Rastråd - som vi älskar dom!

@vallhund Har inte kikat på kroka alls, men rent spontant är det ingen ras som lockar just pga brukset. Känns i övrigt lite för små för draget också tror jag. :)

hur ska jag ens kunna hitta en ras när jag är så kräsen :rofl:
 
KL
Mig veterligen är det väldigt få lappisar som vallar öht, o inte många annat än kanske renskötare som avlar på sådana anlag.
Vad gäller tollare, har du kikat på Krokasmedens hundar, men de kanske är för bruksavlade för din smak?

Brukade också "rekommendera" Krokas innan, då jag för några år sedan träffat någon hund därifrån som var bra och jag hade hört mycket bra om dem.

Nu i efterhand när jag gjort närmare sökningar känner jag mig inte alls lockade av dem. De avlar på hundar med rädslor och verkar generellt inte bry sig om att deras avelsdjur har dåliga Mh. Senaste kullen (som jag kunnat hitta på hemsidan) kom från en tik med 5:a på skott. Känns ju sådär..:crazy:
 
Brukade också "rekommendera" Krokas innan, då jag för några år sedan träffat någon hund därifrån som var bra och jag hade hört mycket bra om dem.

Nu i efterhand när jag gjort närmare sökningar känner jag mig inte alls lockade av dem. De avlar på hundar med rädslor och verkar generellt inte bry sig om att deras avelsdjur har dåliga Mh. Senaste kullen (som jag kunnat hitta på hemsidan) kom från en tik med 5:a på skott. Känns ju sådär..:crazy:
:eek:
 
Och jag totalälskar rasen trots att jag även träffat en del dåligare exemplar :o:angel:
Men tror inte riktigt att det är hunden för dina ändamål. En samojed däremot. :D

haha ja, samojed ligger upp på listan.
och jag väntar ivrigt svar om greystern
den lappska vallhunden ska jag också kolla upp lite mer noga.
 
Vad tycker du om dalmatin ? de kräver inte massor , men är jäkla bra på hobbydrag :)
Många kör även med riesenschnauzer och schäfrar och dobermans , men de kräver ju lite annan aktivitet också :)
 
och jag väntar ivrigt svar om greystern.

Eftersom du skriver såhär

jag vill ju ha en draghund men inte en dragnörd som tex sibben eller malamute.

så skulle jag absolut inte titta på en greyster eller liknande raser/rasblandningar som är specifikt framtagna för drag. Det är ju liksom det ENDA de är framtagna för, så där kan du om nått snacka om dragnörd ;)
 
Jag fastnar lätt i samma raser när jag funderar på vad min nästkommande ras bör vara, så en input från er skulle uppskattas.
Har idag en malinois och kommer inte vilja ha en så krävande ras igen då jag inte riktigt kommer ha tiden när man skaffat barn osv.
Mitt ex och jag skaffade honom en akita men jag flyttade när den var ca 5 månader men det är en ras jag vart väldigt intresserad av.

Håller idag mest på med fysträning (då min tik fick spondylos och behöver rehab livet ut) så som dragträning (JÄTTEROLIGT:heart), klövje, DW och liknande.
Har alltid varit en lydnadsnörd men har nu gått över till rally då min tiks rygg inte håller för lydnaden och spårar lite för att aktivera men det är fysträningen jag gillar mest.
Vill alltså ha en relativt aktiv hund men vill inte ha brukshundskravet, vill inte behöva känna mig tvingad att varje dag "köra slut på hunden" om ni förstår vad jag menar.
Dragträningen är nog det roligaste jag gjort men jag kommer nog inte gå all in och verkligen satsa på det, pga tiden, men kommer vilja hålla på med det regelbundet.
Det känns som att jag är ute efter en rolig och glad kompis som gärna drar mig framför cykeln/drar kedjor/är med ut och vandrar men som inte kräver det hela tiden för att må bra.

Mina kräv är typ:
Jag vill INTE ha en liten hund.
Jag vill inte ha skägg :yuck::o
Vill ha en robust och frisk ras.
GÄRNA hundgårdsanpassad päls :cool:

Vad är er första tanke?

Nu gör jag en sån där dum grej och rekomenderar min egen ras :o

Jag har storpudel och jag tycker det låter som att det stämmer överens med dina önskemål på många vis. Den har kanske inte den bästa hundgårdspälsen, jag känner inte någon som har pudel i hundgård men jag tänker att om man låter dom ha en del päls under vintern borde det fungera? Däremot bör dom inte bo i hundgård dygnet runt men det hade du nog inte tänkt dig heller.

Det är hundar som gärna är aktiva men som inte kräver mängder av träningen. Det finns ett antal som kör drag med sina, bland annat en uppfödare i Umeå som brukar delta i dragtävlingen Vindälvsdraget med sina pudlar.

Min är rätt lat av sig när det kommer till fysiska aktiviteter och har tyckte att det är pest och pina när jag har försökt få henne att dra så man bör nog höra med uppfödaren hur aktiva just deras hundar är. Lägger till att jag tidigare hade en finsk lapphund som absolut inte heller var intresserad av att dra så det kan ju vara mig problemet ligger hos ;)
 
Vad tycker du om dalmatin ? de kräver inte massor , men är jäkla bra på hobbydrag :)
Många kör även med riesenschnauzer och schäfrar och dobermans , men de kräver ju lite annan aktivitet också :)

Dalmatin gillar jag men de är alldeles för sjuka..
Schäfer och dobbis är för mkt... bruksiga haha :)
 
Eftersom du skriver såhär



så skulle jag absolut inte titta på en greyster eller liknande raser/rasblandningar som är specifikt framtagna för drag. Det är ju liksom det ENDA de är framtagna för, så där kan du om nått snacka om dragnörd ;)


Då ska jag stryka dom, har vart nyfikna på hur de är men har förväntat mig att de är dragmonster :rofl:
 
Nu gör jag en sån där dum grej och rekomenderar min egen ras :o

Jag har storpudel och jag tycker det låter som att det stämmer överens med dina önskemål på många vis. Den har kanske inte den bästa hundgårdspälsen, jag känner inte någon som har pudel i hundgård men jag tänker att om man låter dom ha en del päls under vintern borde det fungera? Däremot bör dom inte bo i hundgård dygnet runt men det hade du nog inte tänkt dig heller.

Det är hundar som gärna är aktiva men som inte kräver mängder av träningen. Det finns ett antal som kör drag med sina, bland annat en uppfödare i Umeå som brukar delta i dragtävlingen Vindälvsdraget med sina pudlar.

Min är rätt lat av sig när det kommer till fysiska aktiviteter och har tyckte att det är pest och pina när jag har försökt få henne att dra så man bör nog höra med uppfödaren hur aktiva just deras hundar är. Lägger till att jag tidigare hade en finsk lapphund som absolut inte heller var intresserad av att dra så det kan ju vara mig problemet ligger hos ;)

Pudel går bort, inte alls en ras som intresserat mig :o
Då är samojeden mer intressant :D
 
Pudel går bort, inte alls en ras som intresserat mig :o
Då är samojeden mer intressant :D

Du vet inte vad du missar :p

När jag läste att samojed rekommenderas tänkte jag spontant att dom låter som alldeles för sega hundar för dig, sen kom jag på att jag nog aldrig har träffat någon så jag ska väl inte säga något egentligen meeeen ...

Det är väl en ras som drar i trav främst, vill inte du ha något som går snabbare? Typ längre ben och galopp :D
 
Du vet inte vad du missar :p

När jag läste att samojed rekommenderas tänkte jag spontant att dom låter som alldeles för sega hundar för dig, sen kom jag på att jag nog aldrig har träffat någon så jag ska väl inte säga något egentligen meeeen ...

Det är väl en ras som drar i trav främst, vill inte du ha något som går snabbare? Typ längre ben och galopp :D

det är exakt den känslan jag haft över samojeden, att dom är "dragidioter" men att dom kör längre sträckor och inte har det explosiva draget i sig.
Men med det explosiva draget kanske det kommer för mycket aktivering..
Jag lär aldrig bli nöjd haha!
 
det är exakt den känslan jag haft över samojeden, att dom är "dragidioter" men att dom kör längre sträckor och inte har det explosiva draget i sig.
Men med det explosiva draget kanske det kommer för mycket aktivering..
Jag lär aldrig bli nöjd haha!

Det är ju därför du ska ha en storpudel :D

Men tänker att många jakthundar också skull passa dig men att dom kanske kräver att man jagar eller att dom är för aktiva. Tänker typ pointer, vhorste, vizzla, spione mfl
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 680
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 465
Hundavel & Ras Jag skulle vilja uppmana alla som har bra hanhundar att spara sperma från era hundar för framtiden. Med bra hundar menar jag alltifrån...
2
Svar
30
· Visningar
2 299
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Hej fellow hundnördar! Skulle behöva lite hjälp i tänkandet kring en andra hund. Har för närvarande en snart 3 år gammal aussie-kille...
2
Svar
33
· Visningar
2 147
Senast: snorp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp