Reducerad hyra?

pepp

Trådstartare
Ska försöka fatta mig kort :D
1 april flyttar jag ur min lägenhet då den ska totalrenoveras. Idag fick jag ett papper i brevlådan att dom ska börja renovera avloppsstammarna i lägenheten nästa vecka.

Jag kommer få veta 1 dag innan avstängning vilka avlopp som berörs i resp. lägenhet. Vet inte ännu hur länge detta kommer ta, kommer iallafall inte kunna använda dusch/kök/wc utan hänvisas till toaletten i tvättstugan.

Är detta nånting man kan kräva reducerad hyra för? Jag betalar dyr hyra och då vill jag ju kunna använda min lägenhet fullt ut.
Vill gärna ha lite kött på benen innan jag kontaktar dom ang. detta.
 
Ska tillägga att jag försökte få flytta ut 1 månad tidigare, men nä det gick inte. Eller ja, flyttat hade jag kunnat göra, men hade ju fortfarande fått betala en hyra...
 
När de gjorde relining i lägenheten jag hyrde i andra hand så fick jag ta vatten ur kranen men inte hälla ut något i avloppet. Så det gick bra att ex. ta ett glas vatten.
Skit jobbig var det dock eftersom jag var gravid och led av kräkningar. Salladsskål here i come!!
 
När de gjorde relining i lägenheten jag hyrde i andra hand så fick jag ta vatten ur kranen men inte hälla ut något i avloppet. Så det gick bra att ex. ta ett glas vatten.
Skit jobbig var det dock eftersom jag var gravid och led av kräkningar. Salladsskål here i come!!

Då borde det vara så här med sen...
Ja min granne sa det, tänk om man blir sjuk och måste vara i lägenheten hela dagarna, vad fan gör man då?!
 
Här gjorde de stambyte i höstas, inget avlopp i varken kök eller badrum under ca. 5-6 veckor (gick dock fortare att få tillbaka vatten o avlopp i köket) och vi hänvisades till att diska i tvättstugan och gå på toa/duscha i baracker som de ställde på innergården.
Hyresvärden erbjöd ersättningslägenhet under tiden om man ej kunde (eller ville) bo kvar, då slapp man betala en hyra i sin ordinarie lägenhet och behövde inte betala någon hyra i sin ersättningslägenhet. De som bodde kvar eller fixade eget boende slapp betala två hyror + att de fick 3000 kr.
Tycker absolut att du minst ska få hyran reducerad när du inte kan använda lägenheten fullt ut.
 
Här gjorde de stambyte i höstas, inget avlopp i varken kök eller badrum under ca. 5-6 veckor (gick dock fortare att få tillbaka vatten o avlopp i köket) och vi hänvisades till att diska i tvättstugan och gå på toa/duscha i baracker som de ställde på innergården.
Hyresvärden erbjöd ersättningslägenhet under tiden om man ej kunde (eller ville) bo kvar, då slapp man betala en hyra i sin ordinarie lägenhet och behövde inte betala någon hyra i sin ersättningslägenhet. De som bodde kvar eller fixade eget boende slapp betala två hyror + att de fick 3000 kr.
Tycker absolut att du minst ska få hyran reducerad när du inte kan använda lägenheten fullt ut.

Då ska jag ta upp detta med dom! Har även mailat hyresgästföreningen, vet också att flera grannar är inne på mitt spår.

Vi får ersättningslägenhet när den "riktiga" renoveringen sätter igång, men inte nu under avloppsrenoveringen.
 
Usch jag fasar för den dagen de börjar här. Man får väl köpa en långresa till nåt varmare land, eller två
 
Den första hyresvärden jag bodde hos hade en klausul i kontraktet om att de inte behövde ersätta hyresgästen ekonomiskt vid renovering etc. Så kolla ditt kontrakt.
 
Tänk om man haft lite stake när det var dags för renovering av badrummen i förrförra lägenheten.
Vi fick en lapp, "om två veckor börjar vi hos Er." Bara det att dom hade missat det faktum att våra rör satt ihop med lägenheten vägg i vägg som tillhörde andra trappuppgången, och således både stängde av vattnet i badrummet samt kapade av ett rör av misstag, så vi fick 1 h på oss att tömma hall och badrum för sen var de tvugna att kommaoch börja riva hos oss med.
Vad fick vi för det?
En "husvagnstoalett" i vardagsrummet. Som hade glasdörr ut mot hallen. :bow:
 
Då ska jag ta upp detta med dom! Har även mailat hyresgästföreningen, vet också att flera grannar är inne på mitt spår.

Vi får ersättningslägenhet när den "riktiga" renoveringen sätter igång, men inte nu under avloppsrenoveringen.

Jag kan ju även nämna att jag fick vattenskada i badrummet i min förra lägenhet & hade då ingen dusch eller toalett under ca. 1½-2 veckor och fick då reducerad hyra den månaden.
 
Jag kan ju även nämna att jag fick vattenskada i badrummet i min förra lägenhet & hade då ingen dusch eller toalett under ca. 1½-2 veckor och fick då reducerad hyra den månaden.
Det har jag också haft men fick använda badrummet i en tom lägenhet. Fick inte reducerad hyra pga klausulen jag nämnde. :(
 
IMG_20140915_205235_zpswgtc0sva.jpg


Så här såg det ut i mitt badrum andra dagen... :crazy: Det dammade som sjutton medan de höll på, bodde inte i lägenheten under tiden utan var bara in och hämtade posten några gånger och det låg som en gråvit dimma av damm i hela lägenheten. Hittar fortfarande damm i skåp och lådor, ett halvår senare, så till er som kommer få stambyte säger jag bara: täck över allt och tejpa för dörrspringor och dylikt så gott det går innan de sätter igång.
 
Räcker med att dom river lite gipsplattor för att det ska bli dammigt i hela lägenheten :S

Just nu överväger jag om jag kan få någon sorts rabatt för att jag inte kan sova hemma. Gigantiskt grävarbete som för massor med oljud pågår hela dagarna precis utanför mitt fönster och jag jobbar natt. Räcker inte ens med öronproppar :S
 
De får inte reparera i bostaden din sista hyresmånad.
Så du skall säga nej.
De måste dessutom släppa dig från hyran.

Aviseringen skall komma i så god tid att du hinner säga upp lägenheten innan det drar igång.
Är du med i Hyresgästföreninngen?
De kan hjälpa dig.

Här så kan du läsa vad lagen säger.
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument...gssamling/Jordabalk-1970994_sfs-1970-994/#K12
26 § andra stycket.

Efter tillsägelse minst en månad i förväg får hyresvärden i lägenheten låta utföra mindre brådskande förbättringsarbeten som inte vållar väsentligt hinder eller men i nyttjanderätten. Sådana arbeten får dock inte utan hyresgästens medgivande utföras under den sista månad som hyresförhållandet består. Vill hyresvärden utföra annat arbete i lägenheten, får hyresgästen inom en vecka från det att han fick meddelande om detta säga upp avtalet till upphörande. Sådant arbete får inte utan hyresgästens medgivande påbörjas förrän avtalet sålunda kunnat bringas att upphöra.
 
De får inte reparera i bostaden din sista hyresmånad.
Så du skall säga nej.
De måste dessutom släppa dig från hyran.

Aviseringen skall komma i så god tid att du hinner säga upp lägenheten innan det drar igång.
Är du med i Hyresgästföreninngen?
De kan hjälpa dig.

Här så kan du läsa vad lagen säger.
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument...gssamling/Jordabalk-1970994_sfs-1970-994/#K12
26 § andra stycket.

Efter tillsägelse minst en månad i förväg får hyresvärden i lägenheten låta utföra mindre brådskande förbättringsarbeten som inte vållar väsentligt hinder eller men i nyttjanderätten. Sådana arbeten får dock inte utan hyresgästens medgivande utföras under den sista månad som hyresförhållandet består. Vill hyresvärden utföra annat arbete i lägenheten, får hyresgästen inom en vecka från det att han fick meddelande om detta säga upp avtalet till upphörande. Sådant arbete får inte utan hyresgästens medgivande påbörjas förrän avtalet sålunda kunnat bringas att upphöra.
Fast om jag har förstått det hela rätt, så ska ju inte TS flytta för gott - hen ska bara flytta ut ur lägenheten medan den totalrenoveras. Det är väl inte det som avses i det du länkar till? Stambytet hör väl ihop med totalrenoveringen, typ?
 
Fast om jag har förstått det hela rätt, så ska ju inte TS flytta för gott - hen ska bara flytta ut ur lägenheten medan den totalrenoveras. Det är väl inte det som avses i det du länkar till? Stambytet hör väl ihop med totalrenoveringen, typ?

Precis så. Flyttar dock inte tillbaka till samma lägenhet sen då den blir för dyr.
Har nu mailat projektledaren med lite frågor:

Kommer wc/dusch/kök att kunna användas under kvällar?
Hur omfattande är arbetet? Måste kök/badrum tömmas? Blir det mycket byggstök/damm?

Det är en sak om det bara gäller under tiden som entreprenören är där, då är ju allt lugnt då jag jobbar under dagarna.
Får se om jag får svar!
 
Fick ett snabbt bra svar :)


Det är endast ledningar i källare som ska renoveras då alla stammar i lgh är bytta eller ska bytas till nya vid renoveringen i lägenheterna.

Detta innebär att WC/Dusch/kök inte kommer att kunna användas vissa dagar då den källarledning som går till din lägenhet renoveras.

På kvällar går det att använda avloppen när renovering av just din del av systemet utförs senast från och med kl 20.00 eller tidigare beroende när de är färdiga med denna del.

Du behöver inte tömma kök eller badrum och det kommer inte ge något byggstök.
 
Fick ett snabbt bra svar :)


Det är endast ledningar i källare som ska renoveras då alla stammar i lgh är bytta eller ska bytas till nya vid renoveringen i lägenheterna.

Detta innebär att WC/Dusch/kök inte kommer att kunna användas vissa dagar då den källarledning som går till din lägenhet renoveras.

På kvällar går det att använda avloppen när renovering av just din del av systemet utförs senast från och med kl 20.00 eller tidigare beroende när de är färdiga med denna del.

Du behöver inte tömma kök eller badrum och det kommer inte ge något byggstök.

Okej. Kommer visst påverkas av det... allt kommer vara avstängt till 20.00, snälla skjut mig!!
 

Liknande trådar

Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
3 913
Senast: kolblakkur
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 136
Senast: Cattis_E
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
10 714
Senast: Niyama
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 036
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp