Real women have curves?

Ryttaren

Trådstartare
Det gör ont när någon säger så.
Det har gett sämre självförtroende lika mycket som när någon säger att man måste vara smal, annars så är man ful.
Borde man inte se ut som man vill? Eller är man bara ben - som endast kommer att vara med "hundar" som dom kallar män som tycker om smala kvinnor.
Varför får inte alla se ut som dom vill, utan press och kränkningar? Varför måste alla försöka ge en sämre självförtroende bara för att ge dom bättre?
Det gör ont när någon kallar en för ben, att man inte är riktig och att alla killar som vill vara ihop med en är hundar.
Det gör inget bättre. Att säga så är inte bättre än att säga att man måste vara smal.
Kan vi inte bara sluta med allt detta onödiga tjatet om vikt, och sluta förolämpa andra? Varför kan vi inte bara acceptera att alla ser olika ut kroppsmässigt?..:(
Jag tycker att alla är lika mycket värda. Man ser inte någons personlighet beroende på deras vikt, längd eller form.
 
Man kan ju välja att inte se det? Jag tror inte jag tänkt på något som gjort mig upprörd på det sättet på mycket länge, jag undviker alltså att låta struntsaker bekomma mig. Folk blir kränkta för allt möjligt, man kan ju fundera på varför det är så? Är det dåligt självförtroende? En önskan om att vara annorlunda så att de träffar ömma tår? Är man nöjd med sig själv kan folk inte kränka en med diverse nedlåtande påståenden.
 
Visst, det finns alltid folk som kastar skit åt både höger och vänster, men tittar du på det västerländska samhället i stort och hur västerländsk media framställer kroppar, så är det uppenbart att smal är lika med socialt accepterat, medan tjock är lika med normbrytande. Många catwalkmodeller är så smala att de svimmar. Varför? Jo, eftersom smalhet faktiskt premieras. Människor med ätstörningar har i stort sett alltid en önskan om att bli smalare eller att förbli smala – inte efter att förbli tjocka eller bli tjockare. Folk kan klaga på din smalhet, din hårfärg, dina tänder, eller vad som helst, men samhället i stort bekräftar att smalhet är rätt. Det finns inget strukturellt förtryck mot smala.
 
Det fina med att sitta vid en dator är ju att man till väldigt stor del kan välja vilken information som når en. För egen del innebär det att jag helt och hållet struntar i bloggar där det pratas om utseende/mode/stil, att jag inte läser aftonbladet/expressen/skvallertidningar osv. Jag väljer istället att snappa upp information från sakliga och bra nyhetskällor, har bara facebookvänner som jag faktiskt tycker om, skriver bara i forum som generellt sett har trevlig ton och väljer helt enkelt sådant som får mig att må bra.

När det gäller vanliga tidningar är det ännu lättare. Välj bort allt som inte är faktatidningar av något slag. Byt ut diverse tidningar om skönhet mot tex Vetenskapens Värld, byt ut senaste skvallertidningen mot en tidning om fotografering, djur eller något annat intressant.

Tv? Ge fan i "Biggest Looser" och diverse dokusåpor. Titta istället på dokumentärer, nyheterna, faktaprogram och liknande.

Kort sagt: fokusera på kunskap istället för utseende.

Jag själv har pendlat en hel del i vikt genom åren. Jag har varit tjock, jag har varit för smal, jag har varit riktigt vältränad och jag har varit "vanlig". Jag har hela tiden fått negativa kommentarer kring mitt utseende, men idag kan jag vifta bort allt sådant eftersom personerna i min närhet är sådana som inte bryr sig nämnvärt heller. Tillsammans med vännerna satsar jag på att ha kul, att upptäcka saker, utforska världen, träna och lära sig mer om allt möjligt. När livet blir fyllt av sådant så hinner man inte tänka nämnvärt på utseendet mer än att man klär sig i något som man känner sig bekväm i. Och känner man sig bekväm i sig själv, då blir man nog automatiskt snygg, oavsett kroppstyp.
 
Folk kommenterar alltid något, ta det från en som kämpat mot anorexia i 7 år och blivit kallad äcklig, benig, okvinnlig mm som senaste 2 åren har fått en mer kurvig kropp, med en mage som får valkar när jag sitter och höfter som inte längre sticker ut. Är i väldigt hälsosam vikt och blir nu kallad mullig och tjock, får höra "gud vad hon lagt på sig" mm. ALLTID får man höra något negativt. Man får bara lära sig att alla måste inte tycka jag är snygg, alla måste inte avundas mig eller gilla mig. Bara jag gör det och mina vänner gör det så rör det inte mig om någon tycker jag är tjock.

Kvittar om man väger 40 kg eller 400 kg som sagt, man kommer få höra något negativt. Är man för tränad är man manlig, r man för otränad är man dallrig och slapp.

Bättre är att försöka bli trygg i sig själv och ta del av alla fördelar det finns med att se ut som man gör. Framhäva det man faktiskt tycker om! Alla gillar olika, t ex gillar jag själv kvinnor med mycket röv! haha rent utseendemässigt då och män som är smala utan en massa otäcka muskler. Inte precis idealet men det är vad jag finner attraktivt , precis som vissa kommer tycka det är snyggt med smala och andra tycker det är snyggare med någon som kanske är överviktig.
 
Visst, det finns alltid folk som kastar skit åt både höger och vänster, men tittar du på det västerländska samhället i stort och hur västerländsk media framställer kroppar, så är det uppenbart att smal är lika med socialt accepterat, medan tjock är lika med normbrytande. Många catwalkmodeller är så smala att de svimmar. Varför? Jo, eftersom smalhet faktiskt premieras. Människor med ätstörningar har i stort sett alltid en önskan om att bli smalare eller att förbli smala – inte efter att förbli tjocka eller bli tjockare. Folk kan klaga på din smalhet, din hårfärg, dina tänder, eller vad som helst, men samhället i stort bekräftar att smalhet är rätt. Det finns inget strukturellt förtryck mot smala.

Och det är också fel, att säga att smalt är rätt. Den enda kroppstypen som är "rätt" är det man själv vill vara. Inte vad den personen säger eller den personen säger.
Fast, det finns t.ex grupper på FB, konton på Instagram osv som har namnet "Real women have curves" smala blir kanske inte förolämpade i median, men både blir förolämpade på något sätt, någonstans.
 
Man kan ju välja att inte se det? Jag tror inte jag tänkt på något som gjort mig upprörd på det sättet på mycket länge, jag undviker alltså att låta struntsaker bekomma mig. Folk blir kränkta för allt möjligt, man kan ju fundera på varför det är så? Är det dåligt självförtroende? En önskan om att vara annorlunda så att de träffar ömma tår? Är man nöjd med sig själv kan folk inte kränka en med diverse nedlåtande påståenden.

Det är någorlunda svårt att inte se t.ex massor av bilder på kändisar med något i titeln som handlar om vikt upp/nedgång, eller att träffa på något där det står något liknande med att bara riktiga kvinnor har kurvor när man söker efter olika saker (mode, träning, till och med mat osv)
Det finns ju också sånna som är enklare blir kränkta, fastän dom är nöjda med sig själva.
 
Det fina med att sitta vid en dator är ju att man till väldigt stor del kan välja vilken information som når en. För egen del innebär det att jag helt och hållet struntar i bloggar där det pratas om utseende/mode/stil, att jag inte läser aftonbladet/expressen/skvallertidningar osv. Jag väljer istället att snappa upp information från sakliga och bra nyhetskällor, har bara facebookvänner som jag faktiskt tycker om, skriver bara i forum som generellt sett har trevlig ton och väljer helt enkelt sådant som får mig att må bra.

När det gäller vanliga tidningar är det ännu lättare. Välj bort allt som inte är faktatidningar av något slag. Byt ut diverse tidningar om skönhet mot tex Vetenskapens Värld, byt ut senaste skvallertidningen mot en tidning om fotografering, djur eller något annat intressant.

Tv? Ge fan i "Biggest Looser" och diverse dokusåpor. Titta istället på dokumentärer, nyheterna, faktaprogram och liknande.

Kort sagt: fokusera på kunskap istället för utseende.

Jag själv har pendlat en hel del i vikt genom åren. Jag har varit tjock, jag har varit för smal, jag har varit riktigt vältränad och jag har varit "vanlig". Jag har hela tiden fått negativa kommentarer kring mitt utseende, men idag kan jag vifta bort allt sådant eftersom personerna i min närhet är sådana som inte bryr sig nämnvärt heller. Tillsammans med vännerna satsar jag på att ha kul, att upptäcka saker, utforska världen, träna och lära sig mer om allt möjligt. När livet blir fyllt av sådant så hinner man inte tänka nämnvärt på utseendet mer än att man klär sig i något som man känner sig bekväm i. Och känner man sig bekväm i sig själv, då blir man nog automatiskt snygg, oavsett kroppstyp.

Kunskap är bättre än skönheten som är "rätt" enligt median.

Och det verkar som om folk aldrig är nöjda med hur man ser ut. "Du är för smal", "Du är för tjock", "Du tränar för mycket" eller "Du tränar för lite".
Jag måste bara säga, bra skrivet. Håller med dig.
Om alla skulle strunta i denna viktfixeringen och inte titta på videos/program/tidningar osv där dom pratar om "denna vikten är rätt" eller "detta utseendet är rätt" så kanske det slutar nästan helt? Fast det är nog omöjligt.
 
Folk kommenterar alltid något, ta det från en som kämpat mot anorexia i 7 år och blivit kallad äcklig, benig, okvinnlig mm som senaste 2 åren har fått en mer kurvig kropp, med en mage som får valkar när jag sitter och höfter som inte längre sticker ut. Är i väldigt hälsosam vikt och blir nu kallad mullig och tjock, får höra "gud vad hon lagt på sig" mm. ALLTID får man höra något negativt. Man får bara lära sig att alla måste inte tycka jag är snygg, alla måste inte avundas mig eller gilla mig. Bara jag gör det och mina vänner gör det så rör det inte mig om någon tycker jag är tjock.

Kvittar om man väger 40 kg eller 400 kg som sagt, man kommer få höra något negativt. Är man för tränad är man manlig, r man för otränad är man dallrig och slapp.

Bättre är att försöka bli trygg i sig själv och ta del av alla fördelar det finns med att se ut som man gör. Framhäva det man faktiskt tycker om! Alla gillar olika, t ex gillar jag själv kvinnor med mycket röv! haha rent utseendemässigt då och män som är smala utan en massa otäcka muskler. Inte precis idealet men det är vad jag finner attraktivt , precis som vissa kommer tycka det är snyggt med smala och andra tycker det är snyggare med någon som kanske är överviktig.

Usch vad arg man blir.
Man får inte vara smal, man får inte vara tjock, man får inte vara det eller det utan man måste vara någon magisk kroppstyp för att alla ska bli nöjda.
Alla gillar olika utseendesmässigt, precis som du sa.
 
@Ryttaren Människor som anmärker på folks utseende är en av de värsta sakerna jag vet :down: Även om det låter som en klyscha så lägger jag ingen vikt i hur varken personer ser ut, har för kroppsstorlek eller val av klädsel.

Det är så förbaskat med press på hur man skall se ut idag och ärligt talat så blir man ju smått knäckt, för man hittar fel på sig själv och hjälper då någon annan till med det också blir det en ond cirkel.

Något jag tänker på är också hur viktigt det är hur man omnämner utseende och kroppsformat kring barn. Minnen från en mamma som ständigt var "rädd" för vågen, täckte sig pga "trivsel kilo"eller rackade ner på sig själv hela tiden blev sedan min vardag med. 8 år och smal som attans var första gången jag också kom fram till att jag var tjock och ful. Det har jagat mig sedan dess och det var givetvis inget medvetetmin mamma gjorde, det bara följde med flera generationer
 
Det finns en enkel lösning: sluta bry dig. Säg ifrån om någon förolämpar dig men i övrigt är det ju bara att ignorera saken alternativt ta den eventuella fighten. Men att gå omkring och må dåligt pga skriverier på internet, alltså nej, det är bara att slösa energi.
 
Kunskap är bättre än skönheten som är "rätt" enligt median.

Och det verkar som om folk aldrig är nöjda med hur man ser ut. "Du är för smal", "Du är för tjock", "Du tränar för mycket" eller "Du tränar för lite".
Jag måste bara säga, bra skrivet. Håller med dig.
Om alla skulle strunta i denna viktfixeringen och inte titta på videos/program/tidningar osv där dom pratar om "denna vikten är rätt" eller "detta utseendet är rätt" så kanske det slutar nästan helt? Fast det är nog omöjligt.

En sak som man nog måste inse också är att man inte kan leva åt andra än sig själv. Visst, jag kan tycka att det är hemskt tråkigt att folk går runt med dåligt självförtroende pga medias bild av kvinnor osv, MEN så länge personerna inte ber mig om hjälp så tjänar det inget till att jag går runt och funderar på det, framförallt inte om det får mig att själv må dåligt av det. För att samhället i stort ska ändras så krävs det mer eller mindre att de flesta på individnivå bestämmer sig för att ge fan i utseendefixerade saker. Visst kan man göra olika saker för att påverka, man kan starta bloggar om välmående, engagera sig politiskt eller liknande, men gör man inte det utan "bara" lever ett vanligt liv med normal mängd påverkan på andra, då är det nog många gånger bäst att fokusera på sig själv och sina närmsta.

Kanske klarar folk rent allmänt att tänka på vad "alla" gör för "dåligt" utan att själv dras ner av det. Själv klarar jag inte det. Försöker jag engagera mig i allting överallt så hamnar jag lättare i dåligt sällskap, får fler negativa kommentarer från andra osv. För mig fungerar det bäst att prioritera mig själv och mitt eget välmående innan jag försöker ta hand om alla andras välmående också. Visst delar jag med mig av tips för hur man kan må bättre i den mån folk är intresserade och vill prata med mig, men jag letar inte upp och insuper all galenskap som finns överallt i världen hela tiden. Jag är inte mer än en människa. Ingen orkar hur mycket som helst, men genom att ha en relativt realistisk bild av mig själv och inte ställa orimliga krav varken på mig eller folk i min omgivning så har jag fått även andra att må bättre. Flera gånger har folk spontant sagt till mig att det känns kravlöst och avslappnande att umgås med mig. Sådana komplimanger älskar jag och jag tror också att när olika personer väl upplevt en sådan känsla tillsammans med någon, då blir det också lättare för dem att sprida vidare det till andra.
 
Det gör ont när någon säger så.
Det har gett sämre självförtroende lika mycket som när någon säger att man måste vara smal, annars så är man ful.
Borde man inte se ut som man vill? Eller är man bara ben - som endast kommer att vara med "hundar" som dom kallar män som tycker om smala kvinnor.
Varför får inte alla se ut som dom vill, utan press och kränkningar? Varför måste alla försöka ge en sämre självförtroende bara för att ge dom bättre?
Det gör ont när någon kallar en för ben, att man inte är riktig och att alla killar som vill vara ihop med en är hundar.
Det gör inget bättre. Att säga så är inte bättre än att säga att man måste vara smal.
Kan vi inte bara sluta med allt detta onödiga tjatet om vikt, och sluta förolämpa andra? Varför kan vi inte bara acceptera att alla ser olika ut kroppsmässigt?..:(
Jag tycker att alla är lika mycket värda. Man ser inte någons personlighet beroende på deras vikt, längd eller form.

Jag förstår vad du menar. Det är svårt att inte bry sig när man ser sådant överallt och att det verkar helt accepterat att säga elaka saker till folk som är smala? Kalla någon för fet och folk blir rasande, anklaga folk för att ha anorexia är i många sammanhang helt okej???
Och jag vet också att det bästa för en själv är att inte bry sig men jag vet också hur oerhört svårt det är. Själv får jag höra hur smal jag är och hur mycket mer jag behöver äta av många i min omgivning. Även äcklade miner och hat är inget ovanligt och detta gäller inte bara mig utan även andra som är "för smala".
Ja jag är gammal nog att stänga öronen och strunta i dom, en bra dag. Men dagar som redan är dåliga så når allt det där fram och hatet mot sin egen kropp och faktumet att det inte går att ändra på blir överväldigande.

Så ja jag håller verkligen med dig, världen vore så mycket bättre om folk accepterade att vi alla är olika.
 
Citerar Lady Dahmer:

Ja, jag vet att det finns väldigt många smala människor naturligt men bu fucking hu liksom. Ja, jag förstår att det kan vara lite jobbigt med nedsättande kommentarer (och det är givetvis inte ok att hacka på någon, oavsett kroppstyp) men fan, ha lite jävla perspektiv. Nej, jag tycker inte synd om kvinnor i storlek 34. Jag tycker inte ens synd om er när den gamla slagdängan "kvinnor ska ha kurvor" dyker upp. (även om jag håller med om att kvinnor inte ska nånting)

Ni blir bekräftade varje dag. Konstant, i ett samhälle som hyllar smalt. I media. I butikerna som bara tar in kläder i små storlekar. I tidningar, i reklamen; på billboards runt i hela landet, på tv; Ju längre en kvinna jobbar i tvbranchen desto magrare blir hon (och desto mer framhävs hon), i filmer; shit hela jävla hollywood består av kvinnor som har ätstörningar och som avgudas som vår tids gudinnor. (och här kan vi snacka normsättande) På skolgården, på arbetsplatsen. ALLA vill vara smala.

Smalt = snyggt. Smal = lyckad.

Tjock = dum, karaktärssvag och lat.

Jag håller med henne. Ja, folk borde ge fan i att kommentera andras kroppar. Men nej, att det finns en facebookgrupp som heter "Real women have curves" är inte något som berövar smala privilegiet att (på västerländsk samhällsnivå) anses ha den ultimata kroppen.

Att det är svårt att låta bli att lyssna på elaka kommentarer om man har en dålig dag? Ja, det är det även om man inte är smal.
 
@LadyCovergirl Jag tror att man kan ta åt sig ganska så mycket över vad någon skriver på nätet också. Mycket beror säkert på ålder, självförtroende och ibland kanske även sin uppväxt som präglat en på en eller flera olika saker. Du har helrätt i att man ska strunta i det totalt! Men jag kan ärligt bekänna att jag som person inte kunnat skjuta undan dumma kommentarer. Speciellt inte när man inte är trygg med sig själv och sin kropp.

@Andromedae Åh, det inlägg hade jag i åtanke igår. Det är så jävla klockrent. Lady Dahmer skriver mycket tänkvärda saker utöver det du citerade och det har fått en att öppna upp ögonen i många situationer :) :bow:
 
en sak som jag har märkt mycket av är att det är mer acceptabelt att va på någon som är smal än någon som är tjock. nåde den som säger nått om dom tjocka för dom är det synd om och dom kan bli sårade. men en smal person ska bara ta det. dom får väl äta mer då så dom blir normala. jag var väldigt smal förut och fick jämt höra det. nu väger jag normalt men jag trivs inte med det riktigt då jag har fått lite mage. är nöjd i övrigt då jag ändå inte är fet. men mage och lite valkar äcklar mej när jag alltid har vart pinnsmal
 
nu väger jag normalt men jag trivs inte med det riktigt då jag har fått lite mage. är nöjd i övrigt då jag ändå inte är fet. men mage och lite valkar äcklar mej när jag alltid har vart pinnsmal

Här ger du lite svar åt dig själv. Varför är det fel att ha fått lite mage? Varför ser du lite valkar som något äckligt?
Det är inte för att just du råkar vara född med en tanke om att smalt är "bäst" och lite rundare är lite "fel". Det är samhället som har gett dig den bilden.
Precis som alla andra i samhället peppras av bilder att smalt är det rätta. @Andromedae hade ett väldigt bra citat där.

Att det är "mer synd om" (ogillar det uttrycket men hittar inget bättre för stunden) tjocka än smala beror alltså på samhällets ideal. Bara en sån sak som att jag tvekade ett ögonblick inför att skriva tjocka - för att det kan låta nedsättande - medans smala kändes naturligt att skriva. Så laddade är orden (och formerna).
 

Liknande trådar

Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
9 643
Senast: SiZo
·
Kropp & Själ Jag är 22 år gammal och har varit sjukskriven i 4 år. Kraschade med ork, har fortfarande inte fått någon tydlig diagnos men läkarna...
2
Svar
36
· Visningar
4 033
Senast: MiaMia
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
2 930
Senast: __sofia__
·
  • Artikel
Dagbok Jag skrev om dethär i min andra dagboks tråd men jag in såg att jag vill göra ett tydligare inlägg om det i en egen dagboks tråd. Och...
Svar
12
· Visningar
1 962
Senast: Mauen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp