Regeringen! Vad händer nu?

Om de nu vill ta ansvar ska de väl avsätta regeringen i så fall. Istället väljer de att avsätta tre miniśtrar men vägrar att själva ta regeringsansvar för att de inte vill prata med SD. Taktiskt rävspel? ja. Ansvarsfullt? nej, inte någonstans.

Fast på vilket sätt gynnar det Sverige?

För min del hade gärna hela regeringen kunnat avsättas men i just det här fallet tycks det vara dessa tre ministrar som har tabbat sig.
 
För min del hade gärna hela regeringen kunnat avsättas men i just det här fallet tycks det vara dessa tre ministrar som har tabbat sig.

Tabbar sig gör människor hela tiden. Det är mänskligt.

Konsekvensen blir att du får bort insatta personer till förmån för politiker med sämre koll.
 
Tabbar sig gör människor hela tiden. Det är mänskligt. Konsekvensen blir bara att du fpr bort insatta personer till förmån gör personer med sämre koll.

Och du tycker att den här händelsen är inget att bry sig om utan sådant som bara händer?
Vad säger att alternativen har sämre koll?
 
Det är jag inte övertygad om men oavsett, vet du vad jag brukar säga till min dotter? Alla gör fel. Det viktiga är att stå för sina misstag och inte försöka smita undan att ta sitt ansvar.

Av någon märklig anledning tror vi att det är att ta sitt ansvar att avgå.

Det gör man möjligtvis om det finns någon bättre lämpad för uppgiften. Det gör det inte i detta fall, med undantag för Johansson. Ansvar är att rätta till sina misstag.
 
Av någon märklig anledning tror vi att det är att ta sitt ansvar att avgå.

Det gör man möjligtvis om det finns någon bättre lämpad för uppgiften. Det gör det inte i detta fall, med undantag för Johansson. Ansvar är att rätta till sina misstag.

Nej nej såklart att dom inte ska behöva avstå från sin lön. Dom har ju inte gjort nåt fel, alls.
Det beror på att dom på 1½ år inte hittat någon lämplig lokal för att informera regeringschefen.

"Hultqvist och Ygeman fick kännedom om myndighetens it-affär i början av 2016 – utan att informera statsminister Stefan Löfven.

– Det här är information som man inte kan prata om på fikarasten, säger Ygeman till Aftonbladet."
 
Och du tycker att den här händelsen är inget att bry sig om utan sådant som bara händer?
Vad säger att alternativen har sämre koll?

De berörda ministrarna har haft sina arbetsuppgifter i tre år. De är naturligtvis insatta. Ska du nu ett år innan valet tillsätta tre nya så kommet de knappt vara varma i skorna innan de ska lämna. Samtidigt står skattebetalarna med dubbla löner under tiden.
 
Senast ändrad:
Fortfarande, landet tjänar inget på kaos. Det är inte en tid att plocka politiska poäng på utan prio ett borde vara att säkerställa säkerheten och att kritisk information inte är på vift.

Sedan kan vi reda ut vem som gjort vad fel och se vad det politiska efterspelet blir.

Idag har vi dock INGEN partiledare som är statsministermässig i mina ögon. Tyvärr har ingen av dem visat att de är kapabla till ett starkt ledarskap och ansvarsfullt ledande av vårt land. Det är enormt bekymmersamt.
 
Av någon märklig anledning tror vi att det är att ta sitt ansvar att avgå.

Det gör man möjligtvis om det finns någon bättre lämpad för uppgiften. Det gör det inte i detta fall, med undantag för Johansson. Ansvar är att rätta till sina misstag.

Nåja. Det hade också varit ansvarsfullt att meddela statsministern om detta. Det gjordes inte heller.
 
De berörda ministrarna har haft sina arbetsuppgifter i tre år. De är naturligtvis insatta. Ska du nu ett år innan valet tillsätta tre nya så kommet de knappt vara varma i skorna innan de ska lämna. Samtidigt står skattebetalarna med dubbla löner under tiden.

Och du tror att det finns exakt noll andra som är insatta i respektive arbetsuppgifter?

Lönerna är en sidofråga men jag tycker att lönerna ska stoppas när uppdraget upphör.
 
Det är jag inte övertygad om men oavsett, vet du vad jag brukar säga till min dotter? Alla gör fel. Det viktiga är att stå för sina misstag och inte försöka smita undan att ta sitt ansvar.
Jag håller absolut med, alla gör fel. Men som sagt, det som regeringen (möjligtvis) gjort fel i den här frågan är att de inte snackat om det.

Sedan kan hela regeringen gärna få avgå, samt samtliga övriga av de 349. Sedan får vi försöka leta reda på några som är kompetenta nog att kunna leda ett land. Jag tror de finns, men garanterat inte bland de politiker vi har att rösta på.
 
När såhär allvarliga misstag begås och ingen har förstånd nog att själv avgå så får uppenbarligen någon annan ta ansvaret. Förtroendet är för mig obefintligt för dessa ministrar.
Misstagen gjordes när man öht på lösa boliner (försöka spara pengar kortsiktigt) beslutade att ens tänka tanken att upphandla strategiskt viktiga system, samtidigt som man slänger kompetens ner i avloppet.
Om man studerar de företag inom näringslivet som ser till att hålla IT-drift och IT-kompetens inom det egna företaget, så är det sådana företag där IT-systemen bara måste fungera och där sekretessen runt innehållet är mycket stort, t.ex. banker.

Att tänka tanken att lämna ifrån sig strategiskt viktig information är vansinne.

Det vansinnet gjordes FÖRE 2014. Så den idiotin, att ge sig in på en korkad väg runt IT, gjordes av alliansregeringen. Det något mindre välbetänkta, att inte berätta vad som hänt, gjordes av efterföljande regering.
 
Propagandamaskineriet är I full gång.


Häpnar över att i mina flöden diskuteras faktiskt militärkupp i samband med att ansvar utkrävs och formella demokratiska spelregler används. I slutet av ett stycke och inte med denna regering.

Vill inte sossar ha demokrati?

Det är mina sossevänner som några är väldigt hetsiga. Det är framförallt kvinnor som lajkar texten, karlarna kanske inte vill agera offentligt eller så är de inte så förtjusta i militärkupper.
 
Fortfarande, landet tjänar inget på kaos. Det är inte en tid att plocka politiska poäng på utan prio ett borde vara att säkerställa säkerheten och att kritisk information inte är på vift.

Sedan kan vi reda ut vem som gjort vad fel och se vad det politiska efterspelet blir.

Idag har vi dock INGEN partiledare som är statsministermässig i mina ögon. Tyvärr har ingen av dem visat att de är kapabla till ett starkt ledarskap och ansvarsfullt ledande av vårt land. Det är enormt bekymmersamt.
Håller med om det första. Hörde nyss en s-ombudsman som talade m "det som alliansen ställt till". Tre ministrar ifrågasätts.
Löfvén skulle kunna räta på ryggen och bete sig som en statsman. Skrapa ihop regeringen och se till att sätta dit tre nya ministrar, Nyval känns inte vettigt i den här situationen. Men vi får väl se kl 10 när det är presskonferens.

Sista stycket är vi inte överens om dock... ;)
 
Sedan får vi försöka leta reda på några som är kompetenta nog att kunna leda ett land. Jag tror de finns, men garanterat inte bland de politiker vi har att rösta på.
Men jösses. vi lever i en demokrati.vi har exakt de politiker som folket röstat fram. De flesta listor till valet är väldigt väldigt långa.

det är inte politikerna själva som bestämmer vilka som ska sitta på styrande poster - det borde alla lärt sig i skolan. All makt utgör från folket.
 
Håller med om det första. Hörde nyss en s-ombudsman som talade m "det som alliansen ställt till". Tre ministrar ifrågasätts.
Löfvén skulle kunna räta på ryggen och bete sig som en statsman. Skrapa ihop regeringen och se till att sätta dit tre nya ministrar, Nyval känns inte vettigt i den här situationen. Men vi får väl se kl 10 när det är presskonferens.

Sista stycket är vi inte överens om dock... ;)

Det vet jag :D

Jag är misstänksam mot alliansens agerande, jag undrar hur mycket som är parti/blockpolitik egentligen... flera av partiledarna har ju faktiskt problem inom partiet. Sedan har naturligtvis regeringen och statsministern skött det hela vansinnigt dåligt.

Faktum kvarstår, alliansen startade det hela med outsourcing och nuvarande regering har bevisligen inte haft koll. Någonstans gör det att jag känner att ingen är oskyldig i den här soppan. Oavsett, jag vill inte se en parlamentarisk kris. Det gynnar verkligen inte landet.
 
Det vet jag :D

Jag är misstänksam mot alliansens agerande, jag undrar hur mycket som är parti/blockpolitik egentligen... flera av partiledarna har ju faktiskt problem inom partiet. Sedan har naturligtvis regeringen och statsministern skött det hela vansinnigt dåligt.

Faktum kvarstår, alliansen startade det hela med outsourcing och nuvarande regering har bevisligen inte haft koll. Någonstans gör det att jag känner att ingen är oskyldig i den här soppan. Oavsett, jag vill inte se en parlamentarisk kris. Det gynnar verkligen inte landet.
Denna eländiga blockpolitik :arghh:

Alltså - jag har noll och intet gemensamt med M. Ändå ska vi jobba ihop - för att inget parti är stort nog att kunna regera ensamma. Och för att KD dödade decemberöverenskommelsen. Varför fattar jag inte. KD är skumma.....

Samtidigt lever i vi kvar i skuggan av ett starkt S. Få anklagar vänsterblocket med samma frenesi som man attackerar alliansen. Ändå är alla i samma båt. Man måste ha kompanjoner för att kunna skapa en regering.

Mina tummar krampar, i förhoppningen att Löfvén inte agerar som butter femåring och utlyser nyval. Sitt kvar och fortsätt regera tills vi har nytt val i sept -18. Det är en så kort tid. Vi behöver inte kaos. Vi behöver bra ledare. Tillsätt nya ministrar.
 
Denna eländiga blockpolitik :arghh:

Alltså - jag har noll och intet gemensamt med M. Ändå ska vi jobba ihop - för att inget parti är stort nog att kunna regera ensamma. Och för att KD dödade decemberöverenskommelsen. Varför fattar jag inte. KD är skumma.....

Samtidigt lever i vi kvar i skuggan av ett starkt S. Få anklagar vänsterblocket med amma frenesi som man attackerar alliansen. Ändå är alla i samma båt. Man måste ha kompanjoner för att kunna skapa en regering.

Mina tummar krampar, i förhoppningen att Löfvén inte agerar som butter femårin goch utlyser nyval. Sitt kvar och fortsätt regera tills vi har nytt val i sept -18. Det är en så kort tid. Vi behöver inte kaos. Vi behöver bra ledare. Tillsätt nya ministrar.

Ja, alliansen är enormt spretig. I många frågor känns det som om C är betydligt närmare S än M...

Jag hoppas också det inte blir nyval. Det blir bara oreda av det när det är så kort tid kvar till nästa val.
 
Om hon hade valt att inte låta verksamheten gå igång så hade det också rullat huvuden. Då för situationen som skulle uppstått när Transportstyrelsens verksamhet hade lamslagits på bred front.
Så sandlådan om vad som hände efter den valsituationen hon hamnade i tycker jag är mindre intressant. Det samhällsviktiga är vad som hände innan, hur man kom dit och vad man ska lära för att inte göra samma misstag.

Något har uppenbarligen varit knas med upphandlingen. Inte på det sättet att det är juridiskt fel. Men kravspecen, tidsplanen, utvärderingen av anbuden?
Om man skriver på ett avtal som leder till konsekvensen att chefen står med valen att bryta sekretess eller lamslå verksamheten har något gått snett på vägen dit.

Kanske bristande risk- och konsekvensanalys före beslutet att lägga ut verksamheten för upphandling?
Finns delar av myndigheternas verksamhet som av princip bör behållas i egen regi för att de är verksamhetskritiska eller säkerhetskänsliga?

De diskussionerna skulle jag vilja se att media grävde mer i. Men det är så lätt för dem att nappa på den politiska cirkusen som serveras framför nosen på dem.
 
Gör om, gör rätt. Tyvärr tycker jag inte om Alliansen heller. Känns som jag får starta ett eget parti eller något. Jag hoppas ändå Att Lövet hänger kvar till valet. Kaos är inte bra...det kommer gynna något jag tycker ännu mindre om.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 317
Samhälle https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/GGXqp9/v-ku-anmaler-arbetsmarknadsministern...
Svar
12
· Visningar
816
Senast: tanten
·
Relationer Batra chock :eek:. Vad är det som händer? Som en blixt från en klar himmel...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
5 838
Senast: Gammeln
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 329
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp