Rätt sits med och utan skänklar

De använder du väl naturligt om du inte rider med världens supersvank?
Jag får ont i ryggen/korsryggen/nedre delen av ryggen (är lång) när jag hoppar, påtalade det för ridläraren och då sa denne att jag skulle använda bålen mer, men jag vet inte hur jag ska få till det bara, får bara till det när jag sitter ner i traven och verkligen rider. :/
 
Jag får ont i ryggen/korsryggen/nedre delen av ryggen (är lång) när jag hoppar, påtalade det för ridläraren och då sa denne att jag skulle använda bålen mer, men jag vet inte hur jag ska få till det bara, får bara till det när jag sitter ner i traven och verkligen rider. :/
Jag tror att det kommer automatiskt när du blir starkare i musklerna (i hela bålen, inte bara magen.) Med starkare muskler kommer du bli stabilare och får mindre ont.
 
men får du ONT eller blir du öm/trött/får mjölksyra? Får du ont behöver du kolla upp din kropp, får du mjölksyra etc, träna vidare. Kanske finns någon gymklass med coreinriktning? Ryggen är juen del av coremusklerna så det är ganska naturligt att känna sig öm i musklerna även i ryggen efter ridning ifall man inte tränat upp dem ordentligt än.
 
Får ont, men det är för att mina muskler är svaga, jag har lång rygg och alltid haft problem med den. Fick det bekräftat på en YKB-utbildning vi hade om HLR, då jag frågade efter ett ergonomisk sätt att utföra HLR på. Gör jag saker ergonomisk får jag inte ont i ryggen, fuskar jag och gör fel får jag ont, t ex lyfta saker med rak rygg istället för att böja ryggen osv.
Är dock världssämst på att träna, enda träningen jag får är på jobbet eller när jag rider. :/
 

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
1 885
Senast: valy
·
Hundträning Jag har en notoriskt människohoppande 15-månaders labrador - och jag känner en viss hopplöshet kring det. Är hon runt andra människor än...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 108
Senast: skiesabove
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 433
Senast: Hedinn
·
Relationer Hej! Jag skriver under nytt konto för att slippa bli igenkänd. Jag har varit tillsammans med samma man i närmare 30 år och har under...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
19 902
Senast: Tufs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Födda -21
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp