Rally-folk! (del 2)

Idag ska jag o Betty på kurs i rallyn igen. Inte överdrivet laddad efter som vi har paus men lite samarbete är väl aldrig fel att träna :)
 
Backa upp på saker, börja lågt med typ en bok eller något och öka sedan. Brukar backa Betty upp för trappor :) Jag har henne framför mig när vi backar över saker, tränade det innan hon kunde backa i fotposition.

Generellt sätt gör jag mycket saker i backande för att öka bakdelskontrollen. Men kan han inte backa än är det ju svårt.

Sidvärts kan du jobba också :)
Mm, blir nog svårt att få honom att backa upp på saker, för jag får honom inte att tänka bakåt alls. Men absolut något att köra när han väl förstår backa..
 
Mm, blir nog svårt att få honom att backa upp på saker, för jag får honom inte att tänka bakåt alls. Men absolut något att köra när han väl förstår backa..

Bjuder han på beteendet om du har honom i fotgående längs med en vägg och håller avståndet till väggen tajt och sedan börjar backa? Är han inklickad?

Jag lärde in backa först i frontposition över tröskel men min hund bjuder väldigt lätt till backa, när hon inte förstår brukar hon backa ett eller två steg ifrån mig för att sen göra massa annat så med klicker och tajming kunde jag belöna backandet. Sen kopplade hon att hon skulle backa över tröskeln för att få belöning.

Cavaletti tränar ju bakdelskontrollen också. Annars har jag svårt att komma på övningar som tränar bakdelskontroll förutom pall som inte sker i annan riktning är bakåt/sidled. Lätt att bakdelen bara hakar på framdelen.
 
Bjuder han på beteendet om du har honom i fotgående längs med en vägg och håller avståndet till väggen tajt och sedan börjar backa? Är han inklickad?

Jag lärde in backa först i frontposition över tröskel men min hund bjuder väldigt lätt till backa, när hon inte förstår brukar hon backa ett eller två steg ifrån mig för att sen göra massa annat så med klicker och tajming kunde jag belöna backandet. Sen kopplade hon att hon skulle backa över tröskeln för att få belöning.

Cavaletti tränar ju bakdelskontrollen också. Annars har jag svårt att komma på övningar som tränar bakdelskontroll förutom pall som inte sker i annan riktning är bakåt/sidled. Lätt att bakdelen bara hakar på framdelen.
Han är inklickad men inte van att shejpa. Bjuder inte på så mycket, glor mest på mig. Har testat mot en vägg, men han sätter sig. Försökte vara snabbare men enda bakåt han tänker verkar vara sitt.
Den andra testade jag samma sak med igår och han bjöd ganska fort på ett steg! Men han är van vid pallträning och brukar bjuda på beteenden så det går att shejpa liksom.. Upplever att han är mycket lättare att lära saker..
 
Han är inklickad men inte van att shejpa. Bjuder inte på så mycket, glor mest på mig. Har testat mot en vägg, men han sätter sig. Försökte vara snabbare men enda bakåt han tänker verkar vara sitt.
Den andra testade jag samma sak med igår och han bjöd ganska fort på ett steg! Men han är van vid pallträning och brukar bjuda på beteenden så det går att shejpa liksom.. Upplever att han är mycket lättare att lära saker..

Hur kommer det sig att du inte tränar pall med den andra? :)
 
Jag gav upp när han bara suttit och stirrat på pallen flera pass i rad. Nu har vi just börjat igen men eftersom han ännu inte kliver upp på pallen så kan jag ju inte använda det än :)

Men vad händer om du visar honom upp på pallen med en godis?
Sen kan du ju fortsätta med klicker och shejping därifrån dvs när han står på pallen. Har också suttit och försökt shejpa in att de själva ska komma på att kliva upp på pallen men sen sa min tränare att hon bara visar upp hunden och sen utgår därifrån. Varför göra det krångligare än vad det är? :p
Pallen ska ju ändå bort sen så det spelar knappast någon roll att du visar hunden upp i början. Till slut kommer den ju ändå fatta och ställa sig självmant så fort du ställer fram pallen.
 
Men vad händer om du visar honom upp på pallen med en godis?
Sen kan du ju fortsätta med klicker och shejping därifrån dvs när han står på pallen. Har också suttit och försökt shejpa in att de själva ska komma på att kliva upp på pallen men sen sa min tränare att hon bara visar upp hunden och sen utgår därifrån. Varför göra det krångligare än vad det är? :p
Pallen ska ju ändå bort sen så det spelar knappast någon roll att du visar hunden upp i början. Till slut kommer den ju ändå fatta och ställa sig självmant så fort du ställer fram pallen.
Jag har bara provat en gång och då gick han runt pallen och inte upp på den sas. Men, jag tänkte också att det var "fel" att visa så jag slutade med det. Det låter ju hemskt logiskt det du säger så det ska jag prova igen!
 
Då var rallydebuten avklarad! Första klassen bjöd på en hel massa nosningar och 30 p :p. Han gjorde dock alla momenten fint förutom sitt - gå runt där det blev lite strul. I andra klassen hade vi jättefin kontakt innan vi kom in på banan, sen blev det om möjligt ännu mer nos och dessutom strul i flera moment då han gick upp såpass i varv :o. Sitter och väntar på resultatet nu. Edit: hela noll poäng blev det! :rofl:

Men vi uppnådde målet med att inte diska oss och hunden var ju glad, så på det stora hela är jag nöjd ändå :D. Hem och träna (ännu mera) störning och kontakt helt enkelt! :)
 
Senast ändrad:
Igår hade vi kennelträff med rallyträning och valpen fick gå sin första rallybana! Det var den banan som halva gänget hade haft på tävling förra helgen och hon gjorde det såå bra! Jag har inte tränat rally alls med henne men hon kan ju sitt och ligg plus att hon har ett urgulligt fotgående så det gick bra ändå! Måste verkligen börja träna mer seriöst med henne om vi ska uppnå mitt mål vilket är att hon ska ta RLDN innan hon fyller ett. :angel: Ser dock ut att bli svårt redan nu då hon är född helt fel tid på året.. finns inte många tävlingar i feb/mars. :down:

iNugCHC.jpg

LEmqKHC.jpg

OCX90z8.jpg

R5nrSej.jpg

V2x4Eyn.jpg

zWbt7n0.jpg


Alpina fick också träna och hon var vild och galen som vanligt! Älskade knasboll! :love:

cllRwSR.jpg

fTSMnJg.jpg

cK3xQqC.jpg

j6Ets0M.jpg

mUPB8ua.jpg

0kdbAOA.jpg
 
På lördag är det dags för oss att tävla. Jag hoppas att vi kan ta oss runt och få godkänt resultat.

Reka gick jättefint på träningen i måndags. Fin kontakt nästan hela tiden och utan att jag höll något i händerna.
 
Funderar på att tävla mästarklass med Dahlia på hundmässan i december. Det brukar vara svåra, tajta banor med mycket störning men känner mig så tävlingssugen.
Någon mer som ska dit? Såg att det också var någon tävling med alla rallyklasser som Agria(?) stod för.
 
Hade en riktigt bra träning idag. Har senaste tiden tränar mycket följsamhet. Hon kan alla moment men tappar "gasen" utan godis. Idag kunde vi gå en liten bana (10 skyltar) med enbart riktningsskyltar och "konskyltar" helt utan godis under tiden. Behövde ta ett par springsteg på mitten för att få med henne då hon började titta på ett tränande lydnadsekipage men är ändå mycket nöjd :D.
 
Vi tävlade 2*nybörjare idag. Satsade på två lugna och stabila rundor (inte det lättaste med min galenpanna..). Det lönade sig! I första klassen skrapade vi ihop 81p! :love: I andra klassen var det typ bara våra svåraste skyltar med bla. dubbelslalom, vänster spiral och enkel slalom direkt efter varandra! :rofl: Men det gick hur bra som helst och vi belönades med 95p! Nytt personbästa!! :heartheart:heart

Vi startar nybörjare även nästa helg men efter det så kaaanske jag vågar koppla loss henne. :angel:

Bästa lilla busungen! :love:
U7na7Nl.jpg
 
Igår kväll var vi på träning där hon inte kände de flesta hundarna och i ett ridhus hon bara sett två gånger innan för flera månader sedan.

Och det gick jättebra! Tror vi har hittat en bra "startprocedur" för nu var hon med mig från första skylten. Vi gjorde tre kombinationer och efter två såg jag att hon var trött så när det var dags för den tredje tänkte jag skippa den men istället sprang och lekte vi och hoppade lite låga hinder tillsammans på inrådan av hon som höll i träningen. Så att min unga hund fortsätter förknippa skyltar med att det är kul!
 

Liknande trådar

Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
836
Senast: Nepenthe
·
Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 114
Senast: tuaphua
·
Hundträning Hittade ingen aktuell tråd om Rallylydnad :) Visst är vi några stycken som tränar och tävlar rally? Vad tycker ni om regeländringarna...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
13 850
Senast: _Zacke_
·
Övr. Hund Jag är supernyfiken på vilket intryck människor får av olika hundar Hur brukar din hund oftast beskrivas av folk den möter? 1. Vad är...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 172
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp