Rättighet att få gå utan BH fast man har "större" byst?

Som ättling till tidiga naturister har jag ett knepigt förhållande till min egen nakenhet :D Jag får nästan panik av valkarna som bildas när jag endast har trosor samt BH och tittar mig i spegeln (ja, anorektiker sedan mer än 20 år och definitivt inte frisk). Men är jag helt naken ska det mycket till innan jag har problem med att spegla mig eller visa mig för andra (nakenbastu/bad är inga problem även med blandade kön). För mig är den nakna kroppen inte automatiskt sexuell även om den givetvis kan vara det i "rätt" kontext (en ammande kvinna är INTE sexuell).

Jag är nog lite knepig :laugh:

Tycker det är fullt rimligt att inte ha problem med nakna kroppar. Precis som du säger är nakenhet inte automatiskt sexuellt, allt handlar om kontexten.
 
Det låter inte som om den modellen var rätt för henne, oavsett om det var pga bygel eller modellen i övrigt. Trist att hon kände sig tvungen att ha obekväm bh på.
Nä för visst måste man ha en bygel o klämma ihop tuttarna med. Eller så är en amningsbehå så jäkla mycket skönare. Nu blir jag faktiskt förbaskad. Det är någon jävla fånig ide att tuttar ska stå rakt ut med hjälp av metall och hårt åtdragna resårband. Vi satt just då och pratade om att få proffsigt inpassade bh´s vilket hon hade. Hon har aldrig innan hon blev gravid haft annat än bygelbehåar och satt nu och kände sig tvungen att ta på skiten igen.
 
Nix.

Det handlade om kvinnlig frigörelse. Varför ska vi stänga in oss i tvångsplagg om vi inte vill. Man brände BHar.

det var under samma årtionde som kvinnor uppmanades att titta på sig själv med spegel för att veta hur man ser ut.
Tidigare var kvinnans kön något hemligt och kanske skamfyllt. Mens skulle man inte låtsas om t.ex.

Toppless var i samma linje Bröst är inte så märkvärdiga. Det var väldigt skönt att bara behöva ha bikinibyxor.

Så nej, det var inget för den manliga blicken utan helt enkelt frigörelse.

Jag har postat den förut men den tål nog att ses igen, såhär såg kvinnor ut då och ingen kom ens på tanken att det var något konstigt med det.
 

Bifogade filer

  • 680.jpg
    680.jpg
    104,7 KB · Visningar: 58
Jag har alltid avskytt bh, har oftast sporttopp. Sen gick jag, insiprerad av bukes tipsliga, till Twilfit och fick utprovat efter alla konstens regler, tight band och stora kupor och hela baletten. Kan ha varit min sämsta investering någonsin, jag hatar den och den var dyr. Men bra till festkläder, förstås.
 
Vad avundsjuk jag blir på er med liten byst.
Har man riktigt stor tycker jag man har att välja mellan att ha något skönt utan byglar som inte håller på plats. Eller ska det hållas på plats får man ta på pansarutrustning som är så obekväm. När jag tränar får jag oftast ha på dubbla.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Vad avundsjuk jag blir på er med liten byst.
Har man riktigt stor tycker jag man har att välja mellan att ha något skönt utan byglar som inte håller på plats. Eller ska det hållas på plats får man ta på pansarutrustning som är så obekväm. När jag tränar får jag oftast ha på dubbla.

Instämmer på sätt och vis, men bara ur praktiskt avseende. Det är inte alla som trivs med liten byst heller.
Alla storlekar har väl sina för och nackdelar men just det där med att kunna röra på sig utan att behöva bylta in sig i en tvångströja kombinerat med kevlarväst skulle vara najs. :D

Allmänt: jag har hyfsat aktivt jobb och skulle aldrig kunna arbeta utan Minst en rejäl sporttopp på. För det mesta blir det bygellöst och så en lättare sport utanpå det. Ska jag rida eller motionera blir det oftas en BH eller två av tight modell och sportlinne utanpå det, annars slaskar de ju upp i ansiktet på en. :crazy:
Skulle inte ta så mycket som en hundpromenad utan något slags stöd faktiskt, men ska jag bara sitta i soffan åker allt av fort som rackarn. Friheten!
Det är självklart varje människas val och ingenting någon annan ska kommentera.
 
Nä för visst måste man ha en bygel o klämma ihop tuttarna med. Eller så är en amningsbehå så jäkla mycket skönare. Nu blir jag faktiskt förbaskad. Det är någon jävla fånig ide att tuttar ska stå rakt ut med hjälp av metall och hårt åtdragna resårband. Vi satt just då och pratade om att få proffsigt inpassade bh´s vilket hon hade. Hon har aldrig innan hon blev gravid haft annat än bygelbehåar och satt nu och kände sig tvungen att ta på skiten igen.
Det är ju helt galet.
 
Nä för visst måste man ha en bygel o klämma ihop tuttarna med. Eller så är en amningsbehå så jäkla mycket skönare. Nu blir jag faktiskt förbaskad. Det är någon jävla fånig ide att tuttar ska stå rakt ut med hjälp av metall och hårt åtdragna resårband. Vi satt just då och pratade om att få proffsigt inpassade bh´s vilket hon hade. Hon har aldrig innan hon blev gravid haft annat än bygelbehåar och satt nu och kände sig tvungen att ta på skiten igen.
För mig är bygelbehå frihet. För nästan exakt ett år sedan fick jag utprovat en sportbehå med bygel. Och vilken frihet!!! Äntligen kunde jag springa utan att få ont. Eftersom den sitter så skönt så använder jag nästan bara denna bh-n. Den var ju så fantastisk underbar så jag köpte fler i olika färger.

Så att kategoriskt utpeka byglar som något dåligt och hemskt tortyrredskap känns fel. För mig har bygeln inneburit frihet att röra mig obehindrat.
 
Jag älskar mina bygel-BH:ar men då sitter de jäkligt bra (jag har DKNY, Maidenform och Wonderbra). Jag känner mer eller mindre inte av dem (dvs de skaver och irriterar inte).

Mitt liv förändrades också när jag letade upp en sport-BH med framknäppning, herregud så skönt! Det var ett tips i en tråd här, kan det kanske ha varit @Lovisaleonora som kom med det?
 
Ämnet aktualiserades idag när jag pratade med en släkting. Jag har storlek 65G i BH, vilket dock låter större än vad det är, men ändock är lite över snittet.
Min BH-storlek till trots går jag rätt ofta utan BH. Aldrig i "officiella" sammanhang som i skolan, på jobbet etc. Däremot när jag bara är hemma, i stallet, om jag bara ska in och handla något snabbt på Närlivs eller om jag typ ska jobba i trädgården/röja någonstans hemma eller dito hemma hos äldre släktingar. Alltså mer "inofficiella" dito där få eller inga annan ser mig.

Ovanstående fick släktingen att bli fullkomligt rasande. Det var ju helt moraliskt förkastligt, och rent av sexuellt stötande att någon med min BH storlek gick utan BH! Om man hade mindre byst, säg A-B kupa, då var det helt okej att göra det, men hade man större än typ C kupa då skulle man alltid gå i BH så fort man var utanför dörren, för annars var det fruktansvärt stötande för omgivningen, och risken för att utsättas för sexualbrott ökade lavinartat, även om det så var mitt på blanka dagen. Jag höll ju givetvis inte med om detta.

Är lite intresserad av vad ni Bukefalister anser om detta. Tycker ni att det är okej att man går utan BH, även när man har större byst?

Sent på bollen...
BH eller inte måtte väl styras av personliga preferenser.
Tycker man att det är bekvämt utan så går man utan.
Tycker man att det är bekvämare med så använder man BH.
 
För mig är bygelbehå frihet. För nästan exakt ett år sedan fick jag utprovat en sportbehå med bygel. Och vilken frihet!!! Äntligen kunde jag springa utan att få ont. Eftersom den sitter så skönt så använder jag nästan bara denna bh-n. Den var ju så fantastisk underbar så jag köpte fler i olika färger.

Så att kategoriskt utpeka byglar som något dåligt och hemskt tortyrredskap känns fel. För mig har bygeln inneburit frihet att röra mig obehindrat.

Samma för mig, men jag kan ju absolut inte med en modell som känns obekväm. För mig är bygel ett måste, även på sportvarianterna.
 
Jag brukar jobba utan bh på somrarna. Blir ju så jäkla varmt annars! :p Har C-kupa.

Annars så åker den av så fort jag kommer hem! :banana:
 
Jag har hört att brösten snarare bärs upp bättre i längden om man går utan behå då vävnaden runt om dem tränas att bära upp dem mer. Men ingen aning om det stämmer.
Det var om man inte började med BH för tidigt är jag ganska säker på. Dvs att om barn börjar med riktig BH vid 11-12 års ålder, dvs när brösten fortfarande är knappt A kupa eller så, så kan vävnaden bli sämre. Men sedan beror det väl på om man tycker det är bra eller inte med hängigare bröst. (Folk blev ganska sura på forskningen speciellt eftersom forskaren var man. Men jag vet inte om jag inte tycker det är mer knasigt med riktig BH innan personen med bröst tycker det behövs.)

kn: Däremot å andra sidan vet jag att det fanns ett par flickor i parallellklassen som slutade springa på rasten och jumpan för att det gjorde ont när de var 13-14 istället för att börja med BH. Det tycker jag inte är bättre.

(Själv var jag på god väg att sluta leka innan en snäll faster sa till min mamma att köpa BH:ar och det var en ren dröm att få det! Mina då stora a-kupor hade dessutom börjat bli hängiga men slutade med det direkt med BH och har aldrig börjat igen, nu D eller ngt.)

Jag älskar BH, har det jämt, besväras inte ett dugg av dem. Kör på bygel och minimizer så jag kan springa till bussen alla dagar. Och chock absorber när jag joggar och Hogengård när jag rider. Jag kan gå utan om det är fest, men föredrar inte, jag gillar att kunna springa alltid utan att det gör ont och fladdrar (och det gör det på mig). Köper kvalitet och de håller flera år.
 
Nä för visst måste man ha en bygel o klämma ihop tuttarna med. Eller så är en amningsbehå så jäkla mycket skönare. Nu blir jag faktiskt förbaskad. Det är någon jävla fånig ide att tuttar ska stå rakt ut med hjälp av metall och hårt åtdragna resårband. Vi satt just då och pratade om att få proffsigt inpassade bh´s vilket hon hade. Hon har aldrig innan hon blev gravid haft annat än bygelbehåar och satt nu och kände sig tvungen att ta på skiten igen.
Fast jag vet inte jag om proffsigt inpassad, det är förfärligt. Har fått ett par gånger och aldrig använt resultatet.

Det blev paddade BH med uppuffande effekt och tre gånger upp i storlek från de jag har annars för att hålla i allting. Det såg fördjävligt ut och gick inte att springa med. Ibland tror jag att en del som har jättestorlek på BH har proffsinpassade :D. Jag gillar mer att sticka in på Triumph eller Twilfit 75 D eller DD (istället för 75 E eller F) och kanske att någon i personalen bara snabbt kollar att det verkar sitta bra. Och så en BH med bygel men helt utan tjockt stuff i, bara rent tyg, och som täcker hela bröstet (som den visade från Miss Mary, som jag tyvärr inte kan ha, för djupa bågar) inte bara lyfter lite underifrån. (enda haken med mina är att de glider av axlarna lite med banden så de duger inte för ridning.)
 
Senast ändrad:
Vad avundsjuk jag blir på er med liten byst.
Har man riktigt stor tycker jag man har att välja mellan att ha något skönt utan byglar som inte håller på plats. Eller ska det hållas på plats får man ta på pansarutrustning som är så obekväm. När jag tränar får jag oftast ha på dubbla.
Shock absorber, ultimate run har ett extra knäppe högt upp som håller ihop axelbanden och ger stadga. Hogengård har BH som går väldigt högt, inget av bysten syns i urringningen till BHn. Båda håller jättebra. Sedan finns det numera också ett extra band man kan köpa som går på översidan av BHn och ger stadga. Osäker på vilka som säljer och har inte provat själv.
 
Shock absorber, ultimate run har ett extra knäppe högt upp som håller ihop axelbanden och ger stadga. Hogengård har BH som går väldigt högt, inget av bysten syns i urringningen till BHn. Båda håller jättebra. Sedan finns det numera också ett extra band man kan köpa som går på översidan av BHn och ger stadga. Osäker på vilka som säljer och har inte provat själv.
Tack för förslag.
De shock absorber som jag sett har bara funnits upp till storlek 80F eller XL så det blir för litet.
Hogengård- hade två stycken på hemsidan i min storlek. Får vänta tills jag kommer iväg till butik. tar dock emot lite att behöva betala över 700 för en bh.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp