Ramlat av annans häst, hur göra med försäkring?

MissFideli

Trådstartare
Jag ramlade av en häst 27/4 och slog i ryggen. Det visade sig till slut vara en spricka i en kota i ryggen och jag har fotfarande ont. Var hemma från jobbet 4 v, började jobba i torsdags. Anmälde efter påtryckning från andra till mitt försäkringsbolag, mest för att ha ifall nått skulle bli fel i längden. Men idag fick jag brev om att det i första hand ska ersättas av hästens försäkring. Hur gör jag nu? Blir det några konsekvenser för hästägaren om jag anmäler detta? Hästen blev rädd, så jag vill inte straffa hästägaren på något vis.
 
Hästens Försäkringen borde ju betala om det finns nån. Om inte så är det din egen olycksfallsförsäkring.
 
Får du problem i framtiden dvs medicinsk invaliditet har du rätt att få det från _alla_ försäkringar , men detta är något annat eller ? Skadade kläder ? Inkomstbortfall , sveda värk ?
 
Man måste bråka, har haft en hel del med försäkringsbolagen att göra efter en del hästrelaterade skador. Och iom att det numera även är försäkring för oss människor med hästens försäkringar försöker dom alltid komma undan på den vanliga olycksfallsförsäkringen. Dom som komer med hästen är oftast helt värdelösa jämfört med den vanliga olycksfallsförsäkringen och det måste man påtala för dom! Jag har enbart plockat från min vanliga olycksfalls försäkring.
 
Man måste bråka, har haft en hel del med försäkringsbolagen att göra efter en del hästrelaterade skador. Och iom att det numera även är försäkring för oss människor med hästens försäkringar försöker dom alltid komma undan på den vanliga olycksfallsförsäkringen. Dom som komer med hästen är oftast helt värdelösa jämfört med den vanliga olycksfallsförsäkringen och det måste man påtala för dom! Jag har enbart plockat från min vanliga olycksfalls försäkring.

I brevet stod att om inte hästens försäkring täckte upp till min försäkrings schablonbelopp så ska jag återkomma.
 
Får du problem i framtiden dvs medicinsk invaliditet har du rätt att få det från _alla_ försäkringar , men detta är något annat eller ? Skadade kläder ? Inkomstbortfall , sveda värk ?

Ja, nu är det mer ersättning för sveda värk, läkarbesök, medicin och förlorad arbetsinkomst. Vet att jag inte får mycket, men ändå.
 
@MissFideli vilken relevant fråga du ställer , den är verkligen högaktuell då försäkringar är svårtolkade och försäkringstagare inte sällan dessutom har lite dålig koll på vad de egentligen har för försäkring osv !

Inte alla men de flesta personförsäkringar täcker skada i samband med ridning . Detta bör man kolla specifikt med sitt F-bolag förebyggande om ridsport täcks av försäkringen !
Hästförsäkringar täcker sällan skada på en annan ryttare såvida inte ägaren tecknat en tilläggsförsäkring .

Det som kan hända hästägaren i ditt fall är att den får betala självriskbeloppet på sin försäkring . Men har den ingen försäkring på hästen som inkluderar ryttarskada osv så är det inte aktuellt .

Tycker det låter märkligt att du fått ett sånt F-brev och det bästa du kan göra är ju att ringa F-bolaget så att en verklig dialog sker utifrån vad som gäller i ditt fall och din försäkring .
Om inte annat borde F-bolaget själva sätta sig in i den ev hästförsäkring de åberopar . Men som sagt - FB är trixiga och besvärliga ibland om man har otur . Ring ditt och prata med dem . Fördel är också om du innan samtal preppar lite genom att kolla igenom dina villkor på papper samt kollar hästägarens villkor . Så du har lite bättre torrt på fötterna om diskussionen blir detaljerad .
 
@MissFideli vilken relevant fråga du ställer , den är verkligen högaktuell då försäkringar är svårtolkade och försäkringstagare inte sällan dessutom har lite dålig koll på vad de egentligen har för försäkring osv !

Inte alla men de flesta personförsäkringar täcker skada i samband med ridning . Detta bör man kolla specifikt med sitt F-bolag förebyggande om ridsport täcks av försäkringen !
Hästförsäkringar täcker sällan skada på en annan ryttare såvida inte ägaren tecknat en tilläggsförsäkring .

Det som kan hända hästägaren i ditt fall är att den får betala självriskbeloppet på sin försäkring . Men har den ingen försäkring på hästen som inkluderar ryttarskada osv så är det inte aktuellt .

Tycker det låter märkligt att du fått ett sånt F-brev och det bästa du kan göra är ju att ringa F-bolaget så att en verklig dialog sker utifrån vad som gäller i ditt fall och din försäkring .
Om inte annat borde F-bolaget själva sätta sig in i den ev hästförsäkring de åberopar . Men som sagt - FB är trixiga och besvärliga ibland om man har otur . Ring ditt och prata med dem . Fördel är också om du innan samtal preppar lite genom att kolla igenom dina villkor på papper samt kollar hästägarens villkor . Så du har lite bättre torrt på fötterna om diskussionen blir detaljerad .

Ja, jag har sorgligt dålig koll. Hade inte ens tänkt att anmäla då tanken är att frakturen ska läka och inga men ska följa. Men jag vill liksom inte ge ägaren något negativt då jag inte anser att det var annat än en olycka. Hade det varit att jag blivit sparkad eller så, visst, men nu blev hästen rädd och jag ramlade baklänges. Jag får helt enkelt sätta mig in i det här verkar det som.
 
Beror nog på vilket bolag och vilken typ av försökring det handlar om. Vissa bolag har ju bonus om man har skadefria år och är det ett sådan så kan ev hästägaren drabbas genom höjda premier.

Ja, det är det jag är rädd för. Det har jag verkligen ingen lust att låta hända.
 
Ja, det är det jag är rädd för. Det har jag verkligen ingen lust att låta hända.
Men det är ju något som ingår i att ha häst.
Om personer som hanterar eller rider min häst, och som inte omfattas av gårdsförsäkring motsv, skadas så ska min hästförsäkring gå in, och det blir en (mindre) kostnad för mig. Känns mycket bättre nu när försäkringen finns, då vet jag att det åtminstone betalas ut någon ersättning. Vi har meddelat medryttare att vi har en försäkring som även omfattar dem, men att vi rekommenderar att de även har egen försäkring.
 
Mig veterligt får du bara ersättning från en försäkring då det gäller skada på kläder och glasögon, ersättning för sjukhusnatt etc. men invaliditetsbelopp ska du kunna få från hur många försäkringar som helst. Jag hade ringt och tryckt på försäkringsbolaget hur som, de får väl betala ut och i sin tur regressa om de anser att ett annat bolag ska ta smällen. Kör ut en skadeanmälan på nätet och skicka in!
 
Den försäkring jag har på hästen, täcker bara skador som hästen orsakat på yttre egendom. Vi tecknade därför en försäkring i familjen som heter hästsäker, men täcker bara skador på de som är inskrivna i denna.
 
Men idag fick jag brev om att det i första hand ska ersättas av hästens försäkring.

Normalt sett täcker inte hästens försäkring dylika händelser. Det är om man har en tilläggsförsäkring motsvarande t ex Agria Incident som det kan bli tal om ryttarrelaterade skador täcks.

Varför inte ta upp det med hästägaren? Det går ju ändå inte att gå vidare utan att involvera den som står för försäkringen.
 
Mig veterligt får du bara ersättning från en försäkring då det gäller skada på kläder och glasögon, ersättning för sjukhusnatt etc. men invaliditetsbelopp ska du kunna få från hur många försäkringar som helst. Jag hade ringt och tryckt på försäkringsbolaget hur som, de får väl betala ut och i sin tur regressa om de anser att ett annat bolag ska ta smällen. Kör ut en skadeanmälan på nätet och skicka in!

Jag ska kunna få en schablonsumma för att jag varit med om detta enligt andra som gjort liknande saker, därav olycksfallsförsäkringen. Trodde jag. Men vi får se.
 
Normalt sett täcker inte hästens försäkring dylika händelser. Det är om man har en tilläggsförsäkring motsvarande t ex Agria Incident som det kan bli tal om ryttarrelaterade skador täcks.

Varför inte ta upp det med hästägaren? Det går ju ändå inte att gå vidare utan att involvera den som står för försäkringen.

Jag trodde inte jag behövde involvera den, eftersom den inte har med saken att göra. Men ska jag ha kontakt med hästens försäkringsbolag, så är jag situationen annan förstås.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Ja precis lite råd behövs.. Men vi tar historien från början Vi tog en äldre häst på foder och har haft hästen i dryga 4 år, allt har...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
9 723
Ekonomi & Juridik Någon som har nåt tips på hur jag nu ska gå tillväga? I november fick jag "överta" en lite av problemhäst (islandshäst) av en svensk...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
12 195
Senast: Korven
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 863
Senast: pews1972
·
Kropp & Själ I måndags åkte jag av hästen, ramlade rakt bakåt och på ryggen. Var in på natten och kollades upp, både skiktröntgen och vanlig röntgen...
Svar
14
· Visningar
4 724
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp