Rambo Micklem, fördelar och nackdelar

Kiwifrukt

Trådstartare
Jag funderar på ett Rambo Micklem träns, men priset är ju rätt högt (jämfört med Hööks-tränsen jag har idag), så jag vill inte köpa något utan att vägt för- och nackdelar mot varandra. Den modellen jag är intresserad av är den en får tävla på i så fall.

Vad ser ni som för- respektive nackdelar med tränset? Och mer allmänt, vad har ni för träns? Märkte (faktiskt, jag var skeptisk innan) stor skillnad när jag bytte från billigt bett till dyrt Sprenger, så det här med att det är anatomiskt tilltalar mig.
 
Jag har varit inne på att köpa det många gånger, men jag gillar inte riktigt remont-remmen. Jag föredrar engelska nosgrimmor. Jag förstår att den är nödvändig om man ska rida på de bettlösa alternativen, men...nä. Jag vill inte ha den. Förutom det verkar det vara varierande kvalité, spec mellan de olika modellerna. Competition, vad jag förstått, ska vara bättre läder, och normalt i stl medans multibridle ska ha sämre läder (?) och litet i stl, men jag är fortfarande inte säker på hur bra kvalitén verkligen är efter att ha känt på dem i butik.

Har ett märkeslöst, köpt beg, träns m engelsk nosgrimma som jag använder, tycker oftast lädret är finare när man köper lite äldre träns. Har också ett Globus utan nosgrimma (har en pullarnosgrimma till den, men använder inte den), som är ok kvalite, köpte dock nytt och tror det blir finare med mer användning. Haft Dyon's WC vilka jag inte gillade lädret på. Men Glen Gordon är trevligt (deras vanliga m mässing som inte är så enkla att hitta längre, köpte själv beg). När det gäller nackstycken tror jag bara det blir skillnad om man har bettet spänt hårt upp, tycker inte det är nån större skillnad när det är normalt spänt för då blir det inte speciellt mycket tryck. Nosgrimmor - äsch, samma sak, spänner man relativt löst tror jag inte det spelar nån roll om det är en vanlig engelsk eller anatomisk.
 
Kvalitetsmässigt är de bra. Jag har haft mitt i snart 3 år (competitionvarianten) och det är fortfarande fint trots att jag inte skött det särskilt väl.
Anatomiskt så gillar min munkänsliga häst att remontremmen håller bettet lite på plats. Annars kan jag inte se någon större skillnad faktiskt, men så drar jag aldrig åt remmarna på mina träns, oavsett utseende.
 
Jag funderar på ett Rambo Micklem träns, men priset är ju rätt högt (jämfört med Hööks-tränsen jag har idag), så jag vill inte köpa något utan att vägt för- och nackdelar mot varandra. Den modellen jag är intresserad av är den en får tävla på i så fall.

Vad ser ni som för- respektive nackdelar med tränset? Och mer allmänt, vad har ni för träns? Märkte (faktiskt, jag var skeptisk innan) stor skillnad när jag bytte från billigt bett till dyrt Sprenger, så det här med att det är anatomiskt tilltalar mig.
Här är ett Micklem-fan.
Min häst älskar att sidostycket sitter stilla vilket i sin tur ger stabilare bett.
Bettclipsen har gett oss en välbehövlig hybrid i hoppningen. Nosrygg så han inte blir nojig över trycket i munnen, och bett så jag fortfarande kan styra och bromsa effektivt.
Fin kvalitet för priset, jag har competition. Rider du med snokrem är det bästa tränset.

Till dressyr där jag inte behöver snokrem har jag tagit tillvaro på de stabila sidostyckena med hjälp av stolpnosgrimma.
 
Jag fullkomligt älskar mitt har haft det i 4 år och det ser ut som nytt. Om du inte vill spendera för mkt pengar kan du ju kolla efter ett begagnat finns faktiskt förvånansvärt många riktigt fina micklem träns.
 
Jag har ett till hästen jag rider (däremot inte jag som valt det). Kvalitet är bra men jag gillar verkligen inte hur det sitter, speciellt hur det får bettet att ligga. Kanske bara är personlig smak, men funderar att byta det mot en hederligt pullarträns.
 
Jag har ett till hästen jag rider (däremot inte jag som valt det). Kvalitet är bra men jag gillar verkligen inte hur det sitter, speciellt hur det får bettet att ligga. Kanske bara är personlig smak, men funderar att byta det mot en hederligt pullarträns.
Det finns ju gott om folk som är oförmögna att passa in sina Micklem (eller andra träns för den delen) och säkert ett fåtal hästar med en form på huvudet så att det inte går att få bra.
 
Det finns ju gott om folk som är oförmögna att passa in sina Micklem (eller andra träns för den delen) och säkert ett fåtal hästar med en form på huvudet så att det inte går att få bra.
Det är bökigt att passa in och vet folk som sålt pga det.
 
Det är bökigt att passa in och vet folk som sålt pga det.

Ja, jag tycker mest att det saknar det här "mellanläget" som min stora häst med liten mun verkar passa i. Sen tycker jag inte det är så jättesnyggt (men det är ju helt en smakfråga). Men jag kan förstå att folk gillar det.
 
Det är bökigt att passa in och vet folk som sålt pga det.

Tycker inte att det är bökigt, dom som inte har fått till det har säkert inte läst all info/sett videon mm.

Passade utan problem på min tjej förutom att sidostycket drogs lite för nära ögonen av pannbandet pga att hon har bred panna (är arab) o då bytte jag ut Micklempannbandet mot ett annat, lite större pannband.
 
  • Gilla
Reactions: Ace
Tycker inte att det är bökigt, dom som inte har fått till det har säkert inte läst all info/sett videon mm.

Passade utan problem på min tjej förutom att sidostycket drogs lite för nära ögonen av pannbandet pga att hon har bred panna (är arab) o då bytte jag ut Micklempannbandet mot ett annat, lite större pannband.
Jag har läst och sett och tycker det är bökigt. Men är absolut nöjd och har bara Micklem. Det verkar bero på hur hästen ser ut om det passar och/eller upplevs som bökigt.
 
Sitter jättebra på mina hästar och gillar nosgrimman som inte trycker på nerver och tänder. Dock är nackstycket för litet enligt mina hästar, de föredrar PS of swedens breda nackstycken. Jag har inte haft några problem med att passa in tränset. Helt klart värt priset
 
Snyggt träns, bra läder, modefluga.
Skulle inte vilja påstå att de är bättre eller sämre än andra träns som är snygga i bra läder.
 

Liknande trådar

Utrustning Ursäkta alla trådstartar :o Men till frågan. Det här med nosgrimmor. Jag har inte direkt haft nån tanke bakom val av nosgrimma, annat än...
Svar
0
· Visningar
1 078
Utrustning Jag har funderat på att köpa ett rambo micklem när ekonomin tillåter. Det jag funderar är dock storlekarna, har läst mig till att de är...
2
Svar
33
· Visningar
5 238
Utrustning Jag planerar att införskaffa anatomiskt utformat träns till min häst och Rambo Micklem "Competition" verkar vara en riktigt trevlig...
Svar
2
· Visningar
3 003
Senast: palle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp