Smurfoff

Trådstartare
någon här som har/haft en ragdoll? hur skulle ni beskriva dom? har läs på ras-sidan och det verkar vara en underbar katt :love: hade köpt en om dom inte var så dyra :cry:
 
Sv: Ragdoll

Har du råd att ha katt så är det väl bara att lägga undan dom pengara och spara ihop till en? Raskatter är inte dyra, en hund kostar ännu mer.
 
Sv: Ragdoll

jag har inte råd till en hund heller :confused: jag köpte nyligen en blandraskatt med långhåriga föräldrar för 50 kr så det är stor skillnad på en raskatt. vad ligger priset på hos ragdoll? 5-6000?
 
Sv: Ragdoll

En ragdoll kostar 5000-8000 kr, ungefär som de flesta raskatter. Om man inte lever på existensminimum så tar det ju inte såå lång tid att spara ihop till en raskatt.

Vad gör du om din katt som du har nu blir sjuk och måste till veterinär? Det kan kosta mer än så...

Ragdollen är i alla fall en härlig ras, mkt sociala och sällskapliga, lugna men ändå lekfulla.

Kolla in min hemsida för bilder och info om mina raggisar!
 
Sv: Ragdoll

Vi har en raggis. Hon är däremot inte som en riktig ;) ragdoll ska vara. Tycker absolut inte om att bli lyft, då spretar benen åt alla håll, och rymningsförsöken är många! Men hon är väldigt social i den månen att hon vill vara med, men då sitta på avstånd och titta.

Om det är utseendet du tycker om är ju birman ett annat alternativ. Brukar vara en aning billigare än raggisarna också. (Iaf vad jag märkt)
Vi har två stycken birmor, och skulle jag välja mellan en raggis och birma idag skulle jag ta en till birma.
 
Sv: Ragdoll

Fast det är ju inte direkt fair att jämföra en huskatt med en raskatt. Huskatterna är för billiga idag, dom borde kosta bra mycket mer än 50 kr. Men en raskatt kostar självklart mer, det är väl inte så konstigt?

Jag tycker väl att tycker man 5000:- är dyrt för en katt så drar man öronen åt sig. Om din 50 kronors-katt behöver veterinärvård för samma peng, är det då också för dyrt för? Osv...

Jag har inte heller råd att slänga upp 5000:- sådär till en ny raskatt, men vill jag ha en så spar jag ihop till en. Svårare än så är det inte.
 
Sv: Ragdoll

jo jag förstår att en raskatt är dyrare då den är dyrare att få fram m.m. blir nog nästa år då pengarna ska sparas ihop, får antagligen ta ut från mitt konto. då mina föräldrar inte vill betala för den.

men vad tycker ni är bäst att ha, hona eller hane? hade helst velat ha en hane men markerar dom inte mycket och kissar överallt?
 
Sv: Ragdoll

En okastrerad hankatt kan urinmarkera ja, men man ska alltid kastrera katter, honor som hanar, som man inte ska använda i avel. Hon okastrerad honkatt går ju och löper om och om igen, det är ju minst lika jobbigt, även för katten själv.

När det gäller ragdoll så skiljer det sig ganska mycket i storlek mellan könen, så är man ute efter en stor katt så bör man välja en hane. Annars är det mest en smaksak!
 
Sv: Ragdoll

Japp, du kan ställa ut en kastrerad hane.

Om du inte vill är intresserad av uppfödning skulle jag välja en hankatt och sedan kastrera den. Dels för att det är ett lättare ingrepp än kastration på honkatter, sen kan det vara jobbigt att hålla på med p-piller på honan innan kastration om hon ska gå ute.

En annan sak som gör att jag skulle välja en hane är att av alla de katter jag träffat är det oftast hanarna som är kärvänliga. Honorna kan vara små bitchar. (Våran raggis är en ;) ) Nu menar jag inte att alla honkatter är det, självklart finns det jättemysiga honkatter också.
 
Sv: Ragdoll

jag har haft både honkatter och hankatter. jag är mer för handjur då dom brukar vara mest tillgivna. men det är lite för alla långhåriga blandraskatter jag har haft har varit honor, sköldpaddsfärgade och dom har alltid varit jättekeliga och följt mig som en hund och helt och hållet underbara :love: men alla korthåriga honor jag haft har varit lite småtjuriga av sig och kom på sina egna villkor.

nu har jag en kastrat hane som är jättekelig och mysig och älskar att gosa och hänga med mig, men han har blivit lite mer reserverad sen vi fick en kattunge och är mer för sig själv nu fast jag gosar med honom minst lika mycket.

det nya lilla tillskottet är en långhårig blandis hona som är hur social som helst. följer mig hela tiden och jamar när jag inte är där :love: och när jag sitter vid datorn så sätter hon sig i mitt knä, hon sitter här nu. hon tror att jag är hennes mamma hehe, hon började snutta på min tröja och jag sa NEJ då jag vill inte ha det bettendet. konstigt att hon börjar med det när hon är 12 veckor..

jag gillar att avla och tycker det är mysigt med kattungar så jag hade ev. velat ha en hona och jag gillar utställningar men jag gillar mer hanarnas temperament. så det lutar nog mer mot en kastrerad hane.
 
Sv: Ragdoll

jag har en ragdoll hane och en ragdoll hona... Dom går jätte bra tillsammans med varann nu när vi har kastrerat våran hane! han är nu 9 månader och han är lika stor som en fullvuxen vanlig katt! Och han kommer nog bli större! våran lilla hona hon är 6 månader och är betydligt mindre än casper "hanen"... casper han kostade 6000kr men han kan jag ställa ut och den nyaste lilla katten cassandra "cassie" kallas hon! hon kostade 8000kr. Men det är verkligen fina katter.. :D
 
Sv: Ragdoll

Jag har två ragdolls, en hane och en hona. Jag ångrar det inte en sekund. ;) Visst kostar de mer än en huskatt men är du intresserad av rasen och av att ställa ut så skulle jag verkligen rekommendera dig att spara pengar och köpa en. De är underbara katter och utställning är bland det roligaste som finns!

/Erica
 
Sv: Ragdoll

MissFideli skrev:
Fast det är ju inte direkt fair att jämföra en huskatt med en raskatt. Huskatterna är för billiga idag, dom borde kosta bra mycket mer än 50 kr. Men en raskatt kostar självklart mer, det är väl inte så konstigt?

Jag tycker väl att tycker man 5000:- är dyrt för en katt så drar man öronen åt sig. Om din 50 kronors-katt behöver veterinärvård för samma peng, är det då också för dyrt för? Osv...

Jag har inte heller råd att slänga upp 5000:- sådär till en ny raskatt, men vill jag ha en så spar jag ihop till en. Svårare än så är det inte.

Håller med här, husdjur öht tycker inte jag ska vara billiga.
 
Sv: Ragdoll

Jag har en ragdoll kille som är 10 mån. Han är inte rastypisk alls så det finns stora variationer även inom samma ras! Han tycker inte om att bli buren å kela i famnen, och han är rätt "bitsk" av sig! Däremot är han VÄLDIGT social- följer en HELA tiden!! Sover mest på golvet som en hund. Han är oxå lätt att ta med då man reser bort och anpassar sig lätt i nya miljöer! Snäll mot andra djur. Min systers ragdoll är JÄTTELUGN, kelig och honom får dom bära och ha i famnen hur mycket som helst! Visar INGET AGG ALLS mot några andra djur och anpassar sig omedelbart till nya omständigheter. Man vet aldrig vad man får, men man älskar dom villkorslöst!
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 816
Senast: Sel
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
13
· Visningar
605
Senast: Hazel
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 628
Senast: cirkus
·
Övr. Katt Jag och min sambo längtar efter att bli med katt men vi har kört fast lite när det gäller vilken ras som kan passa oss. Vi bor i...
Svar
19
· Visningar
1 744
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Trött och arg
  • Inredningstråden, del 2

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp