Raskatt som innekatt?

Nu läser du in saker som jag faktiskt inte skrivit.
Jag har inte argumenterat för att alla katter ska vara utekatter (alltså bo ute 24/7), enbart att alla katter ska ha tillgång till daglig utevistelse i någon form (lösa, i koppel eller inhägnad). Om katten inte vill gå ut så ska den självklart inte behöva det, men den ska ha möjligheten.
Jag vet inte hur du får det till att jag avfärdar raskatter så det kan jag inte bemöta.
Nakenkatter och siameser på vintern då?? :confused:
 
Mina nakenkatter kan och ska inte vara ute (och visar ingen vilja att gå ut om dörren ens skulle stå öppen). De skulle frysa på våren, hösten, vintern och bränner sig lätt i solen under sommarhalvåret (vilket jag lärde mig the hard way eftersom jag släpade ut dem i koppel eftersom "man ju måste ge dem utevistelse"). Så nej, mina tre sphynxar får inte gå ut, någonsin, och jag har noll dåligt samvete för det. Nöjdare katter får man leta efter.
 
Mina nakenkatter kan och ska inte vara ute (och visar ingen vilja att gå ut om dörren ens skulle stå öppen). De skulle frysa på våren, hösten, vintern och bränner sig lätt i solen under sommarhalvåret (vilket jag lärde mig the hard way eftersom jag släpade ut dem i koppel eftersom "man ju måste ge dem utevistelse"). Så nej, mina tre sphynxar får inte gå ut, någonsin, och jag har noll dåligt samvete för det. Nöjdare katter får man leta efter.
Då är det nog en sån TS ska satsa på :)
 
Mina siameser trivs bra inne. Men de går gärna ut på tomten. De kräver det inte men är det öppet är de gärna ut en sväng. Och har de lärt sig man kan vara ute en sväng kan de börja kräva det. Farbror siames kräver fönstret är öppet varma sommardagar så han kan hoppa ut och in. Han var dock 4-5 år innan han övht vågade gå ut.

Så hade de aldrig fått gå ut hade de varit helt nöjda inne. Det var ingen av bondkatterna. Men har man öppen dörr vill troligen en siames ut och titta lite. Låter man dem inte alls gå ut är de nöjd ändå.

Honan är ut och kollar nån minut även på vintern. Hanen går BARA ut om det är somnar och fint. Skulle hellre falla död ner än utsätta sig för snö och kyla.

Håller med de som sagt ha två katter om siames. Jag skulle inte ha fler katter när förra dog. Farbror siames sa att han skulle ha en ny kompis. Vill man undvika mentala sammanbrott (hos sig själv) gör man som en siames säger.
 
Du jämför ju också bästa möjliga innekattsliv med sämsta möjliga utekattsliv för att visa på att innekatter minsann har det okej.

Jag har två innekatter och en 100% utekatt. Jag skulle väldigt väldigt gärna vilja att utekatten kom in åtminstone delvis. Fick jag bestämma skulle han vara inne helt.

För ja det är bättre och tryggare liv inne än hans liv ute. Trots att han var varm liggplats, får social samvaro och kel och får samma mat som innekatterna samt är märkt/vacc/försäkrad som innekatterna.

Jag har aldrig förlorat en innekatt innan 12 års ålder. Jag har förlorat två utekatter i förtid. Den ena pga ligamentskada med påföljande artros. Den skadade sig ute.
Den andra i vingelsjuka - en djävulsk sjukdom. Den blev inte ens två år, och blev sjuk ute.

Jag har inget emot varken inne- eller utekatter. Men jag glorifierar inte tillvaron för en utekatt.

Jag skulle aldrig tvinga en katt som vill vara inne att gå ut, och heller aldrig tvinga en katt som vill vara ute att gå in dock. Men jag hade efter den jag förlorade i vingelsjuka INTE tänkt ha utekatt igen. Sen flyttade en utekatt som levt det hårda livet helt sonika in i stallet och ansåg att jag var en lämplig livräddare. Så här är jag. Med en utekatt, och tillhörande oro mm.
 
Eller så kan man inse att det inte enbart finns ett rätt sätt att hålla katt.

Fri utevistelse innebär inte automatiskt ökad livskvalité. Det kan innebära den totala motsatsen också.

Personligen vill jag att mina djur ska få vara friska, glada och nöjda med livet samt bli så gamla som möjligt. Jag vill inte t.ex. hitta katten mosad på motorvägen, eller ännu värre, liggande någonstans efter påkörning med enorma smärtor pga t.ex. bruten rygg. Jag skulle aldrig kunna tänka att "tja, katten hade det nog mysigt innan i alla fall".

Nakenkatter och siameser på vintern då?? :confused:

Jag har två innekatter och en 100% utekatt. Jag skulle väldigt väldigt gärna vilja att utekatten kom in åtminstone delvis. Fick jag bestämma skulle han vara inne helt.

För ja det är bättre och tryggare liv inne än hans liv ute. Trots att han var varm liggplats, får social samvaro och kel och får samma mat som innekatterna samt är märkt/vacc/försäkrad som innekatterna.

Jag har aldrig förlorat en innekatt innan 12 års ålder. Jag har förlorat två utekatter i förtid. Den ena pga ligamentskada med påföljande artros. Den skadade sig ute.
Den andra i vingelsjuka - en djävulsk sjukdom. Den blev inte ens två år, och blev sjuk ute.

Jag har inget emot varken inne- eller utekatter. Men jag glorifierar inte tillvaron för en utekatt.

Jag skulle aldrig tvinga en katt som vill vara inne att gå ut, och heller aldrig tvinga en katt som vill vara ute att gå in dock. Men jag hade efter den jag förlorade i vingelsjuka INTE tänkt ha utekatt igen. Sen flyttade en utekatt som levt det hårda livet helt sonika in i stallet och ansåg att jag var en lämplig livräddare. Så här är jag. Med en utekatt, och tillhörande oro mm.

Jag får väl dra det en gång till.
Jag har enbart argumenterat för att katter som vill gå ut ska ha möjlighet att gå ut i koppel, hägn eller lösa beroende på omständigheter.
 
Jag får väl dra det en gång till.
Jag har enbart argumenterat för att katter som vill gå ut ska ha möjlighet att gå ut i koppel, hägn eller lösa beroende på omständigheter.

Hur du än nu vrider det så kvarstår mitt svar. Som innebär att innekatter som aldrig får sätta sin tass utomhus kan må alldeles prima. Lär man dem inte gå ut så är de flesta innekatter fullt nöjda och "vill inte" gå ut. Det är något man brukar få lära dem. Om man låter bli att lära dem det så...
 
Hur du än nu vrider det så kvarstår mitt svar. Som innebär att innekatter som aldrig får sätta sin tass utomhus kan må alldeles prima. Lär man dem inte gå ut så är de flesta innekatter fullt nöjda och "vill inte" gå ut. Det är något man brukar få lära dem. Om man låter bli att lära dem det så...

Jag ser det på samma sätt som hästar som stått på box hela livet. Hästarna verkar trivas utmärkt med livet på box 24/7, de anpassar sig förvånansvärt bra. Men är det verkligen att ge sin häst ett värdigt liv?
 
Jag ser det på samma sätt som hästar som stått på box hela livet. Hästarna verkar trivas utmärkt med livet på box 24/7, de anpassar sig förvånansvärt bra. Men är det verkligen att ge sin häst ett värdigt liv?

Jag deltar aldrig i diskussioner som försöker jämföra äpplen eller päron.

Häst i HAGE är jämförbart med katt i lägenhet/villa.

Häst i BOX är jämförbart med katt i bur. Jag tycker inte katter ska bo i burar, nej.
 
Jag deltar aldrig i diskussioner som försöker jämföra äpplen eller päron.

Häst i HAGE är jämförbart med katt i lägenhet/villa.

Häst i BOX är jämförbart med katt i bur. Jag tycker inte katter ska bo i burar, nej.
Mycket tydlig och lättförståelig förklaring tycker jag! Plus på den :)!!
 
En katt kan säkert klara att bo inne hela livet, men hur gott blir det livet? Att katter som fått komma ut inte nöjer sig med att vara inne säger väl en del om vad som hade varit bäst för katten tänker jag?

En katt vi hade fick vi hem när hon var 2 år gammal. Hon hade varit utekatt innan. Hos oss var hon innekatt och hon stortrivdes! Hon visste vad som fanns där ute och var inte intresserad. Soffan var hennes favoritplats. Den innätade balkongen var i det närmaste ointressant och koppelpromenader var trevliga tills hon råkade komma ur selen. Kopplet hade hon inga problem med men en gång råkade hon komma loss ur selen och blev jätterädd!! Som tur är var det en förnuftig dam så efter ett tag sprang hon till ytterdörren så jag kunde bara släppa in henne. Hon ville helt enkelt inte var ute. Stod aldrig vid dörren och bad om att få gå ut trots att hon hade varit utekatt innan hon kom till oss.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Funderar lite, OM det blir möjligt/lämpligt för mig att skaffa katt i framtiden och i så fall vilka raser som skulle kunna passa? Är...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 583
Senast: Caoimhe
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 081
Senast: Skjøldur
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 525
Senast: Snurrfian
·
Övr. Katt Hejsan! Jag har en katt som beter sig väldigt konstigt på kvällarna och nätterna. Merida är en 2 årig ragdoll som bott hos mig hela...
Svar
8
· Visningar
2 293

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp