt Artskyddsförordningen får du inte förvara eller transportera fåglar av arter som lever vilt inom Europeiska unionen.

Kontakta polisen om du hittar ett skadat däggdjur eller en skadad fågel. Då kan du få hjälp med att bedöma om djuret ska avlivas eller om det kan föras till en rehabiliteringsanläggning. Polisen har adressen till godkända anläggningar. Anmäl alltid till polisen om du avlivat något djur som inte får jagas.

Krävs tillstånd för att rehabilitera skadat vilt?

För att vårda och rehabilitera skadat vilt krävs tillstånd från Länsstyrelsen och Naturvårdsverket, enligt jaktlagstiftningen. Ett antal privatpersoner och föreningar har tillstånd att ta hand om skadade djur. Tillstånden gäller vanligen igelkott, ekorre, harar samt fredade fåglar. Vården ska ges under överinseende av veterinär.



Kontaktuppgifter till anläggningar med tillstånd

Säller även om en fråga som kommit upp: Hur vet ni att mamman blivit överkörd? Låg hon brevid kidet?

Om inte, och ni hittade kidet "övergivet" kan ni ha gjort er skyldiga till att ha stulit kidet ifrån dess naturliga liv och dess mamma, vilket starkt minskar chanser till överlevnad...
 
Senast ändrad:
Sv: rådjur

ginnies: De som körde framför henne plockade upp ett dött rådjur på ett släp och körde där ifrån och den lilla låg kvar i diket.


Enda vi annars har pratat med är grannen (fick råmjölken av) och våran vetrinär. Det var vetten som sa att vi skulle försöka hålla henne vid liv då hon är så pass gammal, han visste detta då han även är jägare.


Jag tycker det är märkligt att geten alternativt hade kidet i diket, eller att kidet lade sig ner när mamma rådjur blev överkörd.:confused:

Är den verkligen så gammal som 4 veckor? Och fanns det inget mer kid?

Men om ni pratat med en veterinär borde väl denna/e kunnat ge bra tips om mjölkersättningar?
 
Sv: rådjur

hon låg bredvid kidet, men dom körde bort henne sen så är 100 på att vi inte "stulit" henne från sin mamma.
Tack för länken med kontakterna, såg att det inte fanns några i mitt län men ska kolla vilken som är närmast annars.
 
Sv: rådjur

Jag tycker det är märkligt att geten alternativt hade kidet i diket, eller att kidet lade sig ner när mamma rådjur blev överkörd.:confused:

Är den verkligen så gammal som 4 veckor? Och fanns det inget mer kid?

Men om ni pratat med en veterinär borde väl denna/e kunnat ge bra tips om mjölkersättningar?

Var som sagt inte med och såg. Men mamman blev påkörd när dom sprang över vägen, och kidet stannade med mamman, allt jag vet. Hon var i chock typ när syrran fann henne kan varit därför hon inte sprang iväg. Fanns inget mer kid där. Vet. tippade på att hon var mellan 4-6 veckor. Vet sa att vi skulle ge henne utspädd råmjölk då ren råmjölk är för kraftigt för henne & det hr vi gjort.
 
Sv: rådjur

"Jag har sett på TV" låter kanske lagom seriöst men jag chansar ändå:angel:

Jag såg på sånt vilda-djur-rescue-program på animal planet att dom gav getmjölk till kiden, helst lät dom kiden dia direkt på geten så kan du låna en get av någon kanske det vore ett smidigt alternativ?
*har ingen aning egentligen men det låter juh bra*:angel:
 
Sv: rådjur

Rekommendationen att använda Grix fick vi från absolut säkraste källa! ;) Det blir några påsar medan rådjuret växer upp och pulvret är inte billigt.
Utspädd råmjölk är nog bra tillfälligtvis men jag tror inte den innehåller allt (balans?) som behövs. Är ju tänkt för kalvar under endast några dagar. Och som sagt, Grix är inte mitt tips från början.

Kiden är, när dom är så unga, hårt bundna till mamman, och får det ingen kontakt med henne så blir dom som "paralyserade". En av få signaler dom förstår så där unga är "ligg still och vänta", så jag tror inte att kidet behövde ha varit chockat, utan det gick på vad som var "i generna".

Det är inte speciellt svårt att hålla liv i kidet tills det blir vuxet, men det är viktigt att det görs på rätt sätt så det tyr sig till naturen.

Ginnies,
åldern stämmer nog rätt bra, och att kidet stannar hos mamman är inget konstigt.

LIA
 
Sv: rådjur

*kl*

har idag ringt runt till djurparker och kolla, dom nära oss har inga rådjur och snubben på kolmården svarade inte. Men har även ringt polisen så dom vet om henne, man var visst tvungen att göra det för att få lämna bort henne sedan. Sen har även någon jägare ringt, vår vet. hade pratat med honom, han är harjägare och för att inte hans hundar ska bryr sig om rådjur har han en stor inhängnad med dom, & han kan tänka sig ta hand om den lilla. :) ska prata mer med honom, sen har vi fått nys om en annan som har men tror det var hjortar den hade. Men det går frammåt. Hon dricker en himla massa nu mellan 1-2 dl i timmen, och har blivit mycket piggare :D

21224948.jpg
 
Sv: rådjur

Jag är tveksam till den där jägaren. Är det en seriös person som hanterar hundar och rådjuret på rätt sätt, är det väl OK. Men risken finns att det inte blir någon trevlig tillvaro för rået.

Om du ska behålla henne, är du välkommen att PM:a för lite utbyte av info.

LIA
 
Sv: rådjur

jo det är därför vi inte bestämt oss, vill hellst kolla hur det ser ut där och så, känns skönt nu iaf att vi har henne "lagligt". Kommer iaf stanna här tills hon äter mer vanlig mat och inte är mjölk beroende sen får vi se. Våran ena hund har sett ut sig själv som surrikat (? stavas) mamma, är det bra eller dåligt, hunden tvättar och puffar på henne och kiden slickar tillbaka på henne. :)
 
Sv: rådjur

Rådjurskid ska matas med lammnäring. Det köper man på tex granngården. Man använder en liten nappflaska för hund eller katt. en sådan köper man i en djuraffär. handlar det om en större unge använder man nappflaska för barn. Man ska mata dom 4-6 ggr/dyg i MINDRE mängder. 10% av kroppsvikten fördelat på ca 20 ml/kg vid varje matningstillfälle.

Kid är SVÅRA astt få att äta, så det bör helst vara en och samma person som matar hela tiden. Mata där det är absolut lugn och ro hela tiden. Kid äter alltid ståendes, och dom behöver oftast avföringsstimulans samtidigt som dom ska nappas.
 
Sv: rådjur

Hundar blir bra surrogat för en get. Kidet håller sig gärna till hunden och även om dom har olika "signalsystem" så liknar hunden mer ett rådjur än vad människan gör. Låt dom vara ute tillsammans så kidet håller sig till hunden. Det är viktigt att det redan nu får gå fritt och knapra på det som växer.

LIA
 
Sv: rådjur

. Våran ena hund har sett ut sig själv som surrikat (? stavas) mamma, är det bra eller dåligt, hunden tvättar och puffar på henne och kiden slickar tillbaka på henne. :)


Men är det inte meningen att det lilla kidet ska tillbaka till naturen?
Att då vänja den vid hund, alltså ett rovdjur, kan väl inte vara rätt?

Då dukar man väl verkligen middagsbordet åt ett rovdjur redan från början, och man kunde lika gärna knackat ihjäl den direkt och lagt ut kroppen i skogen?
Kanske den då hade sett till att spara ett kid med bättre förutsättnigar,alltså en mor ,än att föda upp en till ett öde som genom okunskap blir givet?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Senaste veckorna har gymma vid 9/10 tiden på fm vilket jag tycker är väldigt bekvämt i sig. Men problemet är, jag blir SÅ trött...
Svar
5
· Visningar
506
Senast: Seaside
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
21 636
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
6 821
Senast: Migo
·
  • Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
814

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Barn och djur
  • Gryta och matberedare

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp