Raka eller inte vid regnskållor.

ulrisa

Trådstartare
Köpte en islandshäst för en vecka sedan. Upptäckte att hon hade småsår/sårskorpor över hela kroppen. Vetrinär har konstaterat regnskållor och nu ska jag duscha hästen näsran varje dag ett tag framöver tills krustorna är borta. Men då detta är en islandshäst med ganska mycket päls så undrar jag om det är bäst att raka för att komma åt alla sår samt att hon ska torka snabbare. Det är ju viktigt att hon inte är fuktig då blir skållorna värre och sprider sig. Hur hade ni gjort? Hon går på lösdrift...
 
Jag har mina på lösdrift och har rakat och lagt på täcke vid dåligt väder, dels är det lättare att duscha och torka dom och så luftas huden bättre och lättare att behandla. Täcken jag med sprayar jag med bakteriedödande medel varje dag.
 
En häst i stallet åkte på kraftiga skollor förra hösten/vintern och helrakades. Gick jättebra och dom försvann relativt fort. Hon stod på box däremot.
 
Jag helklippte min unghäst i vintras, hennes skållor läkte fint efter det. Försökte en period att tvätta men det var hopplöst med hennes,fårull till päls!
wpid-dsc_1690_20140224193402169.jpg

Jag körde en.lite annorlunda frisyr då hon går på lösdrift .Hon hade täcke på givetvis.
 
Jag hade inte klippt för regnskållornas skull. Regnskållor kommer ifrån en obalans i magen så jag hade sett till att få ordning på magen istället. Då läker skållorna ut av sig själva.

Jag hade gett någon/några dl linfrökaka, 1-2 msk yea-sacc och ev. även några paket bakjäst i några veckor för att snabbt få ordning på magen. Någon/några dl linfrökaka och yea-sacc hade jag sen fortsatt att ge året runt för att underhålla tarmarna så att de är i en bra balans. Vid varje foderbyte hade jag dessutom gett några kuber bakjäst varje dag i några veckor före och efter foderbytet för att på så sätt förebygga att det blir nya regnskållor. Var också noga med att vänja in nytt grovfoder försiktigt. Minst två veckor ska man blanda nytt och gammalt men ju längre tid man kan blanda desto bättre är det. På mitt sto med känslig mage blandar jag alltid minst en månad. Tänk på att vänja över på hö/hösilage ifrån gräs också. Det är lika viktigt som att vänja in på gräs eller som vid byte av parti hö/hösilage.

Det är självklart jätteviktigt att hästen hålls torr och ren men att börja duscha hästen så ofta hade jag inte gjort. Möjligtvis hade jag tagit blåspray på de skållorna som ser infekterade ut men annars hade jag satt in resurserna på magen och sett till att hålla hästen torr och hållt koll på hästens allmäntillstånd.
 
Men sprider de sig inte om man inte får bort krustorna? Hörde också att de smittar mellan hästar.
Emma w- vad är det för spray du använder?
Kvandi- snygg klippning!
 
Jag ska bada dom en gång i veckan med hibiscrub och sen sprayar jag och borstar in i huden/ pälsen med klorhexidin 2 ml varje dag och så sanerar jag med att spraya virkon s på täcken, utrustning och ja allt annat.

Jag blandar själv i sprayflaskor då jag tycker det är så himla smidigt!
 
Tack för tipset. Virkon s har jag hemma! Jag ska också bada med hibiscrub. Dock har jag inget varmvatten... men det kanske går bra ändå
 
@TinyWiny har du bevis på att det kommer från magen?
Båda mina fick en höst, dom var Helfina i magen. Klipptes och tvättades dagligen tills alla skorpor var borta. Den ena fick penicillin då skållorna var såpass attackerande. Läkte superfint på bara en vecka.

Det är extremt smittsamt!
 
@TinyWiny har du bevis på att det kommer från magen?
Båda mina fick en höst, dom var Helfina i magen. Klipptes och tvättades dagligen tills alla skorpor var borta. Den ena fick penicillin då skållorna var såpass attackerande. Läkte superfint på bara en vecka.

Det är extremt smittsamt!

Nej inga konkreta bevis såsom forskning tyvärr. Bara en del egen erfarenhet och en del veterinärers erfarenheter som är inne på samma spår. Mina var också synligt bra i magen men det blev en enorm skillnad på både bajset, hovar, hårrem, man och svans när de hade fått lite hjälp med magen. Det är ju ganska typiskt att regnskållorna kommer vid installningen när ett nytt grovfoder introduceras så det är därifrån misstanken kom ifrån början och bevisligen så försvann de när magen blev i superform.

Första gången jag vet om som mitt sto fick regnskållor klipptes hon (det var innan jag köpte henne) och tvättades med klorhexidinschampo och jag fortsatte tvätta när jag hade köpt henne men det hjälpte inte förren magen hade kommit i en tillräckligt god form.

När det är så illa att hästen behöver antibiotika så är det ännu viktigare att magen verkligen får extra stöttning eftersom antibiotika slår ut även de goda bakterierna i magen.
 
Nej inga konkreta bevis såsom forskning tyvärr. Bara en del egen erfarenhet och en del veterinärers erfarenheter som är inne på samma spår. Mina var också synligt bra i magen men det blev en enorm skillnad på både bajset, hovar, hårrem, man och svans när de hade fått lite hjälp med magen. Det är ju ganska typiskt att regnskållorna kommer vid installningen när ett nytt grovfoder introduceras så det är därifrån misstanken kom ifrån början och bevisligen så försvann de när magen blev i superform.

Första gången jag vet om som mitt sto fick regnskållor klipptes hon (det var innan jag köpte henne) och tvättades med klorhexidinschampo och jag fortsatte tvätta när jag hade köpt henne men det hjälpte inte förren magen hade kommit i en tillräckligt god form.

När det är så illa att hästen behöver antibiotika så är det ännu viktigare att magen verkligen får extra stöttning eftersom antibiotika slår ut även de goda bakterierna i magen.
Mina fick på hösten, ingen av dom gick ute på bete utan gick på samma grovfoder, med samma hantering hela året. Stoet fick först och smittade sedan valacken då dom gick ihop. Det nya hösilaget börjades med efter att detta skett, ca 2 mån senare.
Jag tror absolut att magen kan ha med "immunförsvaret" att göra, men jag tror inte att magen är grunden till att dom kommer.
Mina blev dåliga i samband med dåligt väder som kröp igenom den täta pälsen som sen inte torkade upp. Så fort dom blev klippta läkte det snabbt och har aldrig skett igen.
 
Tack för tipset. Virkon s har jag hemma! Jag ska också bada med hibiscrub. Dock har jag inget varmvatten... men det kanske går bra ändå
Jag har inte heller det för tillfället men tar med varmvatten i dunkar till stallet och sen blöter jag bara snabbt med kallt innan, schamponerar med det varma och sen spolar med kallt och avslutar med varmt. Det funkar här just nu i alla fall.
Klorhexidin finns att köpa på apotek. Kolla styrkan bara för den bör vara mellan 2-4 och det vanliga är 0,5 men man kan beställa då. Jag beställer en liter åt gången.
 
Tack för alla tips. Idag blev hon rakad och fick sin första dusch med hibiscrub. Hade mycket småsår med krustor över hela överkroppen. Inget på ben eller under magen. Sprayen ska jag köpa :-)
 
Jag hade nyligen ganska aggressiva regnskållor på ponnyn. Hon rakades där hon hade skållor och gavs antibiotika. Sen tvättade jag henne med Malaseb antibakteriellt schampoo (receptbelagt här i Finland) först hela hästen 2 ggr med 2 dagars mellanrum, sen varannan dag enbart på skållorna. Det läkte snabbt och fint.
 
Jag köpte mitt 2 1/2 åriga sto för drygt två veckor sedan och jag misstänker att det är regnskållor hon har. Vad tror ni? Det är hårda klumpar i pälsen som (när man börjar pilla och titta ordentligt) sitter en bit ut på hårstråna. I vissa områden är det lite mer, ungefär som ett skorvlager över huden som täcker ungefär upp till 2cm. Klumparna är riktigt hårda och går inte att lösa upp med vatten. Försöker jag pilla bort klumparna så lossnar pälsen istället och lämnar fläckar med kal hud. Då ser man verkligen att klumparna inte sitter intill huden, utan kanske en halv cm ifrån. Jag har inte sett några "kratrar" eller sårbildningar i huden än så länge bortsett från de ställen där jag råkat rycka bort hennes päls och orsakat det. Jag vet att hon hade lite av dessa klumpar när vi hämtade henne men tänkte inte mer på det, men nu har det blivit markant mer. En veterinär har tittat på detta men trodde inte att det var något farligt utan bara allmän smuts som klumpat sig. Jag trodde också på det först eftersom hästen stått på lösdrift (utan täcke) större delen av livet med minimal hantering, men nu har jag ryktat henne ordentligt varje dag i snart tre veckor och även försökt tvätta rent utan att lyckas. Håller henne också täckad för att hålla pälsen torr. Det har nu som sagt blivit lite värre. Jag ska prova ge henne foderjäst ifall det kan hjälpa henne med foderomställningen om det är det som orsakar spridningen. Vad tror ni? Finns det några bra hemmakurer så vi kan bli kvitt klumparna? Och som sagt, är detta regnskållor? :)
 
Jag köpte mitt 2 1/2 åriga sto för drygt två veckor sedan och jag misstänker att det är regnskållor hon har. Vad tror ni? Det är hårda klumpar i pälsen som (när man börjar pilla och titta ordentligt) sitter en bit ut på hårstråna. I vissa områden är det lite mer, ungefär som ett skorvlager över huden som täcker ungefär upp till 2cm. Klumparna är riktigt hårda och går inte att lösa upp med vatten. Försöker jag pilla bort klumparna så lossnar pälsen istället och lämnar fläckar med kal hud. Då ser man verkligen att klumparna inte sitter intill huden, utan kanske en halv cm ifrån. Jag har inte sett några "kratrar" eller sårbildningar i huden än så länge bortsett från de ställen där jag råkat rycka bort hennes päls och orsakat det. Jag vet att hon hade lite av dessa klumpar när vi hämtade henne men tänkte inte mer på det, men nu har det blivit markant mer. En veterinär har tittat på detta men trodde inte att det var något farligt utan bara allmän smuts som klumpat sig. Jag trodde också på det först eftersom hästen stått på lösdrift (utan täcke) större delen av livet med minimal hantering, men nu har jag ryktat henne ordentligt varje dag i snart tre veckor och även försökt tvätta rent utan att lyckas. Håller henne också täckad för att hålla pälsen torr. Det har nu som sagt blivit lite värre. Jag ska prova ge henne foderjäst ifall det kan hjälpa henne med foderomställningen om det är det som orsakar spridningen. Vad tror ni? Finns det några bra hemmakurer så vi kan bli kvitt klumparna? Och som sagt, är detta regnskållor? :)

Om det är regnskållor eller inte är ju svårt att veta men det låter ju onekligen som att det kan vara det.

Foderjäst är ingen ide att ge henne för det hjälper inte magen. Jästen i foderjäst är avdödad och gör alltså ingen nytta i tarmarna. Foderjäst ger man som proteinkoncentrat. Om du vill hjälpa magen så ge henne vanlig bakjäst eller yea-sacc istället.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 132
Hästvård Känner att jag behöver skriva av mig… Jag köpte (räddade) ett varmblod i somras, 6 år gammal, nätt och fin, med super bra lynne, trots...
Svar
17
· Visningar
3 683
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hejsan allihopa, jag hoppas jag kan få lite tips och råd ang regnskållor. Min häst, Arab 23 år, svårt att hålla hullet och ganska...
Svar
1
· Visningar
1 080
Senast: Beeboppe
·
Hästvård Häst med krustor i huden, små (2-3mm i diameter) runda sår i klungor mellan ganascherna, på halsen strax bakom och mellan frambenen...
2
Svar
22
· Visningar
2 733
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp