Rasval, skydd

Men visst tränas väl de hundar som går i den typen av tjänst att tåla lite stryk?
Dvs man härdar dem något?

Jag tänker att man nog kör vanligt skydd med softstock och piska och sen kanske testar hunden i olika verklighetsscenarion i olika miljöer för att testa om hunden kan bli arg? Och sen lägger ihop belastningsbar i lekfullt skydd + förmågan att bli arg och känner att det är komplett?
Eller något sådant? :D

Jag tror det är väldigt få nu för tiden som pucklar på hundarna tills de blir arga och så. Man har ju dock hört vissa otrevliga metoder från förr i tiden..
 
Fast en hund kan inte analysera fram att skruvmejseln som buset håller i andra handen/tar fram ur fickan med hunden i hö armen kan vara ett dödshot

Den ska analysera kroppsrörelser och helheten. Självklart kan de inte föreställa sig vad man kan hitta på med olika föremål :p
 
Ja jag vet en som hade en dobermann på 80talet som var väääldigt skarp. En främmande man kommer fram till henne och ska skämtsamt "knuffa till" henne samtidigt som han ska fråga om cigg. Ren tur att han hann få upp armen mot halsen så hunden satt i armen istället..

Jag var inne pa en byggmarknad (som tillater att man tar in hundar) med Mandy, vuxen Rottweiler, i kopplet bredvid mig. En idiot som skulle "skamta", en person vi vi aldrig tidigare traffat, strackte sig fram over Mandy, tog tag i min axel och sa nagot men hog mork rost, medan han tittade ner pa Mandy och var beredd att dra bort armen. Miss Mandy som ar IPO hund och tranar skydd dar man biter armar brydde sig inte alls om hans arm. Hon vande huvudet och hogg honom i benet. Narmaste mojliga mal.
Tursamt nog for mig sa sag personal och andra kunder det hela och var helt eniga att det inte alls var hunden's fel utan helt och hallet idioten. (vars fru var vansinning och hogljutt kallade honom idiot medan hon ledde ut honom, haltande och blodande). Det enda overraskande for mig var att Mandy bet hart nog for att han skulle bloda ... men det var formodligen for att hon inte hade nagot tid alls att tanka, utan helt handlade i affect.

Mandy kan fa ett for lost grepp om figgen borjar bli hotande ... men det ar for att vi har jobbat stenhart pa att lara henne att inte bita i figgen i aggression. Om hon blir skramd eller tror att hon maste forsvara mig blir hon ARG.

Det var väl en malle i USA som inte släppte trots att den blev knivskuren och senare dog..

Jag vet inte riktigt vad jag tror. Jag såg ju förra schäfer bli sparkad av nöt och häst och det gjorde honom bara förbannad så han gick på hårdare. Hade han blivit lika förbannad på en människa så hade han inte släppt för ett par smällar.. Han hängde sig fast i min jacka en gång och kampade loss. Jag hade inget halsband så tog i nackskinnet för att försöka rädda jackan. Han hängde sig i nacksiinnet istället och gick igång ännu mer :meh: Och det var bara ren kamp, ingen ilska alls. Jag släppte nackskinnet och höll istället i jackan till han lugnat ner sig så jag kunde lossa honom.

Att hundar blir triggade av smarta och inte ger upp da ar mycket vanligt. Har ser man det tydligt da hundar traffar pa piggsvin. Det ar mycket vanligt att om de far "quills" i nosen en gang kommer de alltid efter att ge sig pa dem igen. (Din JAVEL! dig ska jag ta!)

Har ar en bild pa kompisens snalla lilla fagelhund som inte kan lata bli dem ... En gang sa maste man ge igen.


porcupine_zpsfu6iahl0.jpg
 
Jag tänker att man nog kör vanligt skydd med softstock och piska och sen kanske testar hunden i olika verklighetsscenarion i olika miljöer för att testa om hunden kan bli arg? Och sen lägger ihop belastningsbar i lekfullt skydd + förmågan att bli arg och känner att det är komplett?
Eller något sådant? :D

Jag tror det är väldigt få nu för tiden som pucklar på hundarna tills de blir arga och så. Man har ju dock hört vissa otrevliga metoder från förr i tiden..
Ja det är typ så jag menar, och ev kanske belastar dem hårdare än vad man gör i vanliga IPOt tex. Alltså mer och lite hårdare smällar (inte att man spöar skiten ur dem :P )
 
Ja det är typ så jag menar, och ev kanske belastar dem hårdare än vad man gör i vanliga IPOt tex. Alltså mer och lite hårdare smällar (inte att man spöar skiten ur dem :P )

Jag vet faktiskt inte alls. Men kanske att man även testar genom annan belastning, som att slänga runt saker, halt golv, mörker, osv.
Även mer socialt tryck kanske.
 
Att hundar blir triggade av smarta och inte ger upp da ar mycket vanligt. Har ser man det tydligt da hundar traffar pa piggsvin. Det ar mycket vanligt att om de far "quills" i nosen en gang kommer de alltid efter att ge sig pa dem igen. (Din JAVEL! dig ska jag ta!)

Har ar en bild pa kompisens snalla lilla fagelhund som inte kan lata bli dem ... En gang sa maste man ge igen.


porcupine_zpsfu6iahl0.jpg

Absolut är det så. Dock lite skillnad på lite smärta och döende :D Hunden dog som jag förstod det påvägen in till djursjukhuset i bilen. Sen förstås, inte säkert det gjorde mer ont än något annat som de inte dör av givetvis.
 
Jag vet faktiskt inte alls. Men kanske att man även testar genom annan belastning, som att slänga runt saker, halt golv, mörker, osv.
Även mer socialt tryck kanske.

Låter som det man gör på L-testet. Klarar en grön hund det då så gör dom de sen med.
 
Jag vet faktiskt inte alls. Men kanske att man även testar genom annan belastning, som att slänga runt saker, halt golv, mörker, osv.
Även mer socialt tryck kanske.
Fast så gör vi på skyddsträningen med,bollar,bitstockar,godis,andra ärmar mm flyger runt, för det är ju skit om dom släpper för något sådant.
Ofta belastar man lite mer genom att tex nypa dom lite i kinden eller i jumsken.
 
Fast så gör vi på skyddsträningen med,bollar,bitstockar,godis,andra ärmar mm flyger runt, för det är ju skit om dom släpper för något sådant.
Ofta belastar man lite mer genom att tex nypa dom lite i kinden eller i jumsken.

Nu menade jag snarare saker som kan anses läskiga att få på sig, inte roliga.

Nyper dom lite i kinden eller ljumsken? Finns det hundar som tränas i skydd som släpper för en sådan sak? :p
 
Nu menade jag snarare saker som kan anses läskiga att få på sig, inte roliga.

Nyper dom lite i kinden eller ljumsken? Finns det hundar som tränas i skydd som släpper för en sådan sak? :p
Kroka ditt pekfinger kör in det i skindelen i ljumsken (det skinnet som går från att vara lår till att bli kropp) och nyp till får du se vad som händer..............
 
Så inget litet nyp utan du menar att ni lägger på smärta för att de ska bli arga/lära sig inte släppa? Varför?

Varför skulle jag nypa min hund i ljumsken för att "se vad som händer"? :crazy:
Inte mer smärta än att nypa den i kinden men många hundar tycker det är obehagligt o släpper,eller svarar upp,beror på vilken hund det är.
 
Absolut är det så. Dock lite skillnad på lite smärta och döende :D Hunden dog som jag förstod det påvägen in till djursjukhuset i bilen. Sen förstås, inte säkert det gjorde mer ont än något annat som de inte dör av givetvis.

Med tillrackligt hog adrenalinhalt sa kanner inte hunden smartan. Inte forran adrenalinet borjar dala av ...
 
Vit herdehund? Mindre hund än schäfer men fortfarande lite sprutt. Säkert avskräckande och borde kunna gå igång lite på hot.
Vit herdehund var jag lite intresserad av förut men det rann ur sanden, tycker dock de är väldigt vackra och hade gärna träffat lite individer. Tack för påminnelsen. ;)
Med en Engelsk Springer Spaniel kan du ta dig till klass tre åtminstone i agility :) Jag tycker de är mysiga hundar som inte tackar nej till träning.
Tack för tipset, har inte kollat upp den här rasen särskilt mycket så ska göra det nu. :D
 
Vanligt är det inte nulängre. Har inte sett det på någon av de två klubbar vi är aktiva på och det finns VM-ekipage i IPO och tjänstehundsuppfödare i båda klubbarna.

Nej jag har faktiskt inte hört om det innan.. Blev så snopen att sådant fortfarande används.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 278
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Inte så vetenskapligt kanske, men nog så kul :P Man får väl ta det med en nypa salt! VÄDUREN 21 mars-20 april = impulsiv...
2
Svar
34
· Visningar
2 763
Senast: Atalantha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp