Rasvalstråd. Dalmatiner? Kh collie? Eurasier?

gulapelsin

Trådstartare
Hej Buke! Har läänge hängt i skuggorna här men nu är det dags för mig att be er om hjälp...
Jag har hela mitt liv innerligt velat ha hund men nu börjar det bli möjligt. Min tanke är att jag ska bli med valp lagom till sommaren, jag är fullt införstådd med ansvaret att ha hund och tar hundköpet på stort allvar. Har i flera år läst på om hundras efter hundras och nu letar jag efter någon som skulle passa mig.
Söker en hund som:

-Är medelstor till stor
-Har minimal jaktinstinkt, ska inte vara för svår att tränas till att ha lös och följa med på ridturer
-Får gärna vara lite "sval" (men inte för reserverad) mot främlingar. Tycker tex Goldens sätt är lite mycket men vill kunna lämna bort hunden till hundvakt osv vid behov.
-Inte för krävande mentalt. Tror inte problemet kommer vara att kunna tillfredsställa hunden rent fysiskt (ridturer, cykel- och springturer, långpromenader) men har inte haft egen hund tidigare och vill inte få en hund som mentalt kräver mer än jag kan ge (och lära mig). Vardagslydnad med trickträning och även att tex lägga spår känns självklart, att prova drag, lydnad osv känns också kul om hunden tycker det är okej, men inget måste. Har inte siktat in mig på en tävlingskarriär inom bruks alltså, men kanske kommer lusten om jag provar på.
-Tråkig punkt, men hunden får gärna se "hundig" ut (något hrm... avskräckande alltså). Jag är en ung tjej som kommer bo i storstad åtminstone något år och vill i möjligast mån kunna känna mig trygg om kvällarna. Menar inte att hunden ska kunna försvara mig eller liknande, mer att detta talar lite emot tex en storpudel (som jag annars tycker verkar väldigt trevliga).
-Päls som inte kräver någon överdriven vård. Hellre behöva täcke om vinter än inte klara värme då Spanien kanske blir ett framtida alternativ.
-Kunna bo i lägenhet. Både vad gäller aktivitetsnivå inomhus och lätt till skall. Att den har vakt i sig gör inget.

Egna funderingar:
Har den senaste tiden varit helt inställd på Dalmatiner och börjat kolla linjer&kennlar osv eftersom den verkat passa mig perfekt (minus på året-om-fällningen) med förutsättningen att man är noga i val av uppfödare och föräldrar. Nu idag trillade jag dock in på en ett år gammal tråd om Dalmatiner och blev förskräckt. Fick där bilden av att det mentala och hälsoläget är FULLSTÄNDIGT katastrofalt och att det in princip är HELT omöjligt att hitta en bra Dalmatiner som är frisk och stabil. Stämmer detta? Vet att där finns allergier och osäkerheter/rädslor, men att det är fullt så illa, då slopas ju Dalmatiner-planerna helt... ? Kommer som framtida student inte vara jätteglad i att lägga massa extra pengar på allergimedicin, svindyrt specialfoder osv...? Har också varit inne på RR och funderat då den egentligen tilltalar mig mer rent utseendemässigt och verkat friskare (?) men den gränsar nog till för stor (och verkar skarpare, svårare?).
I övrigt tycker jag om amstaff i sätt och storlek/utseende, men den faller bort pga rasförbud i andra länder, hundaggressivitet (? åtminstone fått intrycket av att den även under bra förhållanden kan ha svårt med andra hundar) och - vad jag har hört - även där mycket allergier och hudproblem. Eurasier tittade jag på tidigare men den känns lite för självständig.. Annars korthårig collie? Väldigt fina, men kräver de för mycket för mig/för dåliga mentalt?

Ja ni ser, vet varken ut eller in... Har jag omöjliga krav? Tar tacksamt emot alla synpunkter, erfarenheter och tips - både vad gäller Dalmatinern (och uppfödare) och övriga hundraser men även annat jag borde tänka på.
 
Jag har tidigare haft dalmatiner och återkommer med min uppfattning om rasen när jag får en stund över :) Har du Facebook finns det en svensk grupp för rasen där.
 
Jo jag har läst att @Tonto har dålig erfarenhet av rasen vilket avskräcker mig. Men det finns alltså ingen realistisk chans att hitta en frisk och stabil Dalmatiner? Om man nu är medveten om tex allergierna som finns, går det inte då att hitta en "bra uppfödare" (som erkänner rasens brister och hälsoproblem och då är öppen med släktingars ev. allergiproblem) eller man går aldrig säker?
 
Eurasier ser väl inte direkt avskräckande ut, men annars tycker jag väl att de uppfyller dina kriterier ganska bra. Det är en underbar familjemedlem som vill vara där du är. Just nu ligger mina tre på rad i soffan :love: Jag vet att flera har de med på ridturer, jag har dock ingen häst längre så har aldrig provat det. Jag har som sagt tre stycken nu och har haft en före dessa tre. Har en som sticker, resten kan/kunde vara lösa. Blir det eurasier för dig så fråga uppfödaren hur det ser ut med jaktlusten i linjerna. De ska ju som sagt vara inte dra men det finns en del som gör det.
Jag kör viltspår, personspår, rallylydnad, agility och nosework med mina. Tävlar i rallylydnad och den äldsta är viltspårschampion. Blir nog att tävla i nosework när den yngste har åldern inne.
Det är som sagt ingen ras för någon som vill tävla och komma högt i klasserna. För mig som tränar och tävlar bara för att det är kul duger de utmärkt :)
IMG_8818_.jpg
 
Du har inte tänkt på en mastiff-ras? Jag har själv en dogo canario som är en perfekt gårdshund, men det är mycket hund och min uppfödare säljer inte till förstahundsägare av den anledningen. Men jag har hört mycket gott om t.ex. Broholmer även om de är svåra att få tag i.
k03rpbv

Min lilla köttbulle som jag tränar lite lydnad med. Lydnad med en DC är jättebra sätt att träna sitt tålamod på :angel:
 
@bollen__
Tack för svar! Dåligt formulerat från min sida - hunden behöver inte se skräckinjagande ut på något sätt, men har väl mest tänkt att hundar som folk har en bild av att de är väääldigt snälla eller "fjompsiga" tex Golden eller pudel kanske är en sämre idé, men jag vet inte... Eurasier tycker jag blir godkänd, dina är ju superfina :love:. Är väl mest självständigheten/reservationen jag är fundersam kring, just att man inte kan komma högt i klasserna kanske pekar på att de är lite för svårövertalade generellt för mig..? Att det ställer högre krav på mig som hundägare att få hunden att tycka att jag faktiskt är värd att lyssna på..?

@gulapelsin
Jag är inne på min tredje dalmatiner och om inget drastiskt händer så tänker jag inte byta ras. Det gäller att vara nogrann med val av uppfödare men det vet duD ju redan. Du verkar ju även ha koll på rasens för och nackdelar.

Sängvärmare :love: :love:
Visa bifogad fil 12261

Och hur har dina tre (och andra Dalmatiner du känner till) haft det med sjukdomar/allergier? Blev just så avskräckt för att jag fick bilden av att inga uppfödare föder upp friska, allergifria hundar - det stämmer alltså inte? I övrigt verkar de passa mig perfeeekt :arghh:
 
@bollen__ har redan skrivit lite om sina Eurasier, men alltså håller med om att de inte är avskräckande.

Den 4-åriga tiken vi hade blev vi stannad med nästan var- och varannan dag för att folk tyckte att hon såg ut som en nallebjörn. Ofta fick vi även frågan om hur gammal hon var för folk trodde att hon var en valp. O_o:laugh:

De enda som blev rädd för henne var visserligen ett och annat barn. ”Varg, titta mamma en varg!!” :rofl:

Vargen:
fEbpn4M.jpg


FhYwPzO.jpg


yqojQRa.jpg


Saknar henne något ofantligt mycket. Börjar ofta lipa när jag tänker på henne. Hon hade sådana roliga egenheter och en ENORM personlighet. Vi hade henne på foder ett tag men valde att lämna tillbaka henne när vi insåg att vi inte var en bra match. Jag utvecklade ett stort intresse för hundträning och tävling, så småning om specifikt för apportering. Så jag insåg att jag behövde något helt annat. Hon var en ganska bestämd dam om vad som var kul och inte. :D
 
@bollen__
Tack för svar! Dåligt formulerat från min sida - hunden behöver inte se skräckinjagande ut på något sätt, men har väl mest tänkt att hundar som folk har en bild av att de är väääldigt snälla eller "fjompsiga" tex Golden eller pudel kanske är en sämre idé, men jag vet inte... Eurasier tycker jag blir godkänd, dina är ju superfina :love:. Är väl mest självständigheten/reservationen jag är fundersam kring, just att man inte kan komma högt i klasserna kanske pekar på att de är lite för svårövertalade generellt för mig..? Att det ställer högre krav på mig som hundägare att få hunden att tycka att jag faktiskt är värd att lyssna på..?



Och hur har dina tre (och andra Dalmatiner du känner till) haft det med sjukdomar/allergier? Blev just så avskräckt för att jag fick bilden av att inga uppfödare föder upp friska, allergifria hundar - det stämmer alltså inte? I övrigt verkar de passa mig perfeeekt :arghh:
Förra tiken blev 14 år. Hanen vi har hemma nu är 12 år och den nuvarande tiken är 9 år.

Hanen har allergi. Mamman till honom fick kennelhosta när hon var dräktig så av nio valpar levde bara 2. Finns en misstanke om att allergin kan komma därifrån. Hans kullbror har ingen allergi. Men uppfödaren tänkter inte använda dom två hundarna i aveln igen. För säkerhets skull. Uppfödaren har även steriliserat en tik som gjorde mycket bra ifrån sig på utställningar för att tiken enligt uppfödaren inte var mentalt stabil nog.

Så visst finns det uppfödare som är noggranna.
 
Du har inte tänkt på en mastiff-ras? Jag har själv en dogo canario som är en perfekt gårdshund, men det är mycket hund och min uppfödare säljer inte till förstahundsägare av den anledningen. Men jag har hört mycket gott om t.ex. Broholmer även om de är svåra att få tag i.
k03rpbv

Min lilla köttbulle som jag tränar lite lydnad med. Lydnad med en DC är jättebra sätt att träna sitt tålamod på :angel:

Har också fått ett väldigt bra intryck av just Broholmer och mycket möjligt att det blir en sådan större "gårdshund" för mig senare i livet just om (när :sneaky:) jag bor på gård eller i villa med stor trädgård, men i trång lägenhet är det tyvärr på tok för stort... Vid Dalmatiner-storleken går nog gränsen känner jag, kaaaanske hade kunnat sträcka mig till en RR men vette tusan...
 
@bollen__
Tack för svar! Dåligt formulerat från min sida - hunden behöver inte se skräckinjagande ut på något sätt, men har väl mest tänkt att hundar som folk har en bild av att de är väääldigt snälla eller "fjompsiga" tex Golden eller pudel kanske är en sämre idé, men jag vet inte... Eurasier tycker jag blir godkänd, dina är ju superfina :love:. Är väl mest självständigheten/reservationen jag är fundersam kring, just att man inte kan komma högt i klasserna kanske pekar på att de är lite för svårövertalade generellt för mig..? Att det ställer högre krav på mig som hundägare att få hunden att tycka att jag faktiskt är värd att lyssna på..?

Jag har ju inte erfarenhet av att träna någon annan ras :) Men mina har generellt ingen lust att nöta samma övning flera gånger utan vill hellre köra korta pass ofta.
 
Har också fått ett väldigt bra intryck av just Broholmer och mycket möjligt att det blir en sådan större "gårdshund" för mig senare i livet just om (när :sneaky:) jag bor på gård eller i villa med stor trädgård, men i trång lägenhet är det tyvärr på tok för stort... Vid Dalmatiner-storleken går nog gränsen känner jag, kaaaanske hade kunnat sträcka mig till en RR men vette tusan...

Jag bor själv i lägenhet och visst ska jag ha hus om några år men jag har aldrig tänkt på att hundarnas storlek har varit något problem när det gäller boendets storlek. Har en grand danois/schäfer-korsning också och eftersom de endast ligger på soffan och vilar inne för det mesta så kvittar det lite hur stor lägenheten är, de aktiveras ute och inte inne :) Däremot har jag definitivt dem lösa som vakt på gård för mina och deras skull längre fram.
 
@Tora Har haft tur, dalmatiner är inte träningsbart,inge trevliga mot andra hundar,jagar allt som går på 2-6 ben :p och som sagt fäller året runt med sylvassa strån.

Dobbis som är fd kamrat med en dalmatiner uppfödare
 
@Tora Har haft tur, dalmatiner är inte träningsbart,inge trevliga mot andra hundar,jagar allt som går på 2-6 ben :p och som sagt fäller året runt med sylvassa strån.

Dobbis som är fd kamrat med en dalmatiner uppfödare
Vad på 6 ben kan en hund få för sig att jaga? :eek:
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 381
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Jag tänkte mig att skaffa en hund i framtiden, men det är verkligen inte lätt att välja. Jag växte upp med en Newfoundland som liten...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 155
Senast: AnneB
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
20 496
Senast: Hedinn
·
  • Artikel
Dagbok Jag har bestämt mig för att utbilda mig vidare. De utbildningarna jag har sedan innan är inget att ha om jag vill kunna tjäna mer än...
Svar
5
· Visningar
927
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp