ratar hösilaget

aramis

Trådstartare
Skulle vilja veta om det är fler här som har en sån petfis som jag har? ;)
Min kuse har alltid varit väldigt kräsen med sin mat, äter inte mer än hon behöver och det är inte många saker som hon verkligen Älskar!!
Oftast så går det ju bra, inga konstigheter, tröttnar hon på ett kraftfoder så går det oftast att byta till ett annat som passar foderstaten och ingen lider av att hon inte äter socker tex.

Men nu har hon ratar hösilaget som bjuds i stallet :crazy:, som tur är så dög det som fanns utställt i hagen till en annan häst , så nu får jag gå och hämta där till henne istället.

Det är inget fel på balen, andra hästar i stallet äter av det, det luktar bra och är analyserat och bra.....:down:
Hon har gjort så en gång tidigare i unga år, då var det en storbal med hö (ängshö) som inte föll i smaken.

Nu hoppas jag verkligen att det inte blir lika på nästa bal vi öppnar, för när den i hagen tar slut så finns ingen annat att välja på :nailbiting:

Vill tillägga att det är inget fel på henne, hon är pigg och frisk i bra hull och god tandhälsa mm, det är bara mycket näsa och tyckande.... och hon svälter sig hellre än äter det hon inte vill ha. :meh:

Har ni haft hästar som är så kräsna?
 
Jag har en som inte äter om hon får för mycket hö. Då lämnar hon hellre allt. Ett kilo för mycket och hon lämnar nästan allt. Jättepetig med sitt hö. Havre däremot lämnar hon inte en smula av. Hon bokstavligen diskar ur krubban och man får släpa ut henne på morgonen om hon inte har diskat färdigt.Hennes dotter är raka motsatsen. Hon älskar hö och lämnar inget. Däremot så har det tagit henne 9år att lära sig äta betfor. Havre äter hon men det är inte så att hon älskar det. Det är inte så noga med att äta upp. Men höet är viktigt.
 
Ja, jag hade aldrig hört eller varit med om att dom är så petiga som henne. Jag förstår om det är något fel på fodret, på gränsen att bli gamalt, mögel eller konstigheter. Men det är verkligen bra. Funderar om det kan vara någon växt som hon blivit dålig av som liten eller så som sitter i att det här ska man rata? Men det ska ju ha varit under hennes första levnadsår, för sen har jag haft henne och då har hon inte varit dålig.
Men petig med maten har hon varit från dag ett hon kom till mig.
Har fått lära henne att äta "godis" morötter var konstiga i början dom också. Socker spottar hon ut och sen vägrar hon att ta någon annan "godis" äpple, morot eller processade hästgodisar.

Betfor äter hon inte heller. Samtidigt så kan hon förvåna en totalt ibland, som efter en tävling då vi stod och pratade med min kusin som hade köpt en toast (ost och skinka) som hon bröt en bit av och gav och hästen Älskar det :d, tog flera bitar och ville verkligen ha mer. Knäppis :laugh:
 
Tant var kräsen, men samtidigt mkt matglad. Vilket resulterade i en del... uh... intressanta beteenden.

Silaget sorterades nogrant. Strån som var för långa/korta/grova/fula/äckliga sorterades bort. I balar med stor andel "fel" strån såg det verkligen ut som att hon nästan inte åt något.

Dessutom tycker hästar om olika sorters 'gräs', det kan helt enkelt vara så att den balen hon ratar innehåller mkt av den sorten hon inte tycker smakar gott och har hon låg "söktröskel" så kanske hon inte orkar bry sig om att sortera fram det goda.
 
Åh, det finns fler i alla fall, man börjar ju fundera :D
Hennes hungertröskel borde ju vara större kan man ju tycka, men tydligen inte......

Hästen som har det "goda" hösilaget ute i hagen på fri tillgång kommer in i stallet och äter glatt upp varje strå av det min häst ratar, så så illa borde det ju inte vara :banghead:
 
Min gammelman var kräsen. Gillade inte grovt hösilage/hö, då vägrade han äta. Blev ännu värre när han blev gammal och fick tandproblem.
Vet inte hur många olika fodersorter jag hade provat på honom. Blött betfor och vetekli gick i, men det fick inte vara för blött. Då vägrade han äta. Lusern och annan pellets skulle vara torrt. Gillade inte sockerbitar, knappt äpplen heller. Morötter gick i. Rörde aldrig saltstenen. Hans favorit var slickstenar, tuggade i sig en på 5 minuter.
 
Min gammelman var kräsen. Gillade inte grovt hösilage/hö, då vägrade han äta. Blev ännu värre när han blev gammal och fick tandproblem.
Vet inte hur många olika fodersorter jag hade provat på honom. Blött betfor och vetekli gick i, men det fick inte vara för blött. Då vägrade han äta. Lusern och annan pellets skulle vara torrt. Gillade inte sockerbitar, knappt äpplen heller. Morötter gick i. Rörde aldrig saltstenen. Hans favorit var slickstenar, tuggade i sig en på 5 minuter.
Det där med saltsten känner jag igen. Min ena vägrar saltsten. Hon rör dom inte. Hon vägrar allt salt. Men slicka på mina händer går bra. Och slickstenen på burk älskar hon.
 
Har ni haft hästar som är så kräsna?

Jag har sådana. Mina gillar inte allt för fina strån och kan då lämna hö/ensilage. Jag brukar blanda med sådant som jag är rätt säker på att de gillar men en av dem är expert på att sortera :mad: För det mesta låter jag det vara och tycker att de kan "härdas" lite, det är ju inget fel på fodret.
 
Jag har sådana. Mina gillar inte allt för fina strån och kan då lämna hö/ensilage. Jag brukar blanda med sådant som jag är rätt säker på att de gillar men en av dem är expert på att sortera :mad: För det mesta låter jag det vara och tycker att de kan "härdas" lite, det är ju inget fel på fodret.
Min var också sån, fina strån inte bra. Tjocka grova som luktade syrligt var poppis. Gärna väldigt blött också , kan vara därför det finstråiga inte dög.
 
Det där med saltsten känner jag igen. Min ena vägrar saltsten. Hon rör dom inte. Hon vägrar allt salt. Men slicka på mina händer går bra. Och slickstenen på burk älskar hon.
Han vägrade att äta om man blandade salt i maten. En saltsten räckte i flera år till honom. Om han inte kliade ner den...
 
Han vägrade att äta om man blandade salt i maten. En saltsten räckte i flera år till honom. Om han inte kliade ner den...
Den duger inte ens till att klia ner. Slutar alltid med att jag tar ner den och ger den till hennes mamma. Kräsna kräk. Men är det något gott så kan dom äta hur mycket som helst. Precis som små barn. Precis som matte :angel:
 

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
2 985
Senast: Twihard
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 284
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 501
Senast: Lhas
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 130
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gårdar förr
  • Sommarföräldrar 2024
  • Vinterföräldrar 23/24

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp