Rädd för att hoppa

L

Lolydodia

Hej!

Jag rider och tränar en femåring. Hennes inridning påbörjades sent av de förra ägarna så hon är ännu inte speciellt mycket riden.
I alla fall.
Vi löshoppar ca 1 gång i veckan och förra gången så slog hon i bakbenet ganska rejält när hon hoppade trots låg höjd.
Fast hon hoppade igen efter slaget.
Nu idag löshoppade vi igen och hon var jätterädd. Vi lyckades få henne att hoppa en gång men sen ville hon verkligen inte.
SÅ vi byggde ett jättebrett lågt hinder med sockerbitar genom hela ridhuset. Då hoppade hon över eftersom hon inte hade så mycket val. Det gick till sist rätt bra men hon var helt slut efteråt.
Har någon något tips på hur man kan hjälpa henne med att få förtroendet för hinder igen? Eller är hon "dömd" som dressyrhäst? :crazy:

Lydia :D
 
Hon är nog inte dömd att bli"dressyrhäst" redan ;)

Det viktigaste är att börja om från början och bygga upp ett nytt förtroende. Vill hon inte löshoppa själv, så led henne över ett par gånger. Både i skritt och trav. Ha fast bara trav/skrittbommar i början. Låt någon stå med gotte-hinken i andra ändan, och skramla som bara den :)

Kör bara korta, superlätta pass! Det som hon upplevt som läskigt, ska ju nu bli roligt! :bump:

Var oxå noga med att alla avstånd stämmer så att det inte blir jobbigt för henne av det(för långt eller för kort).

Hoppas det löser sig föe er, med eran tjej :bow:
 
bara en liten fråga, varför lät ni henne hoppa igen efter att hon slagit i benet rejält?!

hon kan ju ha skadat benet och då lär det ju inte bli bättre av att hoppa igen, därav kan hon ju fortfarande ha ont nu och vill därav inte hoppa...

om hon är helt ok i benet så skulle jag lungt introducera henne för bara liggande bommar ett tag och berömma bara för att hon FRIVILLIGT går över. en del piskar ju och tvingar över pollarna och då förvärrar man bara saken ytterligare då hästen tror att själva bommen "det farliga" attackerar den...
 
Jo hon hade inte slagit i benet så att hon haltade eller något liknande. Men tillräckligt så att hon blev osäker. Därför tänkte vi att om hon inte hoppade en gång till utan att slå i så skulle hon bara komma ihåg att det gjorde ont att hoppa gången därpå. Därför lät vi henne hoppa en gång till. :)

Jo först försökte vi leda henne in i "fållan" och över en bom som på ena sidan låg på amrken på andra sidan på ca 30 cm hög höjd. Hon var rädd för att abra gå in i fållan och trängde ledaren hela tiden. Därför la vi först bommar över hela ridbanan som vi ledde henne gå över. Sedan höjde vi några bomamr till ca 20cm med sockerbitar och manade på henne att hoppa vilket till sist gick ganska bra och hon fick en massa beröm!

Tack för alla svar, vi ska ta lärdo m av detta vid nästa löshoppningstillfälle
 

Liknande trådar

Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
6 990
Senast: akleja
·
Hoppning Lite relevant bakgrund. Jag hoppade och tävlade massvis på ponny när jag var ung och orädd (upp till 1.20 på C- och D-ponny). Sen hade...
Svar
16
· Visningar
4 158
Senast: Alexandra_W
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Veckans första hopplektion blev en riktigt rolig timme på Juvelen. Jag uppskattar verkligen att jag har fått koncentrera mig på honom nu...
Svar
0
· Visningar
481
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag blev faktiskt ganska påverkad efter helgens noclearround, märkte jag på veckans tre ridlektioner. En tanke som INTE min inre...
Svar
0
· Visningar
408
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp