Reda ut och gå vidare

TheRedLightning

Trådstartare
Hur bör man gå tillväga när människor, man inte kan undvika daglig kontakt med, inte vill reda ut konflikter för att kunna gå vidare?

Har själv hamnat i en knepig sits, där jag ofta får höra när jag vill reda ut för att kunna gå vidare att jag inte ska "lägga energi på det", "orka", "gilla läget" eller "tänker inte diskutera det mer med dig".
Det enda jag märkt är att dessa svar kommer i samband med att konflikten/frågan är "jobbig" enligt den andra parten, men det går aldrig att komma vidare om man håller på så.
Tyvärr kan jag inte undvika den här personen (vilket egentligen kanske hade varit det bästa) och vissa saker måste man kunna reda ut för att gå vidare.

Behöver lite råd och pepp, då jag känner mig villrådig.
 
Då kommer man inte längre. Man får tänka att det är den andra parten som valt att konflikten inte ska redas ut - och sedan får man gå vidare.
Men vissa saker måste redas ut för att kunna gå vidare och det är just då jag undrar hur man gör, för det går inte att gå vidare om man inte reder ut det.
Sen att allt inte behöver redas ut, det är då man kan låta det vara, men det är mer specifik dom där gångerna när man MÅSTE reda ut det för att kunna gå vidare som jag är intresserad av hur man gör, om det ens går vill säga.
 
Om människan vägrar reda ut det, då hade jag försökt släppa det för min egen skull.
Hur mycket kontakt måste du ha med personen? Hade försökt ha så lite kontakt som möjligt, hälsa när ni ses men inget mer (om det är möjligt)
 
Men vissa saker måste redas ut för att kunna gå vidare och det är just då jag undrar hur man gör, för det går inte att gå vidare om man inte reder ut det.
Sen att allt inte behöver redas ut, det är då man kan låta det vara, men det är mer specifik dom där gångerna när man MÅSTE reda ut det för att kunna gå vidare som jag är intresserad av hur man gör, om det ens går vill säga.
Grejen är att DU tycker att det måste redas ut. Om motparten inte tycker det så kan du inte tvinga hen, hur korkad hen än är i sitt motstånd. Och då måste du tänka som jag skrev: ok, det är hen som valt det, då får jag gå vidare.
 
Jag kannog vara en sån som inte vill bena ut och reda ut och gå till grunden i en "konflikt". Jag förstår inte syftet iom att jag själv lätt finner mig i agree to disagree eller bara känslomässigt klipper av för att personen i mina ögon inte kommer ändra sig, utan palla lägga energi på att reda ut något med en ytlig bekant där jag inte värderar relationen så högt.

Låter ju ganska kallt och taskigt men upplever att folk ibland vill reda ut saker som inte är trassliga. X betedde sig som skit, Y finner sig inte utan dumpar relationen. Fattar inte vad som ska redas ut.
 
Grejen är att DU tycker att det måste redas ut. Om motparten inte tycker det så kan du inte tvinga hen, hur korkad hen än är i sitt motstånd. Och då måste du tänka som jag skrev: ok, det är hen som valt det, då får jag gå vidare.
Men ibland uppstår sådana där situationer när man måste reda ut för att kunna möta personen i fortsättningen också, eller ska man låta det blir ett "krig" bara för att motparten inte vill reda ut och man tyvärr inte kan undvika personen?

I mitt fall handlar det om en arbetskollega, så det kommer inte bli kul att gå till jobbet om inte vissa saker reds ut, men det låter som om att det inte ens går, så får väl ställa in mig på att det kommer bli en tråkig period framöver.... skit också, jag som gillade mitt jobb.... :(
 
Men ibland uppstår sådana där situationer när man måste reda ut för att kunna möta personen i fortsättningen också, eller ska man låta det blir ett "krig" bara för att motparten inte vill reda ut och man tyvärr inte kan undvika personen?

I mitt fall handlar det om en arbetskollega, så det kommer inte bli kul att gå till jobbet om inte vissa saker reds ut, men det låter som om att det inte ens går, så får väl ställa in mig på att det kommer bli en tråkig period framöver.... skit också, jag som gillade mitt jobb.... :(
Det är naturligtvis jättejobbigt. Men det går sällan att tvinga någon annan.

Sedan kanske det beror på hur du har närmat dig problemet också. Min erfarenhet är att bästa sättet kan vara att lägga sig platt, även om det svider: "Jag känner att jag måste ha gjort något som gjort dig arg och det tycker jag är väldigt tråkigt. Kan du berätta vad det är så att vi inte hamnar där igen?"
 
@RedHyuuga: Jag håller med de som sagt att ibland får man bara lov att släppa och hålla sig professionell när man möts på jobbet.

Är det en situation som kan påverka ditt arbete är det din chefs sak att reda ut det, det är bla det de har betalt för.
 
Men ibland uppstår sådana där situationer när man måste reda ut för att kunna möta personen i fortsättningen också, eller ska man låta det blir ett "krig" bara för att motparten inte vill reda ut och man tyvärr inte kan undvika personen?

I mitt fall handlar det om en arbetskollega, så det kommer inte bli kul att gå till jobbet om inte vissa saker reds ut, men det låter som om att det inte ens går, så får väl ställa in mig på att det kommer bli en tråkig period framöver.... skit också, jag som gillade mitt jobb.... :(
Hur mkt kontakt har du med personen? Jag har vissa på mitt jobb där jag har insett att vi har olika uppfattningar. Alla kan inte älska varandra. Däremot är det viktigt att inse att man är på en arbetsplats och då får man vara professionell och se till att arbetsuppgifter flyter. dvs man kan inte störa sig på allt som folk gör.
Dvs jag skulle bara ha gått vidare om jag varit du om det är så att arbetsuppgifter etc blir lidande. Det kan ju vara så att den andra personen inte tycker det är någon stor grej och tycker att det flyter bra.
 
Sällar mig till kören: släpp och gå vidare. Om du erbjudit personen att reda ut saken och hen inte vill - då måste det få vara så. Gör en pudel och försök; du kan inte göra mer. Möjligen försöka lite längre fram i tiden, då kanske hen är mer intresserad av att reda ut. Just nu kanske han är för upprörd för att vilja det.
 
Kan du ge ett exempel på något som man måste reda ut? Du behöver inte berätta vad det är som faktiskt har hänt, men om du kan ge ett teoretiskt exempel vore det bra för jag kan inte riktigt förstå hur du menar när du säger att det måste redas ut? Jag tänker som många andra redan skrivit att man kan inte tvinga andra att hantera konflikter på det sätt man själv skulle föredra, det är bra om man hanterar saker på liknande sätt men gör man inte det så blir det ju så.

Och nu ska vi se hur jag kan formulera det här... Jag menar ingen pik nu, utan det är en helt ärlig observation som inte är avsedd som kritik mot dig, OK? Väldigt ofta i trådar här på Buke när du blir oense med andra i diskussioner så avslutar du det helt enkelt genom att konstatera att du inte tänker diskutera det mer, kan du inte tillämpa samma taktik på den här konflikten med din arbetskamrat? Du är ju fortfarande kvar på Buke trots ganska många sådana avbrutna diskussioner där inget retts ut, om du klarar det går det inte lika bra med jobbkamraten? Kan du föreställa dig att hen är ett nick på Buke?
 
Men vissa saker måste redas ut för att kunna gå vidare och det är just då jag undrar hur man gör, för det går inte att gå vidare om man inte reder ut det.
Sen att allt inte behöver redas ut, det är då man kan låta det vara, men det är mer specifik dom där gångerna när man MÅSTE reda ut det för att kunna gå vidare som jag är intresserad av hur man gör, om det ens går vill säga.

Det krävs, som de andra redan sagt, två villiga parter för att kunna reda ut något. Om den ena parten inte är intresserad så går det inte. Du målar in dig i ett hörn om du anser att det måste göras för att ni ska kunna gå vidare. Du behöver inte råd om hur du tvingar in den andre i en förhandling. Du behöver råd om hur du släpper och går vidare.
 
@RedHyuuga
Jag vet inte vad du menar med att "reda ut" en konflikt, men för mig är det att få någon typ av avslut. Kan/vill/orkar man inte prata om situationen så brukar jag helt enkelt säga något i stil med;
"Detta blev ju inte så bra, ska vi dra ett streck över det som hänt och gå vidare?"
Då känner jag själv att jag rett ut situationen tillräckligt för att inte tänka mera på det, och man vet vart man har varandra i fortsättningen.
Kan det fungera i din situation?
 
Det är naturligtvis jättejobbigt. Men det går sällan att tvinga någon annan.

Sedan kanske det beror på hur du har närmat dig problemet också. Min erfarenhet är att bästa sättet kan vara att lägga sig platt, även om det svider: "Jag känner att jag måste ha gjort något som gjort dig arg och det tycker jag är väldigt tråkigt. Kan du berätta vad det är så att vi inte hamnar där igen?"
Är inte så jätteglad i det där "platta" du beskriver, är redan platt naturligt, blir alltid överkörd och ingen som varken ser eller hör mig, så vet inte riktigt hur det skulle kunna göra situationen annorlunda eftersom jag redan är "platt"...?
 
@RedHyuuga
Jag vet inte vad du menar med att "reda ut" en konflikt, men för mig är det att få någon typ av avslut. Kan/vill/orkar man inte prata om situationen så brukar jag helt enkelt säga något i stil med;
"Detta blev ju inte så bra, ska vi dra ett streck över det som hänt och gå vidare?"
Då känner jag själv att jag rett ut situationen tillräckligt för att inte tänka mera på det, och man vet vart man har varandra i fortsättningen.
Kan det fungera i din situation?
Om personen ändå kunde säga så istället för att använda en tykig ton och säga "orka". Hade personen sagt det du precis skrev och i en vänlig men ändå bestämd ton, ja då hade jag nog kunnat köpa det bättre, men inte när man är tykig och uppkäftig i sitt tonläge, fattar inte vad det går ut på.... :(
 

Liknande trådar

Relationer Hur går man vidare efter sexuella trakasserier? När folk man trodde var ens vänner visar sin rätta sida. När andra vänner vänder en...
Svar
6
· Visningar
778
Senast: IzeUnicorn
·
Kropp & Själ Jag är 22 år gammal och har varit sjukskriven i 4 år. Kraschade med ork, har fortfarande inte fått någon tydlig diagnos men läkarna...
2
Svar
36
· Visningar
4 033
Senast: MiaMia
·
  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 907
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
17 036
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp