Rätt till extra timmar på förskolan om man studerar?

Lupin

Trådstartare
Stämmer det att man har rätt att ha barn på förskolan fler än de godkända 15 h när man är föräldraledig och börjar studera? Jag har kommit in på Matte B-kursen på KomVux, men den går dagtid några timmar ett par dagar i veckan. Har jag rätt att ha sonen (4 i april) fler timmar på förskolan då? Annars kan jag inte gå kursen... Vill veta innan jag ringer BUN på kommunen, för de är hala som ålar!

Har precis fått veta, via dagstidningen, att vår kommun drar åt för 15-timmars barnen fr.o.m årsskiftet. Nu får man inte längre bestämma tiderna själv och de får inte heller stanna över lunchen, pga besparingar. Skitdåligt att de inte informerat via brev eller nåt i god tid innan! Tycker inte man ska behöva läsa det i nyheterna. :mad:
 
Sv: Rätt till extra timmar på förskolan om man studerar?

Nu är jag inte helt hundra på detta, men i och med att du studerar så kan du ju inte ta föräldrapenning för den tiden du studerar, det går ju på csn? Och då har du rätt till att lämna för studier.

Vi har i alla fall så på mitt jobb, att de föräldrar som studerar har rätt att lämna sina barn på heltid om de studerar heltid.
Och de kan väl inte hindra dig från att kunna studera och är det något tjafs så får du väl lämna in schema för de dagar som du har studier dagtid och barnet inte skulle vara på förskolan.

Jag vet inte, jag jobbar som sagt på en privat 'föräldraägd' skola/förskola och vi brukar vara ganska öppna och toleranta mot såna ändringar i alla fall. :) Klart du ska kunna plugga!
 
Sv: Rätt till extra timmar på förskolan om man studerar?

Det kan säkert vara olika i olika kommunen men i våran kommun så har man rätt till det.

Jag har studerat nu samtidgt som jag varit hemma med lillasyster och då har Elivia fått vara lite extra på dagis när jag haft schemalagd undervisning eller helt enklet behövt extra studietid. Är ju mycket lättare att studera med en liten bäbis hemma än med en tidskrävande 2-åring:D. Egentligen har jag haft rätt att lämna henne heltid men det har jag valt att inte göra utan bara extra då det funnits behov hos mig.

Jag tycker att du borde ha rätt att lämna din 4-åring men jag kan inte garantera att samma regler gäller alla kommuner.
 
Sv: Rätt till extra timmar på förskolan om man studerar?

Nu är jag inte helt hundra på detta, men i och med att du studerar så kan du ju inte ta föräldrapenning för den tiden du studerar, det går ju på csn? Och då har du rätt till att lämna för studier.
!

Jodå, du kan plocka fp istället för att ta lån och bidrag. Det har jag gjort i snart ett år (vill inte ha massa csn lån) s länge du har med den lilla om du är på föreläsning eller likande eller som jag pluggar på distans (med ett fåtal träffar då lillasyster så klart följde med).
 
Sv: Rätt till extra timmar på förskolan om man studerar?

Tack för svaren. Jag vet inte om eller hur det spelar in hur mycket fp man tar ut, men jag tar bara ut för 3 dgr/v fram till han fyllt ett. Sen måste man ju ta ut minst 5 dgr/v.

Jag kommer inte att studera heltid och från och med årsskiftet får man ju inte ens bestämma vilka dagar/tider man lämnar de där 15 h/v, annars hade jag kanske kunnat lösa det genom att flytta schemat.
 
Sv: Rätt till extra timmar på förskolan om man studerar?

Jodå, du kan plocka fp istället för att ta lån och bidrag. Det har jag gjort i snart ett år (vill inte ha massa csn lån) s länge du har med den lilla om du är på föreläsning eller likande eller som jag pluggar på distans (med ett fåtal träffar då lillasyster så klart följde med).

Jag får ju ta med minstingen (8 mån), men storebror borde ju kunna vara på förskolan hade jag tänkt. Det skulle inte gå att ta med storebror!
 
Sv: Rätt till extra timmar på förskolan om man studerar?

Man kan tom plocka både csn och fp samtidigt :)

Lupin: Det beror nog mer på hur mycket du studerar. Men kan du inte prata med föreståndaren på förskolan ang styrande av dessa x antal timmar som din äldre son är berättigad till?
 
Sv: Rätt till extra timmar på förskolan om man studerar?

Det är olika regler i olika kommuner. Du får nog ringa och kolla med barn-ungdomsnämnden (eller vad det nu heter) i din kommun.

I min kommun får man extra timmar (över de 20 vi redan har) om man studerar mer än 50 %. Vid studier på mindre än 50 % tycker de att man ska klara det inom de 20 timmar man redan har. Pluggar man 50 % får man rätt till drygt 30 timmar/veckan här, vet ej var gränsen går för att få heltid på dagis.

För att kommunen ska godkänna detta får man inte ta föräldrapenning för den tid studierna gäller. Dvs pluggar man 50 % får man bara ta 50 % av föräldrapenningen.
 
Sv: Rätt till extra timmar på förskolan om man studerar?

Givetvis.

För att du ska kunna plocka ut både csn och fp måste du ta hand om ditt barn utan annat stöd av förskola. Nyttjar man förskolan får man ju inte plocka fp dom timmar man inte tar hand om sitt barn :)

Var kanske lite otydlig.
 
Sv: Rätt till extra timmar på förskolan om man studerar?

Man kan tom plocka både csn och fp samtidigt :)

Lupin: Det beror nog mer på hur mycket du studerar. Men kan du inte prata med föreståndaren på förskolan ang styrande av dessa x antal timmar som din äldre son är berättigad till?

Jag läste igår på nyheterna att från årsskiftet får man inte längre välja tiderna själv till 15-timmarsbarnen, utan det ska kommunen göra. Jag vet inte mer än så, har inte fått hem någon information om hur det ska gå till eller vilka tider som gäller framöver.

Jag ska bara läsa ett ämne (Matte B), lektion på onsdagar och fredagar. Har haft sonen på förskolan måndag-torsdag hitintills, får se om jag kan flytta tiderna. Annars får jag strunta i studierna. :(
 
Sv: Rätt till extra timmar på förskolan om man studerar?

Det är olika regler i olika kommuner. Du får nog ringa och kolla med barn-ungdomsnämnden (eller vad det nu heter) i din kommun.

Jag får nog det tyvärr. Har inget större förtroende för dem, har själv jobbat som dagmamma ett halvår och de som sitter på BUN var chefer. De luras med lön mm om de kan, jag vet många dagmammor som inte får rätt ersättning bara för att de inte har koll på det fackliga själv utan bara litar på BUN/cheferna. :crazy: Så jag är inte helt övertygad om att jag får ett korrekt svar om jag frågar.
 
Sv: Rätt till extra timmar på förskolan om man studerar?

i vissa undantag går det även få csn och fp. jag pluggade 100% men det var bara 80% som var förlagd på undervisning, resterande 20% var sk hemstudier eller lagda som studiebsök m.m den dagen som inte var lagd med studier fick jag ta ut fp trots 100% från csn. jag var noga med o kolla upp detta med FK och csn innan så det inte blev fel.

beträffande dagis så skiljer det sig mellan de olika, en del dagis i stan här är jättehårda på att inte en minut mer än vad schemat är lagt medan andra dagis anser att är det studier förlagda till hemmet så är det helt ok att ha barnen på dagis. kolla med ditt dagis är det bästa.
 
Sv: Rätt till extra timmar på förskolan om man studerar?

För mig som pluggar distans så är det också så :)

Jag får plocka ut 100% FP och 100% Csn.

Men det skulle inte fungera i längden eftersom CSN ser föräldrapenningen som ett jobb och man får ju inte tjäna över viss summa om man ska behålla CSN.

Slut på OT
 
Sv: Rätt till extra timmar på förskolan om man studerar?

Nu har det löst sig! Jag såg på KomVux hemsida att den här kursen går som kvällskurs på en annan ort och har ringt runt och sen varit iväg och fyllt i en ny ansökan och det var inga problem från vare sig den andra orten eller hemkommunen att godkänna mig. Så nu behöver jag inte försöka övertala BUN att låta mig få fler timmar eller ändra schemat (trots att man inte får efter årsskiftet) utan kommer att gå mattekursen på måndagkvällar istället och maken kan ta hand om barnen. Helt perfekt! :)
 
Sv: Rätt till extra timmar på förskolan om man studerar?

Lånar denna tråd för liknande fråga.

I höst tänkte jag studera 75% på distans samtidigt som jag är hemma med min minsta som då är 1, den stora ska gå på dagis. Anledningen är i huvudsak att skjuta upp den lillas dagisstart till 1,5 men samtidigt få några extratimmar för stora dottern på dagis (samtidigt som jag berikar mina kunskaper såklart). Jag tänkte ta FP 25%. Fungerar det upplägget tror ni (är det problem med dagis att jag tar FP också tror ni?). Stora dottern kommer bara få dagis för motsvarande 75%. Måste jag ta FP på helgen (stora dottern ska gå alla dagar på dagis men något kortare tid än fulltid)?

Tänkte bara ta bidraget från CSN, kom att tänka på att det är så lätt att få pengar för en termin, utnyttjar inte folk det en massa t.ex vid arbetslöshet? Man kan väl inte få mer än en termin utan att ta några poäng, men är det något annat jag har missat? OBS: Jag har alltså tänkt att ta mina poäng, blev bara osäker på reglementet eftersom det verkar så lätt att fuska. Jag har 160 gamla högskolepoäng sedan tidigare (motsvarar väl 240 nya poäng), inte ställer det väl till det?

Tacksam för lite input!
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Spinoff på nattjobbs-tråden! Utlämnande och långt :o Är i valet och kvalet om jag måste ta tjänstledigt och söka nytt jobb. Jag trivs...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
19 182
Senast: hastflicka
·
Småbarn Ska försöka hålla mig kort :D Jag blir så förvirrad av alla regler hit och dit, olika uttalanden från olika avdelningar, och dålig...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
7 365
Småbarn Tänkte om någon vet hur det fungerar om man är föräldraledig, men ändå studerar. Räknas äldre syskon som 15-timmars barn pga...
2
Svar
39
· Visningar
12 841
Senast: oz_joj
·
Småbarn Dottern började förskolan i höstas samtidigt som jag började studera. Sedan i början på december har jag hoppat av studierna och tagit...
Svar
17
· Visningar
4 081
Senast: Smulu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp