Räkning vid kolik

Fiie_87

Trådstartare
Hej!
Jag har en liten fundering.
Min häst fick kolik för några dagar sen och jag ringde då ut veterinär.
Idag kom räkningen som var mycket saftigare än jag räknat med.
Jag fick dessutom betala 1650 kr för nässvalgssond. Det jag undrar över är om veterinären försöker med detta flertaler gånger men hästen vägrar svälja och det inte kan fullföljas och slutföras ska man då behöva betala för det?
Han körde sönder näsborrarna på henne och det såg ut som det skett ett mord i stallet efteråt pga allt blod.
Vet inte om jag "glatt" ska betala eller om jag bör skriva /ringa och klaga?

Tack på förhand.
 
Hej!
Jag har en liten fundering.
Min häst fick kolik för några dagar sen och jag ringde då ut veterinär.
Idag kom räkningen som var mycket saftigare än jag räknat med.
Jag fick dessutom betala 1650 kr för nässvalgssond. Det jag undrar över är om veterinären försöker med detta flertaler gånger men hästen vägrar svälja och det inte kan fullföljas och slutföras ska man då behöva betala för det?
Han körde sönder näsborrarna på henne och det såg ut som det skett ett mord i stallet efteråt pga allt blod.
Vet inte om jag "glatt" ska betala eller om jag bör skriva /ringa och klaga?

Tack på förhand.

När det gäller om du ska betala för just nässvalgsond kan jag inte svara på. Fick de aldrig ner den?
Det är ofta de blöder näsblod om de är trånga i näsa eller svalg. Några gånger har de fått byta slang här när den ena inte fungerar.

Här får jag betala runt 5000:- för ambulerande eller distriktaren som kommer ut. Då ingår lugnande, kramplösande och sondning med två liter paraffinolja.
 
När det gäller om du ska betala för just nässvalgsond kan jag inte svara på. Fick de aldrig ner den?
Det är ofta de blöder näsblod om de är trånga i näsa eller svalg. Några gånger har de fått byta slang här när den ena inte fungerar.

Här får jag betala runt 5000:- för ambulerande eller distriktaren som kommer ut. Då ingår lugnande, kramplösande och sondning med två liter paraffinolja.

Nej hon ville inte svälja slangen .
Hela kalaset gick på närmare 8000 kr .
 
Senaste anfallet åkte jag in tre gånger till närmsta klinik, det kostade 12 000. Sondning, smärtstillande, salter, olja osv.
Inget ovanligt att de blöder efter sondning, min häst är trång och blöder efter varje gång.
Distriktaren är betydligt dyrare.
 
Senaste anfallet åkte jag in tre gånger till närmsta klinik, det kostade 12 000. Sondning, smärtstillande, salter, olja osv.
Inget ovanligt att de blöder efter sondning, min häst är trång och blöder efter varje gång.
Distriktaren är betydligt dyrare.

För mig är det dyrare att åka till klinik eftersom de oftast blir kvar två dygn. Brukar ligga på ca 14 000 - 16 000:-. Som information bara.
 
För mig är det dyrare att åka till klinik eftersom de oftast blir kvar två dygn. Brukar ligga på ca 14 000 - 16 000:-. Som information bara.
Närmsta klinik som jag använder tar inte in hästarna över natten så jag har fått åka dit och hem igen efter avslutad behandling. Tar ca 5 min att köra. Men mindre kul att vakta på hästen när den får 10 liter dropp... :meh: har däremot haft på djursjukhus en gång i tre dygn. Notan landade på 24 000.
 
Tycker priset låter väldigt skäligt. Att hästar får näsblod vid sondning är inget ovanligt och heller inget farligt. Otrevligt för den ovana och en smula skärrande om man inte sett det förr, men inte mer än så. Alla hästar tycker inte det är så trevligt att få en sond ner genom näsan och även de mest rutinerade på sondning orsakar näsblod då och då.
 
De gör ju /försöker det de måste utifrån hästens läge med kolik.
De gånger jag varit med när olika hästar inte går att sonda men samtidigt är så dålig att koliken kräver det, brukar veterinären påtala det och alternativet man har då är att istället ta den till klinik.

Att de blöder i näsan rejält vid sondning är vanligt .
 
Jag tycker att summan är ok. Med en bra försäkring betalar du ju ändå inte hela beloppet?

Tycker du att summan är för hög så kan man alltid höra av sig och ifrågasätta den. Inte pruta eller vara otrevlig, utan bara skriftligt förklara att du inte anser notan vara skälig för det arbete som utfördes. Kanske får du en liten prissänkning, eller så får du inte det. :) Inte mer konstigt än så.
 

Liknande trådar

Hästvård I fredags så fick min häst kolik och jag gick med honom i flera timmar men det hjälpte inte, till slut kom en veterinär ut och gav honom...
Svar
16
· Visningar
2 327
Avel Vet inte om tråden blev placerad rätt! Jag var med min häst på en station för att kolla brunsten i början på maj. Första gången...
Svar
14
· Visningar
3 065
Senast: mellan
·
Hundhälsa Viktor fick frukost vid 8.30 imorse. Han äter fort och har alltid gjort det. Nu har han flickvännen här och äter lite extra fort, så jag...
6 7 8
Svar
154
· Visningar
23 340
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Jag behöver hjälp och tips utav er duktiga bukare. Blir långt inlägg för att ja ska kunna förklara mig :) Förra lördagen var jag ute...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
6 493
Senast: Limelight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp