Räkna ut starttid

Miljon

Trådstartare
För första gången på länge ska jag inte rida första klassen på tävling. Behöver alltså räkna ut på ett ungefär hur lång tid det tar innan jag ska rida, och jag vet inte riktigt hur lång tid jag ska räkna med.
Det är först 39 starter med bedömning CR, så det kan väl ta både lång och kort tid beroende på hur många som vill starta om. 30 ekipage/timme? 40? Vad hade ni räknat med?
I nästa klass är det 57 starter före mig, bed. A0/A0. 30 ekipage/timme?
Det beror ju såklart på hur många som är felfria i grunden och sådär, och det är ju skitsvårt att gissa i förväg. Har ingen aning om hur banbyggaren brukar bygga, om det är lätt eller svårt osv.
Men verkar det rimligt att räkna ca 3,5 h + paus för ombyggnad + bangång? För mycket eller för lite?
 
Det beror också på hur lång banan är, hur lång tid det tar att ta sig runt.

Vanligt ridhus såklart, är väl inte många tävlingar den här tiden på året som är på så stora ytor att bansträckningen kan vara speciellt mycket längre än vanligt.
 
Min erfarenhet är att det går fortare än man tror om man inte är där och långsammare än man tror om man är där ;)

Skämt åsido, sena strykningar och omstarter gör det sjukt svårt att beräkna. Samma sak med de som stoppar ut sig eller utgår på egen begäran.

Så jag skulle dra av en timme från det du tror. Bättre få vänta lite extra än stressa.
 
Du startar alltså i andra klassen? Då hade jag varit på plats när första klassen startar.

Det är oftast precis som @Alexandra_W säger. Hopptävling är att likställa med kassaköerna - hur man än gör så blir det fel, men ibland har man tur och det stämmer precis :D
 
För första gången på länge ska jag inte rida första klassen på tävling. Behöver alltså räkna ut på ett ungefär hur lång tid det tar innan jag ska rida, och jag vet inte riktigt hur lång tid jag ska räkna med.
Det är först 39 starter med bedömning CR, så det kan väl ta både lång och kort tid beroende på hur många som vill starta om. 30 ekipage/timme? 40? Vad hade ni räknat med?
I nästa klass är det 57 starter före mig, bed. A0/A0. 30 ekipage/timme?
Det beror ju såklart på hur många som är felfria i grunden och sådär, och det är ju skitsvårt att gissa i förväg. Har ingen aning om hur banbyggaren brukar bygga, om det är lätt eller svårt osv.
Men verkar det rimligt att räkna ca 3,5 h + paus för ombyggnad + bangång? För mycket eller för lite?

Hur långt har du att åka till tävlingen?
Med 20 mil i resväg hade jag haft helt andra marginaler än om det är en kvart.
Oavsett så bör du ju vara där senast när första klassen slutar så att du kan gå banan. Med 39 ekipage hade jag nog försökt vara där en timme efter första start.
 
När det är CR är det ju ibland en massa omstarter som då tar massa extra tid. Men generellt brukar jag räkna på 30 ekipage i timmen på vanlig tävling.
 
Jag brukar räkna 1,5 min per ekipage. 20-30 min för ombyggnation+bangång beroende på hur mycket som ska byggas om. Ibland blir det mer innan varje klass om det går lite långsamt;)
Räkna baklänges och lägg till att göra iordning hästen, gå banan, skritta fram, rida fram, hoppa fram. Beroende på hur hästen är på tävling kan ju detta ta lite olika lång tid. Alltid bättre att vara på plats i tid och slippa stressa. Tävlingen i sig kan ju ge lite extra fjärilar i magen! Lycka till:up:
 

Liknande trådar

Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
2 851
Senast: Valle
·
Hoppning Jag och min dotter är nybörjare vad gäller hopptävling. Än så länge har hon testat några klubbtävlingar och P&J men snart är det dags...
Svar
2
· Visningar
1 575
Hoppning Hej och hå, hur ska detta gå. Som rubriken lyder; den här dressyrryttaren ska börja hopptävla igen! Min B2 (Barcino QRE) har jag/vi...
Svar
4
· Visningar
1 721
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 075
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp