Rasval, skydd

Det här med att hoppas att hundar försvarar, som många säger...få hundar gör det.

Våran äldsta som är skyddstränad och tävlad skulle nog göra det om hon uppfattade hotet som mycket nära men det skulle behövas att hon får tillåtelse i form av tävlingskomando. Hon är så pass tränad och välbalanserad att hon varken ser egna hot eller aggerar på eget bevåg.
De två yngre skulle absolut inte skydda i nuläget. Den yngsta skulle möjligtvis tro att ett överfall var en kul lek.
Mellantiken skulle kanske ta till skall men vid ett överfall tror jag hon ställer sig 5 m bort och tittar på :meh:
 
Vill bara inflika att man tar inte fram något i hunden bara för att man tränar skydd. Isf är inte hunden den bästa i skallen från början.
Jag har 3 bruksschäfrar, en skyddstävlad och två unga som tränas mot skyddet och ingen av dem har blivit annorlunda på något sätt pga skyddet utan fungerar utmärkt i familjen och socialt i samhället :)

Nej dåligt formulerat av mig där, jag har ingen erfarenhet av skydd och vill inte ge mig in i det och göra fel, och på så sätt ta fram något dumt. Min hund skulle säkert göra bra ifrån sig med bra förare dock! Men med min hobbynivå får övriga bruksgrenar duga.
 
Det här med att hoppas att hundar försvarar, som många säger...få hundar gör det.

Våran äldsta som är skyddstränad och tävlad skulle nog göra det om hon uppfattade hotet som mycket nära men det skulle behövas atthon får tillåtelse i form av tävlingskomando. Hon är så pass tränad och välbalanserad att hon varken ser egna hot eller aggerar på eget bevåg.
De två yngre skulle absolut inte skydda i nuläget. Den yngsta skulle möjligtvis tro att ett överfall var en kul lek.
Mellantiken skulle kanske ta till skall men vid ett överfall tror jag hon ställer sig 5 m bort och tittar på :meh:

En vän och jag var ute i skogen med våra schäfrar, lösa just då. Vi är ganska övertygade om att båda två hade stått ute i skogen och kollat på om vi blev överfallna, möjligtvis kommit fram för att hälsa för människor är ju roliga liksom :banghead:
 
Nej dåligt formulerat av mig där, jag har ingen erfarenhet av skydd och vill inte ge mig in i det och göra fel, och på så sätt ta fram något dumt. Min hund skulle säkert göra bra ifrån sig med bra förare dock! Men med min hobbynivå får övriga bruksgrenar duga.

Jag är själv inne på det för första gången, hade ingen insyn i detta öht innan jag träffade min sambo.
Men all träning sker ju med hjälp och styrning av kunnigt folk på klubb så att man ska göra fel behöver man inte oroa sig för.
Jag själv har inget intresse alls av skyddet utan gör lite grundgrejer och bitövningar för att min tik tycker det är kul.
Själv håller jag mig till spår :p
 
Jag vill leva med hund och känner att jag skulle känna mig säkrare att gå ut med hunden en nattsvart kväll om jag visste att den skulle kunna skydda mig ifall något skulle hända. --> Oroliga tider, mörkräddheten m.m. har skapat detta lilla önskemål för min framtida hund. Sedan kan man ju såklart ha andra medel med sig som försvarsspray eller dylikt... Men jag tänker att det kan vara psykiskt tryggt med vetskapet att ifall något händer, så kan min hund skrämmas, eller rent ut försvara.

Hehe, jag har en liten långhårig tax (väger 6 kg) som är väldigt skarp när det väl kommer till kritan men världens mest mysiga och snällaste familjehund. Vi har under våra år ihop (hon har hunnit bli 13 år) hamnat i tre lite skarpare lägen;

1. Vi var ute och gick i en förort till Stockholm och gick runt ett hyreshus i mörkret. Väl där möter vi på en väldigt påtänd och aggressiv person. Min lilla tax blev som tokig och gjorde utfall och gick med helt rest ragg små cirklar runt mig för att skydda. Jag lyckades dock plocka upp henne och skynda därifrån och in.

2. När vi var ensamma hemma, min dåvarande sambo jobbade natt, vaknar jag av att hon kastar sig ylandes/morrandes ned för sängen och ut i köket. Väl där står hon som fastgjuten med blicken låst på ytterdörren, galet morrandes med rest ragg. Det går inte att bryta hennes fokus och till slut får jag bära tillbaks henne till sängen. Då lägger hon sig på min mage och morrande stirrar ut i vardagsrummet. När vi kommer ut på morgonen är det någon som har gjort handavtryck över precis HELA min bil (tak, dörrar, motorhuv osv osv) men alla andras bilar är orörda. Vi brukar sova med ytterdörren öppen men hade just den natten låst av en slump. Tur det tror jag..

3. Ganska tätt efter ovan nämnda incident satt vi sent och jobbade på kontoret med ytterdörren öppen. Det kommer in en man jag känner som alltid var lite väl närgången (mycket sådär "lilla gumman du är så söt" med en klapp på ryggen, lite för långt ner). Just den här kvällen var han berusad och bra mycket mer närgången än jag var bekväm med. Honom bet hon i benet och var också som tokig.

Såå, vad jag vill säga är som andra har varit inne på att man vet aldrig hur hundarna reagerar i ett skarpt läge. Min har som sagt noll aggressivitet eller vakt i sig i vanliga fall, men när det väl har behövts har hon backat mig.

Jo just ja.. när jag träffade min nuvarande man tyckte hon i början att det var tveksamt om jag verkligen var med på det han gjorde med mig i sängkammaren (lite mer "passionerat" än tidigare förhållanden som hon också varit en del av :o:D) så då markerade hon också ett par gånger, men det var mer något skall sådär och att hon verkligen satt och stirrade honom i ögonen. Han tyckte att det var sådär bekvämt :rofl: Efter ett tag insåg hon att matte inte behöver hjälp och går numer och lägger sig när det drar igång. :angel:
 
Mina hundar reser gärna ragg och skäller/morrar om jag blir rädd när vi är ute i mörkret. Men dom skulle nog springa och gömma sig om något hände. Däremot så ser och låter dom som om dom vore farliga och det är nog till stor hjälp för att man ska bli mindre intressant att överfallas.
 
Jag tror det är klokt att se en ev ökad trygghetskänsla som en bonus om det är så att du själv blir tryggare av att ha hund som sällskap oavsett hur den kommer reagera :)
Men vill du jobba med den känslan - vilket kanske är bra om den begränsar dig (?) - så tror jag ex att KBT är ett säkrare och vettigare sätt än att leta farlig hund, eftersom KBT och en enkel hund troligtvis kommer göra livet enklare än att behöva hantera mer hund än en klarar av :)
Tack, ja så är det. Jag tror att jag kommer försöka lära hunden att larma genom skall, då blir det lite trygghet genom det också. Och ja verkligen. För det är ju psykologiskt och det blir nog mest bara jobbigt med en hund som är över ens förmåga / som man inte klarar av.

De flesta överfall på kvinnor sker inomhus (hemma hos någon) och kvinnan känner förövaren.
Ja jag tror bara det är tanken att man är lite vulnerable just på kvällen för att det oftast inte är så många andra ute då. Att man känner i bakhuvudet att det kan hända något och man håller lite extra koll på omgivningen.

Kanske många mysiga promenader mörka höstkvällar och många trevliga samtal med div. löst folk som man oundvikligen får ha när man har hund kanske kan hjälpa för trygghetskänslan..

Mvh från förorten
Haha, ja. Bra sätt att lära känna sitt område. ;)
 
Rottis, Schäfer, Leonberger, Staffe, Riesen, Boxer & Cane Corso osv! :)
Glömde, en rejäl Labrador är go till vardags, lättlärd och med på bus :love: samtidigt som ovana hundmänniskor brukar vara livrädda för dessa vakthundar! ;)

Tveksam till Schäfer. Inte av brukstyp i alla fall. De kräver mer och agility är inget bruksuppfödare säljer hundar till.

Ja om jag skulle skaffa en schäfer så hade det varit ifall jag var mer bruksintresserad och mindre agility-intresserad. Och i dagsläget är bruks något som är lite av ett "?" för mig. :) Men vill verkligen prova det då det verkar roligt, gillar att det är flera moment också.

Så jag planerar att vara aktiv med hunden, men att det är liite oklart med vilka grenar jag kommer fokusera på. Tänker lite att en hund lever länge så man kan prova lite och se vad som är kul. Vill iallafall hålla igång och spendera tid på klubb och träning på min fritid.

Labrador verkar helmysigt men inte så optimalt för agility, tycker dock de är riktigt vackra! :love: Kul att få läsa lite om olika hundraser, då vet man lite mer vad som finns att välja på beroende på vad man önskar. :up:
 
Ja om jag skulle skaffa en schäfer så hade det varit ifall jag var mer bruksintresserad och mindre agility-intresserad. Och i dagsläget är bruks något som är lite av ett "?" för mig. :) Men vill verkligen prova det då det verkar roligt, gillar att det är flera moment också.

Så jag planerar att vara aktiv med hunden, men att det är liite oklart med vilka grenar jag kommer fokusera på. Tänker lite att en hund lever länge så man kan prova lite och se vad som är kul. Vill iallafall hålla igång och spendera tid på klubb och träning på min fritid.

Labrador verkar helmysigt men inte så optimalt för agility, tycker dock de är riktigt vackra! :love: Kul att få läsa lite om olika hundraser, då vet man lite mer vad som finns att välja på beroende på vad man önskar. :up:

Då tycker jag du ska stryka samtliga bruksraser som du fått förslag på. Dvs Schäfer, Rottis, Risen och Boxer. Bruksraser vill jobba rejält med huvudet och seriösa uppfödare prioriterar bruksfolk. Sen är det väl helt ok om man pysslar lite med ditten och datten, som tex agility utanför brukset men det är ju brukset och ev tjänst som man vill se sina hundar i och då säljer till.

Det du önskar göra med din hund fixar vilken sällskapsras som helst beroende på i vilken nivå/prestation du tänkt dig.
Är det verkligen agility du vill satsa på så titta på de raser som går bra i sporten :)
 
Då tycker jag du ska stryka samtliga bruksraser som du fått förslag på. Dvs Schäfer, Rottis, Risen och Boxer. Bruksraser vill jobba rejält med huvudet och seriösa uppfödare prioriterar bruksfolk. Sen är det väl helt ok om man pysslar lite med ditten och datten, som tex agility utanför brukset men det är ju brukset och ev tjänst som man vill se sina hundar i och då säljer till.

Det du önskar göra med din hund fixar vilken sällskapsras som helst beroende på i vilken nivå/prestation du tänkt dig.
Är det verkligen agility du vill satsa på så titta på de raser som går bra i sporten :)
Ja och mastiffer i agility...har dom en egen klass tro? Den fundersamma klassen - inte nödvändigtvis den långsammaste men.... Så du vill att jag ska gå upp där? Ok, och ner också, Jaha. Och in i röret där. hmm, ok då. Springa? Ok jag springer, över pinnarna med? jorå det kan jag väl göra. Men är du galen matte? ska jag åla mig igenom slalom. Öhhh ok, nä det här var knepigt, ska det vara nödvändigt? Är vi klara nu? hoppa igen. Jaha.
 
ack, ja så är det. Jag tror att jag kommer försöka lära hunden att larma genom skall, då blir det lite trygghet genom det också. Och ja verkligen. För det är ju psykologiskt och det blir nog mest bara jobbigt med en hund som är över ens förmåga / som man inte klarar av.
Jag tycker det är fantastiskt av dig att du är så insiktsfull! Tror att när du väl hittar en ras som känns rätt i aktiveringsnivå, egenskaps- och personlighetsmässigt så kommer det bli superbra iom att du verkligen verkar läsa och ta till dig. All heder till dig för det! :)
 
Även mina salukis lyckas skrämma folk på nätterna ibland (även om de flesta människor inte blir skrämda), om någon beter sig lite skumt så stirrar de och börjar någon smyga i buskar eller liknande så kan de ge ifrån sig något litet voff.

Såhär "skräckinjagande" är de ;)
19956092_878125565669158_9018717610913228236_o.jpg

När det gäller hur folk reagerar på hundar så tror jag att det bästa är att ha en med "neutralt" utseende. Har du en med speciellt utseende så kommer alltid folk ha åsikter och är du rädd för "skumma typer" så är det bra att veta att många av dem ska visa att de inte alls är rädda för hunden med farligt utseende. De som blir avskräckta är många gånger de dom inte ens från början behöver bli skrämda.

Fokusera på hur du tänker dig att ditt hundliv ska se ut, sedan kan du få hjälp att hitta raser som skulle älska det livet :)
Haha, vad kul. x) Tycker vinthundar ser så snälla och vackra ut, men greyhounds kanske kan vara lite läskiga med sin storlek så om dina två också är höga så kan jag förstå att det kan vara lite otäckt. ;)

Hmm, jo. Det var en bra idé och tack för dina tankar. Jaa precis! Får försöka göra det. :D

Vi har en bruksschäfer och även om han är otroligt snäll hade jag inte rekommenderat en som han till en nybörjare, han är riktigt högintensiv och kräver mycket jobb. Man märker direkt på honom om han inte fått jobba tillräckligt den dagen. Han är jättesnäll och har inga aggressioner i sig, han är inte heller tränad i skydd för det är inget jag vill ta fram i honom, men han är mycket hund. Kraftfull, rätt tung och stor (30 kg på 10 månader, då är han ändå inte alls tjock) och låter mycket. Han skulle säkert avskräcka en hel del med hjälp av det men med resten, näe...

Han även en Welsh corgi pembroke som visserligen kräver en del aktivering men är mycket enklare att hantera. Han har ju dock korta ben så faller väl på det, hehe.
Tack för infon kring din schäfer, jag har själv ingen erfarenhet av rasen mer än att mina farföräldrar har ägt några. (troligtvis utställningsvarianten då) Så tycker det är intressant att läsa hur de kan upplevas av ägare. :up: Har kollat lite på corgis och de är ju bara fööör charmiga! :love: Och jaa, jag känner att denna hund ska vara en aning större variant. ;)

Schnauzer kanske?
Känns som en mellanstor trevlig hund som ändå ser lite avskräckande ut och iaf ska ha lite vaktegenskaper (tänker att de kanske iaf ger ifrån sig något skall om något beter sig skumt). Sen kan man ju lära hunden att skälla på kommando vilket verkar avskräcka de flesta. Använder man något lite skrämmande kommando som tex "attack" blir nog många lite tveksamma :angel:

Jag har ju själv schäfer och valde rasen för att den är en sådan fantastiskt rolig hund att träna med och för att jag förhoppningsvis ska köra IPO (en skyddsgren man kan tävla i). MEN jag ska inte sticka under stol med att det är skönt att ha en större hund som iaf enligt samhället verkar avskräckande i mångas ögon.
Min är ju socialt trygg och älskar människor. Även min förra var det. Min förra blev vid två tillfällen arg. En gång på en som han kände (väldigt befogat) och det var väldigt kontrollerat, absolut inget hysteriskt eller ens ett bettförsök, han bara ställde sig emellan, morrade dovt från magen, gav ifrån något dovt skall och gick sen och la sig igen så fort personen vände. Jag behövde inte ens lägga mig i. Och en gång när det var en okänd människa i huset som gått in själv. Jag och hundarna var i sovrummet men såfort jag varit ute och hälsat personen välkommen blev hanen glad igen :D

Jag tänker att det finns hundar som har en väl avvägd aggression. Vet att folk i tråden tar upp hundar som överdriver och har nära till retning. Och dom är ju inte så jäkla roliga att ha såklart.

MEN oftast är det ju brukshundar (som kräver en van förare, eller iaf en förare som vill lägga ner mycket tid på träning och att ta åt sig av kunskap) eller typ molosser-/sennen liknande hundar som är mer åt "lyffsa på landet och träna lite lätt"-stuket :D

Vill du ha en trevlig och hyfsat lättsam mellanstor hund att testa lite lydnad, agility och spår med så tänker jag att schnauzer nog kan passa. Beror ju på vad man i övrigt trivs med :)

Om du kan tänka dig att gå upp i storlek och att agility inte är viktigt så kanske du ska kolla på sennenhundarna?

Allt beror ju på i vilken omfattning du vill träna och vilken typ av hund du trivs med.

Sen ska man inte gå runt och tro att var och varannan hund skyddar sin ägare. Men många skäller ju iaf och vissa får ju faktiskt in något bett. Vilket jag tror kan verka tillräckligt avskräckande i de flesta fall.
:rofl::rofl: sålänge det inte är en chihuahua man har i kopplet så.

Jaa faktiskt, schäfrar känns lite respektingivande och att man "better-keep-my-distance". Och skönt att hanen verkade väldigt stabil. Tummen upp! :up:

Tack så mycket för tipsen också, ska kolla in lite extra på schnauzern. De har ju ett litet speciellt utseende men det har blivit lite mer tilltalande precis som staffarna (ju mer man ser dem). :love: Skulle vilja träffa lite ras-individer "IRL" också. Det är något jag aldrig gjort... Har varit på stockholms hundmässa men vågar liksom inte gå fram till folk för hunden har förmodligen fått intryck för dagen så det räcker och blir över... Och i dessa ras-stall-grejsimojsar så kryllar det ju med folk och tycker hundarna mest bara är trötta haha. (jag hade också varit trött).

För känner att jag vill köra agility och även andra grenar; agility just för att jag tycker om att man själv är med och springer (och behöver träna för att bli snabbare, effektivare m.m.) men sedan gillar jag lydnad för att då kan man finslipa på olika moment för att få högre poäng m.m. och då är det önskvärt att hunden tycker båda delarna är kul och är villig att också göra sitt bästa. Mer än så har jag inte erfarenhet av men vill väldigt gärna prova andra grenar också och om det är kul - tävla lite där med. Det är ju svårt att garantera att "Ja den här valpen kommer fungera jättebra till agility och lydnad!" så jag känner lite att jag får ta det som det kommer, men vill hemskt gärna hålla på med dessa och prova bruks. Det är lite en del av mitt syfte med att skaffa hund, att pyssla på fritiden med saker och ting som är roligt för oss båda. :up:

Hehe, jag har en liten långhårig tax (väger 6 kg) som är väldigt skarp när det väl kommer till kritan men världens mest mysiga och snällaste familjehund. Vi har under våra år ihop (hon har hunnit bli 13 år) hamnat i tre lite skarpare lägen;

1. Vi var ute och gick i en förort till Stockholm och gick runt ett hyreshus i mörkret. Väl där möter vi på en väldigt påtänd och aggressiv person. Min lilla tax blev som tokig och gjorde utfall och gick med helt rest ragg små cirklar runt mig för att skydda. Jag lyckades dock plocka upp henne och skynda därifrån och in.

2. När vi var ensamma hemma, min dåvarande sambo jobbade natt, vaknar jag av att hon kastar sig ylandes/morrandes ned för sängen och ut i köket. Väl där står hon som fastgjuten med blicken låst på ytterdörren, galet morrandes med rest ragg. Det går inte att bryta hennes fokus och till slut får jag bära tillbaks henne till sängen. Då lägger hon sig på min mage och morrande stirrar ut i vardagsrummet. När vi kommer ut på morgonen är det någon som har gjort handavtryck över precis HELA min bil (tak, dörrar, motorhuv osv osv) men alla andras bilar är orörda. Vi brukar sova med ytterdörren öppen men hade just den natten låst av en slump. Tur det tror jag..

3. Ganska tätt efter ovan nämnda incident satt vi sent och jobbade på kontoret med ytterdörren öppen. Det kommer in en man jag känner som alltid var lite väl närgången (mycket sådär "lilla gumman du är så söt" med en klapp på ryggen, lite för långt ner). Just den här kvällen var han berusad och bra mycket mer närgången än jag var bekväm med. Honom bet hon i benet och var också som tokig.

Såå, vad jag vill säga är som andra har varit inne på att man vet aldrig hur hundarna reagerar i ett skarpt läge. Min har som sagt noll aggressivitet eller vakt i sig i vanliga fall, men när det väl har behövts har hon backat mig.

Jo just ja.. när jag träffade min nuvarande man tyckte hon i början att det var tveksamt om jag verkligen var med på det han gjorde med mig i sängkammaren (lite mer "passionerat" än tidigare förhållanden som hon också varit en del av :o:D) så då markerade hon också ett par gånger, men det var mer något skall sådär och att hon verkligen satt och stirrade honom i ögonen. Han tyckte att det var sådär bekvämt :rofl: Efter ett tag insåg hon att matte inte behöver hjälp och går numer och lägger sig när det drar igång. :angel:
Haha åh :love: Hade aldrig trott något sådant om en tax. Vad kul :D Det var säkert guldvalpen i kullen. ;) hahaha, hon verkar ha en fin personlighet ;)

Mina hundar reser gärna ragg och skäller/morrar om jag blir rädd när vi är ute i mörkret. Men dom skulle nog springa och gömma sig om något hände. Däremot så ser och låter dom som om dom vore farliga och det är nog till stor hjälp för att man ska bli mindre intressant att överfallas.
Haha ja det är väl typiskt! ;) Men tur att de skäller och morrar, tror man kommer rätt så långt med det faktiskt.
 
Labbe av show- eller DP-linjer känns som en bra kandidat om man ev. vill prova på bruks och köra lydnad och agility? Kanske inte världens mest skräckinjagande utseende, men om man väljer en svart så... :p

Tänker annars på kelpie eller aussie om du nu vet att du vill vara aktiv med din hund, två bruksraser som känns lite mer förlåtande än t.ex. schäfer eller dobbis. Tyvärr inte med lika avskräckande utseende, men aussien är ju i alla fall långhårig som det fanns önskemål om :). Sen finns det ju även raser med respektingivande utseende som inte kräver särskilt mycket, t.ex. leonberger, bullmastiff etc. men dessa är ju stora och tunga och inte särskilt lämpade för agility.
Vad är DP-linjer om jag får fråga? :) Och ja, om det någonsin blir att jag skaffar en labrador så hoppas jag att den blir svart.. Såååå fina..

Har fått känslan som du skriver, att kelpie/aussie passar till det mesta och kräver aktivering men inte är så extremt krävande som vissa andra raser. Men då gäller det att jag kan ge ett liv som de kan vara nöjda med. :up:

Och ja, de större och "otympligare" raserna är nog inget för mig. Men ack så kan de vara fina endå. :heart

Jag tänker pudel. Jäkla roliga hundar och snygga är dem om man klipper dem i en fräck frisyr och inte nödvändigtvis i utställningsfrilla.
De flesta hundar verkar avskräckande av sig själv, särskilt om de är verbala av sig.

Pudel finns i olika storlekar, själv är jag väldigt förtjust i de stora. Hänger med på det mesta och lättlärda. :)
Jaa, jag har tänkt lite på pudel också och tänker väl bara att de inte kanske upplevs som så otäcka med sitt ulliga fluff men de blir ju som man gör dem till. :devil:
Dragon-poodle.jpg

Skämt åsido. De finns med bland möjliga kandidater iallafall, tycker det är kul att läsa om folks upplevelser om olika raser och även vad andra tycker kan tänkas passa. Lite bredare synvinkel. :up:
 
Då tycker jag du ska stryka samtliga bruksraser som du fått förslag på. Dvs Schäfer, Rottis, Risen och Boxer. Bruksraser vill jobba rejält med huvudet och seriösa uppfödare prioriterar bruksfolk. Sen är det väl helt ok om man pysslar lite med ditten och datten, som tex agility utanför brukset men det är ju brukset och ev tjänst som man vill se sina hundar i och då säljer till.

Det du önskar göra med din hund fixar vilken sällskapsras som helst beroende på i vilken nivå/prestation du tänkt dig.
Är det verkligen agility du vill satsa på så titta på de raser som går bra i sporten :)
Jo precis, känner att jag inte riktigt har tillräckligt med intresse för det området för att skaffa en sådan ras. Kanske blir frälst i framtiden, men inte idag iallafall.

Yes! :up: Har kollat lite på youtube på olika raser men det är lite av en djungel trots allt. Men det är det värt. :D

Ja och mastiffer i agility...har dom en egen klass tro? Den fundersamma klassen - inte nödvändigtvis den långsammaste men.... Så du vill att jag ska gå upp där? Ok, och ner också, Jaha. Och in i röret där. hmm, ok då. Springa? Ok jag springer, över pinnarna med? jorå det kan jag väl göra. Men är du galen matte? ska jag åla mig igenom slalom. Öhhh ok, nä det här var knepigt, ska det vara nödvändigt? Är vi klara nu? hoppa igen. Jaha.
:rofl:
Haha, om man googlar "mastiff agility" så får man en hel drös med söta bilder. :heartheart
 
Jag tycker det är fantastiskt av dig att du är så insiktsfull! Tror att när du väl hittar en ras som känns rätt i aktiveringsnivå, egenskaps- och personlighetsmässigt så kommer det bli superbra iom att du verkligen verkar läsa och ta till dig. All heder till dig för det! :)
Åh tack så mycket!!:heart Blir ju lite berörd här. Och ja, jag försöker läsa mycket då jag gärna vill att det ska bli så bra som möjligt för båda parterna; man kommer ju trots allt leva ihop i förhoppningsvis ~14år. Och känner att jag har ett stort intresse för hundar som bara växer hela tiden. :up:

Vill då ta mig friheten och tacka er alla som har svarat i denna tråd, jag känner verkligen att ni tänker igenom era svar och uppskattar verkligen välmeningen bakom era texter. Så kul att få ta del av era upplevelser och tankar. :bow:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 277
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Inte så vetenskapligt kanske, men nog så kul :P Man får väl ta det med en nypa salt! VÄDUREN 21 mars-20 april = impulsiv...
2
Svar
34
· Visningar
2 762
Senast: Atalantha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp