Rasval, skydd

@Lurvidur

Tiken jag har nu är också väldigt socialt stabil, hon har dock aldrig behövt bli arg :D

Lapsk vallhund kanske också kan passa? Mellanstor aktiv hund men utan ren bruksmentalitet. Vackra är dom också, tycker jag :)

58f9de99dade283d4a737cb653f0d7d4.jpg


DSC_0015.JPG

Ytterligare ett förslag är den finska vallhunden - verkar vara en himla rolig och trevlig "prova på det mesta"-kompis :)

Ja, tack så mycket för tipsen. :D Ska läsa lite om dem. :up:
 
Det här med att hoppas att hundar försvarar, som många säger...få hundar gör det.

Våran äldsta som är skyddstränad och tävlad skulle nog göra det om hon uppfattade hotet som mycket nära men det skulle behövas att hon får tillåtelse i form av tävlingskomando. Hon är så pass tränad och välbalanserad att hon varken ser egna hot eller aggerar på eget bevåg.
De två yngre skulle absolut inte skydda i nuläget. Den yngsta skulle möjligtvis tro att ett överfall var en kul lek.
Mellantiken skulle kanske ta till skall men vid ett överfall tror jag hon ställer sig 5 m bort och tittar på :meh:
Iom att du skrev detta direkt efter jag skrev, så måste jag ju svara :p Pinschern gillar inte främmande generellt. Hatar alla andra hundar utom vår andra hund, spelar ingen roll om det är tikar el hanar :grin: En gång var dottern ensam hemma med en kompis och kompisens pappa skulle hämta, så visade han sina äkta vaktegenskaper! Pappan fick vänta snällt på farstukvisten.
 
Iom att du skrev detta direkt efter jag skrev, så måste jag ju svara :p Pinschern gillar inte främmande generellt. Hatar alla andra hundar utom vår andra hund, spelar ingen roll om det är tikar el hanar :grin: En gång var dottern ensam hemma med en kompis och kompisens pappa skulle hämta, så visade han sina äkta vaktegenskaper! Pappan fick vänta snällt på farstukvisten.

Våra älskar folk. Speciellt den gamla. Alla som kommer in genom dörren blir erbjuda en sko! Men hon ogillar starkt andra hundar utanför flocken så en hund kommer aldrig in här. Men folk är varmt välkomna :D
 
Med en Engelsk Springer Spaniel kan du ta dig till klass tre åtminstone i agility :) Jag tycker de är mysiga hundar som inte tackar nej till träning.
 
Min Beauceron gick mellan mig och en instruktör under en lydnadskurs - instruktören var av Jeppe Stridhs skola (...) vilket jag visste och hade gjort mycket klart för honom att han inte fick ta min hunds koppel för några som helst demonstrationer (jag var tvungen att gå kursen för att få gå viltspår senare...). Han skulle visa mig hans sätt att korrigera en hund och tog två snabba steg mot mig, stirrande och med ett vrål. Min hund var framme på en tusendels sekund mellan mig och instruktören och det var tur att jag var den som höll i kopplet!

Däremot undrar jag ofta hur många hundar som skulle stå pall för fysisk smärta från en attack, en galen typ med järnrör ungefär?
 
Min Beauceron gick mellan mig och en instruktör under en lydnadskurs - instruktören var av Jeppe Stridhs skola (...) vilket jag visste och hade gjort mycket klart för honom att han inte fick ta min hunds koppel för några som helst demonstrationer (jag var tvungen att gå kursen för att få gå viltspår senare...). Han skulle visa mig hans sätt att korrigera en hund och tog två snabba steg mot mig, stirrande och med ett vrål. Min hund var framme på en tusendels sekund mellan mig och instruktören och det var tur att jag var den som höll i kopplet!

Däremot undrar jag ofta hur många hundar som skulle stå pall för fysisk smärta från en attack, en galen typ med järnrör ungefär?

Få hundar står emot fysisk smärta. Nu utsätter vi givetvis inte hundar för smärta men på prov belastas dem med softstock. Inte alla hundar fixar ens det.
Sen finns det hundar som triggas eller svarar upp.
Men de flesta hundar backar ju om de får stryk.
Jag tror inte ens Mamma Mu som tyvärr är en sådan som triggas rätt mycket och får adrenalinpåslag i skyddet, skulle stå emot ren misshandel från en skurk. Skyddshundarnas räddning är ju att de snabbt läser av och sätter sig i högerarmen (som är den arm som hotet ofta kommer ifrån) men detta är de tränade för.
 
Min Beauceron gick mellan mig och en instruktör under en lydnadskurs - instruktören var av Jeppe Stridhs skola (...) vilket jag visste och hade gjort mycket klart för honom att han inte fick ta min hunds koppel för några som helst demonstrationer (jag var tvungen att gå kursen för att få gå viltspår senare...). Han skulle visa mig hans sätt att korrigera en hund och tog två snabba steg mot mig, stirrande och med ett vrål. Min hund var framme på en tusendels sekund mellan mig och instruktören och det var tur att jag var den som höll i kopplet!

Däremot undrar jag ofta hur många hundar som skulle stå pall för fysisk smärta från en attack, en galen typ med järnrör ungefär?[/QU
Få hundar står emot fysisk smärta. Nu utsätter vi givetvis inte hundar för smärta men på prov belastas dem med softstock. Inte alla hundar fixar ens det.
Sen finns det hundar som triggas eller svarar upp.
Men de flesta hundar backar ju om de får stryk.
Jag tror inte ens Mamma Mu som tyvärr är en sådan som triggas rätt mycket och får adrenalinpåslag i skyddet, skulle stå emot ren misshandel från en skurk. Skyddshundarnas räddning är ju att de snabbt läser av och sätter sig i högerarmen (som är den arm som hotet ofta kommer ifrån) men detta är de tränade för.
"Bullhundarna"/ kamphundarna skulle kunna vara undantaget som bekräftar regeln? Tycker de verkar totalt smärtokänsliga ibland, finns ju tydligen Staffar som sprungit runt med frakturer flera dagar utan att de upptäcks eftersom de inte visar smärta. :eek: Däremot vet jag inte hur de skulle svara upp vid hot, känns som att de skulle pussattackera gärningsmannen...
 
"Bullhundarna"/ kamphundarna skulle kunna vara undantaget som bekräftar regeln? Tycker de verkar totalt smärtokänsliga ibland, finns ju tydligen Staffar som sprungit runt med frakturer flera dagar utan att de upptäcks eftersom de inte visar smärta. :eek: Däremot vet jag inte hur de skulle svara upp vid hot, känns som att de skulle pussattackera gärningsmannen...

Tror absolut det kan finnas rasskillnader :)
 
Det var väl en malle i USA som inte släppte trots att den blev knivskuren och senare dog..

Jag vet inte riktigt vad jag tror. Jag såg ju förra schäfer bli sparkad av nöt och häst och det gjorde honom bara förbannad så han gick på hårdare. Hade han blivit lika förbannad på en människa så hade han inte släppt för ett par smällar.. Han hängde sig fast i min jacka en gång och kampade loss. Jag hade inget halsband så tog i nackskinnet för att försöka rädda jackan. Han hängde sig i nacksiinnet istället och gick igång ännu mer :meh: Och det var bara ren kamp, ingen ilska alls. Jag släppte nackskinnet och höll istället i jackan till han lugnat ner sig så jag kunde lossa honom.
 
Men visst tränas väl de hundar som går i den typen av tjänst att tåla lite stryk?
Dvs man härdar dem något?

På vilket sätt tänker du då? Jag kan verkligen lova att den hund från oss som är väktarhund och går som personskydd absolut inte har härdats på något sätt mer än belastats med softstock precis som i IPOt. Den matten hade sagt upp sig på studs isf.
Om det finns sådan träning så är det helt individuellt som med allt annat i träning.
Vet inte om jag ens tycker det behövs. Hunden ska ha förmåga att analysera och rätt teknik när den aggerar för att förhindra att en attak går så långt.
 
"Bullhundarna"/ kamphundarna skulle kunna vara undantaget som bekräftar regeln? Tycker de verkar totalt smärtokänsliga ibland, finns ju tydligen Staffar som sprungit runt med frakturer flera dagar utan att de upptäcks eftersom de inte visar smärta. :eek: Däremot vet jag inte hur de skulle svara upp vid hot, känns som att de skulle pussattackera gärningsmannen...

Likaså många jakthundar är otroligt smärtoberörda. Tror inte ex en plotthund eller TJT skulle backa på grund av smärtan iaf vid en attack med tanke på hur oberörda de kan vara trots stora skador från bytesdjuren.
 
.
Om det finns sådan träning så är det helt individuellt som med allt annat i träning.
Vet inte om jag ens tycker det behövs. Hunden ska ha förmåga att analysera och rätt teknik när den aggerar för att förhindra att en attak går så långt.
Fast en hund kan inte analysera fram att skruvmejseln som buset håller i andra handen/tar fram ur fickan med hunden i hö armen kan vara ett dödshot
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 278
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Inte så vetenskapligt kanske, men nog så kul :P Man får väl ta det med en nypa salt! VÄDUREN 21 mars-20 april = impulsiv...
2
Svar
34
· Visningar
2 763
Senast: Atalantha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp