Ramp in/ut i stallet

MillasGula

Trådstartare
hej.

Om tråden ligger fel får gärna moderator flytta den :)

Snart blir det flytt till hästgård och stallet ska byggas om en del för att fungera optimalt (byggdes sent 1800-tal). En sak att lösa är ramp vid stalldörren..

Ni som har nivåskillnad på 50 cm eller högre mellan stallets golv och marken utanför - hur har ni gjort era ramper? Material osv..

Jag är mest inne på grus just nu för att slippa halkan med gjutet. Det enda kruxet är ju att det tar plats med grus så funderingarna går på att göra någon form av "ram" som kan hålla gruset på plats.

Har ni tips så tas dessa tacksamt emot, bifoga gärna bilder också.

Tack! :)
 
Vad kul med flytt till gård :D

Inte så hög nivåskillnad men i ett stall här ligger det en gammal ramp till ett hästsläp utanför dörren. Jag vet dock inte hur det är designat under själva rampen osv. Men det är toppengrepp och man behöver inte oroa sig för lera :)
 
hej.

Om tråden ligger fel får gärna moderator flytta den :)

Snart blir det flytt till hästgård och stallet ska byggas om en del för att fungera optimalt (byggdes sent 1800-tal). En sak att lösa är ramp vid stalldörren..

Ni som har nivåskillnad på 50 cm eller högre mellan stallets golv och marken utanför - hur har ni gjort era ramper? Material osv..

Jag är mest inne på grus just nu för att slippa halkan med gjutet. Det enda kruxet är ju att det tar plats med grus så funderingarna går på att göra någon form av "ram" som kan hålla gruset på plats.

Har ni tips så tas dessa tacksamt emot, bifoga gärna bilder också.

Tack! :)
Inte den bästa bilden, men vi har en "ramp" av packad grus. Funkar utmärkt.

http://i19.photobucket.com/albums/b...0-5B3F-4CA9-B81C-1684022D5C2C_zpsgyyi4ntr.jpg
 
vi har mer än en meter höjdskillnad, la stora stenbumlingar på ena sidan mot gödselhögen och hade befintlig vägg på andra, fyllde sen upp med stenar från åkern och packade med väggrus.

hade velat ha en bättre avslut mot gödselhögen då det är svårt att komma ut med skottkärran pga att det är så ojämnt, sen har en hel del grus smitit ut där. så ska försöka gjuta en liten platt kant ovanpå allt och lägga på mer väggrus.
 
hittade en bild även om det är en blöt hund i vägen, inte så ofta man fotar bara rampen :p
 
Ja men vad smart. Funderar lite på liknande fast med gjuten kant istället för stenar. Men det var ju helt klart snyggare med stenar
Är stabilare än bara en gjuten kant också, all grus och sten packar också sig med åren, har lagt på mer väggrus en gång på 6 år och nu är det dax för mer igen.
 

Liknande trådar

Äldre Hej! Moderator får gärna flytta tråden om den inte passar här. Vet inte vart jag ska placera den då tråden handlar om hästar, hundar...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
11 874
Hemmet *Flyttar tråden* Ni som köpt/byggt gårdar - Jag vill att ni berättar allt! Sambon och jag har pratat om ett renoveringsobjekt och har...
Svar
4
· Visningar
1 290
Anläggning Vi har A-ponny, D-ponny och Häst i stallet som har 3 boxar lämpade för deras storlekar. de går på sk lösdrift och har fri tillgång till...
Svar
0
· Visningar
986
Senast: mortill3
·
S
Anläggning Jag ska bygga stall och behöver synpunkter på min skiss och mina tankar kring stallet. Jag ska ha lösdrift och till det ett skötselstall...
2
Svar
30
· Visningar
5 611
Senast: Sharonne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp