Rastråd - som vi älskar dom!

Det är ju därför du ska ha en storpudel :D

Men tänker att många jakthundar också skull passa dig men att dom kanske kräver att man jagar eller att dom är för aktiva. Tänker typ pointer, vhorste, vizzla, spione mfl

har också tänkt vissa jakthundsraser eller bladning med dom i, men vet ej hur pass dragnördiga dom är (som greyster tex) och hur dom nöjer sig utan jakten...
 
Jag kan inte riktigt bestämma mig för om jag ska rekommendera dig att titta på beauceron eller inte.... ;)

Flera beauceroner har gjort bra ifrån sig i drag, några har stått på pallen i barmarks-SM.

Men... det är ju en bruksras, även om den inte är riktigt på "malle-nivå". Jag har i dagsläget 3 beauceroner (ett tag hade jag 5 stycken) men skulle nog aldrig köpa malle, det blir FÖR mycket hund för min smak. ;)
 
Jag kan inte riktigt bestämma mig för om jag ska rekommendera dig att titta på beauceron eller inte.... ;)

Flera beauceroner har gjort bra ifrån sig i drag, några har stått på pallen i barmarks-SM.

Men... det är ju en bruksras, även om den inte är riktigt på "malle-nivå". Jag har i dagsläget 3 beauceroner (ett tag hade jag 5 stycken) men skulle nog aldrig köpa malle, det blir FÖR mycket hund för min smak. ;)

Du tror inte den skulle nöja sig med fysträningen och lite spår för aktivering?
Har inte alls stor koll på rasen faktiskt, du får gärna berätta lite :D
 
Då ska jag stryka dom, har vart nyfikna på hur de är men har förväntat mig att de är dragmonster :rofl:

Har en scandinavian hound, dvs dragavlad korsningsmix med stående fågelhund, greyhound och husky. Hon LEVER för fysisk aktivitet. Som nöjdast är hon när hon får springa och som tröttast blir hon när hon får köra drag. Samojed är väldigt (!) mycket sällskapshund i jämförelse. Däremot så behöver hon inte mycket mental aktivering och vet inte om det är generellt för typen av hund men hon är faktiskt rätt korkad och förutom när hon får springa är koncentrationsspannet lågt.

Villman ha en aktiv friluftshund som följer med på krävande fysiska aktiviteter och man vill köra drag i någon form (ej endast linlöpning med hund, det är såvida du inte är proffslöpare för lätt motion) så är det en passande typ av hund :)
 
Kan du tänka dig en äldre hund så är det många tävlingsåkare inom drag som omplacerar lite äldre hundar som inte riktigt orkar med på tävlingsnivå längre eller helt enkelt inte platsar även om de är yngre. På så sätt kan du hitta en med lagom energi och van att vara i hundgård och dessutom inkörd :)
 
Utan att vara insatt i rasen - hovawart? Har sett att de förekommer då och då inom drag, dock är det ju en brukshund. Vet inte riktigt hur "hardcore" brukshundar de är men det finns det säkert någon här som kan upplysa mer om. Jag känner en tjej som har två hoffar, de aktiveras främst med spår, löpturer och lite lydnad. Vet dock inte om de är "standardhoffar" s.a.s. :)
 
Du tror inte den skulle nöja sig med fysträningen och lite spår för aktivering?
Har inte alls stor koll på rasen faktiskt, du får gärna berätta lite :D

Jag skulle säga att det beror lite på hur aktiv individ man får tag på, men jo, det är inte alls omöjligt. De brukar dessutom vara bra på att koppla av när inget händer - min yngsta har varit skadad/konvalescent i 2 år nu och han är en hund med mycket motor och arbetsvilja, men han har hanterat det hela riktigt bra, mycket tack vare en synnerligen stabil mentalitet.
 
@Åsa A läser att ljudkänslighet och rädsla förekommer ganska mkt..... :eek:

Njae... jag skulle säga att det inte är så vanligt förekommande längre... rasen har gjort stora framsteg på de närmare 30 år som den funnits i Sverige. Visst kan det förekomma, men det kan det även i andra raser. Som vanligt gäller det att kolla linjer när man letar valp, kolla MH-statistik etc.

Det är en generellt frisk och robust ras, inga direkt rasbundna sjukdomar förutom HD/ED som ligger ungefär som hos andra bruksraser. Päls som är lättskött (men de fäller en del ett par gånger om året) och vädertålig. Väldigt smidiga för sin storlek. Inte alltid koll på hur stora de är - det kan bli tungt när man får en "båsse" i knäet. :D

Smarta hundar, har bakgrund som vaktande/vallande (inte vallning som BC då utan mer som "levande staket") så ganska snabba reaktioner, men är man van vid malle är det nog inga problem. Jag tycker själv att det är otroligt enkla hundar, mina har aldrig varit speciellt stökiga som unghundar, men jag har förstått att alla inte riktigt har den erfarenheten. :cool:

Kolla på Svenska beauceronklubbens sida så hittar du ett rasregister med alla svenskregistrerade hundar, på sidan finns även sammanställningar av tävlingsresultat år för år.

De går att göra det mesta med - du hittar aktiva beauceroner inom bruks, lydnad, rallylydnad, drag, IPO, viltspår. Det finns försvarsmaktshundar och några få väktarhundar. Ingen uppdelning i arbetande respektive utställningslinjer - det går typ att ta hunden från spårskogen rakt in i utställningsringen :)

Nackdelar? Tja, de kan vara störiga som unghundar och de mognar långsamt. De är relativt stora och en hane på 40+ kg som studsar och far kan ju vara jobbig enbart genom sin storlek och aktivitet. :bump:;)

Ljudrädsla och sociala rädslor finns, men har som sagt blivit mycket mindre av tycker jag (som hållit på med rasen i... hm... 16 år blir det väl nu).

En del individer har lite dåligt föremålsintresse.

Jaktlust finns i rasen, inte något jätteproblem vad jag vet men finns gör det. Dock inte så speciellt många individer som är så där riktigt jaktgalna, inte vad jag uppfattat i alla fall.

Hm... just nu kommer jag inte på något mer att skriva, men fråga om det är något mer du undrar över. :)
 
@Åsa A tack snälla, jag ska läsa på mer om rasen under dagen! :)

@Ainon det är det som är dilemmat, gillar draget med min malle - explosivt och energiskt, men vill inte ha det SÅ krävande överlag som det är med malle. Jag vill inte köpa en långsam draghund, då känns det som att jag kan köpa vilken ras som helst och springa för att "jag får motion". Jag vill kunna tävla och känna att man ändå är med och slåss om platserna, utan att tänka SM.
Har bara hunnit med en tävling med mallen (linlöpning i motionsklass) och det roliga är ju att hon är så energisk och snabb så vi kunde ändå vara med och tävla om en placering.
Förstår du hur jag menar?
Jag vill ha det snabba explosiva draget, ut och dragträna i ett lugnt tempo (för att hunden inte är en sprinter) är inte riktigt det jag vill men jag är vill samtidigt inte ha en malle igen.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 684
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 506
Hundavel & Ras Jag skulle vilja uppmana alla som har bra hanhundar att spara sperma från era hundar för framtiden. Med bra hundar menar jag alltifrån...
2
Svar
30
· Visningar
2 299
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Hej fellow hundnördar! Skulle behöva lite hjälp i tänkandet kring en andra hund. Har för närvarande en snart 3 år gammal aussie-kille...
2
Svar
33
· Visningar
2 147
Senast: snorp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rallylydnad
  • Valp 2023 -den andra
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp