Rally-folk! (del 2)

Debuterade mästarklass i helgen som var. I första klassen valde jag att diska oss genom att leka på banan, då min lilla 🌟 var mer påverkad av omgivningen än vi brukar vara. Vill inte att hon ska bygga upp en känsla av att det är jobbigt och press på banan, vi är där för att det är kul!

I andra starten gjorde hon en snurr efter hindret så vi fick fel övning och -10. Slog också i hindret och fick några 1.or så stannade på 83 poäng. Väl godkänt för debut 😍

Men jag tycker det är stor skillnad på avancerad och mästare! Inte bara momenten och att banan är längre. Det var också mycket mer tekniskt svårt, fler utmaningar och striktare bedömning. Och såklart ska mästare vara svårare, men jag tycker nog att avancerad skulle kunna innehålla lite mer tekniska frågor eller utmaningar och vara lite striktare i sin bedömning.

Tänker också att det är svårt att hitta "lagom" nivå för mästare då det är blandat med ekipage som jagar SM-poäng och de som nyss tagit sig upp. Kanske att tanken med championatsklass fortfarande är aktuell?
 
Rallytävlingen i helgen gick super!

Första banan var lång och jag slarvade lite, därmed blev det 69 poäng.. Men hunden gick så fint så!

Nästa bana var alldeles i vår smak, och resulterade i 91 poäng och en 7e plats av 50:D
 
Vilken härlig känsla det i var i helgen. När vi för första gången tog kvalificerat resultat i Nybörjarklass.
I mitten på juli hade just dessa hundar aldrig tränat rally tidigare. Det hade bara en annan hund som dog gjort och var tänkt bli familjens rallyhund. På öppna träningen i början av augusti såg de skyltarna för första gången. Mitten på augusti gjorde de första starten. Ena hunden gick inte alls och bara tittade på omgivningen. Ingen koncentration alls. På hemma plan ett par veckor senare gick det lite bättre och sedan i helgen som var tog första kvalificerande resultat.
Vilken underbar känsla. Jag bara jublade rakt ut. Vilken resa det har varit. Äntligen börjar något lossna.
 
Så nöjd idag! Två godkända rundor i avancerad och vi är nu klara för uppflytt! Det hjälpte att det inte var någon frestelse i någon av klasserna, men hunden var med mig jättefint hela tiden. Liten miss när hon såg hindret, tänkte hopp och hoppade skylten innan... Men det gav mindre avdrag än jag trodde.
 
Rallyträning idag, första inomhus på länge. Supertaggad hund och träningen gick jättebra. Vi tränar mot mästarklass och idag satt för första gången inåt-snurren hyfsat bra.
Kommer träna lite mer allvarligt nu och sikta på att ta championatet nästa år.
 
Vi var ett gäng som hyrde hundhall och satte upp en mästarklassbana igår. Bra tajming med vädret då det på eftermiddagen regnade rejält.

Hunden var taggad och jobbade bra. Men som väntat missade hon konskicket då nästa moment var frestelsen, så hon var på väg dit. Men tog den i alla fall inte och sprang, så det går framåt.

Blev också tydligt att vi behöver träna mer på sättande och läggande under gång. Och inåtsnurren och backa framför som vi precis börjat med.

Jag och en annan kommer boka hallen och träna en eller två gånger i månaden i vinter så vi har en plan framåt. Och målet är att starta mästarklass i vår, det är en tävling i slutet av april som vi nog ska sikta på.
 
Vi var ett gäng som hyrde hundhall och satte upp en mästarklassbana igår. Bra tajming med vädret då det på eftermiddagen regnade rejält.

Hunden var taggad och jobbade bra. Men som väntat missade hon konskicket då nästa moment var frestelsen, så hon var på väg dit. Men tog den i alla fall inte och sprang, så det går framåt.

Blev också tydligt att vi behöver träna mer på sättande och läggande under gång. Och inåtsnurren och backa framför som vi precis börjat med.

Jag och en annan kommer boka hallen och träna en eller två gånger i månaden i vinter så vi har en plan framåt. Och målet är att starta mästarklass i vår, det är en tävling i slutet av april som vi nog ska sikta på.
Det är så värdefullt att ha bra träningskompisar! Vi är en grupp som kör 2 ggr/månaden under vinterhalvåret. Varvar banträning med detalj-/tematräning utifrån vilken nivå våra hundar är på för tillfället. Har allt från valpar till mästarklass i gruppen, så viss flexibilitet behövs 😄

Och även om du inte bett om tips så vill jag bara berätta att det som fick.min nuvarande att knäcka backa-koden var att få backa till hon kom till sin utlagda externbelöning 🥎 Då blev det helt plötsligt kul att backa 😄
 
Det är så värdefullt att ha bra träningskompisar! Vi är en grupp som kör 2 ggr/månaden under vinterhalvåret. Varvar banträning med detalj-/tematräning utifrån vilken nivå våra hundar är på för tillfället. Har allt från valpar till mästarklass i gruppen, så viss flexibilitet behövs 😄

Och även om du inte bett om tips så vill jag bara berätta att det som fick.min nuvarande att knäcka backa-koden var att få backa till hon kom till sin utlagda externbelöning 🥎 Då blev det helt plötsligt kul att backa 😄
Min väntar inte alltid på kommando så jag kan inte använda externbelöning om inte någon vaktar den. På heelworktävling senast kom hon på att jag lagt leksaken utanför banan och sprang ut till den mitt i programmet...
Tänker satsa på att lägga ut ett koppel som target och hon får belöning när hon passerat det.
 
Vi var några som filmade för en online-tävling i rallylydnad idag. Hunden gjorde en superrunda! Det var inte den första, där missade hon konskicket, så nu vet vi att vi måste träna på att konskick kan dyka upp när som helst.
Men kan hon bara koncentrera sig på mig och mina kommandon även på bortaplan så kommer vi fixa championatet nästa år. För hon kan ju skyltarna. (Ok, det är lite finslipning kvar på de senast inlärda, men det hinner vi fixa i vinter.)
 

Liknande trådar

Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
781
Senast: Nepenthe
·
Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 037
Senast: tuaphua
·
Hundträning Hittade ingen aktuell tråd om Rallylydnad :) Visst är vi några stycken som tränar och tävlar rally? Vad tycker ni om regeländringarna...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
13 259
Övr. Hund Jag är supernyfiken på vilket intryck människor får av olika hundar Hur brukar din hund oftast beskrivas av folk den möter? 1. Vad är...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 135
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp