Rally-folk! (del 2)

Rakt bak! Jag tror att det + bärande av föremål kommer vara våra svåraste :eek: Han vill verkligen inte gripa något heller. Men det förtränger jag just nu, vi är ju långt från den klassen :angel:
Har du provat att dra honom bakåt? :angel:
Alltså ha kort koppel, ha honom mellan dig och väggen, belöningen gömd och sen bara ta med honom bakåt och såklart belöna så fort han tar ett litet steg bakåt.

Men backar han i 360 vänster? Eller svänger han bara runt?
 
Har du provat att dra honom bakåt? :angel:
Alltså ha kort koppel, ha honom mellan dig och väggen, belöningen gömd och sen bara ta med honom bakåt och såklart belöna så fort han tar ett litet steg bakåt.

Men backar han i 360 vänster? Eller svänger han bara runt?
Inte testat med koppel, bara försökt visa honom bakåt vid vägg, då sätter han sig..

Näe, han har jättedålig bakdelskontroll..så borde väl börja där antar jag :angel:
 
Inte testat med koppel, bara försökt visa honom bakåt vid vägg, då sätter han sig..

Näe, han har jättedålig bakdelskontroll..så borde väl börja där antar jag :angel:
Om han sätter sig så bara rätta honom bakåt med kopplet. :up: Det brukar lossna snabbt om man ”tvingar” de lite i början.

Jag ska precis börja med Shiera nu. Kan försöka filma imorrn så får du se. :D
 
Idag tränade jag ordentligt med hundarna igen.
Jag måste verkligen komma ihåg att ge Aysu belöning mer sällan, göra allt svårare osv för henne, för hon blir SÅ pepp när hon verkligen måste kämpa för belöningen. Idag när jag gjorde det svårt för henne så gick hon nästan bredvid mig och frustade, studsade och man verkligen såg hur hon kämpade :D

Det svåra för mig bara är att veta hur jag ska göra det svårare för henne. Längre sträckor utan belöning, absolut. Få till ett snyggare backande, absolut. Bära föremål måste vi klura ut en lösning på också, men sedan då? Ska kolla vilka moment som faktiskt ingår i de svårare klasserna och se vad vi kan hitta på. Hon följer mig helt ok, har koll på fotgåendet på olika sidor, kan sitta, snurra, stå, ligga osv oavsett var hon befinner sig i förhållande till mig.

Lite liknande börjar det bli med Ebrah, men där har vi en del kvar att jobba på med högerhandling och att känna sig helt säker på de olika momenten.
 
Har du provat? *nyfiken* :D
Ja! :bow:
Först så la han sig bara, upprepande gånger. Fick han att ta ett steg men tror det var en slump för sen bara la han sig igen. Han la sig tom på belöningen efter det där steget istället för att röra sig mer bakåt :p
MEN! Sen så hände något och han tog helt plötsligt ett steg över tröskeln och STOD upp! Så jag hann belöna! Och då gjorde han om det två gånger till. Sen började han lägga sig igen. Så när jag fick fram det en gång till slutande jag!!! Men det är första gången han backat!! :D Tack för tipset vi ska köra vidare på det! :love:
 
Vi har kommit igång med träningen igen efter några månaders uppehåll! Tanken är tävling i maj (avancerad), preliminärt. Innan dess är det mest finslipning och resten av livet som kommer emellan.
Stå har verkligen förbättrats senaste veckorna och konen har han lärt sig. Sidbyten blir också bättre. Bakdelskontroll konstaterade jag idag (återigen) att vi måste färska upp. Sen har jag en tendens att gå för nära skyltarna, särskilt vid vändningar, så han istället lockas att runda skyltar etc. Har en rätt bra övning jag ska föreslå att vi kör nästa vecka (gruppträning i inomhushall varje vecka nu, sen kör vi lite detaljer hemma).
 
Vi har kommit igång med träningen igen efter några månaders uppehåll! Tanken är tävling i maj (avancerad), preliminärt. Innan dess är det mest finslipning och resten av livet som kommer emellan.
Stå har verkligen förbättrats senaste veckorna och konen har han lärt sig. Sidbyten blir också bättre. Bakdelskontroll konstaterade jag idag (återigen) att vi måste färska upp. Sen har jag en tendens att gå för nära skyltarna, särskilt vid vändningar, så han istället lockas att runda skyltar etc. Har en rätt bra övning jag ska föreslå att vi kör nästa vecka (gruppträning i inomhushall varje vecka nu, sen kör vi lite detaljer hemma).
Nu blir jag ju nyfiken vad det är för övning? :D Vi kör också gruppträning och turar om att vara ansvariga och komma med banor/övningar :) Alltid bra med inspiration :)
 
Nu blir jag ju nyfiken vad det är för övning? :D Vi kör också gruppträning och turar om att vara ansvariga och komma med banor/övningar :) Alltid bra med inspiration :)
Kommer från en kurs (kan fota vid tillfälle), men i princip en cirkel/stjärna med vänd-skyltar så man går fram och tillbaka.
 
Var på första träningen igår efter ett par månaders uppehåll. Hade inga förväntningar då hon är i en slyngelfas och haft lite koncentrationssvårigheter sista tiden. Men med lite tips från tränaren gick det över förväntan. Hon kan ju egentligen alla momenten så vi måste främst träna på följsamheten och uthålligheten utan godis.
 
Idag var vi på träningstävling! Hade noll förväntningar eftersom det var Shieras första ”tävling”, Alpina skulle träna på fortsättningsklassen och underlaget var en lappad och lagad konstgräsmatta med stora skarvar.

Men Shiera går och vinner nybörjarklassen av 15st! Hon är så jäkla grym! Bara 9,5 mån gammal! :love: :bump:

För tre veckor sen kunde hon bara sitt, sen började vi rallykursen så då fick vi ju skärpa till oss lite! :D Åkte själv idag men här är lite filmer från veckans träningar:


Alpina däremot var helt off i nybörjarklassen men lyckades ändå skrapa ihop tillräckigt med poäng för en fjärdeplats! Till fortsättningsklassen så lyckades jag peppa henne så då var hon sitt vanliga glada jag igen och förutom att hon sprang och kollade in hindret lite för tidigt (:angel:) så fick hon bara några småmissar vilket räckte till en tredjeplats! :heart

Tre veckor kvar till årets första tävling! :nailbiting: :love:
 
Ledig lördagskväll och noll intresse för mello. Sitter i stället och gör upp framtida rallyplaner. Kollat på SBKtävling och hittat två alternativa debuter i vår samt beställt miniskyltar och träningsdagbok på nätet. Målet är att bli uppflyttad från nybörjare under året.
Om vi sedan kan starta fortsättning beror på när slyngelperioden går över så vi kan börja träna utan koppel. Men vi har ingen brådska.
 
Känns lite trist att det inte blir tävling förrän i maj. Skulle vilja starta om ett par veckor för att utvärdera. Det börjar i alla fall kännas riktigt bra! Högerfot och sidbyten blir mer och mer stabilt, likaså stå. Backande vid sidan börjar lossna och fokus samt uthållighet är rätt bra.
Testade på mästarklassskyltarna idag och de flesta sitter.
 
Hittat en trevlig introduktionsserie till rallylydnad på youtube. Heter "Rallylydnad med Nina" och är riktad mot nybörjare med korta avsnitt som går igenom skyltarna. Veckans avsnitt gav en bra påminnelse för mig att vi behöver träna bakdelskontroll. Våra vänstersvängar brukar bli lite väl stora.
 
Debuten i avancerad är inbokad och jag är allt annat än positiv. Vi har inte hunnit träna tillräckligt mycket pågrund av diverse omständigheter som gjort att hundarna har satts i en ofrivillig vila... :rofl::nailbiting:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Mötte en kvinna ute i skogen som frågade om hon fick hälsa på mina hundar och jag svarade absolut men dom är smutsiga och kommer hoppa...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 087
Senast: Stergo
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
844
Senast: Nepenthe
·
Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 133
Senast: tuaphua
·
Hundträning Hittade ingen aktuell tråd om Rallylydnad :) Visst är vi några stycken som tränar och tävlar rally? Vad tycker ni om regeländringarna...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
14 154

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp