Recept på hundmat

Sv: Recept på hundmat

Viacutan innehåller inga aminosyror utan fettsyror.
Ditt torrfoder ligger i sig lågt i protein, när du ersätter hälften av detta med din blandning utan ngn riktig proteinkälla hamnar du riktigt lågt, har din vet verkligen räknat på proteininnehållet.
Som nämnts tidigare är det frågetecken även när det gäller mineraler i vitaminer.
PL
 
Sv: Recept på hundmat

Det är lite skillnad på fettsyror (som finns i Viacutan) och aminosyror som är proteiner...

Aminosyrorna finns främst i animalier.
Det protein som finns i vegetabilier kallas "ofullständigt" och är dessutom väldigt svårt för hunden att ta upp och omvandla till ex muskelmassa.

Dessutom verkar du inte ge det kalciumtillskott som är livsnödvändigt för hunden.

Vill inte att du ska behöva känna att du ska sitta och försvara dig, men kontakta en duktig Näringsfysiolog för hund.
Den kost du ger är inte bra, men du behöver själv inte vara expert för att sammanställa en bättre foderstat.
Det finns de som är duktiga på detta, och dit hör inte din veterinär, även om han kanske är expert på hund i övrigt.
 
Sv: Recept på hundmat

Det går att få till en bra aminosyrasammansättning med vegetabiliska proteiner men det fordrar kunskap. Smältbarheten är beroende av beredning, precis som människan kan hunden tex inte smälta oprocessad soja ordentligt.
PL
 
Sv: Recept på hundmat

Det finns det ju lite delade meningar om...

Men visst går det att få en teoretiskt fungerande meny på det viset.
Dock har ju djurtester bl a på Amerikanska FDA visat att ex soya inte alls bara för med sig goda egenskaper till hunden.
 
Sv: Recept på hundmat

kl

jag reagerar också på den hr typen av foderstat..inte så mkt på allergin,men på att det utesluts viktiga saker som hunden bevisligen KAN äta,och blandas lite hit och dit.

jag räknatr foderstat på minahundar när jag hade dem på hemlagat,också pga av allergi,och det är noggrannare änman tror..tex så skall riset vara kokt på ett seciellt sätt,grötris gärna o söndrekokt,för att dte skall fungera.

jag har pratat med marie sallander,vars bok fö rekommenderas varmt,och på dne tiden räknade hon gärna foderstat och var behjälplig med råd mot en mkt billig penning.

jag kan inte nog rekommendera dig att ta kontakt med henne,just nu mår din hund bra,vilket inte är så konstigt,men förr eller senare uppstår bristsymptom o de kan vara ett helvete att komma tillrätta med..jag har själv fått akutomplaceringar utan päls o som spydde upp all mat pga undernäring.

det viktigste just nu är att hittane bra proteinkälla som hunden tål,och är den vegetabilisk så måste du vara helt säker på att dne kan ta upp den giva du ger.
 
Sv: Recept på hundmat

Bl a det att isoflavoner visat toxisk effekt på vävnader och sköldkörtel.

Studier på soya i hundmat har inte tillräckligt många år bakom sig för att man ska kunna säga att det är en bra proteinkälla enligt flera forskare.
Även Hedhammar var osäker på hur det skulle utvecklas på sikt.

Naturligtvis finns det alltid några individer som av olika skäl inte kan äta riktigt protein, så där kan ju soya vara nödvändigt.
Men jag skulle själv hellre prova med vassleprotein i första hand.

I just detta fall går det ju att göra en tillräcklig foderstat då hunden tål fisk och ägg.
 
Sv: Recept på hundmat

Att soja liksom alla baljväxter innehåller antinutritionella ämnen är ett problem o jag skulle inte heller rekomendera det som huvudsaklig proteinkälla om det inte är absolut nödvändigt.I detta fallet hälften av intaget är ett äggbaserat torrfoder skulle soja kunna tänkas som en del av proteintillskottet. Fisk är vad jag skulle välja i första hand eftersom trådskaparen vet att hunden tål det. Vassleprotein till hund vet jag inget om men det borde inte vara några problem som en del av tillskottet.
PL
 
Sv: Recept på hundmat

HEJ HEJ
Har läst dom olika tipsen kom att tänka på en liten kille som var alergisk mot allt kött utom Älg.Kanske värt att pröva???:confused:
 
Sv: Recept på hundmat

Jag har själv Westie som kan vara lite överkänslig mot köttprotein , man kan dock ej utesluta animaliskt protein i en kost för hundar. Hund härstammar från varg och varg äter till 99 procent enbart kött.
Kokt torsk är bra att utfodra med och lax är även det utmärkt mat till hundar. (Lax kan dock vara aningen fet men innehåller dock mkt omega 3 fettsyror). Tycker du ska satsa på fisk..Och har jag inte helt fel har jag för mig att det finns hundtorrfoder med fisk. Kommer tyvärr inte ihåg vad det heter..:crazy: Din hund överlever säkerligen på denna kost men som så många andra nämnt kommer inte detta hålla i längden. Jag hoppas att allting löser sig för dig!
 
Sv: Recept på hundmat

Hundar är inte nödvändigtvis köttätare. De klarar sig mycket bra på enbart vegansk kort utan animalier i. Jag tycker det är synd att sån okunskap fortfarande finns.

några länkar:

http://www.tasse-nisse.se/
http://www.vegepets.info/

Lycka till med din hund förresten, fler hundägare borde byta till vegansk kost åt sin hund, både för hundens hälsas skull och med omtanke av alla de djur som plågas tills döds i köttindustrin.
 
Sv: Recept på hundmat

Jag gör ett litet trådlån om det är ok?Ni verkar ju ha lite koll på vad en hund behöver få i sig så min fråga är istället:

Då min hund inte är speciellt förtjust i "vanlig" hundmat så kokar jag också mycket själv.Jag brukar koka lever,hjärta,köttfärs och annat kött som jag kan få tag i billigt och blandar i blodpudding,ris,makaroner,morötter och andra grönsaker.Dessutom får hon ett ägg varannan dag.Blir det matrester över så blir det också i matskålen.Hon får torrfoder blandat i detta men pillar nästan alltid ut det och lämnar.Är detta ok för att en hund ska få i sig allt den behöver? Hon är 1 år,har bra päls o vikt i övrigt.:confused:
 
Sv: Recept på hundmat

Hej!
Jag som har oturen att ha en köttallergisk hund och då måste köpa svindyrmat till honom pga detta har börjat laga mat till honom som jag fryser in.

Antar att det finns fler som tycker att maten kan vara lite dyr:confused:

Fick det här av en veterinär:

Hundmaten kan innehålla:
Ris, Potatis, Havregryn, Morötter, Broccoli, Skalad Hirs, Krossat Bovete, Cornflakes, Osötade kalaspuffar (ej till hund som är kännslig mot vete), Makaroner, majs.

Jag brukar variera men grunden är alltid ris, potatis, morötter, makaroner. Dessa saker går alltid att få tag i billigt. Eftersom hunden är allätare som oss människor så kan de oxå hitta näring i allt. För att få fin päls har jag gett honom pressad linfröolja och B-Vitaminer från Emin.

Min 15 kg säck räcker dubbelt så länge än om jag bara skulle ge torrfoder. Den lagade maten ger jag endast 1,5 dl av per mål mat.

Hej!
Har läst igenom hela tråden kommer inte ihåg allt jag läste men men känner att jag behöver säga några saker, som förhoppningsvis kan hjälpa dig och din hund :).

Ja hunden tillhör inte rena köttätare utan kan stoppa i sig diverse saker dock INTE spannmål.
Trots tendensen till "allätare" så är hunden i huvudsak köttätare där även ben och brosk ingår som en mkt viktig del av maten. De grönsaker som hunden får bäst näring mm ur är sånna som befinner sig i dödade bytens mage (halvbehandlat med andra ord) eftersom hunden inte klarar av att bryta ner detta sj. Skulle vilja tipsa dig om att läsa lite BARF böcker där man kan hämt mkt bra info.
Åter till ämnet, kött och ben är huvuddelen av hundens föda de grönsaker som ges ska mest bestå av gröna blad inga grönsaker ska kokas!! i och med upphättningen förstörs väldigt mkt i grönsakerna som hunden behöver. Allt kött och alla ben ska ges råa. Om jag var du skulle jag ge hunden bara fisk i en period för att sedan försöka introducera kött av annat slag, i första hand fågel av dom mindre sorterna. Jag skulle inte bry mig om sedan hunden inte klarade av kött från stora djur, tex gris, ko, häst mm är sånt som dom inte behöver. Gris ska man tom undvika.
Du kan med fördelköpa helt orensad fisk med huvud inkråm och allt och ge till hunden.
Sedan måste jag tillägga att (vilket jag inte påstår du ger din hund) ingen hund ska gå på vegan mat. Ge heller inte mjölkprodukter och liknande, gärna råa ägg, oljor vitaminer och mineral tilskott.
Hoppas nu allt går bra med din hund :D.
 
Sv: Recept på hundmat

GLÖMDE!!!! Tillägga att jag även skulle pröva div olika typer av kött från vilt! :p (sj efter att du hållt på med fisk i en period):D
Såg nu även att tråden var ganska gammal :eek::angel:.... Så till att börja med, hur går det med din hund hittat ngn lösning?
Sorry insåg inte att det var en gammal tråd förrän nu:crazy::o
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Recept på hundmat

hunden är inte omnivor, den är carnivor. kan den verkligen få i sig alla aminosyror på helt vegansk kost? tål den inget animaliskt protein alls?

Det där är inte sant. Hunden är inte carnivor. En hund kan teoretiskt sätt vara vegetarian, men det är kanske inte optimalt för den. Protein med de essentiella aminosyrorna kan komma från tex soja.

Det man istället ska oroa sig för när det gäller hemlagat foder, är att hunden inte får i sig rätt mängd mineraler och vitaminer. Tex om man ger hunden massa ben så kan den få kalciumöverskott, vilket gör att andra tvåvärt positiva joner (järn, magnesium, zink, koppar etc) inte tas upp och djuret får brist på något annat.

Källa: Föreläsning av Marie Sallander, agrD, som forskar på utfodring av hund vid SLU i Uppsala, 2008-03-05.
 
Sv: Recept på hundmat

Tråden är ju snart 2 år gammal, så jag vet inte ens om hunden i ursprungsfrågan lever.
Någon som vet??

Liljekonvalj, du får samma fråga som trådskaparen; vad ger du för tillskott?

Kosten i sig som du serverar ska inte vara något problem, men du behöver verkligen inte koka kött och inälvsmat om det är av svensk härkomst.

Undvik matrester som är kryddade och/eller innehåller lök (inkl vitlök).
Koka alltid ris och andra kolhydrater i dubbel tid i dubbel mängd vatten. Potatis ska koka till den börjar falla sönder.

Marin omega 3 är också viktig.
Linfrö eller rapsolja kan inte ersätta fisk- eller laxolja.
 
Sv: Recept på hundmat

Och där ser vi exmpel på en riktigt sjuk myt som veganerna skapat.
Det sjukaste är att människor som påstår sig värna om djuren sprider den här idiotiska filosofin.
 
Sv: Recept på hundmat

En sjuk myt som veganerna skapat? Det är många som måste byta till vegankost åt sina hundar för att rädda deras hälsa, trots att de själva inte är veganer.
Och hur kan man påstå att man bryr sig om djur när man stöttar köttindustrin? Någon mer självisk handling får man leta länge efter.

Hundar kan visst klara sig mycket bra, om inte bättre, på vegetarisk kost, jag vet att människor gärna håller fast vid det gamla men ibland får man faktiskt försöka hänga med i utvecklingen. Det finns hundar som levt i många år på vegetarisk kost och mår mycket bra av det.
Jag antar att du (som säger att det är en myt) även är en sån som tror att det skulle vara dåligt för barn att växa upp på vegankost. Jag föreslår att du läser på lite innan du försöker lura godtrogna människor som bara vill det bästa för sina djur.
 
Sv: Recept på hundmat

Och hur kan man påstå att man bryr sig om djur när man stöttar köttindustrin? Någon mer självisk handling får man leta länge efter.

Självisk? Du är välkommen att hälsa på hemma hos oss och vår "köttindustri". Kom sen och snacka om självisk. :mad:
 

Liknande trådar

G
Hundhälsa Brukar allt som oftast laga min egen hundmat nu mer! Är höggravid och har idag inte möjlighet att åka och handla och insåg att det...
Svar
4
· Visningar
1 617
Senast: Gilan
·
L
Övr. Hund Har en fråga till er bukefalister!Jag är inte emot något hundfoder men pga en kräsen liten dam så har jag börjat göra eget...
Svar
11
· Visningar
2 012
Senast: MrsScabtree
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Tälta med hund
  • Bra och smakligt blötfoder?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp