Rädd om bakbenen

T

tratten

Jag skulle vilja höra lite teorier varför vissa hästar är väldigt rädda om sina bakben. Hörde en veterinär som sa; kommer jag till en besiktning och träffar ett importerat sto som inte är skodd i bak, då gäller det att vara försiktig. Är det så vanligt? Har just en sådan häst som jag köpte för ett tag sedan. Kom nu inte och säj att hon har ont, för jag tvivlar starkt på att det gör så ont om tex svanssnöret på täcket råkar snudda vid bakbenen att man måste krumbukta sig som en tossing!! Det märks på hela henne att det helt enkelt är så himla läbbigt att något snuddar vid bakbenen. Men vad kommer sådant beteende ifrån?
 
Blir inte detta område lite i en död vinkel för hästen, den ser inte riktigt om du är ett lejon eller inte. Min teori i alla fall.
 
Hästen kan ha ont, det då om man har fullt schå att lyfta bakfötterna för att kratsa eller sko dem, och de för övrigt inte är bakskygga.
Men det verkar ju inte vara den anledningen med din häst.

Jag tror att hästen om man inte tidigt vänjer den vid att lyfta bakfötterna kan bli att tycka det är skitläskigt när ngt är "där bak".
Ren ovana alltså.
Ngn gång ngnstans läste jag att när man lyfter en bakfot på hästen, så är det det ultimata "sätta den ur spel" man gör.
För en häst vill naturligt INTE "låna ut" sina bakben, då den om den blir anfallen av ngt och måste fly, MÅSTE ha sina bakben för att kunna sätta fart.

De hästar som tidigt lärt sig att få bakfötterna lyftade och "pysslade med" har ju vant sig, kanske har din häst som bebis inte fått så mkt "bakbenspyssel" att den lärt sig att det är ofarligt?
 
Då jag har haft att göra med imp polen osv så har dom varit lite svåra att lyfta bak på och förklaringen jag fått är att man lyfter inte bak alls i dom länderna, endast i sällsynta fall anses en häst så värdefull att den skos bak, med andra ORD KRÄVER HÄSTEN SKOR BAK BLIR DET KORV.
Att vinscha upp benen med rep i nödfall var vad som användes. Så om dom är rädda om sina bakben kan det ju handla om både ovana och tråkiga erfarenheter.
Nu handlar detta om hästhandlarhästar, inte alla importer från östeuropa.
 
Hmm, vinscha upp benen....... Det var ju ett alternativ...... ;)
Det där med korv var ju inte lika kul... :crazy:
 
svårt att säga när man inte sett hur den reagerar men det vanligaste är osäkerhet.flyktinstinkten aktiveras. man får lära hästen att försöka bearbeta detta.det är ett naturligt betéende för hästen. /Tess :bump:
 
Jag vet en som var imp ryssland som aldrig ville lyfta bakbenen, han var dessutom väldigt räd om hela bakpartiet :(...annars helt genom snäll...sen en dag skulle vi testa och lasta och det var det värsta jag varit med om :( när vi skulle stänga bomen....jätte jätte försiktigt...blev han super rädd...då insåg vi varför denna panik om baken :( nån måste slagit honom med järn rör eller något liknande....

Men övning ger färdighet :D Tillslut insåg han att vi inte vill vara elaka mot honom.... :D
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 151
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Har ett litet problem med den ena hästen. Han är 8 år, väldigt snäll men har attityd, är känslig och uppmärksam, både när det gäller...
Svar
18
· Visningar
2 148
Senast: Jealle
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
29 982
Senast: mackan
·
J
Träning Hej. Ska försöka fatta mig kort så att alla orkar läsa ;). Har ett eng.fullblod på 5 år, har varit hur snäll som helst i de snart tre...
2
Svar
23
· Visningar
2 549
Senast: _Jezzie_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp