rätt sittben

hast_galen

Trådstartare
Hej, jag håller på att bli knäpp, jag hade ett uppehåll med ridning i ett par månade förra året på grund av en skada jag fick, men nu när jag har börjat rida, igen så har jag tappat allt det här med att sitta på rätt sitt den, :banghead: träna sa för fösta gången byt sitt den, åh nu vet jag inte vad som är rätt åh del, hur kan man glömma en sån sak :nailbiting:
så kan någon förklara hur jag ska sitta på rätt ben eller vad som är rätt, gärna med bild, och så ett barn förstår, har googlat men blir bara förvirrad, så förklara enkelt :)
 
När hästen sätter ner yttre frambenet ska du sitta ner :)
Du kan se om du tittar ner vilket ben hästen sätter i marken och korrigera om det behövs. Efter ett tag känner man när det är fel.
Har ingen bild
 
  • Gilla
Reactions: fio
Jag tycker det är lättast att tänka att man ska "stå" när hästen har sitt yttre framben framåt/i luften. Men framförallt så känner man det ju i balansen sen när man väl fått in det i ryggmärgen. Det känns liksom snett/fel/obalanserat med fel sittben.
 
Det är lättast om du kikar på bogarna när du sitter i sadeln. När bogen närmast sargen pekar framåt ska du sitta ner, när den inre pekar framåt ska du stå upp :)
 
Fråga ridläraren, det är ju inget pinsamt. Alla kan glömma, speciellt efter ett uppehåll. Bättre då att ta ett par minuter och få det förklarat för sig irl än att låtsas att man typ vet. Du betalar ju för hjälp med att utvecklas som ryttare :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej alla! Jag började rida någongång runt 2018 och red fram tills maj 2021. Var otroligt aktiv i stallet och gick flera hästkurser...
Svar
8
· Visningar
1 042
Senast: warg
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 983
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 131
Senast: __sofia__
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 079
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp