Ras på katt

Lager

Trådstartare
Om jag förstått det det rätt så är det inte själva öronen som är hälsoproblemet. De vikta öronen beror på en mutation som gör att deras brosk är mycket mjukare än hos vanliga katter.

På Wikipedia står följande:
"Scottish Fold-katter har hög benägenhet för den ärftliga sjukdomen osteokondrodysplasi, en form av progressiv dysplasi som innebär gradvis förvärrande ben- och broskdeformationer. Sjukdomen leder till ledinflammation, bristande rörlighet och grav kronisk smärta."

På grund av detta så är de inte lagliga att avla på i Sverige.
 
Om jag förstått det det rätt så är det inte själva öronen som är hälsoproblemet. De vikta öronen beror på en mutation som gör att deras brosk är mycket mjukare än hos vanliga katter.

På Wikipedia står följande:
"Scottish Fold-katter har hög benägenhet för den ärftliga sjukdomen osteokondrodysplasi, en form av progressiv dysplasi som innebär gradvis förvärrande ben- och broskdeformationer. Sjukdomen leder till ledinflammation, bristande rörlighet och grav kronisk smärta."

På grund av detta så är de inte lagliga att avla på i Sverige.


Ja. Det var det jag läste om också. Nu är det tydligen en diskussion även i UK om det är rätt att avla på dem.
 
Ja. Det var det jag läste om också. Nu är det tydligen en diskussion även i UK om det är rätt att avla på dem.

Det brittiska kattförbundet GCCF slutade registrera scottar för många år sedan pga. de hälsoproblem som uppstår. I Sverige har en uppfödare anmälts till Länsstyrelsen pga. sin scotte-uppfödning, men jag vet inte hur det slutade.
 
Är det bara en fold med friska öron?

Så länge de inte bär med sig de genetiska sjukdomarna så?

Kan inte jättemycket om Scottish Fold/Straight, men vad jag förstår är Scottish Straight försonade från broskdefekten och lever lika långa liv som vilken katt som helst. Tycker de är vackra att titta på och verkar ha ett lynne som passar mig så det vore trevligt om det skulle vara möjligt att äga en Scottish Straight i framtiden.
 
Kan inte jättemycket om Scottish Fold/Straight, men vad jag förstår är Scottish Straight försonade från broskdefekten och lever lika långa liv som vilken katt som helst. Tycker de är vackra att titta på och verkar ha ett lynne som passar mig så det vore trevligt om det skulle vara möjligt att äga en Scottish Straight i framtiden.
Jag är nyfiken, vad är det för skillnad på dem och en britt? :)
 
Verkar mest vara extriört. Tycker de är lite lättare i typen än många britter. Men eftersom de har huskatt inkorsat i sig (varifrån fold:et kom ifrån) så är det ju ingen ren britt.
Åh jag visste inte att de ens hade rasen i sig, det förklarar varför jag tyckte att de såg så lika ut när jag googlade :D
Men okej tack, jag undrade om aktivitetsnivån var ungefär likadan och så. Jag tycker personligen att man kan ha mera lugna kattraser med kort päls :angel::p
 
Verkar mest vara extriört. Tycker de är lite lättare i typen än många britter. Men eftersom de har huskatt inkorsat i sig (varifrån fold:et kom ifrån) så är det ju ingen ren britt.

Tja, britten kommer ju ifrån huskatter dom också om vi ska vara petiga. :D

Jag har hört att även Scottish Straights kan få en mildare variant, men vet inte om det bara är ett rykte. Men ja, Scottish Fold bygger på en defekt som skapar enormt med smärta och lidande för de drabbade katterna, och bör vara olagligt överallt att avla på den rasen. :( Tyvärr nog är rasen väldigt poppis i USA, Japan, osv. för sitt söta utseende. Tur nog är den förbjuden i b.la FIFé (där b.la SVERAK ingår).
https://www.ufaw.org.uk/cats/scottish-fold-osteochondrodysplasia (På Engelska)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp