Regeringen! Vad händer nu?

Jo, alliansen hade behövt stoppa den här upphandlingen lite tidigare, eller sett till att Trafikverket hade behållit sin personal och lokaler till dess att allt var färdigt med utkontrakteringen.

Inget fel på upphandlingen, problemet var att Transportstyrelsen valde att inte säkerställa att den överensstämde med Svensk Lag innan de rödgröna skrev på papperen.
(därför "avsteg")
 
Alliansen utnyttjar skandalen för att få bort Ygerman som varit denna regerings starka kort. Synd då han är en kompetent politiker som ändrat riktning på skutan så att den går betydligt mer åt rätt håll. Fult maktspel av Alliansen att ta bort honom.
 
Inget fel på upphandlingen, problemet var att Transportstyrelsen valde att inte säkerställa att den överensstämde med Svensk Lag innan de rödgröna skrev på papperen.
(därför "avsteg")
Upphandlingen följde svensk lag, fram till att implementeringen drog ut på tiden, och IBM tyckte att det var jobbigt att få alla konsulter säkerhetskollade.

Det gick inte att bibehålla den "gamla" lösningen, eftersom all personal var uppsagd, med mera. Så de hade alternativet att stå utan IT, eller göra avsteg.
 
Upphandlingen följde svensk lag, fram till att implementeringen drog ut på tiden, och IBM tyckte att det var jobbigt att få alla konsulter säkerhetskollade.

Det gick inte att bibehålla den "gamla" lösningen, eftersom all personal var uppsagd, med mera. Så de hade alternativet att stå utan IT, eller göra avsteg.

Det är bara nys eftersom det var Anna Johansson (för övrigt Göran Johanssons dotter från S i Göteborg) som tog beslutet i förlängningen.
Visst kan man ifrågasätta ett beslut av en GD om man är minister eller menar du att alla chefer per se är frikända för att dom inte hade tid med att sköta sitt jobb?
 
Jag håller inte med om att Ygeman är en bra politiker, men jag håller till fullo med om att det här är varför folk hatar politiker. Har inget med partipolitik att göra, utan bara om att plocka billiga politiska poäng.

...och det obildade folket kräver avrättning likt de gjorde på romarnas tid. Det är väldigt tröttsamt att behöva ta del av alla dömande och onyanserade kommentarer i denna fråga.
 
Jag håller inte med om att Ygeman är en bra politiker, men jag håller till fullo med om att det här är varför folk hatar politiker. Har inget med partipolitik att göra, utan bara om att plocka billiga politiska poäng.

Håller inte med. Det är precis det du försöker göra i detta nu.
 
Har du några argument för din sak?

För mig som jobbar i en blåklädd myndighet så kan jag meddela att hans arbete med Polismyndigheten är under all kritik.
Tidigare i somras var inte KU särskilt imponerade utan minns jag rätt prickades han på tre punkter.
Förutom att han tycks sakna verklighetsuppfattning. (Har man som minister fullt förtroende för Dan Eliasson anser jag att verklighetsuppfattningen är lika med obefintlig.)
 
Det är bara nys eftersom det var Anna Johansson (för övrigt Göran Johanssons dotter från S i Göteborg) som tog beslutet i förlängningen.
Visst kan man ifrågasätta ett beslut av en GD om man är minister eller menar du att alla chefer per se är frikända för att dom inte hade tid med att sköta sitt jobb?

Johansson är svag, ja. Det finns dock två till.
 
Jag håller inte med om att Ygeman är en bra politiker, men jag håller till fullo med om att det här är varför folk hatar politiker. Har inget med partipolitik att göra, utan bara om att plocka billiga politiska poäng.

Så det ska inte vara tillåtet med ett sånt här agerande från Alliansen?
Det är inte särskilt vanligt men i just det här fallet tycker jag att det känns vettigt.
 
Så det ska inte vara tillåtet med ett sånt här agerande från Alliansen?
Det är inte särskilt vanligt men i just det här fallet tycker jag att det känns vettigt.

Det är givetvis så att riksdagen ska kunna avsätta ministrar. Det betyder dock inte att det behöver vara ansvarsfullt att utnyttja den möjligheten.
 
Jag tycker tvärtom att det är nödvändigt att någon tar ansvar och vare sig de enskilda personerna eller statsministern tycks vilja göra det.

På vilket sätt tar man ansvar genom att avsätta dessa ministrar?

Det är populism där Alliansen och SD agerar bödel påhejade av folket.
 
Så det ska inte vara tillåtet med ett sånt här agerande från Alliansen?
Det är inte särskilt vanligt men i just det här fallet tycker jag att det känns vettigt.

I det här fallet är det väl snarare då alliansen som skulle behöva avsättas? Det enda fel nuvarande regering verkar ha gjort är att ha hållit tyst om problemen som uppstått, inte orsakat dem.
 
På vilket sätt tar man ansvar genom att avsätta dessa ministrar?

Det är populism där Alliansen och SD agerar bödel påhejade av folket.

När såhär allvarliga misstag begås och ingen har förstånd nog att själv avgå så får uppenbarligen någon annan ta ansvaret. Förtroendet är för mig obefintligt för dessa ministrar.
 
I det här fallet är det väl snarare då alliansen som skulle behöva avsättas? Det enda fel nuvarande regering verkar ha gjort är att ha hållit tyst om problemen som uppstått, inte orsakat dem.

Det är jag inte övertygad om men oavsett, vet du vad jag brukar säga till min dotter? Alla gör fel. Det viktiga är att stå för sina misstag och inte försöka smita undan att ta sitt ansvar.
 
När såhär allvarliga misstag begås och ingen har förstånd nog att själv avgå så får uppenbarligen någon annan ta ansvaret. Förtroendet är för mig obefintligt för dessa ministrar.

Om de nu vill ta ansvar ska de väl avsätta regeringen i så fall. Istället väljer de att avsätta tre miniśtrar men vägrar att själva ta regeringsansvar för att de inte vill prata med SD. Taktiskt rävspel? ja. Ansvarsfullt? nej, inte någonstans.

På vilket sätt gynnar det Sverige?
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 320
Samhälle https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/GGXqp9/v-ku-anmaler-arbetsmarknadsministern...
Svar
12
· Visningar
820
Senast: tanten
·
Relationer Batra chock :eek:. Vad är det som händer? Som en blixt från en klar himmel...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
5 838
Senast: Gammeln
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 330
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp