Reflexer - Vad behöver jag?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Snart är ju hösten här, vilket betyder att man bör börja använda reflexer. Men vad bör jag egentligen ha?

Om jag rider ute är det antingen på skogsvägar, där det bara (på sin höjd och knappt det ens!) kommer hundfolk och motionärer. Rider jag motförmodan på vägar så är det sådana med hastighetsbegränsning 20-30 km/h, där alla som kör på dito vet att det kan komma hästar.
Reflexjacka är givet. Benskydd med reflexer likså. Tycker nog att reflexridtäcke är bra också. Men räcker dessa tre saker utefter ovan givna förutsättningar? Om inte, vad borde jag komplettera med då? :up:
 
Är det mörka skogsvägar snarare än trafikerade vägar hade jag funderat på något som lyser snarare än reflexer (även om det såklart också är bra!) så att du syns för någon som inte kommer med strålkastare liksom. En BRA pannlampa är en god början.
 
Skriver vad jag och hästen har på oss i reflexväg. Spelar ingen roll om vi rider i skog eller på väg, jag vill synas alltid. Och skulle nått hända och hästen kommer lös eller jag blir liggande så vill jag att vi ses och kan hittas :)
Hästen
* ländtäcke eller skrittäcke med stora reflexer
* brösta eller täcke som går fram över bogen
* benreflexer på alla fyra ben
* reflexer på stigbyglarna

Jag
* väst eller jacka
* hjälmreflex
* pannlampa
 
Jag har :
Väst
Pannlampa
Reflexband om mina stövlar och ibland om ärmarna.
Hästen har:
Benreflexer
Reflexbrösta
Reflexländtäcke
Svansreflex

Vi syns tydligt med andra ord och jag använder det oavsett om jag rider på skogsväg eller landsväg. Är det mörkt är det reflextime!
 
Ju mer desto bättre, även nu på kvällen så ser man ju inte ett skit om man t ex kör mot solnedgången på kvällen. Så även nu bör folk dra på sig reflexer då de rider på kvällen.

Jag brukar ha reflex ländtäcke och en reflex väst. Inte nog egentligen pga att jag som arbetslös kan rida på fm då det är ljust och blir åksjuk då jag rider i mörker så är det sällan jag rider efter kl 17 under den mörka årstiden.

Men benskydd, reflex brösta ngt på hästens huvud och hjälm reflex så att man ser vad det är för ngt framifrån.
Och benskydd, ländtäcke och reflex jacka/väst såvitt man ser ordentligt bak ifrån :).

Har man bara på benen så ser det ju ut som en människa som går längst vägen, tills bilen är nära inpå och antagligen redan kör för nära och för fort förbi.

Brösta är väldigt bra för hästens huvud döljer ofta reflex västen då man ser rakt framifrån.
Har reflexer även då det inte är mörkt vintertid.
 
Som bilförare tycker jag att reflexväst på ryttare och benreflexer på hästen kommer man rätt långt på, om de är i bra skick (helst "grå" riktiga reflexer, inte dessa gula plastleksaker, de går sönder för lätt). En pannlampa plus en röd bakåt är ju trevligt också.

När det är helt mörkt är det viktigare med stor reflexyta, är det skymning är det bra med varselkläder/väst/ländtäcke.
 
Man vet aldrig vad som händer när man rider, så hästen kan hamna på en trafikerad väg fast man inte har planerat det. Därför har jag alltid reflexer om jag rider när det börjat skymma, förutom om jag är på en stängd ridbana.

Jag har som minimum reflexväst, benreflexer på hästen och reflexbrösta eller reflex på nosgrimman (med andra ord något som sitter på hästen och som syns framifrån). Ofta har jag också reflextäcke och någon svansreflex.
Pannlampa använder jag inte, det är egentligen bra med en (eller flera) lampor så man syns, men jag trivs inte med ljuset från pannlampor.

Något annat som kan vara bra att tänka på om man har lampor, är att ha vitt ljus framåt och rött bakåt (så att medtrafikanter vet vad som är fram och bak och kan avgöra om man kommer mötas eller inte) och att undvika blinkande lampor. De syns bra, absolut, men det är svårare att bedöma avstånd och riktning på något som blinkar än något som har ett konstant sken.
 
Jag vill gärna synas ordentligt både fram och bakifrån. Benreflexer ett minimum, på alla fötter.
Brösta syns bra framifrån och mitt ländtäcke syns bra bakifrån. Väst/jacka på mej själv.
Brukar inte rida med pannlampa men en sån underlättar ju betydligt!

Någon skrev att grå reflexer syns bäst och det tycker nog jag också. Håller också med om att är det lite ljus kvar ute underlättar varselfärg mycket för att synas.
 
Jag är sån som gärna sätter på mig reflex även om det inte är mörkt, speciellt vid jakttider. På hästen åker alltid Benreflexer på alla 4 och brösta på. Mig själv tröja/väst/fleecejacka med reflex på. När det blir mörkare så Hjälmreflex pannlampa och ländtäcke med reflexer och Stigbygel reflexer med vitt fram å rött bak.
 
Håller med alla ovanstående, vill bara betona att varselfärg (gul, grön orange) är väldigt bra i dagsljus och skymning men värdelöst när det väl är mörkt. Det behövs alltså både och! (Och reflexerna ska vara färska grå)

Använder man pannlampa skall man vara snabb att blända av/rikta nedåt så att man inte bländar bilförare eller andra som man möter.
Kan inte nog understryka behovet av reflexer framåt för dem som kör med vagn.
 
Benreflexer i första hand och en väst med reflexer på ryttaren säger jag.
Då om man rider på väg och det kommer bilar, så slår ljuset på bilarna först på benen på hästen innan det "ser" hela ekipaget. Har för mig polisen skrev något bra inlägg om hur en hästekipage bör vara klätt vid mörker, hittar det inte nu bara. :/
 
Jag har reflexjacka/väst, reflexridtäcke och benreflexer på hästen. Ibland även pannlampa, men jag håller mig oftast på ridbanan när det är mörkt. Reflexerna har jag vid skymning eller om det bara är en "grå dag", som bilförare vet jag hur asdåligt folk syns om det är mulet och duggregn, dimma, snöfall eller liknande.
 
På hästen har jag på benen oftast två på båda vänster ben på mej väst och reflex eller pannlampa på hjälmen, vill ha så jag syns högt och lågt då vi har mycket backar hemma.
 
På mig:
-pannlampa
-"snap it" reflex på vaden eller armen bägge sidor.

På C:
- Benreflexer alla fyra
- Reflexbrösta med såndär "light bell" i led (som folk brukar ha på sina hundars halsband). Alltså en liten lysande boll fäst mitt på bröstan.
-"Snap it" reflexer på stigbyglarna.
- kort reflex med klips fäst i täcket ovanför svansroten.

Jag är liiite för fåfäng för att slänga på mig eller hästen reflexväst och varsel-grejjer :angel: (hata mig inte)
Med ett undantag: Om jag vet att jag är på väg in i jaktmarker.

Med ovanstående reflexer syns vi väldigt bra från alla håll. Utan att det svider i mina outfit-ögon :D
 
På mig:
-pannlampa
-"snap it" reflex på vaden eller armen bägge sidor.

På C:
- Benreflexer alla fyra
- Reflexbrösta med såndär "light bell" i led (som folk brukar ha på sina hundars halsband). Alltså en liten lysande boll fäst mitt på bröstan.
-"Snap it" reflexer på stigbyglarna.
- kort reflex med klips fäst i täcket ovanför svansroten.

Jag är liiite för fåfäng för att slänga på mig eller hästen reflexväst och varsel-grejjer :angel: (hata mig inte)
Med ett undantag: Om jag vet att jag är på väg in i jaktmarker.

Med ovanstående reflexer syns vi väldigt bra från alla håll. Utan att det svider i mina outfit-ögon :D
är nog det som "hindrar" många från att ha reflexer då det inte är kolsvart ute.

tänker alltid att man hade kunnat sy på t ex en reflex passpoal runt t ex ländtäcke och schabrak i ett snyggt rutmönster. så är det bara ett vanligt ländtäcke med grå detaljer om dagen men syns desto bättre under kvällen :).
samma med benlindor! de kan man ju dränka i sån reflex spray så att man har ett par någorlunda stilrena lindor att rida i men ändå synas bra :).
blir ju ingen super bra reflekterande yta men i skymningen så blinkar de till lite i alla fall så att bilister ser en trots motljus :).

(ska nog själv investera i en sprayflaska och leta upp ett par gamla grå lindor :idea:, var en bra ide ju :p).

tycker att de rosa/gula plast sakerna är så hemskt fula. om man ska rida då det är mörkt är det ju bra, men man vill ju ha reflexer på sig även på grå dagar utan att se ut som en julgran :p.
 
Jag brukar ha två röda (köpt på "typ" Rusta för 20 kr) lampor i bak. Två vita lampor i fram. Då syns vi innan bilens strålkastare når oss. Jag rider ofta på landsvägen.
Får ofta beröm för att jag syns.
Maratonvagnen är mera utrustad med lampor och reflexer så vi ser jättelustiga ut när vi kommer...
Jag hatar snabba inbromsningar så jag pyntar mig med lampor och reflexer.
Just nu är jag inne i en rosa period på reflexerna. Rosa reflexväst, rosa benreflexer. Rosa ludd under gjorden på magen. Jättefint till min blåa vagn:-)
 
Självklart ska man synas bra, jag tycker dock inte att det behöver överdrivas.

Hästen har på sig:
Benreflexer på alla 4 ben
Reflexbrösta
Svansreflex
Oftast ridtäcke med ordentliga reflexer på

Jag har på mig:
Pannlampa
Reflexväst alt kläder som har insydda reflexer

Är dock noga med att alltid ha grå reflexer av hög kvalité, de rosa och gula som finns på tex Hööks är kassa.
De syns knappt när man kör bil *morr*
 
Jag ser alltid till att minst ha reflexväst på mig själv. Pannlampa är också bra, så länge man kommer ihåg att man INTE ska blända bilarna. För många glömmer det. :mad:

Hästen har just nu benreflexer för alla fyra, reflexboots och en reflex grimma. Ska införskaffa ett reflextäcke och ev någon brösta. Det viktigaste är att man ser vad för slags ekipage det är. Sen kan man aldrig ha för många reflexer, som fungerar såklart. :) (Folk verkar också glömma bort att kolla så att reflexerna fungerar, och att de faktiskt blir sämre med åren...)
 
Förr, när jag hade häst "mitt i stan" dvs passerade villakvarter och mycket bilar oavsett om jag bara gick runt gården, gick bort till ridbanan eller om vi skulle ut i naturen hade vi fyra benreflexer, gult ländtäcke med reflexer, stigbygelreflexer, reflexbrösta, lampa på vänster skänkel (röd bak, vit fram), reflexväst. Många av oss på klubben hade jackor med en löstagbar tygflärp som man drog ner på ryggen, den hade text "horse", "häst" eller kanske bara en stor reflex på.

Numera har jag häst i skogen och använder ffa hjälmreflex och varselväst för att synas på håll dagtid. I skymning, regn eller dimma tillkommer benreflexer, pannlampa, vid behov ländtäcke med reflexer, ibland reflex runt ena skänkeln. Rider inte ut i mörker, är bortskämd med belyst utebana och ridhus:D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp