Rally-folk! (del 2)

Har nu på tre tävlingar med fem starter fått ihop tre godkända resultat i nybörjarklass. Men jag saknar den här känslan man kan få efter en riktigt bra träning. Hon är lite långsam hela tiden även om hon gör de flesta momenten rätt. Kan delvis vara värmen men jag tror vi behöver träna fotgående/följsamhet mera. Någon som har bra tips för detta?

Belöna ofta i fotgående. Ibland efter man tagit ett steg, ibland fler. Variera belöningen rikligt så hunden alltid är nyfiken på vad den får och framförallt när den får det. Misstaget jag själv gjort är att kräva långa fotgåenden ofta när det fungerar. Börjar man helt plötsligt belöna efter ett två steg så kan man snart få en taggad hund på ett helt annat sätt. Vissa hundar fungerar på externa belöningar som motivator i fotgående, andra drar dit på en gång... Utan tillåtelse. Typ min förrförra tik. På tävling.
 
Belöna ofta i fotgående. Ibland efter man tagit ett steg, ibland fler. Variera belöningen rikligt så hunden alltid är nyfiken på vad den får och framförallt när den får det. Misstaget jag själv gjort är att kräva långa fotgåenden ofta när det fungerar. Börjar man helt plötsligt belöna efter ett två steg så kan man snart få en taggad hund på ett helt annat sätt. Vissa hundar fungerar på externa belöningar som motivator i fotgående, andra drar dit på en gång... Utan tillåtelse. Typ min förrförra tik. På tävling.
Tack för tips.
 
:banana: Två kvalificerande resultat i avancerad klass idag :bump:
Så glad för 25 grader och sol, vovve blir nästan lugn och skippar sina förb... ärevarv som diskat oss de senaste starterna :p Hon tycker att självbelöning är ok när matte aldrig stoppar handen i fickan och tar upp godiset... men idag orkade hon hålla ihop hela vägen runt! Med superkoll på när vi passerat bangränsen och man får börja studsa :bump:
 
Även här har vi tävlat i helgen. Behövde 2 godkända till i fortsättningsklassen och fick 3 av 3 försök. Världens bästa Olle! Han är ju dock som han är, så i första klassen kunde han inte snurra första snurren, men andra gick bra. Och klassen efter gick han så mycket fot i spring att han inte tog mitt hoppkommando utan sprang rakt in i hinderstödet... :o:angel::rofl::banghead:
Tredje klassen var han matt och trött, och då var han så ofokuserad som han aldrig varit tidigare. Både hoppade och snurrade dock, men 84 poäng blev det.

Jag som inte hade tänkt ta honom upp i avancerad blev ändå lite sugen nu... Hm, får se hur jag gör. Kul har vi haft iaf! :)
 
Har börjat lite smått träna in fortsättningsklassens moment. De svåraste kommer bli sidostegen till höger och vänster samt frestelsen. Gosedjur är ju så roliga!
Hoppas kunna debutera i mitten eller slutet på sommaren.
 
Toppenbra träning ikväll. Gick en fortsättningsbana. Hon kunde gå lös och var fokuserad, frestelsen funkade med favoritgodis precis framför nosen, hopp fattade hon direkt och vi fick bra tips angående sidosteg.
Tror hon tycker det är kul med lite nya moment, jag tycker det i alla fall.
 
Nu är debuten i avancerad gjord, det slutade med dåliga poäng och en disk men positivt att vi kunde backa iaf! :D jag är opepp just nu och det passar väl in med att Lemmy är det också så vi tar paus. Ska gå agilitykurs men inte ens det känns egentligen kul..
 
Tävling med dubbla starter i avancerad idag. Drygt 25 grader, alldeles för varmt för Sigge som mest släpade sig igenom 75%, taggade till slutet på sista banan iallafall. Trist att inte få nåt direkt kvitto på hur vi ligger till jämfört med vad han brukar prestera.
72 och 68p iaf så lägstanivån känns väl hyfsad. Får köra i höst i svalare väder!
 
Ett cert blev det iallafall för Tinja idag :D
85D9FFE9-5341-4AF9-B679-444A208C6A69.jpeg
 
Två starter i avancerad klass idag och nu är vi kvalade till Mästarklass :banana::banana:
STOLT över både mig själv och min hund :heart Nu ska vi "bara" lära oss de nya momenten... tror vi fortsätter att öva på att tävla i avancerad ett tag till, det är verkligen inte självklart att gå upp till nästa nivå.
 
Två starter i avancerad klass idag och nu är vi kvalade till Mästarklass :banana::banana:
STOLT över både mig själv och min hund :heart Nu ska vi "bara" lära oss de nya momenten... tror vi fortsätter att öva på att tävla i avancerad ett tag till, det är verkligen inte självklart att gå upp till nästa nivå.
Grattis! :D :D
 
Första Rallyträningen på läääänge med Fenna igår, förstår inte hur svårt den kan vara att läsa skyltarna rätt och inte snubbla på sig själv lixåm. :cautious:
Stackars hund som gör allt rätt medans matte är urusel. :rofl: Fick dock lite blodad tand och flurar på att anmäla till en Nybörjarklass i hopp om att jag kanske skärper mig på tävling.
 

Liknande trådar

Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
781
Senast: Nepenthe
·
Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 037
Senast: tuaphua
·
Hundträning Hittade ingen aktuell tråd om Rallylydnad :) Visst är vi några stycken som tränar och tävlar rally? Vad tycker ni om regeländringarna...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
13 272
Övr. Hund Jag är supernyfiken på vilket intryck människor får av olika hundar Hur brukar din hund oftast beskrivas av folk den möter? 1. Vad är...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 135
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Varulvslekarnas anmälningstråd
  • Vi som letar hus
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp