"Rastning förbjuden!"

thelonelyone

Trådstartare
Jag bor med mina hundar i en bostadsrätt och här på gården är rastning förbjuden. Jag förstår problematiken om folk börjar rasta sina djur hejvilt på gården och inte tar reda efter sig MEN det här gäller också kissning. Hundarna får inte kissa på gården.

Nu vet jag inte hur jag ska få detta att fungera i praktiken?? Jag trodde länge att det var OK att de bara kissade på gården men nu har vi fått i månadsbrevet att det inte heller är okej.
Så hur löser ni andra det i praktiken?

Alla utgångar är mot gården så det går inte att gå någon annan väg, vi måste gå ca 60 meter för att komma utanför föreningens mark. Mina hundar har sedan tidigare en vana av att kissa direkt när dom kommer ut (på första bästa grässtrå, de kissar aldrig på asfalt) oavsett om det var 10 minuter sedan eller 3 timmar sedan som dom var ut sist. HUUR får jag dom att gå 60 meter innan dom sätter sig och kissar? Ska jag bära dom? Hur gör ni andra?
 
Det låter så enkelt när ni säger :D Kruxet är att gången ut utanför området är ca 50 cm bred med gräs på båda sidor och när man går med två hundar blir det ju att en måste gå på gräset för att gången inte räcker till oss alla tre. Alternativt att ena har så långt koppel för att gå framför och då kan denne lätt ha koppellängd nog att gå ut på gräset..
 
Men alltså, missar jag nånting? Vad är problemet med att hundarna kissar? Vad har föreningen för motivering till förbudet?
De har inte motiverat förbudet mer än att "för allas trivsel ska rastning ske utanför området". Vi bor i närheten av vatten och här på gräset skuttar mängder av harar (som gör ifrån sig såklart), det matas fåglar (så på ena sidan gången är det fullt med fågelfrön och gåsbajs då matningen lockar olika typer av fåglar, änder och kanadagäss), jag har heller aldrig varit med om att gräsmattan har fått gula fläckar av hundkiss?? Bodde i hus förut och hade således egen gräsmatta som aldrig hade gula fläckar trots hundkiss..
 
Kiss skapar gula fläckar i gräset, ser nog inte jättekul ut och måste dessutom "repareras" när skadan skett.
Ilandsproblem deluxe alltså?

Herregud!

Tack kära buke för ytterligare en sak jag vet att jag måste kolla upp när jag köper lägenhet så småningom! En sån löjlig regel skulle jag aldrig orka rätta mig efter.

Mina hundar fick alltid kissa på min gräsmatta, och gräset blev aldrig gult...
 
Ilandsproblem deluxe alltså?

Herregud!

Tack kära buke för ytterligare en sak jag vet att jag måste kolla upp när jag köper lägenhet så småningom! En sån löjlig regel skulle jag aldrig orka rätta mig efter.

Mina hundar fick alltid kissa på min gräsmatta, och gräset blev aldrig gult...

Jösses, lugn. Jag förklarade bara en trolig anledning. Aldrig gult? Det blir vårat, och alla andras som vi känner som har hund och som rastar sina på gräsmatta. Det blir liksom den effekten av urin. Sen beror det ju också på hur stort området här, så att gräset får återhämta sig. Mindre område = fler gula fläckar.
 
Jösses, lugn. Jag förklarade bara en trolig anledning. Aldrig gult? Det blir vårat, och alla andras som vi känner som har hund och som rastar sina på gräsmatta. Det blir liksom den effekten av urin. Sen beror det ju också på hur stort området här, så att gräset får återhämta sig. Mindre område = fler gula fläckar.
Jag har 3 hundar, och nej, det blev aldrig gult. Jag bodde ändå i det huset i nästan 10 år.

Nu har jag inte egen gräsmatta. Min mor har 5 grandisar, och ja här är det gult på gräsmattan på vissa fläckar. Men de rastas aldrig någon annanstans heller. Så belastningen på gräset är ju extremt hög.

Jag är lugn, och tackade ju tillomed för att jag har lärt mig något nytt att se upp med :D
 
Jag har 3 hundar, och nej, det blev aldrig gult. Jag bodde ändå i det huset i nästan 10 år.

Nu har jag inte egen gräsmatta. Min mor har 5 grandisar, och ja här är det gult på gräsmattan på vissa fläckar. Men de rastas aldrig någon annanstans heller. Så belastningen på gräset är ju extremt hög.

Jag är lugn, och tackade ju tillomed för att jag har lärt mig något nytt att se upp med :D

Tålig gräsmatta!
Nu blir det ju OT men menar du att din mamma aldrig promenerar sina hundar...? :confused:
 
Tålig gräsmatta!
Nu blir det ju OT men menar du att din mamma aldrig promenerar sina hundar...? :confused:
Det kanske händer i perioder sommartid. Då kan hon gå med dem kanske 2-3 dagar/vecka i 2-4 veckor om vädret är bra. Fast det var när hon bara hade 2. Jag gissar att hon inte kommer orka gå med alla 5 så den här sommaren lär det bli färre.
 
Mina rastas alltid utanför tomten förutom när dom får leka lösa då kan dom kissa på någon buske sommartid, dom har helt enkelt fått lära sig att inte kissa före vi kommer ner till vägen

När jag bodde i lägenhet så brukade jag ha kort koppel och peppa dom att springa tills vi kom på lämpligt ställe, peppandet gjorde att dom glömde av att markeringskissa på allt möjligt tills dom hade lärt sig var det var ok att kissa

På tal om de där med gula fläckar, vi hade en buske som nu är borttagen som rätt snabbt blev en kissfavorit och hade fula fält på kisshöjd
 
Det där med gula fläckar är det jag får höra oftast som motivering.

Jag har dagligen rastat mina hundar på gräsmatta som är kanske 3x15m. Jag är inte ensam om att rasta hundar där. Den enda gången som gräset blivit gult, tja, det har varit när allt gräs är gult och det har alltså inte kunnat skyllas på hundkiss.

Det enda stället jag inte låter mina hundar kissa på där vi ändå promenerar, det är på innergården där det finns lekpark. Även om inte hela innergården är lekpark så känns den lite som det.
 
Jag har nog bara upplevt gula fläckar vid tjälskada eller övergödsling (och då inte medelst hundurin. :p ) men jag antar att folk av någon anledning tycker att det känns skitigt. Om vintern ser det ju inte jättekul ut med en gång full av gul snö.
Handlar det om små hundar skulle jag bära och/eller småspringa och peppa tills vi fått ny rutin. Allt för grannsämjan helt enkelt. Även om jag tycker att det är lite fånigt.
Båda mina hundar är vana vid att det är okej att sätta sig lite varsom, jag håller dem borta från andras staket och liknande bara.
 
Såna regler gäller där mamma bor med. Kort koppel, inget stanna och nosa (och kissa) förrän vi är utanför området. Har gjort undantag på natten när vi haft valp, mest av lathet :o.
Har aldrig varit når bekymmer sen nån hund blivit äldre.
 
Visst blir gräset gult av hundkiss och känsliga buskar dör. Min hund hade ett favoritkisställe vid en en. Gräset blev gult och enen dog. Av en enda hund som kissade där som sista kvällskiss.
Hundkiss är ett problem i bostadsområden och även utmed trottoarer då folk låter sina hundar kissa var de vill. Lyktstolpar, elskåp, buskar, gräs, det blir förstört. Inget man kanske tänker på om man inte behöver ersätta det själv.
 

Liknande trådar

Övr. Hund I vårt område finns det en familj som har två vallhundar av mindre/mellanstorlek (15-20kg). Hundarna får ingen som helst aktivering...
Svar
15
· Visningar
1 588
Senast: Nota
·
Hundträning Är det normalt att en valp är rädd? Har en valp på 5 månader som är extremt rädd och lättstressad. Vallhundsras som är känd för sitt...
Svar
18
· Visningar
2 701
Senast: Xomymy
·
Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
1 581
Senast: Icfafn
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
20 704
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp