Räkna ut färgåtgång, måla väggar

Aliche

Trådstartare
Alltså är jag helt borta?

Jag ska måla om min lägenhet och tänkte börja med vardagsrummet. När jag mäter väggen så är den 3 meter hög (inte räknat med den 30 cm vita bården mot taket) och 7,5 meter lång. Blir det alltså 22 kvm? Då skulle det behövas 6 liter bara till vardagsrummet (2 lika stora väggar, killen i affären sa 3 liter till 20 kvm)

Räknar jag helt tokigt eller är det rimligt och rätt?

Första gången jag målar själv, några extra bra tips och "tänk på" grejjer ni vill dela med er av?
 
Alltså är jag helt borta?

Jag ska måla om min lägenhet och tänkte börja med vardagsrummet. När jag mäter väggen så är den 3 meter hög (inte räknat med den 30 cm vita bården mot taket) och 7,5 meter lång. Blir det alltså 22 kvm? Då skulle det behövas 6 liter bara till vardagsrummet (2 lika stora väggar, killen i affären sa 3 liter till 20 kvm)

Räknar jag helt tokigt eller är det rimligt och rätt?

Första gången jag målar själv, några extra bra tips och "tänk på" grejjer ni vill dela med er av?
Nja, 6 liter kommer bara räcka till en strykning. Jag skulle räkna med att det behövs minst två strykningar.
 
Första gången jag målar själv, några extra bra tips och "tänk på" grejjer ni vill dela med er av?
Var noggrann när du maskar kring dörrfoder och lister. Och lika viktigt, låt inte maskeringstejpen sitta för länge. Vanlig billig blekgul maskeringstejp vill man inte låta sitta längre än två dagar, ännu kortare vid fönster och i direkt solljus. Dyrare tejp kan sitta litet längre - men ta det säkra före det osäkra och jobba hyfsat fort. Maska fredag kväll, måla lördag fm, måla söndag fm, och ta bort tejpen söndag kväll. Typ.
 
Var noggrann när du maskar kring dörrfoder och lister. Och lika viktigt, låt inte maskeringstejpen sitta för länge. Vanlig billig blekgul maskeringstejp vill man inte låta sitta längre än två dagar, ännu kortare vid fönster och i direkt solljus. Dyrare tejp kan sitta litet längre - men ta det säkra före det osäkra och jobba hyfsat fort. Maska fredag kväll, måla lördag fm, måla söndag fm, och ta bort tejpen söndag kväll. Typ.

Finns även speciell maskeringstejp som lämpar sig bättre för att tejpa på tapet och andra ömtåligare ytor. De jag köpt har varit ljusrosa. Absolut värt pengarna!

Och angående färgåtgång går det alltid åt mycket mer än man kan föreställa sig :D
Underlaget spelar ju stor roll också. En tidigare målad yta suger ju inte som en ny väv exempelvis.
 
Enklast är väl att fråga på färgaffären? De är ju proffs.
Jag gjorde det och fick 3 olika svar av 3 olika personer :) Därför ville jag ha lite annan input.
Men nu har jag köpt 10 liter färg att börja med, startar med vardagsrummet och ser hur långt jag kommer med det, kunde inte bära mer iallafall. Ikväll ska jag roa mig med att tejpa inför söndagens målning!
 

Liknande trådar

Hemmet 1 mars kommer jag sannolikt att flytta in i en lägenhet som uppenbarligen inte är skapad för att sova i, så jag försöker klura ut hur...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 920
Senast: Singoalla
·
Hemmet Nu har jag bott i ladan i sex år. Fort går det! Börjar dock tröttna på de vita väggarna, och leker med tanken på att lägga på lite färg...
2
Svar
21
· Visningar
1 993
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 300
Senast: cherie
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter ett par månaders inaktivitet pga min trasiga arm och insikten om hur svag och förstörd armen blev av inaktiviteten, samt hotet om...
Svar
0
· Visningar
667
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp