Rastråd - som vi älskar dom!

mandaaa_

Trådstartare
Jag fastnar lätt i samma raser när jag funderar på vad min nästkommande ras bör vara, så en input från er skulle uppskattas.
Har idag en malinois och kommer inte vilja ha en så krävande ras igen då jag inte riktigt kommer ha tiden när man skaffat barn osv.
Mitt ex och jag skaffade honom en akita men jag flyttade när den var ca 5 månader men det är en ras jag vart väldigt intresserad av.

Håller idag mest på med fysträning (då min tik fick spondylos och behöver rehab livet ut) så som dragträning (JÄTTEROLIGT:heart), klövje, DW och liknande.
Har alltid varit en lydnadsnörd men har nu gått över till rally då min tiks rygg inte håller för lydnaden och spårar lite för att aktivera men det är fysträningen jag gillar mest.
Vill alltså ha en relativt aktiv hund men vill inte ha brukshundskravet, vill inte behöva känna mig tvingad att varje dag "köra slut på hunden" om ni förstår vad jag menar.
Dragträningen är nog det roligaste jag gjort men jag kommer nog inte gå all in och verkligen satsa på det, pga tiden, men kommer vilja hålla på med det regelbundet.
Det känns som att jag är ute efter en rolig och glad kompis som gärna drar mig framför cykeln/drar kedjor/är med ut och vandrar men som inte kräver det hela tiden för att må bra.

Mina kräv är typ:
Jag vill INTE ha en liten hund.
Jag vill inte ha skägg :yuck::o
Vill ha en robust och frisk ras.
GÄRNA hundgårdsanpassad päls :cool:

Vad är er första tanke?
 
Har också funderat lite på retriver.
Har dock uppfattat flatten som sjuk.
Golden/labbe tänker du på jaktvariant?
 
Mina första tankar var nog lapphund och större spaniel. Det var raser jag själv funderade på innan jag insåg att jag ville ha en ickefällande hund.
 
lapphund har jag inte tänkt så mycket på alls, deras utseende tilltalar mig väldigt mycket men har hört att dom är galet skälliga.... har du erfarenhet?
Vad för lapphund tänker du på?

Spaniel... den jag skulle kunna tänka mig (baserat på utseendet enbart) är welshen men har hört så dåligt om dom, att de har supersvårt att vara ensamma, nippriga och ängsliga..
 
Läste lite snabbt och tänkte direkt Akita. Sedan läste jag lite nogrannare och såg att du t.om. nämnt rasen själv. Det säger väl ett och annat :D
 
haha ja akitan ligger väääääldigt högt upp på listan, dock med en liten tanke om att de kanske inte är så energiska som jag är ute efter vad gäller dragträningen..
Men i övrigt är de på topp tre! :heart
 
samojeden känns som en FÖR utrpräglad draghund.
Jag åker liksom inte skidor, jag vill inte åka släde, jag gillar inte snö. Kommer en samojed då att hata mig halva året?
 
Angående skällande lappisar. Jag tycker det skiljer sig mellan individer, men att säga att de i regel är tysta vore en stor lögn :angel:

Jämför exempelvis en utställningsring lapphundar och en ring aktior. Som natt och dag. :D
 
Min tanke är ju även hundgård dagtid (när vi köpt hus) och mallen när hon stog i hundgård var ju svinjobbig så fort någon gick förbi. Hon vaktade som ett as och jag vill helst INTE ha det igen så en hund med lätt till skall känns sådär.. men det kanske beror lite på hur pass aktiverade dom är osv osv, vi får väl se vad @mysboll säger ;)
 
lapphund har jag inte tänkt så mycket på alls, deras utseende tilltalar mig väldigt mycket men har hört att dom är galet skälliga.... har du erfarenhet?
Vad för lapphund tänker du på?

Spaniel... den jag skulle kunna tänka mig (baserat på utseendet enbart) är welshen men har hört så dåligt om dom, att de har supersvårt att vara ensamma, nippriga och ängsliga..
Både finsk och svensk lapp skulle säkert funka. Den finska är väl lite mer "clown" än den svenska som är en lite mer samlad enmanshund vad jag "hört".
Har inte träffat sååå många lapphundar i mitt liv men ingen av dem har varit sådär skällig som jag tycker att många andra raser kan vara (småpudlar exempelvis). De har ett ganska gällt skall dock. Går just nu på kurs med min hund och en av deltagarna är den finaste lilla finnen jag nånsin sett. Hennes matte kallar henne skällig men hon har inte skällt mycket mer än min bedlis. Inget jag skulle ha tänkt på öht om inte matte ursäktat sig. Mattens äldre finska lapphund har aldrig sagt ett knyst i hela sitt liv så jag antar att denna normalskälliga hund blivit en stor omställning.
Så jag vet inte riktigt, man får vara beredd på att de kan gilla att prata men det behöver inte vara så, typ?

Oj det har jag inte hört om Welshen! Tråkigt om det är så.
Du gillar inte de nederländska spanielraserna? Jag tycker kooiker och speciellt stabijhoun är urläckra. Välavlade sådana verkar dessutom vara underbara hundar. Men tycker mig ha hört att det finns en del problem med aveln? Hmm.
 
jag måste nog grotta ner mig lite i lapparna, undra hur dom klarar värmen?

Kooiker har jag träffat en - gick en utbildning och träffade den under ett år men kan knappt säga att jag sett den pga så VIDRIGT reserverad och rädd. Så den rasen har jag fetdissat.
Stabyn, behöver inte de jaga?
 
stabbe hoppar jag över helt, läste precis att allergier, skotträdsla och EP börjar bli vanligt.
 
Vad är er första tanke?
Om en bortser från den hundgårdsanpassade pälsen så tycker jag att en Staffe låter som typ vad du letar efter. Iaf sett till vad du vill göra :)

samojeden känns som en FÖR utrpräglad draghund.
Jag åker liksom inte skidor, jag vill inte åka släde, jag gillar inte snö. Kommer en samojed då att hata mig halva året?
Det är nog väldigt olika men generellt så upplever jag dagens (svenska) samojeder som mestadels aktiva familjehundar. Väldigt glada, rätt akälliga och lite smått dumsnälla (på ett charmigt vis) tycker jag - definitivt inga som går och surar för att dom inte får dra pulka eller skidor. Dock behöver dom ju röra på sig, men det lär väl inte vara ett problem :)

Min störta invändning mot samojeden som ras (eller någon av alla andra långhåriga hundar du fått tips om) är att ingen väl direkt är lämplig som hundgårdshund om du har typ skånska eller västsvenska vintrar :D Det tenderar att bli väldigt lerigt och tovigt är min erfarenhet :o
 
jag måste nog grotta ner mig lite i lapparna, undra hur dom klarar värmen?

Kooiker har jag träffat en - gick en utbildning och träffade den under ett år men kan knappt säga att jag sett den pga så VIDRIGT reserverad och rädd. Så den rasen har jag fetdissat.
Stabyn, behöver inte de jaga?
Jag tror de klarar värmen bra. Kanske mindre bra om de har svart päls. Min eurasier (också spets) har liknande päls och klarar värmen bra. Pälsen skyddar mot både värme och kyla. Mycket enkel pälsvård. Smuts faller av, pälsen torkar snabbt efter bad eller regn. Några ruskningar så är den mesta vätan borta. De fäller massor 2 ggr/år, men inte så mycket däremellan och lättplockade tussar. En bra dammsugare är bra att ha under fällperioderna.
Min hund får en matsked linfröolja varje dag och pälsen blir blank och jag tror det bidrar till att den stöter ifrån sig väta så bra.
 
Upplever inte heller att samojederna kräver samma typ av dragträning som de övriga polarhundarna gör.

Med ett intresse för dragträning och annan träning tror jag man gör en samojed nöjd. Känner flera Samojeder och samtliga verkar vara aktiva familjehundar som gärna hittar på lite olika aktiviter utan att kräva lika mycket som en brukshund.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 628
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Jag skulle vilja uppmana alla som har bra hanhundar att spara sperma från era hundar för framtiden. Med bra hundar menar jag alltifrån...
2
Svar
30
· Visningar
2 288
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Hej fellow hundnördar! Skulle behöva lite hjälp i tänkandet kring en andra hund. Har för närvarande en snart 3 år gammal aussie-kille...
2
Svar
33
· Visningar
2 138
Senast: snorp
·
Övr. Hund Hallåj folket! Går i funderingar att skaffa vovve under högskolan, och har börjat kolla på raser redan nu. Det jag är inne på är...
Svar
4
· Visningar
974
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp