"Rastning förbjuden!"

Våran gräsmatta är gul och ser död ut på de områden hundarna ofta går till och kissar och tom jag tycker det känns ofräscht att gå där :p
Jag förstår föreningens regel. Har bott på två ställen med samma regel.

De flesta hundar har inga problem att hålla sig några hundra meter om man inte väntar till sista stund med att ta ut dem.

Min gräsmatta får jag reparera varje år på grund av gula fläckar och då rastar de sig ändå typ en gång om dagen där.
 
Men enligt dig ska ju hundar inte kissa på gräsmattor? Inte på buskar någonstans alls (annat än i skogen), inte på trottoarer... Vad blir kvar? Jag bor 15 minuters promenad från skogen. Innan det går vi på vägar som inte tillhör oss, på kommunens vägar och bostadsföreningars vägar. Det är inte mina gräsplättar och buskar bredvid vägarna. Jag äger inget sådant.
Jag har inte skrivit att hundar inte ska kissa på gräsmattor. Jag har skrivit att gräs och buskar dör av hundkiss. Att då inte låta hunden kissa där rastning är förbjudet är ju något man får acceptera oavsett om man själv har sett att gräset dör eller inte för det är ett faktum att så sker. Jag hade hund i stan i många år och jag ser inte vad problemet med att inte låta hunden kissa på olämpliga ställen är. Jag kanske borde skrivit privat egendom såsom privatpersoners eller bostadsrättsföreningar murar, gräsmattor, staket och buskar, det var slarvigt av mig att inte förtydliga det. Allas vår gemensamma egendom, dvs. kommunens och statens mark, brukar det inte vara rastning förbjuden på men att inse olämpligheten i att låta hunden kissa på saker borde inte vara så svårt.
 
Min lilla Diva behover bara kissa en gang pa en flack for att det ska bli en gul flack i graset. Hon ar inte ensam om det, men hennes kiss verkar vara extra starkt da det gar sa fort.
Jag later henne inte kissa annat an pa stallen dar dar det inte spelar nagon roll. Dikes kanter, skogen, jag absolut alskar stora rabatter med mycket span/bark/eller vad man har for att halla den snygg da hon inte kan satta gula flackar dar.
Hon har ocksa lart sig att kissa direkt nar jag sager till ... da promenaden till nasta stalle kan bli lang
Min andra tik och min hanhund var/ar battre ... men om de tillats kissa pa samma stalle flera ganger blir det gula flackar i graset, sa de far alltsa inte heller kissa var som helst. Att hundarna inte far kissa inne pa garden i ett bostadsomrade ser jag som sjalvklart da det ju inte direkt ar hygieniskt.
 
Men alltså, missar jag nånting? Vad är problemet med att hundarna kissar? Vad har föreningen för motivering till förbudet?

Troligtvis är det så att det finns/har funnits de som rastat sina hundar där som inte skött sig. Hade alla fram till nu bara låtit hunden kissa på gräsmattan så hade nog inte förbudet dykt upp. Det är min gissning. Folk vill inte att hundar kissar i deras rabatter.
 
En vuxen hund kan hålla sig den korta biten innan den får kissa, så det är väl bara att lösa med kort koppel och rask takt tills man kommit ut till tillåtet område. På somrarna har vi hundarna med oss när vi campar med husvagnen och jag är supernoga med att hundarna inte får kissa inom campingens område. Vi har då fem hundar med oss och det går att medelst kort koppel och rask promenad ta sig utanför campingområdet, där hundarna sedan kan få gå fritt i kopplets längd och göra sina behov som de vill.
 
En vuxen hund kan hålla sig den korta biten innan den får kissa, så det är väl bara att lösa med kort koppel och rask takt tills man kommit ut till tillåtet område. På somrarna har vi hundarna med oss när vi campar med husvagnen och jag är supernoga med att hundarna inte får kissa inom campingens område. Vi har då fem hundar med oss och det går att medelst kort koppel och rask promenad ta sig utanför campingområdet, där hundarna sedan kan få gå fritt i kopplets längd och göra sina behov som de vill.

Absolut. Grejen är ju att jag har en 9 månaders valp som fortfarande ibland har svårt att hålla sig längre stunder och en gammal hund på 14 år som på grund av ålder också har sämre förmåga att hålla sig. Den gamla brukar lägga i handbromsen om hon inte får kissa direkt och vill då inte gå alls (hör till saken att hon är blind också) och när jag ska kämpa med henne så hinner den andre gå och kissa. Inte heller alternativ att bära bägge då dom båda är av mellanstora raser och väger 15-18 kg båda två.

Den unga hunden får jag ju helt enkelt försöka träna med att hålla sig längre och längre när vi är utomhus. Vad jag ska göra med den gamla för att hon ska fortsätta gå och inte kissa eller lägga in handbromsen vet jag dock inte. :D

Hade jag haft två vuxna hundar utan några sjukdomar, skador eller åkommor skulle jag givetvis direkt hålla kopplet kort och träna kontakt förbi gräset och sedan ge en frisignal. Men när det inte ser ut så för mig så blir det genast mer problematiskt.
 
Absolut. Grejen är ju att jag har en 9 månaders valp som fortfarande ibland har svårt att hålla sig längre stunder och en gammal hund på 14 år som på grund av ålder också har sämre förmåga att hålla sig. Den gamla brukar lägga i handbromsen om hon inte får kissa direkt och vill då inte gå alls (hör till saken att hon är blind också) och när jag ska kämpa med henne så hinner den andre gå och kissa. Inte heller alternativ att bära bägge då dom båda är av mellanstora raser och väger 15-18 kg båda två.

Den unga hunden får jag ju helt enkelt försöka träna med att hålla sig längre och längre när vi är utomhus. Vad jag ska göra med den gamla för att hon ska fortsätta gå och inte kissa eller lägga in handbromsen vet jag dock inte. :D

Hade jag haft två vuxna hundar utan några sjukdomar, skador eller åkommor skulle jag givetvis direkt hålla kopplet kort och träna kontakt förbi gräset och sedan ge en frisignal. Men när det inte ser ut så för mig så blir det genast mer problematiskt.

Går det inte att ha en dialog med hyresvärden och förklara detta?
Att den ena är valp och att du tränar för fullt på att den ska hålla sig till ni kommer utanför området. Och att den andra är gammal och blind och inte längre hinner hålla sig men att du gör ditt bästa och försöker hinna.
Ta med en petflaska med vatten och slå på fläckarna så verkar det kanske mindre stötande och ofrächt för de som reagerar plus att de ser att du bryr dig och försöker. Då brukar folk få en vänligare inställning.
 
Det har aldrig blivit några gula fläckar efter mina hundar på våran gräsmatta. Tvärtom så blir fläckarna extra gröna. Däremot där dom skiter så blir det gula fläckar. Inte dog det några buskar heller när Lillis levde. Han pinkade på det mesta.
 
Går det inte att ha en dialog med hyresvärden och förklara detta?
Att den ena är valp och att du tränar för fullt på att den ska hålla sig till ni kommer utanför området. Och att den andra är gammal och blind och inte längre hinner hålla sig men att du gör ditt bästa och försöker hinna.
Ta med en petflaska med vatten och slå på fläckarna så verkar det kanske mindre stötande och ofrächt för de som reagerar plus att de ser att du bryr dig och försöker. Då brukar folk få en vänligare inställning.

Tack snälla för ditt konkreta svar med bra tips! Detta ska jag ta till mig och även föra en dialog med föreningens ordförande ☺️
 
På min tomt blir det massor av gula fläckar av mina hundar. Det tar sig inte förrän långt fram på sommaren. Dessutom stinker det ibland så jag förstår regeln om att inte kissa i vissa områden. Valpkiss luktar ju inte lika mycket och det blir ju olyckor ibland. Där mina barn bor har det alltid varit förbud att rasta inom området. Kort koppel och ibland springa om det är kris :up:
 

Liknande trådar

Övr. Hund I vårt område finns det en familj som har två vallhundar av mindre/mellanstorlek (15-20kg). Hundarna får ingen som helst aktivering...
Svar
15
· Visningar
1 590
Senast: Nota
·
Hundträning Är det normalt att en valp är rädd? Har en valp på 5 månader som är extremt rädd och lättstressad. Vallhundsras som är känd för sitt...
Svar
18
· Visningar
2 714
Senast: Xomymy
·
Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
1 590
Senast: Icfafn
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
20 779
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp