Regeringen! Vad händer nu?

Jag hoppas verkligen att dom inte avgår men uttalar ansvar i frågan.
Ja, det kanske får huggas av några huvuden men har man ansvaret så får man ta det fullt ut. Total öppenhet skadar inte.
 
Frågan är ju var man skulle gjort rätt. Jag gissar att det är felaktigt skött redan från början och nu beskyller Alliansen regeringen Löfven för att det gått snett trots att det var just Alliansen som initierade det hela. Nej regeringen Löfven har inte skött det här snyggt men jag tycker nog att Alliansen sköter det ännu mindre snyggt.
 
Det var väl alliansen som outsourcade det där från början? Men det är ju enkelt att skylla på andra … :down:

Sanning med modifikation, outsourcing i sig själv är ju helt ok, så länge man behåller kontrollen över vem och vart man outsourcar. Alliansen bestämde definitivt inte att man skulle skicka alla uppgifter till Rumänien att behandlas av kreti o pleti utan säkerhetsklassning. Det var ju därför GD meddelade "avsteg" från sekretessen och hon fick 70 papp i böter (vilket är en löjlig summa för hela försvarets fordonspark, körkort och hemadresser till stridsflygare bl.a)
Kent Ekeroth fick 38.500 i böter för ett slag med öppen hand på en krog. tydligen är "rikets säkerhet" inte värd mer.
För främmande makt är det såklart öppet mål.
 
Nåja - vad är det för andra beslut som ligger i pipeline som de vill mörka tro?

Detta är för tokigt för att inte vara något mer på gång. Eller är det några som av någon anledning inte vill sitta vid makten pga kommande frågor som behöver beslutas i.
 
Det gäller att inte blanda äpplen och päron.

Ett av äpplena är att vi haft en GD som brutit mot svensk lag. Det andra äpplet är att de sekretessbrott som blev följden var kända hos någon/några ministrar men att ministrarna inte pratade med varann och inte pratade med sin chef - statsministern. Vad är det för arbetslag där man inte pratar öppenhjärtigt om sitt arbete med varann?? Speciellt inte om arbetet handlar om rikets säkerhet??

Päronet i mina ögon är beslutet att inte ha egna servrar för detta utan att just outsourca. Det var väl kanske inte världens mest lyckade beslut. Men det förklarar inte lagbrott.

Tycker det är lite märkligt att vänstersidan försöker blanda bort korten genom att säga att det var de borgerliga som började. Lite sandlådeargument....
 
Nej regeringen Löfven har inte skött det här snyggt men jag tycker nog att Alliansen sköter det ännu mindre snyggt.
En misstroendeförklaring mot ministrar som skött sitt arbete så amatörmässigt och klumpigt är helt i sin ordning. Att det blev hela tre ministrar blev logiskt beroende på det som skadats.
För i helskotta - detta är en affär om rikets säkerhet, och om mina och dina personuppgifter. Om att uppgifter om personer med skyddad identitet har hamnat bortom vår kontroll.

Vad Löfvén sedan väljer att göra är inte alliansens sak. Han har flera scenarion. Intressant att se vart det bär. För speciellt statsmannamässig är han inte, statsministern. Han har inte någon gedigen politisk erfarenhet sedan tidigare och man kan inte sköta ett helt land som man sköter en förhandling i ett fackförbund....
 
Det gäller att inte blanda äpplen och päron.

Ett av äpplena är att vi haft en GD som brutit mot svensk lag. Det andra äpplet är att de sekretessbrott som blev följden var kända hos någon/några ministrar men att ministrarna inte pratade med varann och inte pratade med sin chef - statsministern. Vad är det för arbetslag där man inte pratar öppenhjärtigt om sitt arbete med varann?? Speciellt inte om arbetet handlar om rikets säkerhet??

Päronet i mina ögon är beslutet att inte ha egna servrar för detta utan att just outsourca. Det var väl kanske inte världens mest lyckade beslut. Men det förklarar inte lagbrott.

Tycker det är lite märkligt att vänstersidan försöker blanda bort korten genom att säga att det var de borgerliga som började. Lite sandlådeargument....

Dessutom inrättades ett "säkerhetsråd" där statsministern, försvarsministern och inrikesministern ingår. Nu försöker Ygerman påstå att han inte underrättade sin chef på 1 år för "lämplig lokal" saknades :eek:. Ett jävla år :rage:?? Vem kan tro på det?
Naturligtvis fick Löfven veta det men valde att inte göra nåt. Lögnhalsar.

"Stefan Löfven i sin tur skickar också bollen neråt med sitt påstående att han inte heller fått information om frågan, trots att Ygeman och Hultqvist länge känt till Säpo-utredningen mot Transportstyrelsen. Han vill alltså få oss att tro att de tyngsta ministrarna i regeringen vetat om möjliga risker mot rikets säkerhet i ett och ett halvt år, men undanhållit statsministern den informationen. Antingen ljuger han för att just skydda sig själv på underlydandes bekostnad, eller så har vi en regering som inte fungerar. Jag vet inte vilket som är värst."
 
Som jag ser det är det främsta problemet (som alltid) Lövets inkompetens att agera. Han är långsam på att reagera, slingrar sig, uttalar sig inte.
Nu har han sagt att alla ministrarna har hans fulla förtroende så jag vettefan hur han tänkt slinga sig ur detta dock..? Smartast vore ju att han agerat direkt och avsatt ansvariga och på så sätt räddat upp själva regeringen. Nu verkar han lagt krokben för sig själv..
 
Ja och sådan uppgifter ska skötas av staten inte skickas ut på billigast möjliga. Som sagt regeringen har skött det här uselt men de fick ärva resultatet av en riktigt idiotisk idé
Ja, där är vi eniga. Staten borde avsatt resurser för att bygga upp egen serverkapacitet.

Men när man väl beslutat att ta in offerter - då får man inte hantera dessa offerter som om det skulle gällt att bygga ett dagis.
Att man tagit in offerter är ingen ursäkt.

Regeringen kunde dessutom ha avbrutit det hela. Men istället höll man käften för varann om följderna av det beslut man bestämde att man skulle fullfölja.

Många kockar och en jäkligt usel soppa.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 304
Samhälle https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/GGXqp9/v-ku-anmaler-arbetsmarknadsministern...
Svar
12
· Visningar
815
Senast: tanten
·
Relationer Batra chock :eek:. Vad är det som händer? Som en blixt från en klar himmel...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
5 830
Senast: Gammeln
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 321
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp