referens från tidigare hyresgäster när man flyttar till nytt stall?

Super Tom

Trådstartare
Jag har senaste året tyvärr hamnat i stall med min häst där stallägaren lovar runt men håller tunt. Allt låter så bra- sen när man flyttar in så visar det sig att mycket av det som lovats muntligen inte stämmer med verkligheten. Jag blir väldigt frustrerad och samtliga kontrakt som jag läst så står bara basic saker i luddiga formuleringar, såsom vad som ingår i stallhyran tex 13 kg foder, 1 spånbal per månad, tillgång till hage, in/utsläpp vardagar. inget är specificerat med tider, etc
Eftersom jag inte är nöjd med mitt nuvarande stall och hur det sköts så börjar jag titta på nytt boende för min häst, och tänkte då gardera mig redan i kontrakt skrivningen. Att då ställa som krav att det som utlovas och känns väsentligt för mig står med i kontraktet. Samt även be om referenser från tidigare inackorderingar. Senaste två stallen jag varit intresserad av tyckte jag var besvärlig och ville då inte ha mig som hyresgäst.
Det är inga orimliga krav jag har, men jag vill försäkra mig om att saker som tex hänt i tidigare stall inte upprepas...
På sommarbetet blev min häst helt plötsligt lämnad ensam med 2 dagars varsel, i nuvarande stall är det helt plötsligt förbjudet att fodra lunch i hagen, samt den kollektiva delen av stallpass fördelas väldigt ojämnt. Inget täckes byte ingår om hästen har halstäcke osv osv... Ingen fungerande el i hagen- det måste man fixa själv, fodrings tider som är lite beroende på när stallägaren har tid osv. Kan variera på flera timmar.
Hur gör ni andra?
 
  • Gilla
Reactions: rtf
Så klart att man kan ses som besvärlig fall man ställer många frågor men frågar man inget så får man heller inget veta o kanske lika bra att vara säker på att de lever upp till vad du tycker är minimum krav för att du ska vilja stå i ett stall för nej jag tycker inte kraven är helt orimliga. Jag skulle nog dock själv försöka snoka reda på folk som stått i det stallet o fråga vad de tyckt osv. Fall du vill att stallägaren ska ha någon hyresgäst som ska ge referenser så tror jag tex inte de skulle skicka dig till någon fd hyresgäst som haft klagomål.
 
Jag har upplevt det du nämner till viss del, och vissa saker som helt går emot mina principer gällande hästhållning har gjort att jag flyttat. Men som hyresgäst måste man också vara ödmjuk och inse att alla har sina sätt att sköta hästar på och då har man valet att stå ut med de annorlunda rutinerna (hästen dör förhoppningsvis inte av dem) eller lämna stallet.

Att som hyresgäst börja med att ställa krav på att ändra i kontraktet skulle få mig som stallägare(om jag nu hade ett stall) att se varningslampor blinka. Jag skulle genast tänka att den här personen nog är en rättshaverist och att det lätt kan bli problem med denna människa om något inte passar.

Jag tror det är bättre att du frågar stallägaren om alla rutiner och kanske nämner något av de problem du upplevt på tidigare stall för att se hur denne reagerar på det, och på så sätt bildar dig en uppfattning om det är en person som tycker lika som du om hästhållning och om det är en person att lita på. Känns det som att ni klickar och att ni har samma syn på hästhållning, ja då behövs oftast inte några särskilda inskrivningar i kontraktet.

I mitt nuvarande kontrakt står inget om mat-tider eller något av problemen du nämner, däremot så fick jag känslan av att stallägaren är en person jag kan lita på att ta hand om min häst på bästa sätt och det har verkligen funkat jättebra!
 
Egentligen är det lite märkligt att man ska anses som besvärlig för att man har vissa grundkrav för hur man vill att ens häst ska ha det i sin vardag. Ett kontrakt är ju faktiskt en överenskommelse som båda parterna har ställt upp på så likaväl som att stallägaren ska kunna ställa krav på hyresgästen så ska hyresgästen, som faktiskt betalar för servicen, kunna ställa samma krav. Gäller bara att få med det som är viktigt i kontraktet.
 
I mitt nuvarande stall, även det förra stallet var jag mycket nogrann med att berätta om mina tidigare erfarenheter och vad jag förväntar mig, då är jag alltså inte den jobbiga typen... Utan för mig ät matrutiner på bestämda klockslag plus minus en halvtimme/timme något viktigt. Och att det som utlovas från början är något som ska finnas. Då har det alltid låtit: ja visst självklart och allt är så bra så.... Sen ändras förutsättningarna allt eftersom tiden går... Det är därför jag känner att i nästa stall vill jag ha nerskrivet dom för mig fundamentala sakerna som för mig är viktigt, min häst ska få mat på bestämd tider, den ska få ha täckesbyte, el i hagen samt inte huxflux bli lämnad ensam på ett tex sommarbete. Ja då är man väl lite jobbig då?
 
Jag förstår och håller till stora delar väldigt mkt med dig @Super Tom .

Jag har dock nu tröttnat på att saker lovas som inte hålls så nästa gång tänker jag fan vara besvärlig. Tydligen så är det så pass svårt att muntligen stå för det man säger eller att vi båda misförstår varandra så att allt måste ned på papper :banghead:
Tyvärr så är det ju aningen besvärligt och man kommer nog att upplevas som väldig besvärlig.
 
(Har inte läst hela tråden)
Jag tycker absolut att du ska kräva kontrakt dit du ska. Är det något specifikt du vill ska vara med i kontraktet, ta detta hyresvärden och skriv ett kontrakt tillsammans om det finns möjlighet.
Sen är det också bra att rannsaka situationen och fråga sig om man ställer rimliga krav i förhållande till vad man betalar för. Vet många som stått och klagat på att de inte får tjänster/måste betala för tjänster som vanligtvis skulle ingå i en fullservice med betydligt högre pris!
Men oavsett tycker jag att hyresvärden ska ha sunt förnuft, det kanske inte ingår täckesbyte, men står en häst utan täcke och fryser till exempel, tar man ju på denna ett täcke ändå (vissa kanske vill ha betalt för det, men då får detta avtalas mer om) i alla fall första gången, men kanske inte andra eller tredje, ansvaret ligger ändå på ägaren.

Jag upplever till exempel också att jag, när jag stod inhyrd, var lite väl gnällig över småsaker. Saker man insåg sen efteråt bara var dumheter från min sida.
Krav, tjat eller att vara allmänt besvärlig är sällan saker som går hem hos en stallägare, att ställa upp är dock! :) Trivs du inte, ta upp det på ett sjysst sätt, kommer ni inte fram till någon lösning, hitta något bättre.
Tänk dig in i stallägarens situation, välj dina diskutioner, och då med god ton, tänk på att det är deras stall du hyr in dig i, så ska det säkert funka! :up:
 
Jag förstår och håller till stora delar väldigt mkt med dig @Super Tom .

Jag har dock nu tröttnat på att saker lovas som inte hålls så nästa gång tänker jag fan vara besvärlig. Tydligen så är det så pass svårt att muntligen stå för det man säger eller att vi båda misförstår varandra så att allt måste ned på papper :banghead:
Tyvärr så är det ju aningen besvärligt och man kommer nog att upplevas som väldig besvärlig.[/QUO
 
Korrigerar mig själv.
Undrar vart "dock":et kom in... Skulle nog vara "Jag har nu tröttnat på att saker lovas".
 
Som jag skrev tidigare så är det saker och viss service samt syn på hästhållning som lovas muntligen när man är där och tittar på boxplats... Sen står det inte i kontraktet- då ändras saker snabbt- jag tycker inte att jag har orimliga krav, det blev utlovat att det skulle lunch fodras... Sen slutar stallägaren med det, då försöker vi hästägare gå ihop för att lösa detta själva- då är det helt plötsligt tvär nej på att det ska ens ges lunch.. ( det förstör marken i hagen) då åker jag ut till stallet varje dag och TAR in min häst och lunchar honom inne... Då är det helt plötsligt förbjudet att släppa ut hästen igen efter det... Är du istallet och tar in hästen så är det förbjudet att släppa ut igen om kl passerat 14, vanligtvis går hästarna in vid 16-17. När jag varit i stallet kl 7 varje morgon 3 dagar i rad och det är inte morgon fodrat än... Så morgon fodrar jag- stallägaren dyker upp kl 10!!! Och säger hoppsan jag försov mig.., vilken tur du fodrade- detta händer flera gånger i veckan. Min häst vattenkopp har varit trasig i 2 månader jag har påpekat detta flera gånger...inget händer, då hänger jag in en hink så han får vatten... För i hagen får vi inte ha vatten till hästarna... Då tas hinken bort med hänvisning till att vatten systemet fryser om inte alla vattenkoppar används... Ja hoppas ni förstår nivån, och jag tycker inte jag är omöjlig eller jobbig, men tyvärr står det inte i kontraktet att stallägaren tillhanda håller fungerande vattenkopp, och alla "förbud" finns inte med och detta sa ingen något om när jag flyttade dit. Så det jag funderar på är att i nästa kontrakt jag skriver ska det viktigaste stå med: typ el i hagen, tider hästarna ska få mat, eventuella regler osv...
 
Som jag skrev tidigare så är det saker och viss service samt syn på hästhållning som lovas muntligen när man är där och tittar på boxplats... Sen står det inte i kontraktet- då ändras saker snabbt- jag tycker inte att jag har orimliga krav, det blev utlovat att det skulle lunch fodras... Sen slutar stallägaren med det, då försöker vi hästägare gå ihop för att lösa detta själva- då är det helt plötsligt tvär nej på att det ska ens ges lunch.. ( det förstör marken i hagen) då åker jag ut till stallet varje dag och TAR in min häst och lunchar honom inne... Då är det helt plötsligt förbjudet att släppa ut hästen igen efter det... Är du istallet och tar in hästen så är det förbjudet att släppa ut igen om kl passerat 14, vanligtvis går hästarna in vid 16-17. När jag varit i stallet kl 7 varje morgon 3 dagar i rad och det är inte morgon fodrat än... Så morgon fodrar jag- stallägaren dyker upp kl 10!!! Och säger hoppsan jag försov mig.., vilken tur du fodrade- detta händer flera gånger i veckan. Min häst vattenkopp har varit trasig i 2 månader jag har påpekat detta flera gånger...inget händer, då hänger jag in en hink så han får vatten... För i hagen får vi inte ha vatten till hästarna... Då tas hinken bort med hänvisning till att vatten systemet fryser om inte alla vattenkoppar används... Ja hoppas ni förstår nivån, och jag tycker inte jag är omöjlig eller jobbig, men tyvärr står det inte i kontraktet att stallägaren tillhanda håller fungerande vattenkopp, och alla "förbud" finns inte med och detta sa ingen något om när jag flyttade dit. Så det jag funderar på är att i nästa kontrakt jag skriver ska det viktigaste stå med: typ el i hagen, tider hästarna ska få mat, eventuella regler osv...
En väldigt dum fråga: Kunde han inte dricka alls ur vattenkoppen?
 
En väldigt dum fråga: Kunde han inte dricka alls ur vattenkoppen?
Det beror på hur man ser på saken.... Varje gång man tryckte för att vatten skulle komma så sprutade det vatten högt och lågt- typ fontän... Han blev livrädd och flög iväg till andra sidan boxen... Så ja vatten kom ju... Lite förmycket vatten i en extrem fontän...
 
Det beror på hur man ser på saken.... Varje gång man tryckte för att vatten skulle komma så sprutade det vatten högt och lågt- typ fontän... Han blev livrädd och flög iväg till andra sidan boxen... Så ja vatten kom ju... Lite förmycket vatten i en extrem fontän...
Aha! Du menar så. Trodde att inget vatten kom alls och då spelar det ju ingen roll om du har hink eller inte.

Dessutom måste ju hästen få vatten att dricka oavsett.
 
Kan bara tala från egna erfarenheter som stallägare.

Vi är fruktansvärt noga i vårt stall att rutiner hålls, vårt problem är oftast att hyresgästerna är väldigt förstående när man berättar om rutinerna och att det är viktigt, men när man väl står där så är det inte så viktigt och man som stallägare är krånglig när man säger till vederbörande om att det här funkar inte, gör om gör rätt eller flytta.

Jag förstår ditt dilemma och kan hålla med om att det kan finnas en punkt i kontraktet där de är noterat att rutiner ska följas, men att sätta tider hade aldrig funkar då det iallafall hos oss varierar mer årstider och väder. Nu har ju jag egna hästar i stallet och är väldigt mån om att allt sköts då jag vill det bästa för mina egna, vet inte om det kanske är skillnaden från dina erfarenheter?
Men en sak jag lärt mig under åren är att man måste ta lite hänsyn till den mänskliga faktorn. Även en hyresvärd är människa och att det blir fel någon gång är inte mer än naturligt.

Att skriva in tider kanske känns tryggt, men vad ska hända om det inte sköts? straff avgift? avdrag på hyran?

Vi har tex staffavgift om inte hagen mockas ur minst en gång per år, om du flyttar din häst utan att städa upp efter dig och ersätter saker som gått sönder eller slitits mer än efter normalt bruk, men jag ser inte hur man ska kunna sätta straffavgifter eller liknande då hästarna fått lunch timme för sent pga nån anledning eller att hästarna togs in för tidigt. Kanske lite överdrivet, men du förstår säkert min fråga:)

Jag tycker absolut inte det är ok att lämna en häst på betet utan att säga till ägaren först, eller att säga att man inte får fodra i hagarna utan att ha en väldigt god anledning (vi har tex några hagar som är beskrivna som "med speciella värden" och då får man inte stödfodra hästarna i hagen enligt EU). Det är inte orimliga krav, men som någon annan skrev så måste man se till att man får vad man betalar för.

Eftersom jag bara varit med om hyresgäster som inte förstått innebörden i att jag säger och det står i kontraktet att rutiner ska följas och att det är gemensamma beslut som tas (med mig som hyrsevärd som har sista ordet) så skulle jag inte ta in en gäst som proppsar på att skriva in tider i kontraktet för det ringer många varningsklockor i mitt huvud då.
 
Kan bara tala från egna erfarenheter som stallägare.

Vi är fruktansvärt noga i vårt stall att rutiner hålls, vårt problem är oftast att hyresgästerna är väldigt förstående när man berättar om rutinerna och att det är viktigt, men när man väl står där så är det inte så viktigt och man som stallägare är krånglig när man säger till vederbörande om att det här funkar inte, gör om gör rätt eller flytta.

Jag förstår ditt dilemma och kan hålla med om att det kan finnas en punkt i kontraktet där de är noterat att rutiner ska följas, men att sätta tider hade aldrig funkar då det iallafall hos oss varierar mer årstider och väder. Nu har ju jag egna hästar i stallet och är väldigt mån om att allt sköts då jag vill det bästa för mina egna, vet inte om det kanske är skillnaden från dina erfarenheter?
Men en sak jag lärt mig under åren är att man måste ta lite hänsyn till den mänskliga faktorn. Även en hyresvärd är människa och att det blir fel någon gång är inte mer än naturligt.

Att skriva in tider kanske känns tryggt, men vad ska hända om det inte sköts? straff avgift? avdrag på hyran?

Vi har tex staffavgift om inte hagen mockas ur minst en gång per år, om du flyttar din häst utan att städa upp efter dig och ersätter saker som gått sönder eller slitits mer än efter normalt bruk, men jag ser inte hur man ska kunna sätta straffavgifter eller liknande då hästarna fått lunch timme för sent pga nån anledning eller att hästarna togs in för tidigt. Kanske lite överdrivet, men du förstår säkert min fråga:)

Jag tycker absolut inte det är ok att lämna en häst på betet utan att säga till ägaren först, eller att säga att man inte får fodra i hagarna utan att ha en väldigt god anledning (vi har tex några hagar som är beskrivna som "med speciella värden" och då får man inte stödfodra hästarna i hagen enligt EU). Det är inte orimliga krav, men som någon annan skrev så måste man se till att man får vad man betalar för.

Eftersom jag bara varit med om hyresgäster som inte förstått innebörden i att jag säger och det står i kontraktet att rutiner ska följas och att det är gemensamma beslut som tas (med mig som hyrsevärd som har sista ordet) så skulle jag inte ta in en gäst som proppsar på att skriva in tider i kontraktet för det ringer många varningsklockor i mitt huvud då.
Jag har ju faktiskt själv drivit inackorderings stall för flera år sedan, och jag förstår hur du tänker, mänskliga faktorn finns alltid där. Men när ett stall drivs på ett sätt som är mest "bekvämt" för stallägaren och inte hästarnas bästa... Då blir jag lite "putt" hennes hästar fodrar hon lunch i hage, men ingen annan får göra det? Jag har fullförståelse att man kan försova sig och morgonfodring sker senare ibland samma sak med insläpp osv för mig inga problem men när det sätts i system... Hon tar extra betalt för vissa hästar som ska gå in till lunch... Jag är ju Alltid där på morgonen fram till lunch eller kommer vid lunch- VARJE dag ringer hon mig och frågar om jag kan in lunch hästarna.... De få gånger jag inte varit där får dom stå kvar ute till 17 om hon inte hinner... Man kan köpa bort sina pass... Betala henne pengar för att slippa pass... Då delar hon ut dessa köpe pass på oss andra som inte betalar bort pass...
Jag känner mig mer som en utnyttjad penga maskin som betalar 5000kr i månaden...
Det gjorde jag på förra stället också... Så därför tänkte jag i nästa stall även på ett trevligt sätt be om att allt som lovas muntligen även ska stå med i kontraktet.
 
Jag tycker ju att det ska vara vettigt- såklart man inte kan börja ta ut straff avgifter om det fodras sent ibland. Som sagt mänskliga faktorn, men det jag menar är mer, att skriva in texsom regel är fodring mellan 7-8 etc sen om det fodras kl 10-11 varje dag då får man väl skriva det då.... Inte ljuga!
 
Jag har ju faktiskt själv drivit inackorderings stall för flera år sedan, och jag förstår hur du tänker, mänskliga faktorn finns alltid där. Men när ett stall drivs på ett sätt som är mest "bekvämt" för stallägaren och inte hästarnas bästa... Då blir jag lite "putt" hennes hästar fodrar hon lunch i hage, men ingen annan får göra det? Jag har fullförståelse att man kan försova sig och morgonfodring sker senare ibland samma sak med insläpp osv för mig inga problem men när det sätts i system... Hon tar extra betalt för vissa hästar som ska gå in till lunch... Jag är ju Alltid där på morgonen fram till lunch eller kommer vid lunch- VARJE dag ringer hon mig och frågar om jag kan in lunch hästarna.... De få gånger jag inte varit där får dom stå kvar ute till 17 om hon inte hinner... Man kan köpa bort sina pass... Betala henne pengar för att slippa pass... Då delar hon ut dessa köpe pass på oss andra som inte betalar bort pass...
Jag känner mig mer som en utnyttjad penga maskin som betalar 5000kr i månaden...
Det gjorde jag på förra stället också... Så därför tänkte jag i nästa stall även på ett trevligt sätt be om att allt som lovas muntligen även ska stå med i kontraktet.

Nej men det du skriver här är inte ok!

Jag är ju sån av naturen att ska jag fodra mina så kan jag lika väl ge de andra med. Vi har inte ens ett schema här för lunchen på helgerna (vardagar sköts det alltid av oss, ingår i hyran) alla är måna om att de ska få och det är ingen som tar det som "extra jobb" att fodra alla hästarna. tjänster och gentjänster.

Men jag hade direkt flyttat om det här var fallet och jag stod om hyresgäst! Då är det ju bättre att ha som utgångsläge att inget ingår utan sköt det själv eller betala extra, då vet man ju vad man ger sig in på.

5000.- i månaden?!?! vad ska ingå muntligt och enligt kontrakt?

Vi tog fram ett skräddarsytt kontrakt som passar för vår gård och vår service med en jurist istället för att använda oss av de färdiga man kan köpa, det känns bättre både för oss och hyrsegästen då det är väldigt utförligt och inget hamnar i gråzonen eller till "tolka efter bästa förmåga"
 
Vad jag lärt mig genom samma erfarenhet innan jag stod i mitt fd stall (världens bästa enl mig) är att man efter att ha läst kontrakt, kollat på stall, hagar osv är att man får fråga och diskutera med stallägaren/hyresvärden runt fler frågor.
Är det nåt man inte tycker är helt 100 i någon fråga måste man ta upp det.
Viktigt tycker jag brukar vara att försöka försäkra sig om att det inte är ett stall med allt för stora förändringar runt rutiner så att man inte flyttar in på rutiner man tycker är det man letar, för att det ska förändras månaden efter..då skulle ju stallet från början aldrig varit aktuellt

Flyttar man bara in efter att ha läst kontraktet och bara kollat på stallet typ en gång är risken stor att det inte blir så jättebra senare.

Man får rakt säga vad man absolut inte kan tänka sig vad gäller förändringar och annat, vad som inte fungerar för en själv eller sin häst..diskutera olika scenarion eller bara det simpla i att ta upp vad som inte fungerade i förra stallet och kolla av hur potentiellt nya hyresvärden ställer sig till det. tex om lunch ingår - "jag kan absolut inte luncha pga jobb så en sådan förändring kan jag inte ta"
På så sätt får båda parter ärligt fundera på om det kommer att bli bra eller inte utifrån de förutsättningar som finns.
 
Senast ändrad:
Jag tycker verkligen inte detta låter ok och att dessutom betala 5000 kr + behöva betala ännu mer extra för diverse tjänster i månaden för det :crazy:
Har stått på liknande ställen och flyttade snabbt som fan därifrån. Skiter i om jag också anses vara jobbig men jag vill också att mina hästar ska ha mat på någorlunda bestämda tider. Saker och ting kan alltid hända men det får inte gå mer än +- någon timme. Att hästarna inte får gå ut efter 14 är säkerligen ren jävla lathet :sneaky: En sak om hästarna tas in låt säga 17.00 och att man inte släpper ut om kl är 16.30 men 14...Om det förstör marken kan väl baljor användas som kan flyttas runt så det inte alltid fodras på samma ställe. Vattenkoppen är ju "tur" att du kunnat lösa den med hink men sånt vill jag också ha fixat asap...Samt vatten i hagen.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 656
Senast: lizzie
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 028
Senast: Smurfoff
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 317
Senast: Habina
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 175
Senast: Karamello30
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp