Receptbelagd medicin till andra

Madick

Trådstartare
Om en vuxen ger ett barn sin egen receptbelagda medicin och dessutom inte kollar doseringen och barnet blir förgiftad och blir så sjuk att det krävs ambulanstransport och observation efter motgift getts. Borde inte det vara ett brott? Framkallande av fara för annan? Vem skulle i så fall anmäla detta? Sjukhuset eller anhörig och vad skulle påföljden kunna bli? Den vuxna är inte förälder till barnet men har ändå en nära relation.
 
Jag kan inte det här, så jag borde väl inte svara egentligen, men man tycker att sjukhuset/vårdpersonalen borde ha anmälningsplikt?
 
Sjukvården har anmälningsplikt om man misstänker våld eller annat likvärdigt missförhållande. Jag skulle tro att detta fall hamnar på den som har kännedom om fallet så att säga, det är inte så ofta hela historien kommer fram i vården, så anhörig är nog mer troligt.
 
Och var skulle det då anmälas? Polisen?

Det är inte brottsligt att vara korkad, så skulle tro socialförvaltningen är vart man skulle vända sig med en orosanmälan. För är man omdömeslös i den frågan är man antagligen det i många andra frågor med.
 
Om en vuxen ger ett barn sin egen receptbelagda medicin och dessutom inte kollar doseringen och barnet blir förgiftad och blir så sjuk att det krävs ambulanstransport och observation efter motgift getts. Borde inte det vara ett brott? Framkallande av fara för annan? Vem skulle i så fall anmäla detta? Sjukhuset eller anhörig och vad skulle påföljden kunna bli? Den vuxna är inte förälder till barnet men har ändå en nära relation.

Jag skulle tro att det platsar in som vållande till kroppsskada eller sjukdom och går att polisanmäla. Det är också viktigt att berätta sanningen till läkare/sjukvård så att det dokumenteras, och jag tror att en anmälan till socialen ger snabbast resultat även om jag anser att det definitivt ska anmälas till polisen också.
 
Alla människor har rätt att anmäla oro för att ett barn far illa, sjukvårdspersonal är skyldiga att anmäla oro för att ett barn far illa. Men som sagt om personal tror att det rör sig om en olyckshändelse/engångsdumhet så behöver man inte anmäla, för då är man inte orolig för att barnet far illa. Det är till socialtjänst man skall vända sig. Sjukvårdspersonal har tystnadsplikt gentemot polis om inte brottet tros generera mer än, numera, ett års fängelsestraff.
 
Framkallande av fara för annan. Böter eller fängelse upp till två år. Hittade när jag satt uppe i natt. Ovarsamhet är inte förmildrande.
 

Liknande trådar

Relationer När är det rimligt att vuxen-barn relationen övergår till vuxen-vuxen relation? Jag läste den här artikeln...
13 14 15
Svar
282
· Visningar
26 339
Senast: Petruska
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
7 702
Senast: _Taggis_
·
Katthälsa Hej! Jag vill dela med mig om min katts historia med förhoppningen att kanske hjälpa någon vars katt fått kronisk njursvikt. Jag är...
2 3
Svar
59
· Visningar
40 062

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Hundrädda
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp