"Rastning förbjuden!"

Ilandsproblem deluxe alltså?

Herregud!

Tack kära buke för ytterligare en sak jag vet att jag måste kolla upp när jag köper lägenhet så småningom! En sån löjlig regel skulle jag aldrig orka rätta mig efter.

Mina hundar fick alltid kissa på min gräsmatta, och gräset blev aldrig gult...

Problemet är att man kan bli uppsagd från en bostadsrätt om man inte följer reglerna, oavsett vad man tycker om dem.

Till mitt jobb har vi flera gånger fått in uppsägningar av de som inte följer reglerna gällande rastning av hundar.
 
Finns en kisspolis i huset alltså ? Som ser dig och dina hundar bryta mot reglerna. Himla obehagligt att bo på sånt ställe.
Mina hundar har kissat i trädgård i åratal. Gräs blir gult efter en het sommar inte av kiss. Har dessutom hört människor som medvetet kissar på sina växter istället för i toan för de ska bli frodigare
 
Ilandsproblem deluxe alltså?

Herregud!

Tack kära buke för ytterligare en sak jag vet att jag måste kolla upp när jag köper lägenhet så småningom! En sån löjlig regel skulle jag aldrig orka rätta mig efter.

Mina hundar fick alltid kissa på min gräsmatta, och gräset blev aldrig gult...
Inte så på alla ställen. Jag flyttade från landet och bor mitt i stan. Upplever att mitt i stan är bättre än att bo i någon mindre stadsdel. Har parker rakt utanför dörren i princip där hela stans hundar morgon och kvällskissar. Och inte är det gult gräs ens här ;)
 
Såna regler gäller där mamma bor med. Kort koppel, inget stanna och nosa (och kissa) förrän vi är utanför området. Har gjort undantag på natten när vi haft valp, mest av lathet :o.
Har aldrig varit når bekymmer sen nån hund blivit äldre.
Men alltså. Låter helt galet att behöva gå så långt bort för att snabbkissa sin hund. Glad att slippa det :)
 
Jag tycker det är en bra regel. Nu bor jag visserligen i hus så mig personligen spelar det ingen roll. Säg att det bor 10 hundar i huset. Pissar en så pissar nästa över, minst 4 gånger per dag. Det blir 40 pissningar varje dag. 280 pissningar i veckan där folk går och vistas. Det tycker jag är ofräsht!
 
Jag tycker det är en bra regel. Nu bor jag visserligen i hus så mig personligen spelar det ingen roll. Säg att det bor 10 hundar i huset. Pissar en så pissar nästa över, minst 4 gånger per dag. Det blir 40 pissningar varje dag. 280 pissningar i veckan där folk går och vistas. Det tycker jag är ofräsht!
Aldrig varit med om att det bott tio hundar ens i ett höghus... För övrigt tycker jag det är mycket ofräshare med allt snusk människor håller på med i lägenhetshus.
 
Våran gräsmatta är gul och ser död ut på de områden hundarna ofta går till och kissar och tom jag tycker det känns ofräscht att gå där :p
Jag förstår föreningens regel. Har bott på två ställen med samma regel.

De flesta hundar har inga problem att hålla sig några hundra meter om man inte väntar till sista stund med att ta ut dem.
 
Aldrig varit med om att det bott tio hundar ens i ett höghus... För övrigt tycker jag det är mycket ofräshare med allt snusk människor håller på med i lägenhetshus.
Låter det verkligen så otroligt att verkligheten kan vara mer än vad du själv har varit med om? I vårat hus med tre våningar bor i dagsläget ca 11 hundar, och det är verkligen inte extremt i vårt område. Jag som själv är hundägare tycker det periodvis sett riktigt äckligt ut när enskilda ägare har slarvat på vintern och det byggs upp på innergården Tror du verkligen människorna sysslar med så mycket ”snuskigare” saker på allmänna ytor?
 
Hundkiss är ett problem i bostadsområden och även utmed trottoarer då folk låter sina hundar kissa var de vill. Lyktstolpar, elskåp, buskar, gräs, det blir förstört. Inget man kanske tänker på om man inte behöver ersätta det själv.

Med andra ord: bor man inte mitt ute i skogen eller i villa/radhus med egen tomt så ska man inte ha hund? Eller kanske en sån där käck lägenhetshund som går på låda?
 
Jodå man kan visst ha hund men inte låta den kissa på elskåp, lyktstolpar, på andras egendom eller på ställen där rastning är förbjuden :)
Men enligt dig ska ju hundar inte kissa på gräsmattor? Inte på buskar någonstans alls (annat än i skogen), inte på trottoarer... Vad blir kvar? Jag bor 15 minuters promenad från skogen. Innan det går vi på vägar som inte tillhör oss, på kommunens vägar och bostadsföreningars vägar. Det är inte mina gräsplättar och buskar bredvid vägarna. Jag äger inget sådant.
 
Låter det verkligen så otroligt att verkligheten kan vara mer än vad du själv har varit med om? I vårat hus med tre våningar bor i dagsläget ca 11 hundar, och det är verkligen inte extremt i vårt område. Jag som själv är hundägare tycker det periodvis sett riktigt äckligt ut när enskilda ägare har slarvat på vintern och det byggs upp på innergården Tror du verkligen människorna sysslar med så mycket ”snuskigare” saker på allmänna ytor?
Det där varierar nog jättemycket beroende på område.
Här har följande saker hittats på innergården (utöver någon hög med hundbajs): fem miljarder cigaretter, tuggummin, matrester, matförpackningar, använda kondomer, tändare, godispapper... I hissen brukar det spillas ut läsk och/eller öl, kastas tuggummin, bullpapper m.m.

Det händer också att män står och pissar vid gångtunnlarna här i området. Inte innergården, men absolut öppet och vad jag ser som "allmän yta".
 
Det där varierar nog jättemycket beroende på område.
Här har följande saker hittats på innergården (utöver någon hög med hundbajs): fem miljarder cigaretter, tuggummin, matrester, matförpackningar, använda kondomer, tändare, godispapper... I hissen brukar det spillas ut läsk och/eller öl, kastas tuggummin, bullpapper m.m.

Det händer också att män står och pissar vid gångtunnlarna här i området. Inte innergården, men absolut öppet och vad jag ser som "allmän yta".
Ja ser det ut så gör väl inte hundpiss så mycket. Men de flesta hyreshus ser väl inte ut så hoppas jag.
 
Ja ser det ut så gör väl inte hundpiss så mycket. Men de flesta hyreshus ser väl inte ut så hoppas jag.
Hoppas på detsamma, men just cigaretter och tuggummin tycker jag att finns överallt, åtminstone under sommarhalvåret. Både kring hyresrätter och bostadsrätter, på norra sidan stan, mitt i stan och södra sidan stan.
 
Men alltså. Låter helt galet att behöva gå så långt bort för att snabbkissa sin hund. Glad att slippa det :)
Skillnaden mot hemma är att det blir fler ordenliga promenader hos mamma, än hemma. Just för att man ändå måste klä på sig och gå ut. Inte bara öppna dörren till trädgården och gå ett par promenader om dagen.
Är uppvuxen där mamma bor så för mig är det inget konstigt. Jag blir snarare en latare hundägare när jag är hemma.
 
Problemet är att man kan bli uppsagd från en bostadsrätt om man inte följer reglerna, oavsett vad man tycker om dem.

Till mitt jobb har vi flera gånger fått in uppsägningar av de som inte följer reglerna gällande rastning av hundar.
Jo det förstod jag, därav att jag tackade för kunskapen om ytterligare en sak att se upp med när man köper lägenhet!
 
Kissade alltid valparna på gräsmattan utanför vår lägenhet (vår förening har inga regler om rastning + att alla som gick/cyklade gjorde större skada). Det blev gula fläckar, men gräsmattan behövde inte repareras? Slitaget var större där folk genade med cykel/gång än där gula fläckarna varit.
Om du håller hundarna tätt intill dig och går raskt hinner de väl inte sätta sig? :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund I vårt område finns det en familj som har två vallhundar av mindre/mellanstorlek (15-20kg). Hundarna får ingen som helst aktivering...
Svar
15
· Visningar
1 591
Senast: Nota
·
Hundträning Är det normalt att en valp är rädd? Har en valp på 5 månader som är extremt rädd och lättstressad. Vallhundsras som är känd för sitt...
Svar
18
· Visningar
2 714
Senast: Xomymy
·
Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
1 593
Senast: Icfafn
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
20 780
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp