Rally-folk! (del 2)

Har nu bestämt tävlningsdebut om drygt en månad. Det är dubbla starter och jag vet inte om hon kommer orka det. Hon är ju ännu ung och brukar bli ganska trött på träning. Å andra sidan så somnar hon då så hon kan ju återhämta sig.
Ska man anmäla och ta andra starten som träning? Hur gör ni andra med ny ung hund?
 
Vi startade fortsättning i helgen. Start nr 2 och 3. Första gången vi startade fortsättning diskade vi oss, det var blött, jag hade brutit foten precis innan vi for till tävlingen (tappade släpet med 2 höbalar på...) så jag fick för mycket handhjälp i snurren och råkade nudda honom.

Med det i bagaget som legat till sig sen i höstas var optimismen på topp ;)

Jag var nervös, banorna var rätt svåra och Olle blev som resultat flamsig. Han gjorde sina snyggaste snurrar någonsin, men glömde bort hur man sitter framför och vi fick 68 poäng (med 2 -10 pga satt ej framför...)
Till andra starten kunde han sitt framför men inte snurra helt plötsligt :rofl: men vi fick 77 poäng iaf så ett godkänt resultat.

Problemet vi har är att han sätter sig så otroligt långsamt, och gärna snett. Jag måste öva bakdelskontroll. Han sätter sig även snabbare första gångerna men när skyltar med "sitt, sväng höger, sitt" osv kommer alltså väldigt mycket sitt på kort tid är det som att han tror att han gör fel och blir ännu långsammare... Vi får öva vidare, och så startar vi nästa gång i maj. 3 starter på hemmaplan, då hoppas jag att vi fixar 2 godkända resultat!
 
Jag och tjejerna tog en roadtrip till Ulricehamn i helgen! Vi började med Shiera i nybörjarklass på lördagen. I första klassen lyckades hon skrapa ihop 91p vilket var hennes tredje kvalificerande = första titeln! :love: Tur hon satte den för jag hade varit förutseende nog att anmäla henne till fortsättningsklass på söndagen! :D Men inte nog med det! I andra klassen så slog hon till med 99p och klassvinst! :banana::bump:

På söndagen så var det då dags för båda hundarna i fortsättning! Alpina började med en kaosrunda som på något sätt lyckades hamna på rätt sida strecket med 79p! Hennes andra godkända i fortsättning! :up: Shieras debut slutade med en disk pga klantig matte.. :banghead:

I andra klassen kändes banan helt omöjlig med spring halva banan, frestelsen *2, sidosteg osv.. För Alpina så slog det över och vi hade bara 41p kvar när vi gick i mål. :p Shiera däremot tog revansch med 93p och en fjärdeplats! :love: :love: :love: Min lilla rallyprinsessa som fyllde 11 månader förra veckan! :heart

Ujxza0Z.jpg

uiZPISP.jpg

cMvF6Uk.jpg

7X81OZy.jpg

WjPEp0P.jpg
 
Vi startade fortsättning i helgen. Start nr 2 och 3. Första gången vi startade fortsättning diskade vi oss, det var blött, jag hade brutit foten precis innan vi for till tävlingen (tappade släpet med 2 höbalar på...) så jag fick för mycket handhjälp i snurren och råkade nudda honom.

Med det i bagaget som legat till sig sen i höstas var optimismen på topp ;)

Jag var nervös, banorna var rätt svåra och Olle blev som resultat flamsig. Han gjorde sina snyggaste snurrar någonsin, men glömde bort hur man sitter framför och vi fick 68 poäng (med 2 -10 pga satt ej framför...)
Till andra starten kunde han sitt framför men inte snurra helt plötsligt :rofl: men vi fick 77 poäng iaf så ett godkänt resultat.

Problemet vi har är att han sätter sig så otroligt långsamt, och gärna snett. Jag måste öva bakdelskontroll. Han sätter sig även snabbare första gångerna men när skyltar med "sitt, sväng höger, sitt" osv kommer alltså väldigt mycket sitt på kort tid är det som att han tror att han gör fel och blir ännu långsammare... Vi får öva vidare, och så startar vi nästa gång i maj. 3 starter på hemmaplan, då hoppas jag att vi fixar 2 godkända resultat!

Men det måste ju varit dig och Olle jag träffade i helgen? :D Jag hade den skälliga storpudeln :rofl:
 
Jag och tjejerna tog en roadtrip till Ulricehamn i helgen! Vi började med Shiera i nybörjarklass på lördagen. I första klassen lyckades hon skrapa ihop 91p vilket var hennes tredje kvalificerande = första titeln! :love: Tur hon satte den för jag hade varit förutseende nog att anmäla henne till fortsättningsklass på söndagen! :D Men inte nog med det! I andra klassen så slog hon till med 99p och klassvinst! :banana::bump:

På söndagen så var det då dags för båda hundarna i fortsättning! Alpina började med en kaosrunda som på något sätt lyckades hamna på rätt sida strecket med 79p! Hennes andra godkända i fortsättning! :up: Shieras debut slutade med en disk pga klantig matte.. :banghead:

I andra klassen kändes banan helt omöjlig med spring halva banan, frestelsen *2, sidosteg osv.. För Alpina så slog det över och vi hade bara 41p kvar när vi gick i mål. :p Shiera däremot tog revansch med 93p och en fjärdeplats! :love: :love: :love: Min lilla rallyprinsessa som fyllde 11 månader förra veckan! :heart

Ujxza0Z.jpg

uiZPISP.jpg

cMvF6Uk.jpg

7X81OZy.jpg

WjPEp0P.jpg
Stort grattis! Och vilka tjusiga rosetter :D
 
Har nu bestämt tävlningsdebut om drygt en månad. Det är dubbla starter och jag vet inte om hon kommer orka det. Hon är ju ännu ung och brukar bli ganska trött på träning. Å andra sidan så somnar hon då så hon kan ju återhämta sig.
Ska man anmäla och ta andra starten som träning? Hur gör ni andra med ny ung hund?
Beror på hund. Med Sigge har jag i yngre dagar (vilket för hans del visserligen också innebar sämre motivation) valt att bara starta en gång. För brukshunden var det nog snarare bra med dubbla.
 
Det är byttigt att mängdträna banor med tanke på att man plötsligt hittar nya svårigheter. Häromdagen var det ligg till stå. Och en del frustration efter halva banan :confused: men de gamla svårigheterna blir bättre och jag har börjat lära mig att se svårigheter redan vid banbygge/banvandring (typ när hindret kan locka i "smyg").

Vi behöver få in lite fokusträning och nån bana ute, sen ser jag fram emot tävling i maj!
 
Beror på hund. Med Sigge har jag i yngre dagar (vilket för hans del visserligen också innebar sämre motivation) valt att bara starta en gång. För brukshunden var det nog snarare bra med dubbla.
Har bestämt att testa dubbla starter på de första två tävlingarna då de har båda starterna på förmiddagen så det blir inte en heldag. Sedan får jag utvärdera hur vi ska göra framöver.
 
Har bestämt att testa dubbla starter på de första två tävlingarna då de har båda starterna på förmiddagen så det blir inte en heldag. Sedan får jag utvärdera hur vi ska göra framöver.
Är nu anmäld till första tävlingen trots att träningen sista tiden varit sporadisk. Det är ju snö eller vattenpölar på alla bra träningsställen så jag har tappat sugen lite grann.
Men på tre och en halv vecka hinner man väl få in en del träning hoppas jag.
 
Tydligen ska jag på Rallyträning hela helgen, hade helt glömt bort att jag anmälde mig till klubbens träningshelg. :angel: Funderar dock om vi ska skippa det då jag tror Fenna ska löpa vilken dag som helst. :meh:
 
Varit på heldagsträning idag. Förmiddagen gick jättebra. Vi började med lite kluriga slingor och jag fick bra tips för bättre följsamhet. Sedan gick vi en bana och vi kunde gå hela utan belöning. Lite nosande men hade nog varit en godkänd runda.
På eftermiddagen var hon trött så vi tittade mest på men det lär man sig också mycket på.
 
Vi börjar rallylydnad för nybörjare imorn :nailbiting: Fick ut mail att halsband gäller, ej sele. Så har varit i kontakt med kursinstruktören att min lilla pärla är en halsbands-krängare , och frågade om retriever-koppel är okej för det fick vi ett från djursjukhuset när han var inlagd. Men fick svar att det egentligen inte är tillåtet men att vi får testa oss fram. Varför är inte retriever-koppel tillåtet ? Meningen är ju att kopplet ska vara slakt, så då märks det ju inte av att man kan göra det till stryphalsband. Jag använder aldrig stryphalsband , tänker inte börja nu heller, men jag vill inte ha en lös hund på hundklubben :crazy:
 

Liknande trådar

Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
834
Senast: Nepenthe
·
Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 111
Senast: tuaphua
·
Hundträning Hittade ingen aktuell tråd om Rallylydnad :) Visst är vi några stycken som tränar och tävlar rally? Vad tycker ni om regeländringarna...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
13 824
Senast: _Zacke_
·
Övr. Hund Jag är supernyfiken på vilket intryck människor får av olika hundar Hur brukar din hund oftast beskrivas av folk den möter? 1. Vad är...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 171
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp